Kauanko Trileptal väsyttää?

Hanna-L.

Väsyttää ja tosi ankarasti...

Miten nopeasti Trileptal-lääkityksen aloittamisen jälkeen tämä kamala väsymys menee ohi?

14

8690

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miekans

Moi,

Aloitin trileptalin syksyllä 2001 ja vielä vaan
      väsyttää, annos minulla on 1 1,5 tbl 300mg eli
      ei niin kovin korkea.

T. Miekans

Ps.
      Tiedäthän tämän:

Joko olet ehtinyt nauttia suolanpuutoksesta ja
      sitä seuraavasta pyörtymisestä ?

• Epi

Moikka satun näkemään sun viestis Trileptalista oon Epilepstikko ja ite söin ekana lääkkenä Trileptalia olin tajuttoman väsynyt 3 vuotta kunnes tajusin vaihtaa lääkkeen Deprakineen (Valproaatti) se on toiminut mulla tosi hyvin ja väsymys katosi sen sileän tien. Kannattaa miettiä lääkkeen vaihtoa!

• Hanna-L.

Tapahtuiko pyörtyminen yllättäen vai tuliko ennakko-oireita?

Miten muuten on: voiko trileptalisti mennä kesällä kaukoitään (kosteaa & 40C)?

• Hanna-L. kirjoitti:

kunhan muistat lääkityksen, nestetasapainon ja pään suojaamisen liialta auringolta.

Lääkkeen aiheuttamaan väsymykseen vastaisin, että minulla sitä kesti tosi lyhyen ajan.

Vaikutukset ovat yleisesti ottaen erilaisia haittojen suhteen, kuten muissakin lääkkeissä.

Pyörtyminen on minulla tapahtunut lähes aina yllättäen -onnekseni harvoin.

• Miekans
        Hanna-L. kirjoitti:

Ei tuo pyörtyminen mitään ennakkovaroituksia antanut, niinkuin ei yleensäkkään.

Oli ollut helleviikko takana ja suolasen syönti
        oli jäänyt kai vähälle, kun suola-arvot oli alhaalla.
        Neurologi oli minua ennalta tuosta varoittanut, mut arvaa muistinko?

Huolehdi, että saat nestettä ja suolaakin tulis
        syödä.

T. Artsi

• Miekans
        Epi kirjoitti:

Moikka satun näkemään sun viestis Trileptalista oon Epilepstikko ja ite söin ekana lääkkenä Trileptalia olin tajuttoman väsynyt 3 vuotta kunnes tajusin vaihtaa lääkkeen Deprakineen (Valproaatti) se on toiminut mulla tosi hyvin ja väsymys katosi sen sileän tien. Kannattaa miettiä lääkkeen vaihtoa!

Kiitos, Epi vinkistä

Onko sinulla tietoa miten valporaatti vaikuttaa
        hormonitoimintaan. Epilepsialääkkeistähän monet aiheuttavat kilpirarauhas-hormoonin muutoksia.
        Samoin vaikutuksia voi myös olla "seksi-hormooneissa".

Trileptal sopii minulle muuten parhaiten, kun olen noita hormonipuutoksia saanut kiusakseni aivokasvainleikkauksen yhteydessä annetusta sädehoidosta.

t. MieKans

• sauvatar
        Miekans kirjoitti:

Kiitos, Epi vinkistä

hormonitoimintaan. Epilepsialääkkeistähän monet aiheuttavat kilpirarauhas-hormoonin muutoksia.

Trileptal sopii minulle muuten parhaiten, kun olen noita hormonipuutoksia saanut kiusakseni aivokasvainleikkauksen yhteydessä annetusta sädehoidosta.

t. MieKans

Luin ja Valproaatista sanotaan
        tulevan haittavaikutuksina hormonaalisia
        häiriöitä.
        Näitä muitakin on : väsymys, vapina, pahoinvointi,
        hiustenlähtö,lievä painonnousu, maksavaurio, vuototaipumus.

Tietenkin yksilöllisesti, mutta ehkä tuo Deprakine ei ole sinun lääkkeesi. Neurologilta kannattaa kysellä lisää.

• EpiNainen
        Miekans kirjoitti:

Kiitos, Epi vinkistä

t. MieKans

Luepa kirjoitukseni tuolta edellisen sivun viestiketjusta. Aloitusotsikko siellä on "Deprakinesta".

Hieman karua tekstiä, mutta täytyy muistaa haittavaikutusten olevan yksilöllisiä!!!

• sauvatar

yli 10v. ja vieläkin väsyttää.....

• Tekniikan alan ihminen

Mulla on 2 x 300 mg Trileptalia vuorokaudessa. Otan molemmat samalla kerralla iltaisin, niin uni maittaa illalla ja yöllä ja olo päivisin on hyvä.

Kysykää lääkäreiltänne, voitteko tekin kokeilla...

• sauvatar

ja lisäksi 2 muutakin lääkettä,
        jotka väsyttävät.

Aurinkoinen ilma onneksi
        hieman piristää.

• tarjasusanna

jokaisen lisäyksen jälkeen viikko meni `pilvessä`,nyttemmin väsymyskohtaukset ajoittuvat n.1½ -2 tuntia lääkkeenoton jälkeiseen aikaan ja menevät ohi,eikä joka päivä välttämättä sellaista oloa edes tule

• EpiNainen

Trileptalin tai jonkin muun lääkkeen väsyttävään vaikutukseen tottuu. Itse olen syönyt jo vuosikaudet Trileptalia aamuisin 600mg ja iltaisin 750mg. Hereillä pysyn silti vaikka hieman pökkyräinen taidan lääkkeenoton jälkeen ollakin.

Paremmi väsyneenä kuin kohtausten kourissa!

• Epilepsy

Mielestäni lääkkeen sivuvaikutukset pitäisi mennä viimeistään kuukaudessa - kahdessa ohi. Jos ne ei mene sittenkään, kannattaa varmaan keskustella neurologin kanssa.

Itse aloitin lääkkeiden kokeilun (epilepsian takia, neurologin ohjeiden mukaan) Neurotolilla. Siitä tuli hirveä väsymys, joka kesti muutaman viikon. Sitten jokaisen lääkkeen nosto kerran jälkeen väsytti taas viikon verran, mutta väsymys meni aina ohi. Neurotol ei kuitenkaan ollut minulle täydellinen, nyt syön mm. Trileptalia, enkä saa siitä mitään väsymysoireita. Tosin annos on pieni verrattuna Neurotol-annoksiin.

Joka tapauksessa: epilepsialääkkeitä on monenlaisia, esimerkiksi Trileptal ja Neurotol on lähes samanlaisia lääkkeitä. Jos sivuoireet jatkuvat pitkään, niin kannattaa puhua neurologille. Yksi vaihtoehto voi olla kahden lääkkeen samanaikainen käyttö, itselläni on tällä hetkellä kolme.

Trileptal ja Deprakine toimivat erilaisiin epilepsia-tyyppeihin paremmin. Varsinkin jos tämä on ensimmäinen epilepsialääkkeesi, niin voit joutua kokeilemaan vielä muitakin, joten älä vielä vaivu epätoivoon, tai toivottamaan väsymykseen ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      152
      4934
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      19
      3575
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      160
      3381
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      35
      2861
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      98
      2611
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1863
    7. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      10
      1645
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      151
      1485
    9. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1482
    10. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      11
      1277
    Aihe