Kasaanpainunut nikama

selässä

Onko kokemuksia?

8

1333

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulaho

Mulla on osteoporoosi ja nikamia kasaanpainunut. Pyörätuolissa olin vuoden ja sitten kuntoutuksen kautta jaloilleni. Selkä vaivaa kyllä edelleen. Liikunta auttaa. Mitä halusit tietää?

• selässä

Onko selkäsi jatkuvasti kipeä ja millaista urheilua/liikuntaa harrastat? Lähinnä haeskelin tapauksia mihin ei liity osteoporoosia mutta ovathan nämäkin vastauksia yhtälailla asiaan.

• luulaho
        selässä kirjoitti:

Onko selkäsi jatkuvasti kipeä ja millaista urheilua/liikuntaa harrastat? Lähinnä haeskelin tapauksia mihin ei liity osteoporoosia mutta ovathan nämäkin vastauksia yhtälailla asiaan.

Mulla on tuo selkä mennyt kortisonista ja pitkäkestoisesta sairaalahoidosta tohjoksi. Vuoden siis olin pyörätuolissa kun jaloilleni en juurikaan päässyt ja kipu oli silloin tosi kovaa, jopa haarukan nostaminenkin oli vaikeaa. Käyn kuntosalilla kaksi kertaa viikossa, lähinnä kohentamassa lihaskuntoa että pärjää selkänsä ja elimistönsä kanssa. Kävelelen vain korkeintaan parin kilometrin matkoja. Ylämäissä selässä tuntuu kipuilua ja muutenkin on raskasta kulkea. Paljoakaan en jaksa kantaa raskaita tavaroita, kuten kauppakasseja. Kipu siis tuntuu nykyään päivittäin, mutta enemmän touhutessa. Tuo vaiva on siirtynyt myös lonkkiin ja muutenkin jalkoihin. Tuo osteoporoosi on jo osteopenian puolella eli ei pitäisi olla niin paha enää.

• Kuinka on
        luulaho kirjoitti:

Mulla on tuo selkä mennyt kortisonista ja pitkäkestoisesta sairaalahoidosta tohjoksi. Vuoden siis olin pyörätuolissa kun jaloilleni en juurikaan päässyt ja kipu oli silloin tosi kovaa, jopa haarukan nostaminenkin oli vaikeaa. Käyn kuntosalilla kaksi kertaa viikossa, lähinnä kohentamassa lihaskuntoa että pärjää selkänsä ja elimistönsä kanssa. Kävelelen vain korkeintaan parin kilometrin matkoja. Ylämäissä selässä tuntuu kipuilua ja muutenkin on raskasta kulkea. Paljoakaan en jaksa kantaa raskaita tavaroita, kuten kauppakasseja. Kipu siis tuntuu nykyään päivittäin, mutta enemmän touhutessa. Tuo vaiva on siirtynyt myös lonkkiin ja muutenkin jalkoihin. Tuo osteoporoosi on jo osteopenian puolella eli ei pitäisi olla niin paha enää.

...> Mulla on tuo selkä mennyt kortisonista ja pitkäkestoisesta sairaalahoidosta tohjoksi.

Kuinkas tämä on sitten mahdollista?
        Eihän mistään "huuhaa hoidoista" pitäisi olla kysymys!
        Näiden hoitojen puolestahan myös näilläkin palstoilla otetaan voimakkaasti kantaa!

Tällainen hoitojen tulosko onkin sitten se tavoiteltava?

• luulaho
        Kuinka on kirjoitti:

...> Mulla on tuo selkä mennyt kortisonista ja pitkäkestoisesta sairaalahoidosta tohjoksi.

Kuinkas tämä on sitten mahdollista?
        Eihän mistään "huuhaa hoidoista" pitäisi olla kysymys!
        Näiden hoitojen puolestahan myös näilläkin palstoilla otetaan voimakkaasti kantaa!

Tällainen hoitojen tulosko onkin sitten se tavoiteltava?

Ei ole kyse mistään huu-haa-hoidoista. Sairastuin vakavasti ja olin sairaalassa vuoden verran ja sitten muutaman kuukauden kotona ja uudelleen viisi kuukautta sairaalassa. Lopuksi lihaskunto meni olemattomaksi ja selkänikamat murtuivat. Tuo kortisonilääkitys suurina määrinä vaikutti siihen paljonkin ja se etten päässyt sängystä itse ylös. Kävelemään piti opetella uudelleen ja monien ponnistusten kautta olen nyt "terve". Toki sairaalassa hoidettiin niin hyvin kuin voitiin.

• Kuinka on
        luulaho kirjoitti:

Ei ole kyse mistään huu-haa-hoidoista. Sairastuin vakavasti ja olin sairaalassa vuoden verran ja sitten muutaman kuukauden kotona ja uudelleen viisi kuukautta sairaalassa. Lopuksi lihaskunto meni olemattomaksi ja selkänikamat murtuivat. Tuo kortisonilääkitys suurina määrinä vaikutti siihen paljonkin ja se etten päässyt sängystä itse ylös. Kävelemään piti opetella uudelleen ja monien ponnistusten kautta olen nyt "terve". Toki sairaalassa hoidettiin niin hyvin kuin voitiin.

...> Tuo kortisonilääkitys suurina määrinä vaikutti siihen paljonkin ja etten päässyt sängystä itse ylös....

Toki sairaalassa hoidettiin niin hyvin kuin voitiin.

Olen kuvitellut, että hyvä hoito helpottaisi, ja parantaisi potilaan tilaa, tilannetta, eikä sitä päinvastoin huonontaisi!

• se menee,
        Kuinka on kirjoitti:

...> Tuo kortisonilääkitys suurina määrinä vaikutti siihen paljonkin ja etten päässyt sängystä itse ylös....

Olen kuvitellut, että hyvä hoito helpottaisi, ja parantaisi potilaan tilaa, tilannetta, eikä sitä päinvastoin huonontaisi!

että kuka mistäkin avun saa. Aion kyllä jatkossakin käyttää ihan oikean lääkärin palveluita tai hänen määräämiään muita asiantuntijoita. En nääs pätkääkään usko näihin ns. parantumisiin. Sitten vasta, kun ensimmäinen MS-tautia tai muuta neurologista sairautta sairastava potilas tulee ja kertoo, että parantuminen on tapahtunut ja juuri näillä niksautteluilla ja ruokavalion muutoksilla. Tiedän, että tämä on väärä osasto juuri tälle nimenomaiselle kirjoitukselle, mutta "hoidettu" on vieraillut aktiivisesti linkkeineen myös MS-tauti- ja neurologia-osastoilla.

• luulaho
        Kuinka on kirjoitti:

...kuka niin on väittänytkään, että hyvä hoito olisi huonontanut tilaani. Joku pilkunviilaaja taas palstalla. Voit kai kuvitella, että jos selkänikamat ovat murtuneet ja makaat kuukausitolkulla sairasvuoteella, niin ei sillä ole hoidon kanssa mitään tekemistä. Lihakset ja luusto menee vähemmästäkin. En ollut selkäpotilaana sairaalassa vaan kyseessä oli paljon isommat ongelmat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      122
      4740
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      4
      3364
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      126
      3180
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      26
      2607
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      61
      2303
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1769
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1364
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      117
      1235
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      9
      1233
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1048
    Aihe