chihua-hua ei anna leikata kynsiään

onnellinen omistaja

Mitä tehdä, kun uros-koiramme puree, jos yrittää kynsiä leikata. Nyt ei onnistu enää hännänalus karvojenkaan leikkaaminen. Muuten koira on hyvin ihastuttava ja kiltti. Nuolee ja pyrkii syliin. Kertakaikkisen suloinen pakkaus. Voiko kynnet jättää kokonaan leikkaamatta? Ei lapsuuskotini kahden koiran kynsiä koskaan leikattu, eikä ongelmia tullut. Kiitos vastauksestanne.

9

1211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maija

Joillakin koirilla kynnet kuluvat ja niitä ei juurikaan tarvitse leikata. Chihulla ne harvemmin kuluvat niin paljon, että leikkaaminen ei olisi tarpeen. Eli et voi niitä jättää leikaamatta. Kynsiä pitäisi leikata viikottain, että sisäosa kynnestä vetäytyy ja kynnet pysyvät leikkaamalla suht lyhyenä. Jos koira ei anna "hyvällä" niitä leikata, niin sitten ne täytyy leikata väkisin. Jos koirasi on vielä pentu, niin opettelu kyllä onnistuu. Aikuisella se vaatii hieman pidempää.
      Koiraa voi yrittää rauhoitella ja kehua kun kynsi on leikattu. Pakupalaakin voi antaa. Jos tähän touhuun on kärsivällisyyttä.

Leikkaa kynnet illalla, kun koira on väsynyt. Chihun purenta ei ole niin kova, etteikö niitä voisi leikata vaikka koira yrittäisikin purra. Kun päätät ne leikata, niin leikkaan ne. Koira huomaa, että sinä päätät. Kuonokoppa tai laita side kuonon ympäri että ei pääse puremaan. Tiukka ote jalasta ja leikkaa rauhallisesti. Jos joskus kynnet on leikattu liian lyhyiksi, niin koira saattaa pelätä kynsien leikkuuta.

Minun aikuisena meille tullut uroschiu ei pitänyt kynsien leikkuusta. Leikkasin ne rimpuiluista huolimatta ja nykyisin koira sopeutuu leikkaamiseen, kun on huomannut että murinat ja rimpuilut ei auta.

• aikamoista

rääkkiä leikata ne viikoittain? Ei meillä leikata ainakaan kuin kerran kuussa ja silti meinaa mennä verille.

• Maija
        aikamoista kirjoitti:

rääkkiä leikata ne viikoittain? Ei meillä leikata ainakaan kuin kerran kuussa ja silti meinaa mennä verille.

koirasta. Minulla on 3 Chihua ja yhden kynnet kasvavat niin nopeasti, että ne pitää leikata viikottain. Toisen koiran pari kertaa kuussa. Kolmannella kuluu hyvin itsestään (kesäaikana) ja hänen kynnet leikataan joka toinen kuukausi..

• Minttu_
        Maija kirjoitti:

koirasta. Minulla on 3 Chihua ja yhden kynnet kasvavat niin nopeasti, että ne pitää leikata viikottain. Toisen koiran pari kertaa kuussa. Kolmannella kuluu hyvin itsestään (kesäaikana) ja hänen kynnet leikataan joka toinen kuukausi..

Mul on Bichon frise joka ei anna leikata kynsiä, mut jos laitan jalkojen väliin(istun lattialla jalat suorina) ja sit vähän pidän kiinni niin saan hyvin leikattua. kandee kokeilla.

• 808
        aikamoista kirjoitti:

Helpompaa kuitenkin opettaa koira usein toistuvaan toimintoon, josta voi vaikka palkita, niin kohta jo hakee käskystä itse sakset. Leikkaa ihan vähän kerrallaan, niin ei varmasti leikkaa liian pitkälle. Juuri tuo: harvoin, vahingossa liikaa kerralla, verta roiskuu ja koiraa sattuu, on usein se tie jolta tulee näitä kynsisaksikauhuisia koiria.

Lisäksi ihmettelen ihmisten sallivaa sinnikkyyttä: miten koiraa voi kutsua esim. "aivan suloiseksi", jos se kerran puree omistajaansa? Siinä on silloin jo aika iso luottamus-/kunnioituspula, jos omaa laumanjohtajaa (olettehan koirillenne sellaisia) mennään puremaan!

• Henni.

Minulla on perhoskoira, joka vielä kuukausi sitten vihasi kynsien leikkuuta niin paljon, että puri aina käden verille jos vaan ylettyi, eli aina piti olla yksi ihminen leikkaamassa ja toinen pitelemässä. Väkisin leikkaaminen tuntui sen verran pahalta, että päätin opettaa koiran pikkuhiljaa sietämään leikkaamista paremmin. Aluksi totutin sitä vain tassujen kosketteluun (sekin oli aiemmin kauhun paikka), sitten kynsien kosketteluun jne. Vähän päivässä, paljon viikossa...Sitten koskettelin kynsisaksilla tassuja. Annoin koiran murista, mutta puremisen kielsin ehdottomasti. Sitten vaan aloin leikata kynsiä pikkuhiljaa, ensin vain yhden kynnen illassa, sitten kaksi, joskus neljä, ja aina hyvin pienen murun kerrallaan ettei tee kipeää ja tule uutta pelkoa. Tällä menetelmällä kaikkien tassujen läpikäymiseen menee kyllä ikuisuus eli varmaan viikko, mutta tulos on ihan hyvä: koiran kynnet eivät ole päässeet liian pitkäksi, takajalkojen kynnet saan nyt leikata ihan ilman puremista (murinaa kyllä kuuluu mutta sitä ei huomioida ;-), etujalkojen kynsiäkin saan jo vähän pätkiä mutta en yhtä hyvin kuin takajalkojen. Eikä kiinnipitelijää tarvita. Kokeile!

• ratkasu

meillä aluks kynsien leikkaaminen oli yhtä tuskaa, pääsin etenemään vaan yksi kynsi kerralla. nyt tehään niin että yksi pitää pikkusta sylissä ja antaa sille vähän väliä juustoo (joka on ylivoimasta herkkua!!) ja toinen leikkaa samalla kynsiä. tällä tavalla ei oo minkäännäkösiä ongelmia, höppänä on ruvennu jo ihan intoilemaan nähdessään kynsileikkurit, tietää nimittäin saavasa herkkuja!

• pad

mulla on vähän päälle pari vuotias chihu poika, jolta oli myös vaikea leikata kynnet. Otin koirani vasta sen ollessa vuoden joten en pennusta itse ole opettanut kynsien leikkuuseen. Jouduimme ensimmäisen kerran käymään eläinlääkärillä kynsien kanssa, eivätkä hekään saaneet niitä leikattu ennenkuin oli annettu rauhoittava. Siellä puhuimme että rauhottavan antaminen kuitenkin jokaisella kynsien leikkuu kerralla on liiaksi noin pienelle. Eipä auttanut muu kuin hankkia pojallemme kuonokoppa. Tasan tarkkaan kerran olemme joutuneet sitä käyttämään, sen jälkeen ei ole kynsien leikkuussa ollut mitään ongelmia, kunhan ei liian lyhyeksi leikkaa! Tietty pieni makupala on hyvä kiitokseksi sekä isot kehut hyvästä suorituksesta. Onnea teille kynsien leikkuun opettelemiseen =)

• diagnoosi

Ei ole meillakaan helppoa pikkuruisen ja tempperamenttisen perhoskoiran kanssa joka on yhta itsepainen kuin mina. Molemmat pelkaamme, mutta itse viela pyorryn kun naen verta. Koira ahdistuu, hermostuu, rimpuilee, ja puree niin etta kerrankin oli lahdettava pikapikaa laakariin saamaan antibioottia.
      Nykyisin laitan sille kuonokopan, mutta senkin laittaminen on vaikeaa.
      Kaytan koiran kerran kuukaudessa elainlaakarilla manikyyrissa joka maksaa hieman, mutta saastyypa hermot ja koira kayttaytyy siella oikein hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3898
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      352
      3015
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      13
      1937
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1655
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1109
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      964
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      811
    9. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      67
      779
    Aihe