kysymys nuorena lapsen saaneille

asiallinen_tuntija

Sellainen tuli mieleen, kun yksi aamu teeveessä haastattelivat ensi- ja turvakotien liiton johtajaa, että mitä mieltä te nuorena lapsen saaneet olette, mikä olisi ehdoton alaikäraja sille, että äiti pystyisi lastaan kasvattamaan? Kuinka nuori on vain niin kerta kaikkisen kypsymätön, että ei voi vielä lasta kasvattaa?

18

2515

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nasu

Onpa vaikea kysymys. Itsehän olin 17, kun sain lapsen. Kyllä varmasti jollain 13-15-vuotiaalla olisi hyvä olla aina automaattisesti sosiaalin puolelta apua ja tukea siinä alkuvaiheessa. Että seurattaisiin tarkemmin, miten pärjää ja pärjääkö ylipäätänsäkään. Jos sitten kaikki ok, niin tiiviin seuraamisen voisi lopettaa.

• Lantonemironumus

Kyseessä on erittäin vaikea ja arka asia.
      Jokainen ihminen on tietenkin erilainen,toiset kypsyvät toista nopeammin,mutta mielestäni kukaan ei voi olla valmis äidiksi ennen kuin on edes 15vuotta.
      Tietenkin asiasta voidaan olla niin montaa mieltä,ettei mikään auta kyseisessä asiassa ratkomaan ongelmaa.
      Mutta kun mietitään ihan noin teoriassa,13-vuotias äiti? Jolla kuukautiset alkaneet hyvä että 1-2v sitten??

• tamy

12ta vuotias. kyllä sentään ala-aste pitää olla käytynä. ja tähän jos tulee et "täääh 12vuotias on iha pentu ja kuuluis leikkii barbeilla" niin tätä se on nykypäivä. 12vuotiaatkin harrastavat seksiä, eikä se ole mitään harvinaista tänä päivänä.

• miisa

Tiedän 15- vuotiaita naisen- ja miehenalkuja joiden voisin kuvitella selviävän vanhemmuudesta aivan hyvin. Ja toisaalta tiedän 25- vuotiaita joille en lasta antaisi edes muutamaksi tunniksi hoitoon.
      Mitään yleispätevää "alaikärajaa" on mahdoton määritellä.

• Puliniia

Mielestäni sopiva ikä äidiksi tulemiseen heiluu jokaisen kohdalla. Itse en kyllä olisi pitänyt varmaankaan lastani 15-vuotiaana. Tuohon on niin vaikea vastata. Riippuu niin paljon siitä kyseisestä henkilöstä!

Välillä tuntuu, että nykyaikana se leikkiminen jää sinne jonnekin alle 10-vuotiaaseen ja sit mennään kauheella vauhdilla kohti aikuistumista.
      Välillä tuntui koulussa, että omani ikäiset olivat jopa lapsellisempia ja kaipasin ihan yli 20-vuotiaiden seuraa.

• saat

yli 20-vuotiaiden seuraa, mitä sun lässytyksiä lukee, ni 14-vuotias murkku olis sulle ihan sopivaa seuraa.

• nuori-mamma
        saat kirjoitti:

yli 20-vuotiaiden seuraa, mitä sun lässytyksiä lukee, ni 14-vuotias murkku olis sulle ihan sopivaa seuraa.

ja tätä sinun tekstiäsi lukee,niin paistaa toi sun ÄÖ:s vähän liiankin paljon. itse olen 17 ja en voisi kuvitellakkaan kavereikseni saman ikäisiä. :)

• Puliniia
        nuori-mamma kirjoitti:

ja tätä sinun tekstiäsi lukee,niin paistaa toi sun ÄÖ:s vähän liiankin paljon. itse olen 17 ja en voisi kuvitellakkaan kavereikseni saman ikäisiä. :)

Samassa veneessä ollaan nim.merk. nuori-mamma :)
        Ihan mielenkiinnosta kuinka vanha lapsi sulla on?:)

• nuori-mamma
        Puliniia kirjoitti:

Samassa veneessä ollaan nim.merk. nuori-mamma :)
        Ihan mielenkiinnosta kuinka vanha lapsi sulla on?:)

poika täytti tänään 6kk :) minkäs ikäinen sulla? :)

• Puliniia
        nuori-mamma kirjoitti:

poika täytti tänään 6kk :) minkäs ikäinen sulla? :)

Poika 1 kk 5 pv ^^ Onnea puolivuotispäivän johdosta poitsulle ! ;)

• Puliniia
        Puliniia kirjoitti:

Poika 1 kk 5 pv ^^ Onnea puolivuotispäivän johdosta poitsulle ! ;)

1 KK 4 PV ;)

• äitee +4

jospa vaikka vastaan että aikuinen pystyy kasvattamaan lapsen tai ihminen joka on lapsen nähden aikuinen vielä tarkennettuna. Alaikärajaa ei siis kai voi suoraan määritellä, mutta teiniäiti tarvitsee kyllä tukea ilman muuta ainakin joltakin läheiseltään ja ns vanhoissakin äideissä löytyy niitä jotka ei seulaa läpäise..

Kasvatus on niin iso asia, että sen oivaltaa vasta paljon myöhemmin kuin homman pahimmat karikot on kohdattu mistä oikein onkaan kyse.. kärsivällisyys ja vastuu on sitten vielä avainsanoja.

Katselin omia tyttöjäni viikonloppuna kun toisen entinen luokkakaveri saa vauvan kesällä ja tulin siihen tulokseen että lapsia ovat vaikka mitä tekisi!! Onneksi..

Toisaalta lapsi myös kasvattaa vanhempiaan, mutta kuinka paljon? Arvomaailman ainakin tulisi olla ruodussaan ennen lapsen syntymää eli kumpi on tärkeämpi uusi Potteri vai tutteli, onko PAKKO päästä katsomaan illan konserttia vai onko sairas lapsi ensisijalla...

Ja todellakin asia ei ole siis nuoresta iästä kiinni...

• mieltä että

kysymys on elämänkokemuksesta. Itse olin vielä 17-vuotiaana todella naiivi - en ollut pitänyt edes poikaa kädestä saati käynyt diskossa tanssimassa - kun taas kaverini sai silloin ekan lapsensa. Ehtinyt käydä monet miehet, baarit ja viinat, sun muun "villin teinielämän" läpi keskenmenoineen ja lumihangessa oksentamisineen ja sammumisineen. Vanhemmat olivat normaaleja, hyvin toimeentulevia jne. Mutta itse sanoisin että logiikka "kyllä 14-v on jo sen verran iso et hoitaa itsensä" on välinpitämättömyyttä. Hoitihan se kaverini itsensä. Vaikeuksiin.

No, hyvinhän tuolla näkyy nyt menevän, ja kyllä se osasi hoitaa lapsensa. :) Mutta itse vielä 22v:nä olen kauhistunut ajatuksesta että pitäisi nyt yksikin lapsi vääntää.. Uskon että olisin täysin kypsä pienen lapsen hoitamaan ja siitä vastuun ottamaan, mutta vauva ei nyt sovi elämäntilanteeseeni. Sotkisi vaan muita suunnitelmiani.

Eli kokemuksesta kiinni. Toisille, kuten ystävälleni, se rauhoitti elämän. Viina, tupakka, suojaamattomat seksisuhteet etc. jäivät. Elämään astui rauha ja kotiäitiys, perhe-elo. Eli joskus vauvasta on hyötyäkin.

• Poison

"Itse olin vielä 17-vuotiaana todella naiivi - en ollut pitänyt edes poikaa kädestä saati käynyt diskossa tanssimassa..."

Mielestäni tuo ei ole naiiviutta, vaan järkevyyttä. En nyt sano että seurustelussa tuon ikäisenä mitään pahaa olisi, mutta toisaalta ehtii mainiosti myöhemminkin, tärkeintä on kuunnella omaa järkeä ja sydäntä. Tuskin nuo seksisuhteen aloittamiset 14-vuotiaana ja lumihankeen oksentelut mitään kypsyyttä kuvastavat.

• äiti19.

mielestäni pitää edes se peruskoulu pitää olla käytynä. itse aloin odottaa esikoistani 17 vuotiaana hyvin on kyllä mennyt mutta varmaan sen ansiosta että minulla on itseäni vanhempi mies joka ottaa jo vastuuta asioista ja huolehtii myös rahallisesti perheen hyvin voinnista.

• mumina

15 vuotias ja siitä alaspäin

• näin se on

ei pitäisi takertua liikaa numeroihin ja ikään. mun mielipide on, että ollakseen tarpeeksi kypsä äidiksi, TÄYTYY olla asunut omillaan VÄHINTÄÄN vuoden (vaikka sekin on vähän). Täytyy olla itsenäistynyt omista vanhemmistaan, niin että ei esim. notku vanhempien luona joka viikonloppu pyydä rahaa jatkuvasti. nuorten talous on tiukilla, mutta kypsä äiti laskee, että tulot riittävät myös lapsenhoitoon, ennen kuin alkaa yrittämään vauvaa. ei lähtöoletuksena saa olla, että "kyllä mun porukat auttaa".

Myös suhde lapsen isään täytyy olla erittäin vakavalla pohjalla (lue: seurusteltu jo kauan ja vakavissanne suunnittelette viettävänne loppuelämänne yhdessä, suurempaa sitoumusta ei ole kuin lapsi).

jos näitä ehtoja ei täytä, on liian nuori (tai epäkypsä) yrittämään lasta. aina näin ei ole ja sanoisinkin, että silloin äiti on ollut liian epäkypsä, koska ei ole pystynyt antamaan hyviä lähtökohtia lapselleen. kypsä äiti ymmärtää ajatella myös lapsensa parasta.

vahinkotapaukset ovat asia erikseen.

• ottolonkero

Tuttu sai lapsen 14v ja elo oli sen mukaista..Ensinnäkin joi alkoa viikottain raskausajan ja tupakoi.Isästä ei varmuutta.Kun lapsi sitten kumma kyllä syntyi terveenä niin kyllä tyttelillä vielä menojalka vipatti ja oma äitinsä hoiti lasta jatkuvasti.Koulut jäi käymättä.Kyllä hän lapsensa perustarpeet hoiti, oli ruokaa(kai?) ja vaatteita, nekin tosin vanhoja ja kuluneita.Sosiaalin rahoilla tietenkin eli ja kaipa lastensuojelu oli mukana heidän elämässään.Nyt on tämä tyttö jo rauhoittunut kun lapsikin 5v, alkaa näkemään varmaan elämän aikuisen näkökulmasta.Hyvä niin.Eli kyllä minusta alle 17v on liian nuori.Pitäisi peruskoulu olla käytynä ja hankkia joku jatkokoulutuspaikka.Opintojahan voi siirtää muutamalla vuodella, jos saa paikan vaikka ammattikouluun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia?

Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?
      Arvot ja etiikka
      20
      12478
    2. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      9
      11230
    3. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      179
      5147
    4. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      35
      3780
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      196
      3594
    6. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      54
      3247
    7. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      109
      2944
    8. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      13
      2618
    9. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      56
      2200
    10. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      2005
    Aihe