Hei vaan!
Luin tuossa alussa muutamia tähän tulleita viestejä ja totesin, etteivät "kunnon" juopot ole vähään aikaan täällä vierailleet. Sen verran irti arkirealismista tuo keskustelu oli.
Itse olen ollut nyt 32 päivää raittiina ja ihan itse - sisulla ja sydämellä kuten ennen sanottiin.
Katkaisuhoito ei toimi, pikapalvelua eli muutama pakollinen hoitopäivä ja sitten ulos - kuntien/sairaanhoitopiirien rahat kun ei riitä! Toimintoja säätiöitetty ja tuntuu, että pääasia on siinä touhussa hukkumassa eli kun säätiön pitää tulla ns. omillaan toimeen, haetaan potilaita/anteeksi piti hienommin ilmaista asia eli asiakkaita hakea maksavista kohteista eli päihdesäätiöt tekevät työkkärin/KELAN kuntoselvityksiä - hyvä asia sinänsä, mutta hukkuvatko niiden tekemiseen se pääasia eli akuutisesta, vakavasta päihderiippuvuudesta kärsivän pitkäjänteinen hoito. KELA maksaa kuntoutuselvitykset, mutta kuntien on itse rahoitettava päihdehoito.
Päihdesäätiöillä on vallan hienot hoitokriteerit paperilla, mutta totuus on karua katseltavaa. Kyllä siellä katkaisun saa, jos on sinne asti päässyt, mutta vain sen katkaisun - pitkäjänteisestä hoitotyöstä ei minusta voida puhua. Katkaisun jälkeen juomakierre alkaa taas alusta hyvin, hyvin monella - valitettavasti!
Muista hoitomuodoista kuten niin paljon mainostetusta minesota-mallista myös huonot kokemukset. Soitin yhdelle tämän hoitomuodon pioneereistä Suomessa, nyt jo eläkkeellä tosin, mutta kyseinen toiminta kantaa hänen nimeään yhä, yllättävää oli, ettei hän itsekkään suositellut omaa hoitomuotoaan minulle vaan kehotti hakeutumaan oman paikkakuntani AA -pariin ja A-klinikalle. Nostan hänelle kyllä hattua rehellisyydestä!
Paljon olisi kritisoitavaa ja keskusteltavaa asian tiimoilta, mutta pysäytän nyt tähän ja katson, syntyykö asian tiimoilta keskustelua.
Ja yritän pysytellä raittiina - pääpaino sanalla yritän!!!
Päihderiippuvuudesta ja hoidosta!
10
720
Vastaukset
- oma halukkuus ratkaisee
Alkoholismin ongelmaa ei tosiaan ole ratkaistu ja niin myös erilaiset hoidot ovat "kokeiluja". Totuus lienee, että erilaiset uskonnolliset yhteisöt ovat onnistuneet parhaiten pelastamaan juomareita.
Alkoholistien oma yhteisö Suomen AA - toiminut pian 60 vuotta, on ehdottomasti mainittava, kun juomisesta halutaan selviytyä. Ehkäpä kaikkein onnettomimmat ihmiset ovat saaneet sieltä pysyvän avun.
Suomessa on kokeiltu lähes kaikkea alkoholismin hoidossa, mutta tulokset on huonoja. Raaka totuus on, ellei juomari itse halua tehdä elämässään täyskäännöstä ja sen lisäksi kieltäydy alkoholista, mikään ei onnistu.
On tiedossa, että monet käyvät erilaisissa
terapioissa, A-klinikan tai mielenterveystoimiston, uskonnollisissa tilaisuuksissa, erilaisissa vertaistukiryhmissä ja AA:ssa. Joko kaikissa tai vain yhdessä. Useimmat tarvitsevät tukea, vain erittäin harvat selviävät yksin.
Itse ajauduin juopon elämässäni täydellisesti sivuraiteelle, joten pystyin "antautumaan" ehdoitta AA:n ehdottamaan raittiiseesn elämään.
Minulle se on sopinut ja elämäni on ollut sopusoinnussa yhteiskunnassa vallitsevaan järjestelmään. Kaikki on hyvin ja voin sanoa, kumpi elämäntapa on parempaa, ilman epäilyksen häivääkään.
Vuosia on tullut paljon ja mennyt aika tuntuu epätodelliselta painajaiselta. Mutta; vain päivä kerrallaan! - Ja opittavaa
Kuka nämä asiat paremmin tietää, jokaisella on mahdollisuus. Kirjoitin tänne aikaisemmin lähipiiriin kuuluvan päihteettömästä elämästä. Uskon että se on mahdollista, päivä kerrallaan - hänen kohdallaan jo melkein kaksikymmentä vuotta.
- Tai sosku tai molemmat
Onko hoito silloin enää omaehtoista? Voisiko työkyvyn selvitykset laitoksessa rinnastaa katkoon ilman lääkkeitä? Saako näin toimia?
Pelkkä huumeidenkäyttö tai alkoholin tahi lääkkeiden käyttö sinälläänhän ei aiheuta pakkohoidon tarvetta, mutta jos siihen voidaan rinnastaa joku muu sairaus, joka saattaa aiheuttaa mielenterveysoireita tai vaikkapa elämäntilanne, joka saattaa aiheuttaa näitä sairauksia. Niin joutuu mahdollisesti hakeutumaan hoitoon, joka ei tuota mitään eikä pakotettuna edes edistä terveyttä. Tämä on kylmä tosiasia tämän hetken Suomen maassa. - Edellinen
Tai sosku tai molemmat kirjoitti:
Onko hoito silloin enää omaehtoista? Voisiko työkyvyn selvitykset laitoksessa rinnastaa katkoon ilman lääkkeitä? Saako näin toimia?
Pelkkä huumeidenkäyttö tai alkoholin tahi lääkkeiden käyttö sinälläänhän ei aiheuta pakkohoidon tarvetta, mutta jos siihen voidaan rinnastaa joku muu sairaus, joka saattaa aiheuttaa mielenterveysoireita tai vaikkapa elämäntilanne, joka saattaa aiheuttaa näitä sairauksia. Niin joutuu mahdollisesti hakeutumaan hoitoon, joka ei tuota mitään eikä pakotettuna edes edistä terveyttä. Tämä on kylmä tosiasia tämän hetken Suomen maassa.Hieman taas kärjistin, tottakai kyseessä on aina ammatti-ihmisten tarjoama ja arvioima hoito ja sen tarve, joten ei tarvitse varmaan jatkaa että olen tavallinen Matti Meikäläinen, joka ei ymmärrä terveydenhuollosta tai terveydentilastaan yhtään mitään, varsinkaan jos ei hoitoihin suostu, koska ammatti-ihminen on aina ammatti-ihminen ja sillä sipuli.
- Lieb Lieb
Jos narkomaani ei saa kunnon hoitoa vaikka tarvii sitä sekä itsensä että yhteiskunnan takia enemmän kuin alkoholisti niin eipä sitä kunnon hoitoa sitten tarvi alkoholistikaan jolla "damage" rajoittuu lähinnä itseen ja niihin jotka väkisin jäävät uppoavaan laivaan omasta valinnastaan.
Päihdehoidon systeemit tarvis suurremonttia. itseasiassa koko suomen sosiaaliperiaatteet tarvis suurremonttia niin että tarve päihteillä olisi yleensäkin harvinaisempi kuin nykyään. - environment
,
Oletko tutustunut paikkakuntasi A-kiltaan ? Siellä on vertaistukea ja hyvin organisoitua toimintaa. Se on, päinvastoin kuin AA, täysin uskontoon sitoutumaton ympäristö ja monelle toimivin kanava alkoholistin pitkällä tiellä juoppoudesta raitistumiseen ja takaisin ihmisarvoiseen elämään. Oheisen linkin takaa lisää tietoa A-kiltojen toiminnasta.
http://www.a-kiltojenliitto.fi/index.html- environment
Tervetuloa mukaan A-killan toimintaan :)
- Kiitos kaikille
environment kirjoitti:
Tervetuloa mukaan A-killan toimintaan :)
Nämä kaikki puheenvuorot ovat olleet tärkeitä, kiitos!
- AA- on sitä haluaville
Ei kannata olla yksin hampaat irvessä, yrittää raittiutta.
Kun löytyy oma pohja jota alemmas ei halua mennä, voi alkaa päivä kerralaan raittius.
Ei hoitomuodolla ole väliä, kunhan oma halu lopettaa juominen löytyy.
Suomi on täynnä nenän valkaisu ja lihotus koteja, niille jotka eivät enää halua salata juomistaa. Se on tullut näkyväksi.
Kun tulee panostaa sairauden alkupäähän, kun on työt ja kolme kulissi harrastetta, akka auto ja asunto jne. Yksi A ei ole montaa auttanut saisi koko A-klinikat lopettaa. Mutta kaksi AA on jo monia auttanut. Lumpiot lattiassa, ei hoida sairautta niin kuin sielun pelastuskuviota.
Valitse itse ota vastuu itse se on siinä - tarkoitus
katkolle mennään vain siksi aikaa, että saadaan itsensä siihen kuntoon, jotta voi aloittaa sen terapian, joka auttaa kuntoon tulemisen hoidossa. Eli a-klinikalle tai mihin yksikköön kussakin kunnassa on mahdollisuus, ehkä jossain on mielenterveyskeskuksissa sosiaaliterapeutit tätä varten? se on todella kuntakohtaista, a-klinikalla kaikkein asiantuntevimmat terapeutit, sairaanhoitajat ja psykogit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1413908Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3533027Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt131937Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa101665Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41109- 71964
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38874Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23821- 69793
- 44784