Pistin kaksion rahat reilu puolitoista vuotta sitten rahastoihin periaatteella se pelaa joka ei pelkää.
Summa oli reilu 100 000 euroa. Osa Mantan Kehittyviin korkoihin, kehittyvien maiden rahstoja (mm. russiaa, indiaa, mustaamerta, latinoa jonkin verran suomeen ja eurooppaan sekä Odinin öljyyn ja Maritiimiin. Nyt on tullut tuottoo noin 40 000 euroa. Tuottorossat on 40...70 % riippuen rahastoista. Mantan kehittyvien maiden korkorahsto vain 16 %
Pitäisiko alkaa lunasteleen vai antaako odottaa vielä vuosi? JOs vaikka tuplaantuisi?
Uskaltaako vielä?
8
2403
Vastaukset
- Yksiön saanut
Kyseessä oli siis iso yksiö reilulla keittokomerolla ja saunalla. Käytännössä kaksio.
- sami-i
voisit ehkä pitää vielä, mutta seuraa tarkasti, mihin päin kurssit nyt ovat menossa.
älä suunnittele etukäteen aikaa kuinka pitkään meinaat pitää rahastoja. nyt on (vielä) nousutrendi ja kun kurssit kääntyy laskuun, niin myy pois.
korkorahastojen tuotto on tietenkin huonompi, koska niisää on pienempi riski. - Ihailen tollaista
riskinottoa.
Itsellä ei kertakaikkiaan vaan rahkeet riitä,
sitä alkaa ajatella rahaa rahana, eikä pelimerkkeinä.
Olen samaa mieltä että nousukausi on vielä.
Mutta olen myös sitä mieltä että kannattaa asettaa itsellesi raja,
missä kohtaa kurssin lasku aiheuttaa myynnin, siitä huolimatta että se vain
todennäköisesti olisi normaalia kausivaihtelua.
Häviät mahdollisesti jonkin verran huipusta, mutta et häviä koko voittoa.- Yksiön saanut
Joo.
laitoin ensi Venäjään aika paljon aikoinan noin 1,5 vuotta sitten ja sitten kun se alkoi laskeen toistamiseen niin vedin kaiken pois. Ei olisi kannattanut. Toisaalta se opetti hieman varovaiseksi että riskejä on muitakin kuin pelkkä taludellinen riski, kuten poliittinien, terrorismi ym.. Madridin pommi-iskun jälkeenhän tippui moni rahasto mutta nyt on porukka tottunut eikä pienet pommit ja levottomuuden heivauta rahastoja. Toki riittävän vakava uhka riittä vielä varmaankin. Kaikenlaista on riskien syynä.
Alussa ajattelin että kun pääseen yli 50 tuottoprosentin niin sijoitettu pääoma alkaa olemaan jo kohtuuhyvin turvassa ja muullahan ei ole väliä. Mutta kieltämättä saattaisi se vähän harmittaa jos 40000 euroa katoaisi muutamassa kuukaudessa. Eihän sitä minulla nyt ole ollutkaan kuin "numeroina". Olen kyllä ajatelluit lunastaa hieman voittoja mutta toisaalta tekis mieli pitää kun nousua povataan edelleen.
Itse koen suurimapan riskinä ainakin toistaiseksi ulkopuoliset riskit, ei siis taludelliset. Joko jotain poliittista tai muuta yllättävää ( islamin levottomuuden lajenevat, linuifulenssa leviää ja aiheuttaa yllättävää tuhoa, Iranin ydinkiista ym) poliittista tai muuta mikä ei ole suoranaisesti taloudesta johtuvaa mutta vaikuttaa talouteen tai ainakin pörsseihin psygologian keinoin.
20 000 euoroa kehittyvissä korkorahastossa, n. 20 000 kiinteistörahstoissa jotka ovat tuottaneet suhteellisen hyvin vuoden aikana riskiin nähden. Kiinteistöjä pidän kohtuuriskisinä. Niissä ei välttämättä menentä koko omaisuuttaan niin nopeasti kuin osake ja vartsinkin kehittyvien maiden osakerahastoissa. Kehittyvin maiden korkorahatotot ovat minusta lähes riskittömiä, varsinkin jos vertaa osakerahastoihin. Niissä ei välttämättä arvot romahda kuten osakkeissa saattaa käydä vaan hieman laskee enemmän. Tuotto on kuitenkin parempi (sentään yli 10%) kuin lyhyt korko tai länsimaiset pitkät korkorahstot nyt.
Eiköhän sitä jollain tapaa pysty ennakoimaan ellei tule jotain yht'äkkistä katastrofia että viikossa tipahtaa? Tämä taitaa olla kuitenkin vain oletus. Niinhän ne useimmat kai varmaankin olettavat ja kuinkas sitten käykään...kun tipahtaa niin huomaa että oho enpäs kerennyt ja sit ollaan ihan hiljaa ja muistellaan että oli sitä joskus minullakin....
- Kake
Sulla kävi tällä kertaa mäihä rahastovalinnassa. Pistä heti lunastukseen, ja osta joko kunnon osakkeet alesta tai sijoita indeksirahastoihin minimikuluilla. Tai korkeakorkoiselle tilille.
- Yksiön saanut
Indeksirahastoissa ei ole niin hyvä tuotto. Useimmat indeksirahastot ovan kehttyneiden maiden rahastoja. Uskoisin että kun kehittyvien maiden rahastot laskevan niin laskee myös "länsimaisetkin". Sen verran globaalia on nykyään markkinant. Onhan se jo nähty moneen kertaan. Marraskuussakin laski kaikkialla ympäri maailman ja sitten alkoin nouseen mutta kehittyvillä nopeammin
- indeksirahastoista..
Yksiön saanut kirjoitti:
Indeksirahastoissa ei ole niin hyvä tuotto. Useimmat indeksirahastot ovan kehttyneiden maiden rahastoja. Uskoisin että kun kehittyvien maiden rahastot laskevan niin laskee myös "länsimaisetkin". Sen verran globaalia on nykyään markkinant. Onhan se jo nähty moneen kertaan. Marraskuussakin laski kaikkialla ympäri maailman ja sitten alkoin nouseen mutta kehittyvillä nopeammin
suurin osa on, dollareissa..
Yleisesti..(kuten tiedetään miljoona kärpästä jne..)
tiedetään: Dollari tulee dippaamaan.
Mutta milloin on kysymys ja tuleeko laskusta kova ja nopea vappaa pudotus vai himpun verran hiljalleen kyykkäävä..
Aika useat kehittyvien maiden korkorahastot on dollaripohjaisia.
Pitkällä tähtäimellä ei kannata kauheasti ressata valuutta jutuista. Mutta onko tähtäin 2 vai 20 vuotta? Sykli dollarissa on kait jotain 10 vuoden paikkeilla.
Kiinteistörahastot on nyt se in juttu, mutta kuten useassa muussakin in jutussa, otetaan vaikka esimerkkinä rullaluistimet; siinä vaiheessa kun kaikilla on niitä; on aika siirtyä eteenpäin. Isot pojat kuitenkin loppupelissä vedättää, varmistavat vaan että kaikki on mukana ennenkuin myynti alkaaaaa.
Tjaa, kuten aiemminkin kirjoitin en itse uskalla, kun näpit polttaa kerran ja kunnolla, sen muistaa.
Hajautus kannattaa, siirrä osa "käteiseksi" markkinakorko rahastoihin tms.
Itse olen jatkuvasti väärässä, se suuri voitto jää saamatta kun yrittää liikaa, voitan kyllä mutta vaan jotain 10-30% ja kun vauhtisokeus iskee niin se ei tunnu missään.
Mutta se että joutuisi odottamaan seuraavaa nousukautta harmittaisi vielä enemmän, nämä on aina asenne ja henkilö kohtaisia kysymyksiä, miten ne kestää. - Yksiön saanut
indeksirahastoista.. kirjoitti:
suurin osa on, dollareissa..
Yleisesti..(kuten tiedetään miljoona kärpästä jne..)
tiedetään: Dollari tulee dippaamaan.
Mutta milloin on kysymys ja tuleeko laskusta kova ja nopea vappaa pudotus vai himpun verran hiljalleen kyykkäävä..
Aika useat kehittyvien maiden korkorahastot on dollaripohjaisia.
Pitkällä tähtäimellä ei kannata kauheasti ressata valuutta jutuista. Mutta onko tähtäin 2 vai 20 vuotta? Sykli dollarissa on kait jotain 10 vuoden paikkeilla.
Kiinteistörahastot on nyt se in juttu, mutta kuten useassa muussakin in jutussa, otetaan vaikka esimerkkinä rullaluistimet; siinä vaiheessa kun kaikilla on niitä; on aika siirtyä eteenpäin. Isot pojat kuitenkin loppupelissä vedättää, varmistavat vaan että kaikki on mukana ennenkuin myynti alkaaaaa.
Tjaa, kuten aiemminkin kirjoitin en itse uskalla, kun näpit polttaa kerran ja kunnolla, sen muistaa.
Hajautus kannattaa, siirrä osa "käteiseksi" markkinakorko rahastoihin tms.
Itse olen jatkuvasti väärässä, se suuri voitto jää saamatta kun yrittää liikaa, voitan kyllä mutta vaan jotain 10-30% ja kun vauhtisokeus iskee niin se ei tunnu missään.
Mutta se että joutuisi odottamaan seuraavaa nousukautta harmittaisi vielä enemmän, nämä on aina asenne ja henkilö kohtaisia kysymyksiä, miten ne kestää.Hyvä tuotto se 10...30% on verrattuna lyhyen koron rahstoihin missä suurin osa kansasta pitää tällä hetkellä rahojaan ( ja pankissa myös).
Olen lähtenyt liikkeelle hyvässä noususuhdanteessa mutta nytkin tietänen riskin. En toki laittanut kaikkea kerralla tietäen että voi tulle laskua. Venäjä laski heti 15 % kun sinne aikoinani laitoin mutta alkoi nousemaan jälieen (onneksi). Se oli kuitenkin hyvä opetus että harmi on suurempi jos menettää kuin se että jos jää vain saamatta.
Nyt kun tuotot ovat noin 50...75% luokkaa niin sijoitetu pääoma on jo joninlaisessa turvassa. 35...50% lasku on jo aika iso kehttyvilläkin markkinoilla eikä minulla toki kaikkea siellä ole. Käteisenäkin lyhyellä korolla on vieläkin jotain ja pysyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi403691Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal333264- 692888
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912730- 351758
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811709- 241559
- 281517
- 291489
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231484