Viisaammat voisitteko AUTTAA!?

porkkana06

Olen ollut jo vuosia alavireinen, mutta nyt alkaa jo kyllästyttämään tämä olotila joka vain tuntuu pahenevan. En jaksa enää mitään, väsyttää, masentaa, olen saamaton, öisin en saa nukuttua ja heräilen (osaltaa johtuu kyllä taipumuksestani murehtia asioita). Lihakset on ihan heikot ja jäykät, niskaa särkee, näköä haittaa. Palelee, hetken päästä saattaa kyllä hikoiluttaa. Ajatus tökkii, muisti ei enää pelaa niinkuin ennen ja tunnen oloni ihan tyhmäksi , keskittymiskyky ei enää ole yhtä hyvä kuin aiemmin.
Tuntuu , että olen koko ajan hormonien armoilla. Tällä hetkellä en nauti mistään, mikään ei kiinnosta, olen ärtyisä, seksihalut kadonneet. Tässä takana tosin myös vuoden sisään kolme keskenmenoa, joten....
näiden syitä nyt selvitellään. Kilppariarvojakin mitattu, lääkärien mukaan ok. Kukaan ei vaan missään välissä ole kysynyt, että onko siihen suuntaan viittavia oireita. ITse olen yrittänyt nyt etsiä ja etsiä, että mikä mussa vois olla vikana!?!? En ole terveen oloinen, haluaisin saada elämäni takaisin, kiitos.

11/2004 masennuksen takia mitattu TSH, ollut silloin 3.7 eli normaali (rajat 0.3-5.0).

12/2005 keskenmenojen takia mitattu TSH ja S-T4-V. TSH ollut 4.82 (rajat 0.4-4.5) eli aavistuksen koholla, lääkärin mukaan ihan ok ja tuo S-T4-V ollut 17 (rajat 10-21) eli ihan rajojen sisällä.

Nyt olen menossa vielä uusinta verikokeeseen.

En vaan tiedä , että mitä ajatella näistä ja mitä kysyä lääkäreiltä!?

20

2652

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vajis

voisi hyvin noilla TSH-arvoilla. Eikä pelkkiin laboratoriovastauksiin missään tapauksessa saa tuijottaa, oireet ON otettava hoitoa suunnitellessa huomioon!
      Vajaatoiminta, hoitamaton, saattaa olla osasyy keskenmenoihin.

Lääkärin mielestä ok? Jaa, minkäköhän alan lääkäri on sellaista sanonut?
      Vai 4.82 ok....

• porkkana06

Eli ekan labran otatti aikoinaan ihan tk-lääkäri. Ja antoi sit lopuks masennuslääkettä, jota söin muutaman kuukauden jonka jälkeen itekseni lopettelin kun en siitä mielestäni hyötynyt.

Nyt sit naistentautien polin lääkäri on tutkaillut noi viimeisimmät arvot. Eka lääkäri siellä totes, että ei näissä mitään, kun toi t4v on ihan raja-arvojen sisällä. No sit tuli taas keskenmeno ja toinen lääkäri määräs nyt sit kuitenki uudestaan otettavaks verikokeen.

Sitä olen miettinyt, että voiko noi arvot vaihdella...että jos se on välillä vähän matalampi ja välillä korkeempi? Ja viimeks toi arvo on muuten mitattu ihan alkuraskaudessa...eli liekkö raskaus sitten nostanut arvoja vähän?

• "osoite",
        porkkana06 kirjoitti:

Eli ekan labran otatti aikoinaan ihan tk-lääkäri. Ja antoi sit lopuks masennuslääkettä, jota söin muutaman kuukauden jonka jälkeen itekseni lopettelin kun en siitä mielestäni hyötynyt.

Nyt sit naistentautien polin lääkäri on tutkaillut noi viimeisimmät arvot. Eka lääkäri siellä totes, että ei näissä mitään, kun toi t4v on ihan raja-arvojen sisällä. No sit tuli taas keskenmeno ja toinen lääkäri määräs nyt sit kuitenki uudestaan otettavaks verikokeen.

Sitä olen miettinyt, että voiko noi arvot vaihdella...että jos se on välillä vähän matalampi ja välillä korkeempi? Ja viimeks toi arvo on muuten mitattu ihan alkuraskaudessa...eli liekkö raskaus sitten nostanut arvoja vähän?

eli oikea lääkäri on endokrinologi, ei tk:n yleislääkäri eikä gynekologi.
        Ja tosiaan, TSH:n yläraja on nykyisin 2.5, joten jos vertaat omiin arvoihisi, niin....
        Kyllä se sinun TSH-arvosi ON liian korkea, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

• porkkana06
        "osoite", kirjoitti:

eli oikea lääkäri on endokrinologi, ei tk:n yleislääkäri eikä gynekologi.
        Ja tosiaan, TSH:n yläraja on nykyisin 2.5, joten jos vertaat omiin arvoihisi, niin....
        Kyllä se sinun TSH-arvosi ON liian korkea, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Minä pääsen endokrinologille? JOS TSH on uusinta mittauksessa vielä yli rajan, niin saisinkohan gynen kautta lähetteen? Vai pitääköhän mennä tk-lääkärille, jos sieltä saisi lähetteen?

Yksityiselle? Ei oikein ensimmäisenä olis varaa.

• bag_gie
        porkkana06 kirjoitti:

Minä pääsen endokrinologille? JOS TSH on uusinta mittauksessa vielä yli rajan, niin saisinkohan gynen kautta lähetteen? Vai pitääköhän mennä tk-lääkärille, jos sieltä saisi lähetteen?

Yksityiselle? Ei oikein ensimmäisenä olis varaa.

tapa tietysti on etsiä asuipaikkakunnaltasi tai lähistöltä yksityinen endokrinologi tai hyvä sisätautilääkäri jos ei endoja löydy. Siitä lystistä joutuu tietty maksamaan jotain.
        Terkkarin tai gynen kautta voi saada lähetteen tarkempiin tutkimuksiin keskussairaalaan jossa erikoislääkäri tutkii tarkemmin. Nuihen lähetteihen saaminen on joskus vaan kiven takana varsinkin jos arvot eivät tarpeeksi pikkea lekurin mielestä "normaalista". Kysele gyneltäs asiasta.

tuolta voi etsiä http://www.etsilaakari.fi/ tai kysellä lääkäriasemilta tai ihmisiltä joilla on kokemusta eri lääkäreistä
        Tuolla http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewforum.php?f=4 on myös keskustelua lääkäreistä ja voit haulla etsiä löytyykö juttua siun lähistöltä löytyvistä endoista.

• lääkäri sanoi

että TSH:n viitearvot ovat 0,3 -2.5. Eli laskettu sitä ylärajaa mitä oli kolmisen vuotta stten. Taitaa olla vain niin, että eri läkäreillä on erilaiset käsitykset normaaleista arvoista. Mulla oli vuosia TSH 4 ja jopa yli 7 ja kun otettii uusi koe oli se tipahtanut just alle neljään. Eli arvot vaihtelevat - viikon välein otetut arvot - ainakin mun kohdalla.
      Onneksi jotkut antavat koelääkityksen jos arvot ovat rajoilla...

• ....

herrajumala.. ne keskenmenot on sen vajiksen syytä. mut onneks ei tullu lapsia koska ne ois olleet vajaaälyisiä, adhd yms.

Tarviit lääkkeet ja heti!!!ja TPO vasta-ainemääritys!

• porkkana06

No eihän sitä nyt voi noin sanoo ihan suoralta kädeltä..että keskenmenot ois sen syytä.

Ja on mulla kaks lasta jo ennestään. Sen jälkeen tulleet sit nää keskenmenot. Ihan normaaliälyisiltä noi onneks vaikuttaa.

• Gerberia
        porkkana06 kirjoitti:

No eihän sitä nyt voi noin sanoo ihan suoralta kädeltä..että keskenmenot ois sen syytä.

Ja on mulla kaks lasta jo ennestään. Sen jälkeen tulleet sit nää keskenmenot. Ihan normaaliälyisiltä noi onneks vaikuttaa.

Käyppä kilpparifoorumissa. Siellä on monia joiden lapsilla sairauksia raskausajan vajaatoiminnan vuoksi. Vajaatoiminta edellisissä raskauksissasi ei ehkä ollut vielä paha, nyt näyttäisi olevan.

• bag_gie

ihan nuin jyrkkä tahtois olla. Vajaatoimintaiset voivat myös saada ihan älyllisiä lapsia jos hoitotasapaino on kondiksessa. Toki vajaatoiminta on suuri riski varsinkin hoitamattomana/huonosti hoidettuna ja on syynä keskenmenoihin ja lapsettomuuteen. Ja sikiövaurioiden vaara on todellinen. On myös otettava huomioon että kilpparin häiriöiden perinnöllisyys on vahva joten se kannattaa lasten kanssa huomioida ja muistaa.

Lähinnä silmään otti tuo ehdoton jyrkkyytesi viestissä, tuli ihan ihellekin syyllinen olo vaikka oma poika on ihan fiksu ja "normaali" jos kukaan meistä nyt normaali on :)

• Gerberia
    • Porkkana (ei jaksanu kirjau...

Jos kilppari"oireet" johtuukin vain väsymyksestäni ja uniogelmista?

Mulla ei ole mielestäni aineenvaihdunnallisia ongelmia, olen hoikka jne. Ei turvotustakaan pahemmin ole näkynyt, joten voiko kilpparissa edes olla häikkää?

• Porkkana taas

Varasin juuri tk-lääkärille ajan. Menen ens viikon lopulla. Tän viikon perjantaina on verikokeet (gynen määräämät), mahtaakohan TSH tulos olla valmiina viikossa??

• bag_gie

kilpparissa häikkää olla vaikkei lihoisikaan. Mie en varsinaisestilihonnut sairastuessani vaikka turvotusta oli kyllä naamassa, sormissa ja jaloissa. Sekin etupäässä aamiusin, iltaan mennessä aina laski.
        Nuo siun aika rajoilla oleva tsh ja oireet miusta antaa aihetta tilanteen seuraamiseen. t4v monesti tulee ns. jälkijunassa joten se voi laskea hitaammin.
        Nuo uniongelmat ja väsymys voivat myös johtua kilpparin ongelmasta, masennus ja ahdistus kuuluvat yleisiin oireisiin (=lisääntynyt "maailman murehtiminen" on miulle tuttua jos olen vajaalla)
        En väitä että siulla nimenomaan ois vika kilpparissa mutta kannatan asian perusteellista tutkimista, nuo jonkun mainitsemat vasta-aineet ja mahdollisuuksien mukaan kilpparin ultraus ja ohutneulanäyte.
        Jos vika on kilpparissa niin masennus- ym. lääkkeet ei auta vaan pahentaa tilannetta.

• bag_gie
        Porkkana taas kirjoitti:

Varasin juuri tk-lääkärille ajan. Menen ens viikon lopulla. Tän viikon perjantaina on verikokeet (gynen määräämät), mahtaakohan TSH tulos olla valmiina viikossa??

verikoetta ottaessa koska tulokset saa. Kannattaa sitten pyytää ihelles ne tulokset ja tehdä lääkäriä varten se lista oireista, tulostaa MAtti Välimäen artikkeli kilpparipotilaan hoidosta tuolta http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/?file=content_exec&id=61&submenu=35 ja merkata erityisesti kohta :"... T4V vielä normaali, jäädään usein tarpeettomasti seuraamaan ilman tyroksiinihoitoa, vaikka hän toistuvasti valittaa hypotyreoosin oireita. Jäädään ikään kuin odottamaan, että T4V laskisi viitearvojen alapuolelle." "...tyroksiinihoito kannattaa aloittaa aina TSH:n ollessa koholla, jos potilaalla on hypotyreoosiin sopivia oireita ja löydöksiä, ja katsoa, katoavatko nämä korvaushoidolla."Siinähän on siun tilanne aika selvästi sanottu, tsh koholla, t4v ei vielä.

• Porkkana
        bag_gie kirjoitti:

kilpparissa häikkää olla vaikkei lihoisikaan. Mie en varsinaisestilihonnut sairastuessani vaikka turvotusta oli kyllä naamassa, sormissa ja jaloissa. Sekin etupäässä aamiusin, iltaan mennessä aina laski.
        Nuo siun aika rajoilla oleva tsh ja oireet miusta antaa aihetta tilanteen seuraamiseen. t4v monesti tulee ns. jälkijunassa joten se voi laskea hitaammin.
        Nuo uniongelmat ja väsymys voivat myös johtua kilpparin ongelmasta, masennus ja ahdistus kuuluvat yleisiin oireisiin (=lisääntynyt "maailman murehtiminen" on miulle tuttua jos olen vajaalla)
        En väitä että siulla nimenomaan ois vika kilpparissa mutta kannatan asian perusteellista tutkimista, nuo jonkun mainitsemat vasta-aineet ja mahdollisuuksien mukaan kilpparin ultraus ja ohutneulanäyte.
        Jos vika on kilpparissa niin masennus- ym. lääkkeet ei auta vaan pahentaa tilannetta.

..tuo matti välimäki...tai oikeestaan, että missä asuu? Kun puhelin luettelosta etsin kaupunkini endokrinologeja niin siellä listassa oli tuo nimi ja sitten joku toinen. Tosin voihan se olla, että ottaa täällä vastaan vaan harvoin ja käy jostain muualta tms.

• bag_gie
        Porkkana kirjoitti:

..tuo matti välimäki...tai oikeestaan, että missä asuu? Kun puhelin luettelosta etsin kaupunkini endokrinologeja niin siellä listassa oli tuo nimi ja sitten joku toinen. Tosin voihan se olla, että ottaa täällä vastaan vaan harvoin ja käy jostain muualta tms.

Välimäki on HUS:sin Endokrinologian klinikan ylilääkäri http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2051,2055,5068 . Ottaa kait yksityisestikin vastaan mutta joskus kuulin että ei ottais uusia potilaita. Asia kannattaa tarkistaa. En tiedä mistä olet mutta ainakin Etelä-Suomessa moni lääkäri ottaa potilaita vastaan useassa paikassa. Eli saattaa olla sama.

• Porkkana taas
        bag_gie kirjoitti:

Välimäki on HUS:sin Endokrinologian klinikan ylilääkäri http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2051,2055,5068 . Ottaa kait yksityisestikin vastaan mutta joskus kuulin että ei ottais uusia potilaita. Asia kannattaa tarkistaa. En tiedä mistä olet mutta ainakin Etelä-Suomessa moni lääkäri ottaa potilaita vastaan useassa paikassa. Eli saattaa olla sama.

Porissa ottaa vastaan saman niminen henkilö.En ole kyllä kysellyt ja yrittänyt varata aikaa, mutta puhelinluettelosta ko. nimen bongasin kun mietin että varaanko yksityisele ajan.

• Tainuli

Hei!
      Negatiiviset seksuaali kokemukset tai lastentekoon liittyvät asiat voivat aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Taitava energiahoitaja osaa sen käynnistää sen uudelleen. Minulla tössähti kilpirauhasen toiminta, mutta taas se toimii hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti

Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää
      Maailman menoa
      42
      2210
    2. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      65
      2078
    3. Helsingin yllä valopalloja

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön
      Sinkut
      121
      1940
    4. HÄLYYTYS!!

Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a36
      NATO
      392
      1696
    5. Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?

Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.
      Kouvola
      104
      1655
    6. Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja

Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah
      Maailman menoa
      124
      1484
    7. Millainen on naisellinen nainen

Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n
      Sinkut
      182
      1102
    8. Raamatullinen kaste

Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu
      Kaste
      53
      967
    9. Mitkä asiat kaivatun ajattelussa

Ihmetyttävät? Mikä on tullut yllätyksenä?
      Ikävä
      75
      935
    10. Mitkä olisivat kolme tärkeintä

vihjettä kaivatustasi?
      Ikävä
      27
      899
    Aihe