Hei kauppatieteiden opiskelijat! Täällä yksi fuksi pohtii pääainevalintaa ja kyselee mielipiteitänne päätöksen tueksi. Olen lukenut opinto-oppaita, uratarinoita sekä selaillut vanhoja viestiketjuja, mutta lisäksi olisi mukava kuulla mielipiteitä eri pääainevahtoehdoista valmistuneilta tai valmistumassa olevilta kauppatieteilijöiltä. Lähinnä siis sitä, millä perusteilla valitsit pääaineesi ja oliko valinta onnistunut? Minkälaisiin työtehtäviin olet päätynyt tai toivot päätyväsi?
Oman ongelmani on se että monet aineet kiinnostavat - ainakin vähän. Pelkona on vain se, että valitsen pääaineen, joka myöhemmin osoittautuukin vääräksi minulle.
Laskentatoimi houkuttelee sen käytännölliyyden vuoksi, mutta toisaalta epäilen, tulisinko todella
viihtymään tilintarkastajana? En ole luonteeltani numerotarkka puurtaja enkä hirveän kärsivällinenkään, joten mietin onkohan minusta laskentatoimen tehtäviin... Toisaalta se antaisi hyvät perusteet liiketoiminnan ymmärtämiseen.
Johtamisessa puolestaan kiinnostaa liiketoiminnan kehittäminen, johon ajattelin esimerkiksi juuri tuon laskentatoimen sopivan sivuaineena. Toisaalta myös yritysjuridiikka tuntuu ainakin tässä vaiheessa mielenkiintoiselta vaihtoehdolta. Jotkut kuitenkin sanovat, että yritysjuridiikka ei olisi hyvä pääainevaihtoehto.
Markkinoinnin opiskelu ei itsessään kiinnosta, mutta työmahdollisuudet vaikuttavat kiinnostavilta. Markkinoinnissa minua kiinnostaa lähinnä vain kansainvälinen markkinointi ja eri markkina-alueiden tuntemus, mutta ei niinkään esim. suhdemarkkinointi tai markkinointiviestintä.
Kansantaloustiedettäkin olen harkinnut...mutta siinä hieman pelottaa se matemaattisuus. Perskurssit ovat mielestäni olleet suhteellisen kiinnostavia, mutta jaksankohan sittenkään puurtaa sen kanssa aina graduun asti...
Tulipahan pitkä teksti. Kiva jos jaksoitte lukea ja vielä mukavampi, jos jaksaisitte rakentavasti kommentoida. Kehukaa siis omia pääaineitanne ja antakaa vinkkiä siitä, miten löytäisin sen "oman" juttuni, ettei tarvtse vetää pitkää tikkua... ;-)
KooTeeÄm-opiskelija
4
797
Vastaukset
- KooTeeÄm-opiskelija
Hupsista, otsikko ja nimimerkki vaihtoivat paikkaa. No, toivottavasti viestini löydetään silti täältä satojen muiden joukosta...
- myös opiskelija
Oikeassa olet siinä, että yritysjuridiikka ei järkevin pääaine. Juristit kuitenkin vie sen alan hommat. Sivuaineena se sen sijaan vois olla järkevä esim. laskentatoimen kanssa
- Kylteri
Tärkein ohje on tietysti se, että valitse pääaine, joka oikeasti kiinnostaa. Siis älä mieti SEFEn palkkatilastoja tai luo mielikuvitusuraputkea, vaan lähde siitä ajatuksesta, että tulet tekemään 30 vuotta duunia sillä alalla. Valitse siis se, josta tykkäät.
Itse luin alkuun johtamista, koska se tuntui alussa todella mielenkiintoiselta. Pian kuitenkin alkoi kyllästyttää se epämääräisyys, joka johtamista verhoaa. Siihenhän kuuluu hyvin paljon psykologiaa ym. lässytystä, jotka eivät sitten kuitenkaan tuntuneet itselleni sopivalta aihepiiriltä. Niinpä vaihdoin rahoitukseen ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Rahoituksessa, kuten myös laskentatoimessa, ollaan ihan eri tavalla talouden "juurilla" ja nämä aineet ovat huomattavasti konkreettisempia. Jos siis tykkää enemmän suoraviivaisemmasta ja asiapainotteisesta tavarasta niin tämä ala voisi olla hyvä. - jakke
Ota vaan se laskentatoimi. Ei kaikista tule tilintarkastajia. Monista tulee esimerkiksi talousjohtajia - sitten hieman myöhemmin kun on käyty läpi muutamat käytännön haasteet.
Laskentatoimessa on sekin hyvä puoli, että aina on duunia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi564486Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal854177- 703638
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963560Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1102587- 352418
- 372312
- 242299
- 382289
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k232164