Siirrettävä lämmitin veneeseen

Eetu

Onkohan olemassa jotain pientä siirrettävää lämmitintä joka toimisi vaikka jollain polttoöljyllä tai vastaavalla?
Veneenä meillä on Yamarin 6420 DC ja pari kertaa kesässä tulee siellä yövyttyä.
Eli ei siis mitään kiinteää Webastoa ei ole mahdollista asentaa.

Kiitos tietäjille.

9

22568

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palelix

On petrolilla, on nestekaasulla...

Yhteistä noille ilman hormiliitäntää oleville irtolämppäreille on se ilmiselvä asia, että kaikki niiden palokaasut jäävät sisätiloihin.

Kun palaminen tapahtuu ihanteellisella tavalla, ovat palamiskaasut puhdasta hiilidioksidia ja vesihöyryä.

Hiilidioksidi ei ole sinänsä myrkyllistä (siinä mielessä kuin hiilimonoksidi eli häkä), mutta kun veneen sisäilmasta happi vähenee ja hiilidioksidi lisääntyy, on seurauksena hengitysilman happivajaus. Huonovointisuudella ja päänsäryllä ehkä selviää, mutta ääritapauksissa ovat jotkut päässeet tuollaisten lämmittimien avulla henkikullastaan.

Minulla on kokemuksia perintömökillä olevasta POD-merkkisestä valopetrolikäyttöisestä tilapäislämmittimestä. Se on mökin yläkerrassa, jossa ei ole tulisijaa. Ilmatila siellä on niin suuri, että laitetta uskaltaa käyttää. Joka tapauksessa sen ilmaa pilaava vaikutus tuntuu selvästi tehokkaammalta kuin lämmittävä vaikutus.

Veneen pienissä sisätiloissa en edes yrittäisi! Minun veneessäni öljyllä tai kaasulla toimivan lämmittimen on ehdottomasti oltava hormiliitäntäinen!

• Purkkarissa

Mulla on POD merkkinen valopetroolilämmitin purkkarissa. keväällä ja syksyllä yhteensä noin 20 yötä jouduttu lämmittämään. Ei mitään ongelmia, kun jättää kattoluukun raolleen. Silti lämmittää veneen sisätilat 22-24 asteeseen, vaikka veden lämpö noin 12-15 ja ilman 10-15.

Vene siis Guy22

• ...
        Purkkarissa kirjoitti:

Mulla on POD merkkinen valopetroolilämmitin purkkarissa. keväällä ja syksyllä yhteensä noin 20 yötä jouduttu lämmittämään. Ei mitään ongelmia, kun jättää kattoluukun raolleen. Silti lämmittää veneen sisätilat 22-24 asteeseen, vaikka veden lämpö noin 12-15 ja ilman 10-15.

Vene siis Guy22

noita POdeja saa ostaa?

• Palelix
        ... kirjoitti:

noita POdeja saa ostaa?

ehdoin tahdoin ostaa veneeseesi ilmaa pilaavan lämmittimen, niin on ehkä hyvä tietää, että on olemassa myös uusia malleja, joissa on turvavarmistus ilman hiilidioksidipitoisuuden liiallisen nousun / hapen liiallisen vähenemisen varalta. Esimerkki:
        http://www.kaasuvalo.fi/pdf/lammittimet/concerto.pdf

Olipa polttoaineena sitten polttoöljy, puhdistettu bensiini, valopetroli, sprii tai nestekaasu: kaikkien kemialliseen koostumukseen kuuluvat hiili ja vety. Palamiseen (myös katalyyttiseen) tarvitaan happea ja palaessa syntyy hiilidioksidia (tietyissä olosuhteissa myös häkää). Jos palokaasut pääsevät suoraan hengitysilmaan, heikkenee ilman laatu väistämättä. Heikkeneekö se liikaa ja vaaraksi asti, siitä todella kannattaa ottaa tarkkaan selkoa!

• "Rikka rokkaan"

Muutamia vuosia sitten kävi länsirannikolla tapaus, jossa mieshenkilö menehtyi.

Hänellä oli hyvin pitkälle itsetehdyssä veneessä jonkinlainen valopetroolilämmitin. vene oli niin hyvin tehty kumminkin, että oli "liian tiivis".
      Yön aikana lämmitin oli polttanut happea vähemmällejosta syystä lämmitin alkoi luonnollisesti palaa huonommin synnyttäen epätäydellisen palamisen seurauksena häkää (hiilimonoksiidi).
      Lieköhän oma osuutensa ikävään tapahtumaan vielä justiisa nämä edellisen kaverin kuvaamat muutkin palamiskaasut.

Aamulla kumminkin kun kaveri ei tullut ulos paatistaan, naapurin silloin alle 10v poika meni katsomaan, oli kaveri "hyvässä asennossa" oven läheisyydessä, eli ei kerinnyt heräämisensä jälkeen enää ulos.

MIETTIKÄÄPÄ TÄTÄKIN kun suunnittelette näitä "itsevirityksiä".

• Heatpal

polttoaineena käy sprii ja toimii myös keittimenä.

katalyytti lämmitin on ihan jees pikku tarpeeseen. Toimii puhdistetulla bensalla ja sytytetään sinolilla. Avotulta vain sytytettäessä ja verkko hehkuu ja luovuttaa lämpöä todella runsaasti. lisä osan kanssa voi käyttää keittimenä.

• JH.

Jos on Wallaksen keitin, niin siihen voi asentaa lämmityspuhallinkannen. Sopiva tämän tapaiseen lämmitykseen. Etuja:
      - kiinteä asennus; kukaan ei potkaise sitä vahingossa nurin turkkilaudoilla
      - savupiippu ulos, jolloin häkähommeleista ei ole vaaraa
      - ei vie tilaa lattialla tms.

• Toimii

Olen ollut tyytyväinen PODin valopetroolilämppäriin. Tiettyä katkuahan sen käytöstä kieltämättä syntyy.

Mulla on 2 osainen vene, puoliksikatettu ajotila ja keulassa nukkuma paikat.

Lämppärin olen sijoittanut ajohyttiin veneen perälle, siellä saa hyvin happea pressun väleistä eikä tule liian kuuma nukkuessa.

Olen joskus kuullut että ruotsin armeija käyttäisi PODia pj-teltoissa kaminan sijasta.

Jos yöpyy veneessä vähän niin kannattaa rahat investoida kunnolliseen makuupussiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2238
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1853
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1480
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      22
      1474
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      1177
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      177
      1144
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1096
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      105
      1064
    9. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      929
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      922
    Aihe