Tässä kun olen välillä lueslellut tätä palstaa niin minusta alkaa tuntua siltä että valtaosa suomalaisista kärsii paniikkihäiriöstä. Jokainen "vika"/kipu liitetään paniikkihäiriöön. Onko kukaan muu samaa mieltä? Ns.tavallisista rytmihäiriöistäkään ei voi enää kärsiä ilman että onkin sitten leimattu paniikkihäiriöiseksi. Jos huippaa, tai tuntuu, että taju lähtee niin jopas, eihän se voi olla kuin paniikkihäiriötä. Mars, mars ammattiauttajan pakeille vaan!! Höpön pöpön, terveellä maalaisjärjellä kaikesta pääsee yli ja elämä jatkuu. En ainakaan usko, että muutamat rytmihäiriöni tekevät minusta paniikkihäiriöisen. Näitä palstoja kun vaan lukee liikaa, onkin jo kohta aivan sairas. Luulosairautta sanon minä!! Kukaan muu samaa mieltä!!??
Jokatoisella paniikkihäiriö..kö
14
1753
Vastaukset
- Herbiina
En oikein jaksaisi uskoa että ihan valtaosa kärsii paniikkihäiriöstä. Itse asiassa siitä on ryhdytty vain puhumaan enemmän kuin ennen. Oletko itse paniikkihäiriöinen? Minä olen. Kipu ei liity mitenkään minun sairauteeni. Ja jos rytmihäiriöitä on, ne kyllä erotetaan paniikista. Olet kärjistänyt nyt koko asian. Miksi yleensä luet tätä palstaa jos se aiheuttaa pahaa oloa? Kerron sinulle, että kun sairastaa oikeaa paniikkihäiriötä, ei siinä terve maalaisjärki useastikaan auta. Voihan niitä olla jotka lukevat ja imevät itseensä oireita. Minun ei tarvitse tehdä niin. Minä luen palstaa josko kenellä on samoja juttuja kuin itselläni, jotka eivät muuten ole kuviteltuja. Luulosairaus on todella loukkaava ilmaisu tähän yhteyteen jotka todella kärsivät paniikista!!!!
- niin..
Kun itse sain ensimmäisen kohtauksen, en ollut kuullutkaan paniikkihäiriöstä.
Mutta toisaalta kyllä usein ei-panikoivat puhuvat paniikkihäiriöstä aika kevyesti. - kevät 2006
NIIN,tosian sairastuin minäkin paniikkihäirioon,vaikka ensin en oikein halunnut uskoa sitä.Edelleen ajattelen,et mitä jos onkin sydämessä jotain vikaa,mikä ei lääkärit välttämättä nää sydänfilmissä.Muuten, tietääkö ketään teistä, et järjestetäänkö tapaamisiä tai kuntoutuksia paniikkihäiriöpotilaille?Vaikkea paniikkihäiriö sairastaville kylläkin järjestetään melkein 2:n viikon kuntoutuskursseja,mutta olisiko kuntoutuskurseja myös lievästi sairastuneille?
- Herbiina
kevät 2006 kirjoitti:
NIIN,tosian sairastuin minäkin paniikkihäirioon,vaikka ensin en oikein halunnut uskoa sitä.Edelleen ajattelen,et mitä jos onkin sydämessä jotain vikaa,mikä ei lääkärit välttämättä nää sydänfilmissä.Muuten, tietääkö ketään teistä, et järjestetäänkö tapaamisiä tai kuntoutuksia paniikkihäiriöpotilaille?Vaikkea paniikkihäiriö sairastaville kylläkin järjestetään melkein 2:n viikon kuntoutuskursseja,mutta olisiko kuntoutuskurseja myös lievästi sairastuneille?
Kelan kauttahan voi hakea kuopioon kuntoutukseen. Itse en ole ollut siellä mutta mieli tekisi. Tunnen muutamia täällä omalla paikkakunnallani jotka ovat käyneet sen ja ovat kehuneet. Sitten on olemassa paniikkihäiriöyhdistys. Eri paikkakunnilla järjestetään keskusteluiltoja. Itse olen oman kaupunkini yhteyshenkilö. Kokoonnumme 2 kertaa kuukaudessa jutustelemaan kahvikupin ääreen.
- kiiltää EI
ole kultaa ja kaikki huippaus, hyperventilaatiokohtaukset ym, EIVÄT ole paniikkihäiriötä, itse asiassa pitää täyttää aika tiukat kriterit jotta se diagnosoidaan.
Jokaisella meistä on joskus ahdistusta, alakuloa ym., mutta tosiaankaan kaikki ei ole sairautta.
Ns. kansan suussa kuulee puhuttavan vähän liiankin usein paniikkihäiriöstä vaikkei siitä suinkaan aina ole kyse.
Kun pan.h. diagnosoidaan, pitää tosiaankin täyttää aika liuta kritereitä.
T.paniikkia v-89, diagnosoitu- toiseen
tuli vain mieleen, että mitä diagnoosi tarkoittaa? Sain itse lääkkeitä n. 15 min keskustelun jälkeen lääkäriltä, onko se diagnoosi?
- sait
toiseen kirjoitti:
tuli vain mieleen, että mitä diagnoosi tarkoittaa? Sain itse lääkkeitä n. 15 min keskustelun jälkeen lääkäriltä, onko se diagnoosi?
diagnoosin? Oliko tavallinen terveyskeskuslääkäri vai psykiatrian lääkäri? Jos jälkimmäinen voisin uskoa että osaa tehdä diagnoosin kertomasi (15 min) perusteella. Mutta yleensä kyllä siihen tarvitaan kokeita jotta poissuljetaan mahdolliset muut sairaudet jotka voivat aiheuttaa samoja oireita.
- yksityinen..
sait kirjoitti:
diagnoosin? Oliko tavallinen terveyskeskuslääkäri vai psykiatrian lääkäri? Jos jälkimmäinen voisin uskoa että osaa tehdä diagnoosin kertomasi (15 min) perusteella. Mutta yleensä kyllä siihen tarvitaan kokeita jotta poissuljetaan mahdolliset muut sairaudet jotka voivat aiheuttaa samoja oireita.
tavallinen lääkäri. Tuumi kylläkin että johtuu elämäntilanteestani - eristäytyminen yms.
- Jane
Mulla ei voitu diagnisoida paniikkihäiriötä testin avulla, olikin pms. Satunnaisia kohtauksia, ahistaa ennen kuukautisia. Pysyn kovana, en lannistu.
Huippaa ja paikat puutuu, johtuu hartioista. Rytmihäiröitä, johtuu synnynnäisestä jutusta. Henkeä ahdistaa, johtuu allergiasta keväisin.
Lääkäri varmaan vihjailisi jo ahdistuneisuudesta, mutta oma järjenkäyttö on hyväksi havaittu. - uteliaalle
Jane kirjoitti:
Mulla ei voitu diagnisoida paniikkihäiriötä testin avulla, olikin pms. Satunnaisia kohtauksia, ahistaa ennen kuukautisia. Pysyn kovana, en lannistu.
Huippaa ja paikat puutuu, johtuu hartioista. Rytmihäiröitä, johtuu synnynnäisestä jutusta. Henkeä ahdistaa, johtuu allergiasta keväisin.
Lääkäri varmaan vihjailisi jo ahdistuneisuudesta, mutta oma järjenkäyttö on hyväksi havaittu.että mikä oli se testi millä sun paniikkihäiriötä testattiin?
- Jane
uteliaalle kirjoitti:
että mikä oli se testi millä sun paniikkihäiriötä testattiin?
Se oli jokin kirjallinen kyselykaavake, jossa piti arvioida eri tilanteita miten niissä ahdistaa, kuinka usein ahdistaa ja koska on viimeksi saanu kohtauksen. Sori, en muista yhtään tarkemmin.
- ex-panikoija
on niin väittänyt?
Paniikkihäiriö sattuu vaan olemaan niin laajakirjoinen monien fyyysisten tuntemusten vuoksi, johon siis kuuluu: sydämentykytys,(rytmihäiriöt).huimaus,puutuminen,tunnottomuus,tutina,kylmänhiki,vatsanväänteet,ahdistus, tunne,että happi loppuu,josta seuraa hyperventilaatio,suuri kuolemanpelko,sekoamisen pelko,kaiken mahdollistensairauksien pelko, ei useasti uskalla olla yksin, ei uskalla mennä mihinkään, ns. invalisoituu, halu paeta omaa itseään, omaa olotilaansa, ns.järkevä puhekaan ei tunnu auttavan. Ja PANIIKKIHÄIRIÖINEN tosiaan tuntee nämä fyysisesti, siksi todella kiusallinen. Toivon, ettet kyseenalaista, sillä ikävä sairaus! - seikku
minäkin aiemmin luulin ettei sellaista juttua olekaan. kun se tuli omalle kohdalle, ajatukset muuttuivat. olen ollut terve ja jalat maassa oleva ihminen, mutta näin vain kävi, tuskallinen
vaiva, en harrasta lääkkeitä huvin vuoksi, nyt pakko
kokeilla, tuska on sietämätön. Ehkä jotain alitajunnassa olevaa ahdistusta. Vaikeita asioita
elämän varrelta purkautumassa. Ethän väheksy!- kevät 2006
Minäkin kuvittelin,että vain ne ihmiset,joilla on muutenkin vahvoja sosiaalisia pelkoja tai muutenkin eristäytyneitä sairastavat paniikkihäiriöön,muuta niin ei vaan ole.Ennen kuin itse sairastuin paniikkihäiriöön pidin itseäni vahvana ja suhtkoht terveena.Sairaus masensi ja ahdisti,mutta myös avarsi ja opetti.Itsekään en ole koskaan kovin innostunut popsimaan pillereitä varsinkaan mielialanlääkkeitä.Monta muitakin hoitokeinoja kyllä löytyy,jos tarpeeksi etsi.Itse lopetin kokonaan alkoholin(1 plo lonkero saunaillan päätteeksi1x vko:ssa) ja kahvin juonti.Rakas harrastukseni keramiikka myös auttaa ja piristää, mutta mitä tahansa muukin mieleinen harrastus käy.Olen myös alkannut hoitaa itseäni paremmin,vaikkapa tuhlaamalla 20 eke intialaisen päähierontaan tai ostamalla kokovartalo hierontaa.Ystävien kanssa puhuminen mieltäpainavista asioista myös auttaa paljon.Jaksamisia ja hyvää kevän odotusta sinulle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1862690Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482407Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1061122- 84954
- 64921
Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait239819Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20810Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka285775Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies89774Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22708