Mulla on tilanne että olen ollut työtön reilut puoli vuotta. Maksan melkein 200 kuussa luottokunnalle pienestä tyttömyyskorvauksesta. No rahaa jää 50 euroa vuokran sekä lainanlyhennysten jälkeen kuukaudessa. Sillä 50 eurolla maksan sitten netin puhelimen ruuat yms menot. Sossu maksaa sähkölaskun. Töitä olen yrittänyt etsiä, mutta mistään ei ole ainakaan vielä tärpännyt.
Mitä tapahtuu jos jätän tuon luottokunnan maksun maksamatta tai ilmoitan sinne etten pysty maksamaan. Velkaa luottokunnalle on jotain 2000e. Miten perintä tapahtuu? tuleeko paljon lisämaksuja ja onko perintätoimisto löysempi maksusuunnitelmassa, vai ehkä jopa tiukempi?
Kohta alkaa vaan pakko alkaa karsia jostain, kun vuokran maksukin on vaikeutunut juuri noiden muiden velkamaksujen vuoksi. Velkojat eivät alenna kuukausierää vaikka olen työtön, eivät edes siihen asti kunnes saan töitä.
Ikävintä tässä on että luottotietoni ovat vielä kunnossa, mutta kohta ei ole asuntoa jos en saa vuokriani maksettua.
No pitää toivoa että jostain niitä töitä alkaisi ilmaantumaan, lainaakaan tuskin mistään saan...
perintä maksut??
20
2419
Vastaukset
- että voit
..sopian luottokunnan kanssa pienemmästä maksusta kuukaudessa. Olen ainakin kuullut sellaista. Kun aiemmin markka-aikaan riitti 400-500 markan lyhennys ja pienempikin.
Ei kannata kokonaan jättää maksamatta menee luottotiedot ja tulee paljon vaikeuksia elämässä..tsemppiä ja sopimaan uutta maksuohjelmaa. Sitten kun saat työtä, maksat enemmän kuin on sovittu..- YKSI VAAN
EIPÄ TAIDA SULLA JÄRKI PALJON PÄÄTÄ PAKOTTAA KUN LUOTTOKUNNAN MAKSUN LAIMINLYÖNTIÄ KOKONAAN EDES MIETISKELET ! HALOO ! MIETIPPÄS NYT ELÄMÄSI SEURAAVIA PARIA VUOTTA JOS LUOTTOTIETOS MENEE IHAN EHDOIN TAHDOIN. ON KUULE IHMISIÄ PALJON PAHEMMASSA MEHUSSA KUIN SINÄ JONKUN 2000 EURON TAKIA. JA ITTEPPÄS OLET NE HÖYLÄILLYT, EI SUN KORTTIAS MUUT OLE PYSTYNYT KÄYTTÄÄN. MUISTA ETTÄ MAKSUN AIKA TULEE AINA - ENNEMMIN TAI MYÖHEMMIN. JA JOS LUOTTOTIETOS MENETÄT, SAAT SANOA SORONNOO MYÖS TYÖTILAISUUKSILLES..... OTA JÄRKI KÄTEES JOS SITÄ SULLA VÄHÄÄKÄN ON JA SOITA LUOTTOKUNTAAN. HETI.
- juuri
YKSI VAAN kirjoitti:
EIPÄ TAIDA SULLA JÄRKI PALJON PÄÄTÄ PAKOTTAA KUN LUOTTOKUNNAN MAKSUN LAIMINLYÖNTIÄ KOKONAAN EDES MIETISKELET ! HALOO ! MIETIPPÄS NYT ELÄMÄSI SEURAAVIA PARIA VUOTTA JOS LUOTTOTIETOS MENEE IHAN EHDOIN TAHDOIN. ON KUULE IHMISIÄ PALJON PAHEMMASSA MEHUSSA KUIN SINÄ JONKUN 2000 EURON TAKIA. JA ITTEPPÄS OLET NE HÖYLÄILLYT, EI SUN KORTTIAS MUUT OLE PYSTYNYT KÄYTTÄÄN. MUISTA ETTÄ MAKSUN AIKA TULEE AINA - ENNEMMIN TAI MYÖHEMMIN. JA JOS LUOTTOTIETOS MENETÄT, SAAT SANOA SORONNOO MYÖS TYÖTILAISUUKSILLES..... OTA JÄRKI KÄTEES JOS SITÄ SULLA VÄHÄÄKÄN ON JA SOITA LUOTTOKUNTAAN. HETI.
Luepas teksti uusiks. Sanoin jo et luottokunta ei alenna kuukausierääni ja sillä sipuli. Olen soittanut ehkä 5 kertaa ja pyytänyt kuukausierän alennusta siihen asti kun saan töitä, ja ei käy. Maksuaika on noin 20 kuukautta näillä erillä. Maksuvapaita kuukausia ei myöskään tipu.
Sikshän mä täällä just yritän kysellä et miten perintätoimisto suhtautuu asiaan? antavatko enemmän maksuaikaa yms?? Perinnästähän ei vielä mene luottotiedot vaan vasta sitten jos niitä ei sinne perintätoimistoon hoida. - toimii
juuri kirjoitti:
Luepas teksti uusiks. Sanoin jo et luottokunta ei alenna kuukausierääni ja sillä sipuli. Olen soittanut ehkä 5 kertaa ja pyytänyt kuukausierän alennusta siihen asti kun saan töitä, ja ei käy. Maksuaika on noin 20 kuukautta näillä erillä. Maksuvapaita kuukausia ei myöskään tipu.
Sikshän mä täällä just yritän kysellä et miten perintätoimisto suhtautuu asiaan? antavatko enemmän maksuaikaa yms?? Perinnästähän ei vielä mene luottotiedot vaan vasta sitten jos niitä ei sinne perintätoimistoon hoida.velkojan toimeksiannosta ja sen määräämillä ehdoilla. Jos luottokunta ei helpota ehtoja, ei silloin perintätoimistokaan. Toimisto ottaa lisäksi oman palkkionsa.
- muttajo
toimii kirjoitti:
velkojan toimeksiannosta ja sen määräämillä ehdoilla. Jos luottokunta ei helpota ehtoja, ei silloin perintätoimistokaan. Toimisto ottaa lisäksi oman palkkionsa.
Ei kai Luottokunta pienennä kk-erää jos sen suostuu maksamaan. Tilanteesi huono. Kannattaa lähteä sotaan jos luottotiedot on mennäkseen niin ne menee. Ei siihen maailma kaadu.
Itse olen 8 vuotta luottotiedoton, silti oman asunto, auto (vaati tietysti järjestelyjä) ja joka vuosi yksi kaukomatka pari pientä lomaa jossain euroopassa.
U.o mies on yhden varattomuuspäätöksen tehnyt. Ja yritystoiminta jatkuu normaalisti.
Tietysti normaali palkansaajalla tilanne on vaikeampi.
Ja omat velkani muodostuvat veroveloista jotka vanhenevat 5 vuodessa, toisin kuin muut velat, tämän vuoden lopussa poistuu suurin potti lähes 100.000,00 Eur
sen jälkeen voinkin alkaa odottelemaan luottotietojen palautumista.
Ja eipä tuosta luottotietomerkinnästä juuri haittaa ole ollut, pankissa lainaa haettaessa sanoivat niitä olevan mutta vakuudet oli kunnossa joten ei haittaa. Puhelin liittymä on ollut ennen luottotietomerkintää ja laajakaistakin aukaistiin samalta operaattorilta ilman vakuuksia.
Soita luottokuntaa ja ilmoitat maksavasi esim 100 eur kuukaudessa tai et mitään! Sanot että antaa mennä perintään. Tärkeintä on olla kovana, eikä peri Suomalaiseen tapaan alistuen pyytää lisää maksuaikaa.
Perintä toimisto toki ottaa kulunsa päältä, mutta ne varmasti suostuvat 100 eur kk/suoritukseen.
Koska nekin tietävät sen että saatavan päätyessä ulosottoon maksun todennäköisyys pienenee. - suunnitelma
muttajo kirjoitti:
Ei kai Luottokunta pienennä kk-erää jos sen suostuu maksamaan. Tilanteesi huono. Kannattaa lähteä sotaan jos luottotiedot on mennäkseen niin ne menee. Ei siihen maailma kaadu.
Itse olen 8 vuotta luottotiedoton, silti oman asunto, auto (vaati tietysti järjestelyjä) ja joka vuosi yksi kaukomatka pari pientä lomaa jossain euroopassa.
U.o mies on yhden varattomuuspäätöksen tehnyt. Ja yritystoiminta jatkuu normaalisti.
Ja omat velkani muodostuvat veroveloista jotka vanhenevat 5 vuodessa, toisin kuin muut velat, tämän vuoden lopussa poistuu suurin potti lähes 100.000,00 Eur
Ja eipä tuosta luottotietomerkinnästä juuri haittaa ole ollut, pankissa lainaa haettaessa sanoivat niitä olevan mutta vakuudet oli kunnossa joten ei haittaa. Puhelin liittymä on ollut ennen luottotietomerkintää ja laajakaistakin aukaistiin samalta operaattorilta ilman vakuuksia.
Soita luottokuntaa ja ilmoitat maksavasi esim 100 eur kuukaudessa tai et mitään! Sanot että antaa mennä perintään. Tärkeintä on olla kovana, eikä peri Suomalaiseen tapaan alistuen pyytää lisää maksuaikaa.
Perintä toimisto toki ottaa kulunsa päältä, mutta ne varmasti suostuvat 100 eur kk/suoritukseen.
Koska nekin tietävät sen että saatavan päätyessä ulosottoon maksun todennäköisyys pienenee.Ei ole ollenkaan sanottua, että perintätoimisto suostuu kymmenien kuukausien maksusuunnitelmaan.
- einetyhmiäole
suunnitelma kirjoitti:
Ei ole ollenkaan sanottua, että perintätoimisto suostuu kymmenien kuukausien maksusuunnitelmaan.
Kyllä jokaisessa perintätoimistossa tiedetään että vapaaehtoinen maksu on paras ja siten varmasti siihen suostuvat, jatko on sitten eri asia, jos ei hoida asiaa eli kannattaa miettiä tarkasti minkä suuruista kk/erää tarjoaa.
Pakkoperinnässä(ulosotto) kun jää usein pelkkä luu käteen josta siitäkin velkoja joutuu maksamaan lisää. - kkkkk
muttajo kirjoitti:
Koska nekin tietävät sen että saatavan päätyessä ulosottoon maksun todennäköisyys pienenee.Ensinnäkin, jos annat asian mennä perintään, voit saada jo siitä luottotietomerkinnän, ns. kulutusluottohäiriön. Yleensähän luottotietomerkintä tulee vasta käräjäoikeuden päätöksestä, mutta luottokorttisaatavasta sen voi saada jo 60 päivän päästä alkup. eräpäivästä. (Ilmeisesti ei kuitenkaan nyt kun maksat velkaasi, mutta jos asia menee perintään...)
Toiseksi, perintätoimisto ei todellakaan suostu 100 euroa/kk maksusuunnitelmaan, kuluja tulee paljon lisää jne. Yleensä perintätoimiston tekemät maksusuunnitelmat kestävät maksimissaan vuoden, että siitä voit laskea. Enkä minä ainakaan suosittele tuota luottohäiriömerkintää, vaan kannattaa tosiaan yrittää maksaa tuo lasku ilman, että päästät sen perintään. - etteivät tule vastaan
juuri kirjoitti:
Sikshän mä täällä just yritän kysellä et miten perintätoimisto suhtautuu asiaan? antavatko enemmän maksuaikaa yms?? Perinnästähän ei vielä mene luottotiedot vaan vasta sitten jos niitä ei sinne perintätoimistoon hoida.Sanoin jo et luottokunta ei alenna kuukausierääni ja sillä sipuli. Olen soittanut ehkä 5 kertaa ja pyytänyt kuukausierän alennusta siihen asti kun saan töitä, ja ei käy. Maksuaika on noin 20 kuukautta näillä erillä. Maksuvapaita kuukausia ei myöskään tipu.
Itellä kävi vähän samoin n. vuosi takaperin eli höyläsin ihan tarpeeksi tuota korttia ja sit pamahti työttömyys päälle ja jouduin maksuvaikeuksiin, mutta jo ensimmäisellä soitolla sain maksuvapaata....ilmeisesti ajat on muuttunu. Onnea matkaan vaan - juippi90
kkkkk kirjoitti:
Ensinnäkin, jos annat asian mennä perintään, voit saada jo siitä luottotietomerkinnän, ns. kulutusluottohäiriön. Yleensähän luottotietomerkintä tulee vasta käräjäoikeuden päätöksestä, mutta luottokorttisaatavasta sen voi saada jo 60 päivän päästä alkup. eräpäivästä. (Ilmeisesti ei kuitenkaan nyt kun maksat velkaasi, mutta jos asia menee perintään...)
Toiseksi, perintätoimisto ei todellakaan suostu 100 euroa/kk maksusuunnitelmaan, kuluja tulee paljon lisää jne. Yleensä perintätoimiston tekemät maksusuunnitelmat kestävät maksimissaan vuoden, että siitä voit laskea. Enkä minä ainakaan suosittele tuota luottohäiriömerkintää, vaan kannattaa tosiaan yrittää maksaa tuo lasku ilman, että päästät sen perintään.Luottotietorekisteri laissa sanotaan selvästi:
Kulutusluottohäiriö (osamaksun tai tili- tai kertaluottomaksun laiminlyönnistä syntyvä maksuhäiriömerkintä) edellyttää, että velkoja lähettää velalliselle kirjallisen maksukehotuksen, jossa muistutetaan luottotietorekisterimerkinnän mahdollisuudesta, jos maksua ei suoriteta. Maksukehotus on lähetettävä vähintään 21 päivää ennen maksuhäiriön rekisteröintiä. Maksun on oltava viivästynyt yli 60 päivää alkuperäisestä eräpäivästä. Suorituksen laiminlyönti ei ole saanut aiheutua ns. sosiaalisesta suoritusesteestä kuten sairaudesta tai työttömyydestä
Tässä tapauksessahan oli työttömyys esteenä. - ETTÄ VOI...
juippi90 kirjoitti:
Luottotietorekisteri laissa sanotaan selvästi:
Kulutusluottohäiriö (osamaksun tai tili- tai kertaluottomaksun laiminlyönnistä syntyvä maksuhäiriömerkintä) edellyttää, että velkoja lähettää velalliselle kirjallisen maksukehotuksen, jossa muistutetaan luottotietorekisterimerkinnän mahdollisuudesta, jos maksua ei suoriteta. Maksukehotus on lähetettävä vähintään 21 päivää ennen maksuhäiriön rekisteröintiä. Maksun on oltava viivästynyt yli 60 päivää alkuperäisestä eräpäivästä. Suorituksen laiminlyönti ei ole saanut aiheutua ns. sosiaalisesta suoritusesteestä kuten sairaudesta tai työttömyydestä
Tässä tapauksessahan oli työttömyys esteenä.Et sitten viitsinyt lukea tuota juuren viestihistoriaa. SE ON OLLUT JO TYÖTÖN JA RAHATON ja silti vaan vingutellut itelleen saldoa - ihan omasta vapaasta tahdostaan. Älkää nyt hyvät ihmiset kannustako sitä ainakaan odottaan sitä luottotietomerkintää tai laittako sille jotain lain porsaanreikäkohtia. Tuo asia on kyllä ihan omaa silkkaa tyhmyyttään aiheutettu.
- jostyötön
ETTÄ VOI... kirjoitti:
Et sitten viitsinyt lukea tuota juuren viestihistoriaa. SE ON OLLUT JO TYÖTÖN JA RAHATON ja silti vaan vingutellut itelleen saldoa - ihan omasta vapaasta tahdostaan. Älkää nyt hyvät ihmiset kannustako sitä ainakaan odottaan sitä luottotietomerkintää tai laittako sille jotain lain porsaanreikäkohtia. Tuo asia on kyllä ihan omaa silkkaa tyhmyyttään aiheutettu.
Toki luin viestihistorian.
SE ON OLLUT JO TYÖTÖN JA RAHATON ja silti vaan vingutellut itelleen saldoa... Mitä sitten?
Maksuhäiriömerkintää 60 päivässä se ei kuitenkaa! Koska maksukyvyttömyys johtuu työttömyydestä. Henkilötietolaki ei ota kantaa siihen mitä saatava on ja miten se on muodostunut on!
Lailla ei ole mitään tekemistä yksilön moraalin kanssa.
Tässä tapuksessa maksuhäiriömerkintä tulee aikaisintaan käräoikeuden velkomustuomiosta. - juuri
ETTÄ VOI... kirjoitti:
Et sitten viitsinyt lukea tuota juuren viestihistoriaa. SE ON OLLUT JO TYÖTÖN JA RAHATON ja silti vaan vingutellut itelleen saldoa - ihan omasta vapaasta tahdostaan. Älkää nyt hyvät ihmiset kannustako sitä ainakaan odottaan sitä luottotietomerkintää tai laittako sille jotain lain porsaanreikäkohtia. Tuo asia on kyllä ihan omaa silkkaa tyhmyyttään aiheutettu.
Ensimmäinen maksu tuli ajalta jolloin olin vielä töissä/opiskelija. Visa laskut kun tulevat 2 kk jäljessä, siis tammikuun korttivinguttelut tulevat maksuun vasta maaliskuussa(eräpäivä) jne... siihen päälle vielä helmikuun maksu jolloin on jo työtön. Sitten ne kaikki lyödään könttiin niin saldoksi tulee aika hyvä summa.
Totta että omaa tyhmyyttä tuo on ollut. Mutta kuka ei erehtyisi raha-asioissa. Kantapään kautta.
No en mä niitä perintään asti päästä, kyselinkin täällä vaan neuvoja ja vaihtoehtoja ja kyllä tuo perintään pääästäminen on ihan viimeinen vaihtoehto, mutta vaihtoehto sekin. Kiitos kaikille vastanneille :)
- ihmettelenpä vaan
Kuule, jos olet ollut ½ vuotta työtön - miten olet aiemmin hoitanut Luottiksen laskut ? Oletko kerännyt sinne saldoa vai käytitkö jotain minimilyhennyksiä ?
- juuri
Eka maksoin 10% kuukausierää 1000e kortista. Sit alkoi työttömyys ja höyläilin yli luottorajojen pari kuukautta siinä uskossa että kohta löydän töitä.sit ja ottivat kortin pois. Tuli 2000e lasku jossa maksuaikaa 10pv, no siitä summasta sovin maksavani kuukausierät.
- sulla sellaisia
juuri kirjoitti:
Eka maksoin 10% kuukausierää 1000e kortista. Sit alkoi työttömyys ja höyläilin yli luottorajojen pari kuukautta siinä uskossa että kohta löydän töitä.sit ja ottivat kortin pois. Tuli 2000e lasku jossa maksuaikaa 10pv, no siitä summasta sovin maksavani kuukausierät.
..sukulaisia tai tuttuja joilta voisit lainata? Teette kirjallisen sopimuksen velasta ja maksat sen mukaan kun saat töitä/rahaa. Vanhemmat, mummit, ukit ym usein auttavat. Pitää vain nöyrtyä pyytämään apua...perintätoimiston kautta lisäkuluja ja miten sitten jos menee ulosottoon..merkintä luottotietoihin..
- Lainaa
sulla sellaisia kirjoitti:
..sukulaisia tai tuttuja joilta voisit lainata? Teette kirjallisen sopimuksen velasta ja maksat sen mukaan kun saat töitä/rahaa. Vanhemmat, mummit, ukit ym usein auttavat. Pitää vain nöyrtyä pyytämään apua...perintätoimiston kautta lisäkuluja ja miten sitten jos menee ulosottoon..merkintä luottotietoihin..
Jos onnistuisi,niissähän on nykyisin pienet korot.Maksaisi koko luoton kerralla pois. Siitä voi sitten järjestellä sopivammat lyhennyserät.Pankkien omistamiahan ne luottokunnan systeemitkin on. Ihan tarpeeton koko luottokortti.Jos ei ole rahaa,niin sitten ei osteta mitään.Pysyy homma hanskasssa.Tyhmää kuluttaa kaikki etukäteen.
- Perintämaksut
En mitenkään jaksa ymmärtää kuka viitsii vapaaehtoisesti kituuttaa jollain 50 ekellä?
Toi vapaaehtoinenulosotto on kyllä aika uoto ratkasu. - Ihmettelevä
Eikös velalliselle pitäisi jäädä jokin suojaosa tuloista, että pystyy tulemaan toimeen. Tuo 50 euroa kuulostaa kovin pieneltä. Voiko työttömyysturvasta, varsinkin jos se on peruspäiväraha, yleensä ottaa mitään, kun ei sillä muutenkaan pärjää?
- joku vaan
Nythän ihan Luottokunnan ja kaikkien luottofirmojen ehdoissa on pykälä, jossa puhutaan työttömyyden/sairauden/yms aiheuttamasta maksukyvyttömyydestä. Itse ainakin joskus muinoin luovutin Visakortin Luottokunnalle ja sovin jäljellä olevan luoton maksusta pienissä erissä.
Soitapa kuntasi velkaneuvojalle ja kysy apua. Hän tietää mitä voit ja mitä kannattaa tehdä. Hän voi myös auttaa asian järjestämisessä Luottokunnan kanssa = hänen soittonsa takaa helpommin maksuerän pienennyksen.
Totuushan on, että jos jätät Luottokunnan maksun maksamatta, niin peruspäivärahasta ulosottotoimisto ei saa perittyä mitään. Tällöin tietysti luottotiedot menee, ja velka kasvaa koko ajan korkoa.
Sinänsä älytön veto on ollut käyttää luottokorttia siinä tilanteessa kun tulot ovat työttömyyden myötä alentuneet!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383682Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal323257- 692888
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912730- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811709- 241539
- 281517
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231484- 281478