En käsitä, mikä ajaa jotkut haukkumaan joukkoliikennettä näille foorumeille. Jos siinä on ongelmia, miksi ette kerro siitä liikennöitsijöille ja poliitikoille? Ei se auta mitään, että tänne tulette itkemään miten ei julkiset toimi ja olette hommanneet autot. So what. Siinäpähän kärsitte, kun tiet ruuhkautuvat ja öljyn hinta nousee tavallisen palkansaajan tavoittelemattomiin. Rikkaat Jeepeissään ja köyhät 1980-luvun purkeissaan istuvat samoissa ruuhkissa ja me muut mennään bussikaistoja ja raiteita pitkin teidän ohitse.
Miksi haukutte joukkoliikennettä?
16
944
Vastaukset
- ...........
"Rikkaat Jeepeissään ja köyhät 1980-luvun purkeissaan istuvat samoissa ruuhkissa ja me muut mennään bussikaistoja ja raiteita pitkin teidän ohitse."
Sillä välin kun odotat bussia tai junaa 20 minuuttia pysäkillä, henkilöauto on jo kotona ehkä jo ennen kun bussi tai juna saapuu pysäkille. Menee bussikaistojen ja raiteiden etu hukkaan. Samalla saa haistella jonkun toisen matkustajan tupakansavuja ja palella pakkasessa tai kastua vesisateessa.
Lyhyelläkin matkalla pitää vaihtaa kulkuvälinettä muutaman kerran. Jokaisessa välissä tietenkin odotus, jonka aikana auto kulkee lähes koko aika eteenpäin.- ...........
Älkää puhuko mistään reittiopas-hörhötyksistä. Hukkaodottelu lähtöpaikassa (reittioppaan ohjeen mukaan) lasketaan matka-ajaksi. Jos pitää odotella 15 minuuttia työpaikalla, matka-aikaan lisätään se 15 minuuttia.
- vai mitä
........... kirjoitti:
Älkää puhuko mistään reittiopas-hörhötyksistä. Hukkaodottelu lähtöpaikassa (reittioppaan ohjeen mukaan) lasketaan matka-ajaksi. Jos pitää odotella 15 minuuttia työpaikalla, matka-aikaan lisätään se 15 minuuttia.
Jos nuo ovat ongelmia, eikö niille pitäisi tehdä jotain? Eivät ne poistu valittamalla tällä foorumilla. Vai oletko autokauppias, jolle on hyötyä siitä jos kaikki ostavat auton?
- vähäsen
Usein sen odottelun työpaikalla voi unohtaa, sillä joukkoliikennevälineet kulkevat tiheimmin juuri ennen 8-16 työajan alkua ja sen jälkeen. Lisäksi monilla on nykyään liukuvat työajat, jolloin alkamisen ja loppumisen voi ajoittaa sille ajalle kun bussit ja junat menevät.
Isossa joukkoliikenneterminaalissa hukka-ajan voi käyttää vaikka kaupassakäymiseen tai ruokailemiseen. Tuo 20 minuuttia on tuulesta temmattu luku, ruuhka-aikaan 5 tai 10 minuuttia on lähempänä totuutta. Menee sitä hukka-aikaa talvella lasien pyyhkimiseen ja auton lämmittelyyn, ellei omista autokatosta.
Bussipysäkeillä on katokset, ei tarvitse vesisateessa kastua. Laittaa tarpeeksi vaatteita päälle, jos ei ulkona pysty liikkumaan palelematta.
Vaihdot ovat kylmä tosiasia, jos ei kulje suuren asuinalueen ja suuren työpaikka-alueen välillä. Niihin ollaan jouduttu, koska rahaa joukkoliikenteelle ei ole tarpeeksi annettu. Sillä rahalla millä rakennetaan lämpimiä parkkihalleja, saataisiin lämmitetyt bussipysäkit ja sellaiset vaihtoterminaalit, joiden avulla vaihtoa tuskin huomaa. Aikataulujen synkronointi olisi myös tarpeellista.
Mitenkähän monta ihmistä siellä joukkoliikennelautakunnassa istuu, joiden halu on aidosti tehdä joukkoliikenteestä kilpailukykyisempää, vai ovatko autoilijat vallanneet senkin elimen? - Hanna K ins.
Sitten kun ei ole enää mahdollista käydä töissä omalla autolla kannattaa jäädä jo kotiin. Ellei korvaus menetetystä vappaa ajasta ole todella kohtuullinen.
- kokeiltu on
Mutta välin Helsingin Herttoniemi - Espoo Tapiola
taittaa nopeammin ja jopa mukavammin julkisilla kuin omalla autolla. Ruuhka - aikana.
Useamman kerran testattu.
Matka - aika sisältää myös vaihto-ajat, eli mahd.odottelun ja siirtymisen metrolta bussiin.
Mukavuudella tarkoitan sitä, että julkisilla kulkiessa voi rauhassa lukea vaikka päivän lehden ja muuta sellaista. Eikä ruuhka-aikaan ole edes
noita häiriköitä pahemmin liikenteessa. Muita ihmisiä on toki ja paljon, mutta niin ihmispelkoinen en ole, että matka pitäisi sen takia taittaa omalla autolla. - olisi
Hanna K ins. kirjoitti:
Sitten kun ei ole enää mahdollista käydä töissä omalla autolla kannattaa jäädä jo kotiin. Ellei korvaus menetetystä vappaa ajasta ole todella kohtuullinen.
mutta valitsimme toisin.
Talouteemme kuului aiemmin kaksikin autoa, joilla kumpikin sitten tyytyväisinä töihin ajelimme. Kunnes aloimme hieman laskeskella ja tutkia tilannetta...
Nyt kuljemme molemmat työmatkamme julkisilla ja säästyneillä varoilla käymme pari kertaa vuodessa lomailemassa ulkomailla, ja teemme muuta kivaa...
Mistään ei ole tarvinnut ns. luopua.
Päinvastoin; asuntomme ja työpaikkamme sijainti on sellainen, että pääsemme itseasiassa julkisilla kätevämmin ja nopeammin perille.
Okei, joskus julkinen liikenne takkuaa, mutta eivätpä nuo omatkaan kulkuvälineet aina täysillä pelittäneet.
Nyt parkkipaikalla makaa "kesäpommi", jolla saa sitten taitettua ne matkat, jotka mukavuudenhalusta tekee mieluummin omalla kuin julkisella. - ???
teille laiskoille, mukavuudenhaluisille, TänneKaikkiHetiMulleNyt - tyypeille saa pureskella leivänkin valmiiksi??
Viipaloitu malli on jo suuressa suosiossa, harva kai enää edes tietää miltä leipäveitsi näyttää...
- sitä
haukutaan? Ylihinnoiteltua,palvelusta ei voi puhua samana päivänäkään,junat myöhässä kun kusipäät hankkii semmosia vehkeitä jotka on suunniteltu toimimaan 25c,linja-autot ajelee jatkuvasti kuolonkolareita.....Mieluummin kuljen omalla autolla,kuin odotan jotain kuppaista junaa joka on jäätynyt johonkin hevonvitunkuusen ja terskanperän välille.
- ja tuota tuota
Lopetetaan koko paska joukkoliikenne.
Koska se ei palvele juuri minun yksilöllisiä
tarpeitani, vaan on suunniteltu suurelle joukolle ..... Minua varten ei ole luotu omaa bussi/juna/metro/ratikkalinjaa, joka veisi kätevästi ovelta ovelle vaan joudun ehkä välillä vaihtamaan ja - herranjestas - joskus jopa hieman kävelemään. Eikä aikataulutkaan ole suunniteltu juuri minun tarpeitteni mikaan, väline ei tule juuri silloin kun minulle sopisi, ja ei ne perhanat jää edes mua odottelemaan jos nukuin pommiin tai muuten vain olen myöhässä.
Lisäksi joudun vielä maksamaan matkastani.Jos matkasta jotain maksetaan, niin kyllä hintatason tulisi olla samaa luokkaa, kun joskus 15 vuotta sitten. Hitot yleisestä hintatason noususta ja muusta, kyllä julkisen liikenteen pitäisi olla ilmaista!!! Lisäksi valtion tai jonkun muun tahon
(mutta varoja ei saa ottaa maksamastani verosta tai lippujen hintaa korottamalla) tulisi kustantaa uudet ja varmat bussit ja junat, ja niitä tulisi olla niin paljon, että jos joku nyt jonnekin sattuu hajoamaan, niin se ei ainakaan minun matkantekoani saa haitata.
Lisäksi julkisen liikenteen palveluksi ei mielestäni todellakaan riitä se, että ne kuskaavat minua, vaan joka välineestä tulisi löytyä ravintola - ja tupakointiosasto, mielellään netti - ja tvnurkkaus.
Tämähän tulikin jo vissiin mainittua, että palvelutasoa parantaakseen, tulisi aikataulut muokata juuri minun tarpeideni mukaisesti ja kuljetus hoitaa kivuttomasti ovelta ovelle???
Joo, lopetetaan koko julkinen liikenne ja liikkukaamme kaikki mieli iloisena omalla autolla lyhyetkin työmatkat täällä pääkaupunkiseudulla. Oma auto kun ei koskaan jätä eikä petä, siihen ei koskaan tule mitään vikaa ja oman auton käyttö on niin edullista.
Kyllä meidän sitten kelpaa hymyillä... - puhuut
ja tuota tuota kirjoitti:
Lopetetaan koko paska joukkoliikenne.
Koska se ei palvele juuri minun yksilöllisiä
tarpeitani, vaan on suunniteltu suurelle joukolle ..... Minua varten ei ole luotu omaa bussi/juna/metro/ratikkalinjaa, joka veisi kätevästi ovelta ovelle vaan joudun ehkä välillä vaihtamaan ja - herranjestas - joskus jopa hieman kävelemään. Eikä aikataulutkaan ole suunniteltu juuri minun tarpeitteni mikaan, väline ei tule juuri silloin kun minulle sopisi, ja ei ne perhanat jää edes mua odottelemaan jos nukuin pommiin tai muuten vain olen myöhässä.
Lisäksi joudun vielä maksamaan matkastani.Jos matkasta jotain maksetaan, niin kyllä hintatason tulisi olla samaa luokkaa, kun joskus 15 vuotta sitten. Hitot yleisestä hintatason noususta ja muusta, kyllä julkisen liikenteen pitäisi olla ilmaista!!! Lisäksi valtion tai jonkun muun tahon
(mutta varoja ei saa ottaa maksamastani verosta tai lippujen hintaa korottamalla) tulisi kustantaa uudet ja varmat bussit ja junat, ja niitä tulisi olla niin paljon, että jos joku nyt jonnekin sattuu hajoamaan, niin se ei ainakaan minun matkantekoani saa haitata.
Lisäksi julkisen liikenteen palveluksi ei mielestäni todellakaan riitä se, että ne kuskaavat minua, vaan joka välineestä tulisi löytyä ravintola - ja tupakointiosasto, mielellään netti - ja tvnurkkaus.
Tämähän tulikin jo vissiin mainittua, että palvelutasoa parantaakseen, tulisi aikataulut muokata juuri minun tarpeideni mukaisesti ja kuljetus hoitaa kivuttomasti ovelta ovelle???
Joo, lopetetaan koko julkinen liikenne ja liikkukaamme kaikki mieli iloisena omalla autolla lyhyetkin työmatkat täällä pääkaupunkiseudulla. Oma auto kun ei koskaan jätä eikä petä, siihen ei koskaan tule mitään vikaa ja oman auton käyttö on niin edullista.
Kyllä meidän sitten kelpaa hymyillä...asiaa!!! Hienoa,että olet kanssani samaa mieltä!! Oman auton käyttö tulee todellakin kymmeniä kertoja edullisemmaksi kuin junien odottelu ja bussissa pelkääminen.
- AutoMIes40
Itse käytin aiemmin joukkista Helsingin alueella, ja pärjäisin mainiosti nytkin ilman omaa autoa, vaan se LAISKUUS ja autohulluus. Totta on se, että pk-seudun joukkis pelaa erittäin hyvin, voi sanoa ihan talvea myöten. Ainoa mitä vois toivoa, olisi se että VR panostaisi jatkossa pakkassuojauksiin vaunuissa, ettei joku pakkassää jumittaisi liikennettä. Ja bussifirmat huoltaisivat bussinsa ajoissa, ettei ne hytyisi tien päälle. Aikataulut on ok päiväsaikaan työssäkäyville, iltamyöhällä ja etenkin sunnuntaisin vuoroja on sitten vähemmän, vaan tosiaan pääosin joukkis toimii täällä hyvin. Lähijuna tai bussi on stressineston kannalta fiksu ratkaisu kun vertaa autolla ajamiseen, se on fakta. Ja kuukausilippu korttilatauksella on erittäin halpa kun vertaa oman auton kuluihin, turha valittaa siitä. Siis: nin 40 egee kk:ssa Hesan sisäinen lippu, ajat niin paljon kuin haluat, sillä rahalla ei saa kuin pikkuauton tankin kerran täytettyä bensalla!
Tosiasiahan on myös se, että öljyn hinta nousee lähivuosina sietämättömän korkeaksi, siirryn varmasti takaisin joukkikseen viimeistään sitten ja ajelen vain vapaa-ajan ajoja autolla.
Eri juttu on sitten syrjäseutu, siellähän ei oikein joukkiksen varassa pärjää ainakaan työssäkäyvä.- Hanna K ins.
Jos se öljynhinta nousee, nousee lipusikin hinta samssa suhteessa kun bensan hinta.
Kaikki pääkaupunkiseutulaiset eivät asu Helsingissä, ja esim Vantaa Esppoo :ssa lipunhinta on paljon korkeapi , matka-ajat pidempiä ja palvelutaso huonompi.
Moni varmaan käyttäisi julkista jos se menisi nenän edest ja matka kestäisi 15min.
Mutta kun täällä omakotialueella ei bussit kulje kuin 30 min välein ja nekin menevät vaan asemalle tai keskustaan kierrellen kaikki lähitaajamat. MAtka aika siis kertyyy kohtuuttoman pitkäksi lisäksi vaihdot. - hakusessa
Hanna K ins. kirjoitti:
Jos se öljynhinta nousee, nousee lipusikin hinta samssa suhteessa kun bensan hinta.
Kaikki pääkaupunkiseutulaiset eivät asu Helsingissä, ja esim Vantaa Esppoo :ssa lipunhinta on paljon korkeapi , matka-ajat pidempiä ja palvelutaso huonompi.
Moni varmaan käyttäisi julkista jos se menisi nenän edest ja matka kestäisi 15min.
Mutta kun täällä omakotialueella ei bussit kulje kuin 30 min välein ja nekin menevät vaan asemalle tai keskustaan kierrellen kaikki lähitaajamat. MAtka aika siis kertyyy kohtuuttoman pitkäksi lisäksi vaihdot.huh huh. Opetelkaa kirjoittamaan suomea. Yhdyssanat päin persettä jne.
- raideliikenteessä
Hanna K ins. kirjoitti:
Mutta kun täällä omakotialueella ei bussit kulje kuin 30 min välein ja nekin menevät vaan asemalle tai keskustaan kierrellen kaikki lähitaajamat. MAtka aika siis kertyyy kohtuuttoman pitkäksi lisäksi vaihdot.Aina se on edullisempi kuljettaa porukka ihmisiä yhdellä autolla, kuin että jokainen ajaisi omallaan. Kuluttaa vähemmän polttoainetta. Pääkaupunkiseudulla on myös kattavat sähköraideliikenneverkot ja lisää ollaan rakentamassa, sähkön hinta ei heilahtele lainkaan samalla tavalla kuin öljyn hinta.
Jos tulee kriisitilanne, muutetaan vain kaikki bussit syöttölinjoiksi raideliikenteelle. Matka-aika saattaa pidentyä, mutta kulkeminen kuitenkin onnistuu ja ihmiset tämän hyväksyvät, sillä ei ole vaihtoehtoja.
- okkim
Tää keskustelupalsta on vaan yks kuulumisen porsaanreikä, kun muita vaikutusmahdollisuuksia ei ole. Seutuliikenteethan on jo täydellisesti monopolisoitu, mukana VR - jos on varaa ostaa auto, niin se tulee halvemmaks.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383809Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 64724
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708