Minua myös koko kummi asia vähän mietityttää. En todellakaan tiedä ketä pyytäisin kummiksi ja onko oltava yleensä kummeja? Onko kellään isovanhemmat kummeja? Sisaruksia minulla ei ole, mutta miehelläni on. Ystäviäkin on, mutten tiedä haluanko heitä kummeiksi ja jos haluan niin yksi on ulkomailla, toinen etelässä ja pari on sitten täällä paikan päällä. Asia ei ole vielä ajankohtainen,mutta askarruttaa koko kummeus
isovanhemmat kummiksi?
8
3525
Vastaukset
- eräs vaan
Lapselle tarvitaan vähintään kaksi kummia, jotka kuuluvat kirkkoon. Vanhemmat eivät voi olla lapsen kummeja, sen sijaan isovanhempien kummiudelle ei ole kirkon asettamaa ehtoa
- ja ihan ok on
Meillä on mummo kummina kummipulan vuoksi. Mitään ylimääräistä emme halua, olemme sen sanoneet. Tuskin mummo itse edes muistaa kummeuttaan. Hän on kummina muutamalle lapsenlapselle sekä lapsenlapsenlapsellekin taitaa olla. Joten vastaus: Ei ole estettä. Miehen sisaruksista osa ei kuulu kirkkoon ja osa ottaa kummeuden niin vakavasti, ettemme viitsineet rasittaa, vaikka emme mitään lahjontaa olisimme halunneetkaan. Minulla on vain yksi hyvä ystävä, joka kuuluu ei-lapsikaste seurakuntaan. Miehen kavereita en halunnut, tuntui liian vieraalta.
- p3,5kk
Isovanhemmat hyvä vaihtoehto. Meillä tämän pojan kummeina minun äitini ja äidin mies. Toinen lapsi (jos onni on ja saadaan!) menee sitten luonnostaan mieheni puolen isovanhempien kummilapseksi.
Kaksi kummia on vähimmäismäärä, joten aviopari on hyvä vaihtoehto, helpompaa kummeillekin, ei tule kiistaa kuka on "lempikummi", kun molemmat samassa veneessä. Jos iso suku, helpointa on valita joku suvun ulkopuolelta, ettei tule sukuriitoja (uskomatonta kyllä, mutta tästäkin asiasta saadaan pahimmillaan aikaan kunnon tappelu!). Onnea lapsen johdosta ja onnea myös kummin valintaan! - kolmen lapsen äiti
Keskimmäisen lapsen sylikummeina on isovanhemmat sen vuoksi, koska ns varsinaiset kummit eivät kuulu samaan kirkkoon. Aina tietysti voi miettiä kummiuden perustehtävää, mikä siinä kenellekin on tärkeintä; hengellinen kasvatus, se että, on joku joka pitää huolta lapsesta jos vanhemmille tapahtuu jotain.. vai jokin muu.
- äitee +4
sopivat ihan hyvi, vaikka harvinaista on. Itse tiedän yhden tapauksen ja pappi sanoi silloin kastaessaan että harvoin on näin..
- on..
itselläni on kummina mummi ja vaari ja sitten vielä äidin sisko, mielestäni ei ole yhtään outoa että isovanhemmat ovat lapsen kummeja. aion itse pyytää äitiäni lapseni kummiksi :)
- aada
Niin siis tarkoitin minun äitiäni ja isää tai mieheni ja nyt muistin et kummatkaan ei kuulu kirkkoon. Molempien vanhemmat ovat eronneet kirkosta.
- tyttö87
Mun mummuni (äidin äiti) on mun kummini. Ja toisena kummina on äidin sisko :)
Mitään ongelmaa en ole tässä nähnyt :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1254803Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa113479Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1303256Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss282706Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu832449Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181813Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91424Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1211299Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut101249Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41228