Onko kenellekään käynyt niin, että on valittu värikartasta sävy, sitten maalattu seinään ja todettu, ettei sävy vastaa laisinkaan värikarttaa? Väriliikkeessä leviteltiin käsiä ja sanottiin, että koskaan ei saada sellaista sävyä, mitä värikartta näyttää! Mitä helkutin väliä on sitten koko värikartalla? Sehän on sitten sama, kuin menee maalikauppaan ja ilmoittaa haluamansa värin, ja kone arpoo sitten sävyn. Että potuttaa!
Maalin sävy ei vastaa
16
12496
Vastaukset
- asfklö
Näinhän siinä usein käy. Ulkomaalivärikartassa sentään lukee selkeästi että värikartan värit eivät näytä lainkaan samalta seinään vedettynä.
Kun ostat sisämaalia, ostat pienen purkin kokeeksi ja maalaat muutaman neliön seinää. Sitten vasta ostat isomman erän maalia. Kaikki maali pitäisi aina ostaa kerralla koska koneesta riippuen sekoitus voi olla erikerroilla erilainen.- abcdefghijklmnop
mistäköhän liikkeestä olet maalisi ostanut? sävytys riippuu vain ja ainoastaan sävynumerosta, jos tästä huolimatta saat erisävyisitä maalia (huom! valaistuksella suuri vaikuitus ja sävy näyttää aivan erilaiselta seinässä, kuin pienessä värikartassa) niin konetta ei ole asianmukaisesti huollettu tai sitten valittu väärä perusmaali (tai maalityyppi)
- että nuo
abcdefghijklmnop kirjoitti:
mistäköhän liikkeestä olet maalisi ostanut? sävytys riippuu vain ja ainoastaan sävynumerosta, jos tästä huolimatta saat erisävyisitä maalia (huom! valaistuksella suuri vaikuitus ja sävy näyttää aivan erilaiselta seinässä, kuin pienessä värikartassa) niin konetta ei ole asianmukaisesti huollettu tai sitten valittu väärä perusmaali (tai maalityyppi)
värikartan värimallit eivät ole maalattuja vaan niin lähellä kuin painoteknillisesti on mahdollista. lisäksi maalin sävyyn vaikuttavat valon värit (hehkulamppu/loisteputki/päivänvalo)
- Sävyttäjä
abcdefghijklmnop kirjoitti:
Sävylastu pyritään saamaan niin lähelle aitoa sävyä kuin mahdollista. Kun sävytät esim. rautakaupassa maalisi niin on mahdollista että kyseistä sävytyskonetta ei ole huollettu/kalibroitu asianmukaisesti tai siitä huolimatta huolto/kalibrointi välin aikana on voinut esim. pasta pumppu vioittua tai pasta laadussa on ongelmia jne. Myös jos sävytät kahdella eri sävykoneella niin on hyvin todennäköistä että et saa aivan identtisiä sävyjä. Maalin laadussa itsessäänkin voi olla ongelmia. Varmin tapa on tehdä koemaalaus kohteeseen että näet oikeasti onko väri se mitä itse halusit!
- ja värimallit
Sävytyskoneella tietysti tulee virheitäkin, mutta siitä ei liene kysymys?
Värikartta on painettu, ei maalattu. Sävyt värikartassa ovat niin lähellä "oikeaa" kuin on painoteknisesti mahdollista. Ota huomioon, että myös maalausalusta, sen karheus ja pohjaväri ja valaistus vaikuttavat siihen, miltä sävy näyttää seinässä. Myös kiiltoaste vaikuttaa. Ympäröivien pintojen väri vaikuttaa lopputulokseen. Ja isoina pintoina sävy aina näyttää tummemmalta kuin postimerkin kokoisina värimalleina. - Jussi
Käytännössä olen havainnut hyväksi/ainoaksi tavaksi sen, että kun näen jossain hyvän värisen seinäpinnan, haen värikartan ja katson mitä väriä se vastaa. Tietysti jos sellaista seinää ei löydy mistään......
- jonde
Suurin osa värikartoista on painettuja, mutta esim. Tikkurilan Symphony värilastut (löytyy maalikaupasta) on kuulemma maalattu tähän käyttöön tehdyllä värikarttamaalilla, joka on sävytetty samoilla pigmenteillä kuin ne seinämaalitkin.
Sävyvirheet johtuu yleensä huonosta sävytyskoneen huollosta.- Tekevälle sattuu
Näin voi olla, mutta se ei poista sitä totuutta, että "värin kokeminen" muuttuu pienestä mallisuikaleesta isoksi pinnaksi siirryttäessä.
Eli kuten on jo aiemmin todettu, iso pinta näyttää helposti tummemmalta, tai intensiivisemmältä, väriltä kuin sama väri pienessä liuskassa. Lopulliseen pintaan tuleva valo vaikuttaa siihen, miten väri koetaan. Ja kun vielä värit itsessään vaikuttavat tilan kokemiseen (lämpimät sävyt "tuovat lähelle" ja kylmät sävyt "loitontavat" kohdetta), niin ensisijainen ongelma lienee siinä, ettei ole osattu ennakoida näitä asioita riittävästi sävyä värikartasta valittaessa. - maalialan ammattilainen
Tikkurilan värilastuja EI TODELLAKAAN ole maalattu, kaikki ovat painettuja.
Ainoan poikkeuksen tekee SADOLININ MAAILMAN VÄRIT, niiden värimallit jotka ovat kooltaan 15x10,5.Ne ovat todellakin ainoita oikeasti maalattuja.
- aloittaja
Maali on ostettu oululaisesta liikkeestä (askon kupeessa) ja kyseessä on siis Tikkurilan Novaplastin 7 seinämaali. Sävynä valkoinen J503. Noissa valkoisissa sävyissä, joita muistaakseni oli kartalla 9 kpl, on hiuksenhienot erot. Oma moka oli tietenkin, etten ostanut sitä pienempää satsia ensin ja kokeillut seinään. Epäilen kuitenkin vahvasti sävytyskoneen viallisuutta, koska juuri tuollaisten valkoisien sävyjen tulee olla kohdallaan eikä sinne päin. Eipä ole Tikkurilakaan kommentoinut, vaikka noottia laitoin.
- Utelias aiheesta kiinnostunut
Kun kysymyksessä on omien sanojesikin mukaan hiuksenhienot erot, niin miten se ilmenee? Kuinka merkittävästi ja millä tavoin sävy on seinässä "väärä"?
- Arkkivaari
eli valkoisen lähellä oleva sävy on tottumattomalle tosi vaikea.
Myös katseluvalaistuksen värisävy vaikuttaa asiaan paljon, kuten myös
heijastukset muista materiaaleista.
Vaikka näin on, niin monien mielestä idioottivarma ns maalarinvalkoinen pitäisi
mielestäni kieltää lailla asunnoissa, niin köyhän ja ankean näköinen se on.
Joku lämmin, häivähdyksen verran kellanruskeaan sävytetty off-white -sävy
on minusta yleiskäyttöisin valkoinen.
Esimerkkeinä Tikkurilan F503, H200, J200.
Tuosta sinun J503:sta arvaisin, että lopputulos on mielestäsi ihan liian
punainen valkoiseksi, vaikka maali olisikin sekoitettu koneessa oikein.
Jos käytät valkean lisäksi tehosävyjä tai voimakkaamman värisiä tapetteja ja
lattiapäällysteitä, nekin pitäisi huomioida valkoista valittaessa.
Hankala homma, jossa vähän kaikki riippuu kaikesta - kokemus on hyväksi.... - aloittaja
Arkkivaari kirjoitti:
eli valkoisen lähellä oleva sävy on tottumattomalle tosi vaikea.
Myös katseluvalaistuksen värisävy vaikuttaa asiaan paljon, kuten myös
heijastukset muista materiaaleista.
Vaikka näin on, niin monien mielestä idioottivarma ns maalarinvalkoinen pitäisi
mielestäni kieltää lailla asunnoissa, niin köyhän ja ankean näköinen se on.
Joku lämmin, häivähdyksen verran kellanruskeaan sävytetty off-white -sävy
on minusta yleiskäyttöisin valkoinen.
Esimerkkeinä Tikkurilan F503, H200, J200.
Tuosta sinun J503:sta arvaisin, että lopputulos on mielestäsi ihan liian
punainen valkoiseksi, vaikka maali olisikin sekoitettu koneessa oikein.
Jos käytät valkean lisäksi tehosävyjä tai voimakkaamman värisiä tapetteja ja
lattiapäällysteitä, nekin pitäisi huomioida valkoista valittaessa.
Hankala homma, jossa vähän kaikki riippuu kaikesta - kokemus on hyväksi....Osuit nappiin, sävy näyttää aivan liian vaaleanpunaiselta. Itse olin ajatellut, etten missään nimessä halua maalarinvalkoista, koska se on mielestäni liian harmaata - sehän onkin sekoitettu tippa mustalla. Halusin mahdollisimman puhtaan valkoista. Itse työskentelen värien kanssa päivittäin, joten on tainnut mennä hattuun oma osaamiseni, kun liian itsevarmasti sävyä valitsin. Niinhän se on, ettei suutarin lapsella ole kenkiä...Ja kaikki seinät on muuten tarkoitus maalata valkoiseksi...
- Arkkivaari
aloittaja kirjoitti:
Osuit nappiin, sävy näyttää aivan liian vaaleanpunaiselta. Itse olin ajatellut, etten missään nimessä halua maalarinvalkoista, koska se on mielestäni liian harmaata - sehän onkin sekoitettu tippa mustalla. Halusin mahdollisimman puhtaan valkoista. Itse työskentelen värien kanssa päivittäin, joten on tainnut mennä hattuun oma osaamiseni, kun liian itsevarmasti sävyä valitsin. Niinhän se on, ettei suutarin lapsella ole kenkiä...Ja kaikki seinät on muuten tarkoitus maalata valkoiseksi...
siinä olit oikeassa, että oikeasti puhtaan valkoista maali ei myöskään voi olla
- sekin näyttää käytössä kummalliselta.
Harmi vain, että hyvä yritys meni metsään... ehkä katsoit mallia vääränlaisessa valossa.
Oppia ikä kaikki ;) - valkoista
aloittaja kirjoitti:
Osuit nappiin, sävy näyttää aivan liian vaaleanpunaiselta. Itse olin ajatellut, etten missään nimessä halua maalarinvalkoista, koska se on mielestäni liian harmaata - sehän onkin sekoitettu tippa mustalla. Halusin mahdollisimman puhtaan valkoista. Itse työskentelen värien kanssa päivittäin, joten on tainnut mennä hattuun oma osaamiseni, kun liian itsevarmasti sävyä valitsin. Niinhän se on, ettei suutarin lapsella ole kenkiä...Ja kaikki seinät on muuten tarkoitus maalata valkoiseksi...
Olin itsekkin valinnut juuri tämän sävyn värikartan perusteella, mutta Starkin myyjä varoitti että näyttää vaaleanpunaiselta seinällä. Tämän jälkeen valitsin valkoiseni myyjän avustuksella vertailemalla koneelta mitä purkkiin sekoitetaan valkoisen lisäksi.
Seinään meni sitten lopulta valkoinen, joka on sävytetty mustalla ja okralla. Kiva tuli eikä lainkaan pinkki.
- mestaaja
no tod.näk melkein kaikille. Ainut melko varma tapa on etsiä asuntoalueelta (tai haja-asutusalueelta) miellyttävän värinen talo ja käydä kysymässä värin nro
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911294Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50725- 33692
- 60679
- 50665
- 52657