arvostetaanko kotiäitiyttä?

home-mamma

Oletteko kokeneet arvostuksen puutetta jäätyänne kotiin hoitamaan lapsia? Miten se on ilmennyt? En tiedä viiraako korvien välissä, mutta jotenkin tuntuu, että saan naureskelua ja sääliviä katseita osakseni vierailta ihmisiltä, joille kerron olevani kotiäiti... Itse en väheksy työtäni, mutta toisille pitää vakuuttaa sen olevan oikeaa työtä. Omalle miehellekin.

5

359

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luota itseesi!

Toi on kyllä tosi kurjaa jos omalle miehelleen, lasten isälle, pitää vakuutella kotiäitiyden merkitystä! Ootko koskaan kysynyt mieheltä, että pitäisikö sinun hänen mielestään mennä kodin ulkopuolelle töihin? Että hoitaako hän lasten hoitoon viemisiä ja hakemisia kanssasi ja osallistuu tasavertaisesti kodinhoitoon, ruuanlaittooon, pyykinpesuun yms. työpäivän jälkeen?

Itse en ole edes ulkopuolisilta (enkä mieheltäni varsinkaan) saanut ikäviä kommentteja kotiäitiydestä (tosin olen mennyt töihin aina kun nuorin on ollut vajaa 3v). Toiset kyllä ns. "puolustelevat" omaa töihin lähtöään heti vanhempainkauden päätyttyä sillä, että miehen tilistä eivät pärjäisi.
      Jokainen tekee valintansa.

• arvostaneet

Olipa ikävä käydä tapaamassa työkavereita, kun suhtautuivat tosi nihkeesti päätökseeni jäädä kotiin, vaikkei se lisää heidän työmääräänsä tippaakaan. Olin vain määräaikainen ja tein opiskelun ajan rahaa kyseisessä myymälässä. En sinne enää menisi kuitenkaan.
      Yksikin nuori kundi kysyi aionko palata töihin. Vastasin etten ainakaan vielä vuoteen, johon hän tokaisi, että hänelläkin on muutama nais ystävä, jotka ovat lapsen saannin jälkeen laiskistuneet niin, etteivät ole töihin palanneet.

Niin ,olisko pitänyt itkeä vai nauraa. Menin aika hiljaseks. En kyllä siitä loukkaantunut, niinkuin naisväen suhtautumisesta.
      Mistä tuollanen alle 30-v. sinkkumies vois tietää, mitä on olla äiti ja huolehtia toisesta ihmisestä!!!

Ihmeelistä, että itsekin äiti ihmiset patistavat työhön. Onko omat koti-ajat unohtuneet vai onko jonkinmoista kateutta ilmassa?

Huh, onneksi mun mies haluaa että oon kotona ja mun ei tarvitse välittää muiden mielipiteistä. Itse tiedän että kotona paras!

• äidit ovat laiskoja

kun eivät käy kodin ulkopuolella töissä. Jos olet töissä vieraassa perheessä, hoitaen talouden ja lapset, olet arvostettu, mutta jos teet saman kotona omassa taloudessa, olet laiska ja huono ihminen! Perin kumma yhtälö.

• mikään ei hyvä

Itse koen että tein minkälaisen ratkaisun tahansa, aina teen sen väärän, töihin lähdin liian aikaisin, lapset liian pieniä. Mutta silloin kun olin kotona, johan ois töihin pitänyt mennä.
      Jokainen tekee oman päätöksensä, sen mukaan minkä kokeen parhaaksi itselleen, lapselleen ja perheelleen. ja jokainen on silti hyvä äiti lapselleen.
      Luonteetkin on niin erilaisia, joskus on vaan niin että äiti on sen luonteinen että on paras mennä töihin aikasessa vaiheessa, niin hänen henkinen olonsa on hyvä Ja toinen taas viihtyy hyvin hiekkalaatikko piireissä ja kotihommissa, niin on lapsenkin hyvä kotona.

• kuullut

Anopilla oli kauhea kiire patistella minua töihin kun esikoinen oli vasta 5kk!!!!! Muistan vieläkin sen raivon tunteen jonka anoppi aiheutti, "kyllähän se on jo niin iso että voit hoitoon viedä"!!!
        Välit ovat siitä parantuneet, mutta edelleen tunnen "alemmuutta/laiskuutta" koska en ole töissä ja hoidan lapset kotona...
        Ihmetyttää tosiaan ettei edes kaikki äidit itse arvosta / tiedä kotiäitiyden merkitystä...
        Voisihan sitä tosiaan vain olla ja maata (niinkuin useat luulevat), jättää hommat tekemättä ja hoidattaa lapset naapurilla, mutta tykkään pitää kodin siistinä ja KASVATTAA itse lapseni!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      37
      11704
    2. Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa

Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san
      Maailman menoa
      33
      4639
    3. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      251
      2817
    4. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      144
      2574
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäkö. Asiattomatkin kommentit saa laittaa. -🏚️
      Ikävä
      107
      1633
    6. Farmi Suomi: Kokeeko Frederik, 81, saman kohtalon kuin ikämies Danny?

Danny, musiikkineuvos Ilkka Lipsanen, nähtiin mukana Farmi Suomi -realityssä v. 2024. Danny teki yllätysratkaisun ja tuo
      Tv-sarjat
      8
      1025
    7. 40 vuotta töitä paiskinut ja 3 vuotta työttömänä mamuna Suomessa, sama eläke

Jokin mättää. Eläkettä ei pidä maksaa lainkaan mamuille jos työhistoriaa ei ole vähintään 10 vuotta takana.
      Maailman menoa
      207
      822
    8. Et olisi niin epävarma,

olisit varmempi, ihastuisin suhun enemmän...
      Ikävä
      82
      820
    9. Puualan yrittäjä

Kuka mahtaa olla? Eikö tuhkaa saa levittää metsään?
      Kauhava
      10
      718
    10. En luota sinuun

en edelleenkään yhtään tiedä oletko lintu vai kala vai kalavale. Ja ilmeisesti haluat pitää sen niin, syitä voi vain arv
      Ikävä
      60
      718
    Aihe