Gallup:
1.Oletko ostanut autosi luotolla ja paljonko luottoa on?
2. Oletko mies vai nainen?
3. Oletko ylpeä autostasi?
4. Harmittaako tekemäsi tyhmä autokauppa?
Kaikkihan tietää, että vain asunto kannattaa ostaa velalla, sitä tuetaan paljon. Auton osto velkarahalla on tyhmyyden huippu.
Nuoret omistusautoilijat
28
2688
Vastaukset
- miia-
1. Ostin luotolla v. 2000 bmw, luottoa on n. 15.000 euroa jäljellä. Tod.vuosikorko on jotain 12% eli ei siis kovin paha.
2. Nainen, 19 v.
3. Olen tietty ja mua kahdehtitaan sen vuoksi
4. En kadu, oma auto on aina oma auto
Ainoa mikä harmittaa, on se, ettei rahat tahdo aina riittää. Töitä pitää tehdä joka kauukausi, että saisi maksettua lainaerät.- lol gg
anteeksi, mutta en pidä ostostasi kovin fiksuna. lähinnä huomioiden ikä ja velan määrä. oma on toki oma, mutta en tiedä montakovuotta sinulla on lainaa jäljellä ennenkuin se on oma... 4 kohdan vastaus kertookin jo että autoon on tullut laitettua liikaa rahaa kiinni. semmosta se on kun pitää olla muka rikas ja ajella komeasti :) yhteiskunta on julma...
- velalla?
Paljonko suomi kärsiä tästä vajeesta? Ei olisi korko tuloja.
- pentti-
1. En ole ostanut luotolla
2. Mies
3. En ole ylpeä, viitisen vuotta vanha Volvo
4. Eipä harmita, tosin en kehuskelekaan1.Oletko ostanut autosi luotolla ja paljonko luottoa on?
- En koskaan.
- Olen.
- En.
- Ei.
- ptdq
"Kaikkihan tietää, että vain asunto kannattaa ostaa velalla, sitä tuetaan paljon. Auton osto velkarahalla on tyhmyyden huippu." Bullshit!!
Jos saat rahoillesi paremman tuoton kuin mitä lainan korko on, mikä ei liene näinä matalan koron aikoina kovinkaan vaikeata, kannattaa auto ostaa velaksi, vaikka rahaa olisi kuinka paljon.
Äläkä ota Pentti henkilökohtaisesti. Et ole ainoa Suomessa, joilla raha-asioiden ymmärtäminen on haasteellista. - CS,
1. Oletko ostanut autosi luotolla ja paljonko luottoa on?
- Olen.
- Mies.
- Olen.
- En ole tehnyt tyhmää autokauppaa. - lol gg
1. en ole (huono sijoitus ostaa luotolla)
2. mies
3. olen kohtuullisen
4. ei yhtään. paras tekemäni autokauppa tähänmennessä
ps. en ostanut asuntoakaan velaksi vaikka sitä suosittelet ;)- fase
fiksua vaikka rahaa olisikin. luotossa todelliset korot ovat yleensä lähellä 10% ja autoilu on kallista ku mikä.
jos tarviit duunia varten auton, osta edullinen auto käteisellä
- tonza
1. Pankkilainalla. Puolessa välissä mennään jäljellä noin 20000€
2. Mies
3. Kyllä.
4. Ei, koska kauppa ei ollut huono eikä tyhmä.
Miksi auton osto velaksi olisi tyhmyyden huippu? Omasta mielestäni ihan sama onko rahat säästetty vai lainattu paitsi, että nyt sain auton ostettua heti koulusta valmistumisen jälkeen.
Ei se silti tarkoita, että siihen kaikki menisi. Kohtuullisen hyvin pyyhkii ja rahaa jää silti kuukausittain yli jotka voin sitten vaikka säästää johonkin, kun ei tarvitse autoon säästää.
Tietenkin jos olisi heti varaa ostaa uusi kalliihko auto käteisellä tilanne olisi toinen mutta kun ei ole enkä millään ritsalla halua ajaa. - ostin
kalliin auton velaksi ja olen siitä todella ylpeä!Asun vuokralla homeisessa surkeassa mökisssä...hieno auto on minulle tärkeämpi asia kuin koti!
- kysymyksiisi
1.Oletko ostanut autosi luotolla ja paljonko luottoa on?
Ostan autoni käteisellä, koska asun ja työskentelen ulkomailla omassa firmassa. Ajan kaksi vuotta autollani kohdemaassa ja sitten muutan kirjani Suomeen pariksi kuukaudeksi. Vaimo käyttää autoa vuoden Suomessa ja sitten karanteenin kadottua auto myyntiin. Kaksi autoa olen tuonut jo muuttoautona ja kohta tulee kolmas.
Olen mies
Miksi pitäisi olla, autohan on siirtymäväline pisteestä A pisteeseen B
Mitä tyhmää on autokaupassa, kun tietää, että kolmen vuoden päästä saa Suomessa autostaan saman hinnan, kun siitä on maksanut. - MikkeT
1. Kyllä, luottoa jäljellä noin 10 000€
2. Mies
3. En ylpeile autollani, mutta olen tyytyväinen sen hankinnasta
4. En tehnyt tyhmää autokauppaa
Jo kansantaloudellisesti ja jopa yksilön kohdalla on typerää seisottaa hyvää validia pääomaa jollain tilillä, missä saa pientä korkoa. Jos laittaisin esim. 400e kuussa sivuun autoa vasten sen sijaan että ostaisin auton osamaksulla esim 300€/kk ja jää käytettäväksi ylimääräiset 100€ se vasta tyhmää olisi.
Ihmiset eivät ymmärrä rahankierron ideologiaa. Ikävä kyllä. Tänäpäivänä autorahoituksen korkot ovat erittäin pienet ja näin järkevän hintaisen auton loppuhinta ei edes nouse pilviin.
noh, kukin tekee niinkuin tekee - Nuormies39
1. Olen, rahoituksella, velkaa 17 te jäljellä, korko 5,9%
2.Mies
3.Miksi pitäis ylpeillä, sanotaan että olen iloinen/innostunut, koska kyseessä persoonallinen pirteä pikkusportti vm-06
4. Tyhmä autokauppa? Missä on sitten järkeä? Siinäkö että ostaa seinien hallintaoikeuden puolellatoista miljoonalla mummonmarkalla Helsingin itälähiöstä ja maksaa sitä kituuttaen seuraavat 30 vuotta? Autokauppa oli iloinen asia, sain auton josta haaveilin, eikä lähtöhinta vajaat 20 te ollut autojen joukossa mikään paha. Ja rahoja et saa hautaan mukaan, se on fakta. Löysää Pentti pipoa! :)- maksat
Ihan mielenkiinnosta, paljonko suunnilleen maksat kuukaudessa lyhennystä autorahoituksen osalta?
- Nuormies39
maksat kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, paljonko suunnilleen maksat kuukaudessa lyhennystä autorahoituksen osalta?
...riittävästi eli 400 egee kk:ssa. Silti jää vielä ylimääräistä, katsos kun ei juo lainkaan viinaa eikä polta tupakkia.
- vastauksesta
Nuormies39 kirjoitti:
...riittävästi eli 400 egee kk:ssa. Silti jää vielä ylimääräistä, katsos kun ei juo lainkaan viinaa eikä polta tupakkia.
Kiitos vastauksesta, laskeskelin vain tuota lainamäärää ja maksuaikaa, eli jos vielä 17 000 jäljellä ja 400/kk maksat, niin vuodessa laina lyhenee 0% korolla 4800 eur. 17 000/4800 = reilu 3,5 vuotta jäljellä tietty koron tuoma osuus --> n. 4 vuotta maksat autoasi. Meinaatko pitää autosi yli 4 vuotta vai vaihtaa uuteen ennenkuin olet saanut sen maksettua? Toki voihan sitä loppulainan maksaa köntässä.
Ja siis ei siinä mitään, Suomessa n. 70% autoista ostetaan rahoituksella. Ihan vain mielenkiinnosta laskeskelen :) - Nuormies39
vastauksesta kirjoitti:
Kiitos vastauksesta, laskeskelin vain tuota lainamäärää ja maksuaikaa, eli jos vielä 17 000 jäljellä ja 400/kk maksat, niin vuodessa laina lyhenee 0% korolla 4800 eur. 17 000/4800 = reilu 3,5 vuotta jäljellä tietty koron tuoma osuus --> n. 4 vuotta maksat autoasi. Meinaatko pitää autosi yli 4 vuotta vai vaihtaa uuteen ennenkuin olet saanut sen maksettua? Toki voihan sitä loppulainan maksaa köntässä.
Ja siis ei siinä mitään, Suomessa n. 70% autoista ostetaan rahoituksella. Ihan vain mielenkiinnosta laskeskelen :)Pitoaika kaavailtu 3-4 vuoden välillä, laina-aika tosiaan 4 vuotta. Kyllähän autoa voi uudesta asti pitää kevyesti sen 4 vuotta, ostasvathan monet tuon ikäisen käytetyn. Voi olla että autokuume vaihdattaa sen 3 vuoden kohdalla, tai jos tulisi uusi korimalli, vaan kyllä sen 3 v vähintään sitä pitelen.
- Opeli
1. Kyllä. Luottoa oli alkuaan 7500 €, nyt jäljellä 2500 €.
2. Mies. Auto on kylläkin puoliksi vaimoni nimissä.
3. Ylpeä autosta? Absurdi kysymys... samalla tavalla ylpeä kuin villasukistani tai vaikka olohuoneen kattolampusta.
4. Harmittaako tyhmyys? Taas omituista johdattelua. Ehkä se harmittaa samalla tavoin kuin talvinen villasukkien ja sähkövalon käyttöpakko: on tyhmää asua kylmässä ja pimeässä pohjolassa. - Juippi
1. Yhden olen ostanut osaksi luotolla, 16 tonnin kauppasummasta seitsemän tuhatta lainaa. Lyhensin velkaa 500,- kuussa kunnes ostin asunnon ja upotin velkasummasta tähteenä olleen neljä tonnia asuntolainaan.
2. Mies
3. No jaa. Ehkä aavistuksen.
4. Tyhmästä en tiedä mutta sen tiedän, että ellen olisi ostanut kyseistä pitkään haaveena ollutta erikoisautoa, jälkeenpäin olisi harmittanut aivan varmasti. Seuraavat autoni ostan silti käteisellä, en erityisesti tykkää syödä leipää jota ei vielä ole tienattu. - autoileva työläinen
Ostin ekan autoni luotolla v.-99, hinta 21500 mk. Juuri saanut työpaikan, jossa omaa autoa tarvittiin.
2 vuodessa tuli 100 tkm ja kilometrikorvauksia ihan kivasti (hieman alle 10tkm vuodessa)(ja työpaikalle matkaa kotoa n. 60 km).
Eli ei minusta tyhmää, se auto tienas itsensä ja ilman sen velaksi ostoa saattasin olla vieläkin työtön... - auton
käteisellä,tai tosirikkaat.
"Tavallinen" työläinen sijoitti auton ostoon suunnitellut 30 000e Odin Norge rahastoon,kun
halusi päästä noissa sijoitushommissa helpolla.
3v tuotto reilut 297 % ja vaikka vähentää tuotosta
verot ja auton osamaksuun hävityt rahat,niin
näyttää mittari reilusti plussaa...:D - // //
1. Autoni maksoi noin 30t, josta vaihtoauto kattoi puolet. Tarvittava raha olisi toki ollut tilillä, mutta otin nollakorkoisen (ei mitään kuluja) luoton ja pistin rahat poikimaan rahastoihin.
2. Mies.
3 & 4 Miksi autosta pitäsi olla ylpeä - niitähän saa autokaupasta. Hankintaani olen kyllä erittäin tyytyväinen. Enkä kyllä ymmärrä, miksi joku jaksaa murehtia muiden kulutuskäyttäytymistä. - Timppa
1.Kyllä vaan, kuten myös aiemmatkin n.25 autoa joista 6 viimeistä uusia. Velkaa jäljellä nyt 16000€
2.Mies
3.Tottakai autoista kun tykkään.
4.Ei todellakaan! Autot ja niiden tuunaaminen on elämän suola, tietysti naisten lisäksi:) - viisas nuorimies
1. en ikinä (ei kuulu periaatteisiini)
2. mies
3. no... onhan se hyvä auto mutta kuitenkin vain käyttöesine
4. ei - AutoHullu38
Pentille kysymys: haittaako Sinua meidän autofriikkien auton ostaminen, vaikkapa lainalla? Onko se Sinulta jotenkin pois? Tosiasia on että ihmisten tulot tupppaavat menemään johonkin. Joku ryyppää rahat, joku pistää huumeisiin, joku peleihin, joku vaatteisiin, joku ulkomaanmatkoihin, joku ostelee veneitä, motskareita, kesämökin, joku auttaa sukulaisiaan, joku antaa uskonnolliselle yhteisölle tukea.
Itse en nykyisin dokaa lainkaan, aiemmin rahat meni kurkusta alas. En röökaa. Asun kohtuu edullisessa hyväkuntoisessa ja varmavuokraisessa vuokratalossa, enkä kaipaa omakotitaloa tai asunto-osaketta. Hyvän ruuan ja edullisen perusliikunnan lisäksi intohimonani autot. Siksi tykkään ajella ja puunata autoa, mielellään hiemna persoonallista sellaista, saa aikaan hyvän fiiliksen.
Pitäisikö minun Pentti laittaa rahani mieluummin lähiökuppilassa kurkusta alas, ja vetää Norttia pari askia päivässä sekä ostaa iltalehdet ja -sanomat joka arkipäivä? - right seater
Minä olen ostanut kaksi aikaisempaa autoa velkarahalla,maksoin aina aikataulussa niitä takaisin ja joskus jos sattui ylimääräistä jäämään niin vähän enemmänkin.silloin rahoitusosuuksien suorittamiseen meni molempiin valitut 3 vuotta.
Nykyiseen autooni hankin n.10000euron rahoituksen erittäin hyvillä rahoitusehdoilla, auton hinta oli n.40000 euroa. Auto on ollut minulla vajaan vuoden ja rahoitusosuus tuli tammikuun loppuun mennessä korkoineen maksettua!!Auton halusin omiin nimiin, koska autokuume yllättänee taas keväällä. Muuten olisin aivan hyvin voinut pitää sen edelleen rahoitusyhtiön nimissä.En minä koe siinä olevan mitään tyhmää jos ostaa auton rahoituksella. Sitä en suosittele, että laittaa itsensä liian tiukalle auton takia. kohtuus kaikessa ja rahaa pitää jäädä muuhunkin elämiseen ja harrastuksiin, jokainen tekee oman tilanteensa mukaan.
Auton osto rahoituksella on nykyään hyvin yleistä, harvalla on rahaa hankkia käteisellä uusi auto kun autokuume yllättää. Sittenpä saa ajella kivalla uudella autolla joka on myös turvallinen.Uuden auton hankinnassa menettää aina rahaa; uskoisin että se ei ole kellekään sellaisen hankkivalle epäselvää. ja vielä typerämpää on vaihtaa autoa yhtä usein kun minä;)Sen voi hyvin lukea naapurin hattupääpappojen ilmeistä kun pitävät torikokousta parkkipaikalla nojaten karinoihinsa.
Ai niin, minäkin asun omistusasunnossa, joka on ostettu...niin...velaksi=)- right seater
Nyt, kun kyseessä on terveempi vuorokauden aika kuin edellisessä viestissä, tajuan minäkin vastata suoraan Pentin kysymyksiin:
1. Ei ole enää velkaa, oli tuo mainitut 10550 euroa. Auton arvo on uudesta pudonnut nyt noin 8000-10000 euroa (jos vie vaihdossa autoliikkeeseen) joten siihen nähden aika tarkkaan on tuo takaisin maksettu summa palanut siihen
2.Mies (27v)
3.En voi tai halua ajatella olevani siinä mielessä ylpeä autostani että saisin mielihyvää ajaessani "paremmalla" autolla kuin joku toinen. Tyytyväinen olen ja joka kerta liikenteeseen lähtiessä sillä on ihan kiva liikkua;)
4. "Tyhmä" autokauppa ei harmita vaan on ollut täysin tietoinen valinta. Aikanaan, opiskeluputken jälkeen, ja itse asiassa osittain sen aikanakin, hankin silloisen autoni aika suurelta osin rahoituksella. Silloin, jälkiviisaita jos ollaan, olisi voinut ottaa hiukan halvemman auton ja kk-erät olisivat olleet opiskelijan ja osa-aikatyössä olevan kukkarolle sopivampia. Mutta kivalta hyvä auto tuntui silloinkin eikä todellisia ongelmia rahoitusosuuden maksun kanssa ollut, vaikka joskus joutui harrastusasioista tinkimään.
Suosittelen kuitenkin kaikille tarkkaa arviota, ennen esim.auton hankintaa, miten rahaa jää kaikkien pakollisten maksujen yli ja mitoittaa autoon(kin) käytettävät rahat sen mukaan. Muuten edessä on tarpeeton vyönkiristys tai auton vaihto halvempaan. Muuhun elämiseen(reissailuun yms.vara-rahastoon) on kiva jättää hieman löysää=)
Toivottavasti Pentti nämä minun ja muiden ihmisten vastaukset ovat hieman sammuttaneet tiedonjanoasi. Minä vain en pidä kysymyksen asettelustasi, siinä on selkeä provokatiivinen lähtökohta. Asia toki on sellainen, mistä on hyvä keskustella ja vaihtaa mielipiteitä. Siitä kiitos!!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4139122Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1893720- 202193
- 861377
- 271135
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta661122- 1121115
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss791105- 751100
- 551053