Masentuneen kotihoito?

iowaoa

Tyttöystäväni jätti minut eilen illalla koska ei nyt pysty seurustelemaan ja tänään selvisi että hän on masentunut vaikkei sitä täysin myöntänytkään mutta internetistä löysin oireet ja hänen menneisyydestään löytyy masennusta myös.
Lääkäriin hän ei suostu menemään ja vielä vähemmän syömään lääkkeitä. Mietin olisiko mitään kotihoitotapaa?
En todellakaan halua, tai ole valmis eroon ja haluaisin yrittää auttaa ja tukea häntä takaisin jaloilleen mutten tiedä miten. Onko kenelläkään muulla ollut kokemuksia ettei masentuneena kykene suhteeseen? Ja vaikken saisi suhdetta enää takaisin niin toivoisin kuitenkin hänen voittavan joten jos joku osaa kertoa jotain niin olisin hvyin kiitollinen.

6

907

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vep

voin kertoa itsestäni, että olen sairastanut masennusta 10 -vuotta jona aikana tapasin nykyisen x-mieheni. Sain itse ainakin voimaa toisesta jaksaa päivän kerrallaan eteenpäin. Ei masennus ole mikään todellinen syy eroon vaan yleensä takana on jotain muuta.
      On todella hienoa, että olet halukas auttamaan ja tukemaan sillä tukea nimenomaan masentunut tarvitsee. Sanomalla, että 'tartu vain itseäsi niskasta kiinni ja lähde tai tee niin kyllä se siitä' -sanonta on kaikista pahinta mitä toiselle voi silloin sanoa.
      Syön itse lääkkeitä, mutta ei kaikki tarvitse lääkitystä, esim pelkkä terapiassa käynti voi auttaa.

• Nimetön

Olet hieno ihminen jos todella tahdot häntä auttaa! Ei ole kotihoitotapaa suoranaisesti ja lääkitystä en suosittele ensimmäiseksi hoidoksi.
      Itse een tahtonut hoitoon enkä lääkitystä, mutta poikaystäväni suostutteli minut terapiaan suraavasti: Hän lupasi varata ajan (varasi myös), vei minut paikan päälle ja oli mukana ensimmäisessä istunnossa. Se helpotti minua koska itse en olisi kyennyt varaamaan aikaa tai lähtemään hoitoon vaikka itsekkin tiesin että sitä kaipasin.

Anna hänelle tilaa hengittää ja yritä piristää, mutta voisit puhua vielä hänet ympäri jotenkin terapiaan, koska siellä selvitetään todelliset ongelmat ja lääkitystä tarjotaan,mutta siihen ei ole pakko suostua. Itse en ottanut lääkkeitä ja olo alkaa olla parempi ja elämä kutakuinkin järjestyksessä.
      Soita suoraan psykiatrian poliklinikalle tai mielenterveystoimistoon ja kerro tilanne ja pyydä aika mikäli hänkin on sitten siihen suostunut.

Masentunut ainakin minä kaipasin ja kaipaan läheisyyttä ja tukea. Kyllähän varmaan kykenee suhteeseen,mutta hän voi ajatella sinun "parasta".Eli ajattelee ettei tahdo vaikeuttaa sinun elämääsi. Älä missään nimessä kuitenkaan väsytä itseäsi hänenkään takiaan.

Ole sinnikäs ja tukena omien jaksamisten mukaan ja te voitte vielä muistella vanhoilla päivillä kuinka autoit neidon pulasta! Iloa ja jaksamista sekä rutkasti onnea matkaan! Kaikki järjestyy! :)

• PamDia

...olen ollut muutaman kerran elämässäni tosi syvissä syövereissä..siinä on lähimmän ihmisen oma olemus vaakalaudalla...ulkopuolinen apu on parasta apua myös lähimmän tukemiseksi..masentunut tuntee itsensä niin turhaksi,toivottamaksi,millään ei ole väliä itselle,kuitenkaan ei halua toisen uupuvan...minäkin tahdoin,että mieheni olisi jättänyt minut..mutta hän jaksoi..se vaati kyllä hänen voimiaan totisesti..olen sitä mieltä,että ilman muuta apu,sinun lisäksesi voi olla se paras vaikutus..terapia,lääke,ken haluaa,minä halusin..syön nytkin...se on eräs murheellinen sairaus muitten mukana, tuo masennus,se kun tuppaa toistumaan samalla ihmisellä..se on jotain muuta kuin ,jokin masennuksen tunne väliaikaisesti..siinä ei jaksa mitään,mikään ei kiinnosta,voimat on täysin poissa..vertaan masennusta aina pieneen kuolemaan,siitä nouseminen on kuin ylösnousemus.Voimaa sinulle,älä jätä häntä,mutta jos olet nuori,kuten ymmärrän,tiedä myös,että masennukseen taipuva voi antaa sen alttiuden jälkeläisilleen.Mutta oikea rakkaus voi paljon...

• ioawoa tai jotain ;)

Kiitos että edes joku viitsi vastata. Sain tuosta taas voimaa joksikin aikaa, ainakin siihen asti kunnes "joudun" taas puhumaan hänen kanssaan, se todellakin vie kaikki voimat.
      Tutustuimme internetissä 1,5 vuotta sitten ja tiesimme heti että meillä synkkää..koko kevään ja kesän jaksoin ehdotella tapaamista ja odottaa että hän on valmis tapaamaan ja syksyllä sitten viimein tapasimme livenä. Ehdimme jutella internetissä todella paljon ja hän kertoi entisen suhteensakin kariutuneen siihen että ei kyennyt sitoutumaan. Vielä kaksi viikkoa sitten hän puhui tulevaisuudesta yhdessä ja vannoi rakkauttaan..samalla kuitenkin valitteli ainaista väsymystä. Äsken hän lähetti viestin jossa sanoi että meilä oli ihanaa ja että meni "helvetin hyvin" mutta että ahdistaa seurustella nyt. Hän ei jaksa miettiä nykyisiä asioita eikä tulevaisuutta.

Joku ehdotti että ympäripuhuisin hänet lääkäriin lupaamalla mennä mukaan ja varaamalla ajan. Yritetty on, murskatappio tuli. :( Apua ei kuulemma tarvita..

Mutta kuitenkin..teidän kirjoitukset piristivät sen verran että päätin jatkaa tukemista ja samalla odottaa jos saisin vielä mahdollisuuden koska en ole valmis luovuttamaan ihanaa ja toimivaa suhdetta masennukselle.
      Kun vain itse jaksaisi..ja tyttöystävä ottaisi avun vastaan (ja jonain päivänä saisin "palkinnon" tai edes kiitoksen) eikä vain kääntäisi selkäänsä.

Ps. Onko joitain aiheita joista masentunut ei halua/jaksa puhua? Tuntuu että onnistun ottamaan aina juuri ne aiheet esille ja toinen hermostuu... :(

• näin..

ei ole varmaan mitään tiettyjä asioita joista masentunut ei jaksa puhua, kun se riippuu henkilöstä. Joillekin se mikä aiheuttaa masennuksen on arka aihe joillekin arki ja tulevaisuus.
        Hienovarainen suostuttelu puhumiseen voisi auttaa. Olet varmaan sanonut että sinulle voi kertoa jos jokin painaa mieltä!? Jos hän oppii puhumaan sinulle ja alkaa kuunnella pikkuhiljaa sinuakin voit saada hänet vaikka ympäripuhuttua hoitoon.
        Harrastakaa yhdessä jotain mistä kumpikin pitää. se yhdistää ja auttaa jaksamaan. Pieni hemmottelu hetki molemmille kylpylän tai jonkin muun rentouttavan parissa ajaa myös asiaansa.

Jaksamista vain sinne! Älä luovuta, mutta älä tee omasta elämästäsi liian raskasta! :)

• suostu lääkäriin

voisit ostaa hänelle mäkikuismaa ja E-epaa. Nämä on kuulemma auttanut joitakin ihmisiä.
        Itse olen masentunut mies ja minulla ei ole asioita joista en voisi keskustella. Tsemppiä sinulle !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia?

Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?
      Arvot ja etiikka
      4
      12356
    2. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      4
      11143
    3. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      174
      5064
    4. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      28
      3679
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      196
      3524
    6. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      44
      3047
    7. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      108
      2769
    8. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      37
      2117
    9. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      13
      2108
    10. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      1935
    Aihe