Perustelkaa huollon välttämättömyys/kannattavuus

huoltopoika

Perustelkaapa jollakin oikealla ja konkreettisella (esim. rahalla) auton huoltaminen kannattavaksi. Sovitaan lähtökohdaksi 2 perustapausta:

- ajat korkeintaan 3 vuotta vanhalla autolla
- ajat yli 5 vuotta vanhalla autolla

Jätetään moottoriöljyn vaihto pois tarkastelusta

11

995

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lol gg

et saa autoasi myydyksi jos esim huoltoleimat puuttuu 3v ajalta tai jos saatkin, niin huonoon hintaan.

• mistä roikkuu

Joitakin vuosia sitten vein liikkeeseen vaihdossa auton, johon oli tehty takuuajan jälkeen merkkihuollossa vain jakohihnan vaihdot. Öljyt yms. vaihdoin itse. Todisteeksi "huoltohistoriasta" näytin hanskalokerosta kaivamaani A5-kokoista ruutuvihkoa johon olin merkannut päivämäärät, kilsat ja aiheutuneet kustannukset. Autossa oli 10 tkm huoltoväli joten 200 tkm aikana olisi pitänyt käyttää 20 kertaa merkkihuollossa, minulla niitä käyntejä taisi olla 4. Kyseinen "huoltovihko" riitti kauppiaalle todisteeksi huolloista ja siitä otettiin kopiot. Hyvityshinta oli aivan vertailukelpoinen "täyden huoltokirjan autoon" Rahaa siis säästyi itse huoltamalla melko pitkä penni, tuhansia markkoja joka tapauksessa.

• huoltopoika

Olen ostanut erilaisia ajoneuvoja uutena enkä yhtäkään vaihtokonetta ole huollattunut huoltoliikkeessä saati sitten merkkihuollossa. Enkä ole esittänyt edes omia muistiinpanoja huolloista.

Viimeisessä kaupassa kävi niin, että myin uutena ostamani ajoneuvon 4 vuotta vanhana niin kukaan ei edes kysynyt huolloista ja puhdas huoltokirjakin jäi minulle laatikkoon.

Eräässä toisessa kaupassa kävi niin, että vaihtokoneen ostajaehdokas soitti ja kysyi mm. 3 vuotta vanhan ajoneuvon huoltokirjasta. Kerroin suoraan, että huoltoleimoja ei ole koska en luota merkkiliikkeisiin huonojen kokemusten takia vaan huollan ajoneuvot itse varsinkin jos on tarkoitus pitää ajoneuvo pitkään. Kerroin, että vaihdan kys. koneen yllättäen muuttuneiden olosuhteiden takia. Asiakas oli ostanut vaihtokoneen.

Viimeisessä autokaupassa vaihtoraha oli todella loppuun asti tinkitty ja kilpailukykyinen (eikä siis huoltokirjaa). Kun ostopäätöksen tehtyäni myyjä huomasi, että speksatun auton kaltainen auto löytyikin liikkeen pihasta tilaamatta. Ainoa ero oli se, että liikeessä ollut auto oli astetta korkeammalla varustelutasolla. Sain "ylimääräiset" 1200 e lisävarusteet 200 e:lla

• ratkaisee

Huollon välttämättömyys korostuu autoa käytettäessä. Huollettu auto harvemmin jättää tielle, kun taas huoltamaton jättää paljon useammin.

Raha näyttelee tässäkin suurta osaa. Se, joka viitsii maksaa, saa paremmat kyydit. Se, joka ei saituuttaan maksa eli ei huollata tai huolla itse, saa huonot kyydit. Simple as that.

• ....

Enpä ole tielle jäänyt. Yleensä ajan autolla ne 80-100 ensimmäistä tuhatta kilsaa. Vaihdan öljyt itse. Netistä saa korjaamomanuskat, joten huoltomittarin nollauskin onnistuu. Yhteen autoon jouduin tuona aikana vaihtamaan jarrupalat eteen (saab -95, -99 painava auto kuluttaa enemmän jarruja).

• lol gg
        .... kirjoitti:

Enpä ole tielle jäänyt. Yleensä ajan autolla ne 80-100 ensimmäistä tuhatta kilsaa. Vaihdan öljyt itse. Netistä saa korjaamomanuskat, joten huoltomittarin nollauskin onnistuu. Yhteen autoon jouduin tuona aikana vaihtamaan jarrupalat eteen (saab -95, -99 painava auto kuluttaa enemmän jarruja).

"painava auto kuluttaa enemmän jarruja"

kyllä se on painava jalka eikä auto.

• pänkäle

Pikainen ja hypoteettinen laskutoimitus panee miettimään samaa kun perhepiiristä löytyy asiantuntemusta perushuolloille.

8900€ muuttoauto, jonka hinta 100tkm enemmän ajettuna Suomessa maksaa 10000-14000€ tällä hetkellä.

Lisätään siihen neljä vuotta ja 80tkm ja merkkiliikkeen perushuollot massaus. Autoon menneitä euroja kertyy silloin n. 11900€ (=ostohinta tuonti massa huollot)

En usko että silloin 11-vuotiaasta autosta kukaan maksaisi tuollaista summaa varsinkin kun autojen hinnat näyttävät putoavan roimasti. Jossain vaiheessa autonkin hinta alkaa säilymään. Verratkaa vaikka moottorikelkkojen hintoja. 15v kelkat ovat säilyttäneet saman jälleenmyyntiarvon nyt 5 vuotta.

Järkihän tässä pitää päässä olla. perushuollot itse ja merkkihuolto saa hoitaa vaikeammat operaatiot, mikäli niitä ilmenee.

• Kallonkutistaja

Ajetaan huoltamatta jarrupalat loppuun, jolloin jarrulevyt ja palojen metallit hinkkaavat toisiinsa. Jo reippaasa jarrutuksessa jarrutusmatka voi venyä liian pitkäksi, jolloin kustannukset voivat olla huomattavasti suuremmat kuin mahdolliset jarrupalojen ajoissavaihdot.

Jätetään jarrunesteet vaihtamatta. Muutaman vuoden päästä jarrusylinterit ovat niin jumissa, että osia tarvitsee uusia moninkertaisella hinnalla verrattuna jarrunesteiden vaihtoon. Tässäkin tapauksessa voidaan miettiä, mitä lisäkuluja pidentynyt jarrutusmatka voi aiheuttaa yhteentörmäystapauksessa.

Molemmat esimerkit pätevät molempiin mainitsemiisi autovaihtoehtoihin.

• Remontti Reiska

ilmansuodattimen vaihdan 100 tkm välein ja tulpat 150 tkm välein. Jarrupalat silloin kuin tarttee. Nokkahihnan määräajoin. Ilmastointilaitteeseen 10 % ainetta lisää joka kevät. Eipä noille muuta tarvii tehdä.
      Huoltokirjaa ei ole koskaan kukaan kysynyt vaihdossa.

Ajan yli 3 vuotta vanhalla autolla. Toinen onkin 12 vuotta vanha eikä ole huollettu sen kummemmin.

• voisi opetella jarrujen rakennetta ja toimintaa edes sen verran, ettei jarrunesteen vaihtamattomuutta väittäisi jarrujen ruostumisen syyksi.
        Siitä se ruostuminen nimittäin ei koskaan johdu. Katsopas ensi kerralla, mihin kohti jarrusylinteriä se ruoste on tullut ja ajattele vähän, niin johan alkoi selviämään.

• nääs

taplaa tyylillään, kun suoritutan autoni huoltokirjan mukaiset huollot ja tunnen voivani ajaa huoltojen välit turvallisella autolla se riittää minulle. Maksaahan se mäyräkoirakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      406
      8902
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      174
      3348
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      19
      1830
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      77
      1166
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1078
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1065
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      64
      1021
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1005
    9. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      983
    10. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65