pitäisi puhua..

~äiti~

Minusta seuroissa tai lähinnä nuortenilloissa, pitäisi puhua enemmän nuorten naimisiin menosta ja seurustelun tärkeydestä.
Minusta on sääli että 14vuotiaat haluaa mennä jo naimisiin 2kuukauden tai jopa vähemmän ajan tuntemisen jälkeen. He ovat sitä mieltä että, kyllä naimisissa kerkeää tutustua. Mitä jos se puoliso ei olekkaan tutustumisen jälkeen mieleinen/sopiva? Silloin nuoren pitää päättää eroaako vai elääkö loppueläman onnettomassa avioliitossa. Ja he valitsevat onnettoman liiton.
Olisi hyvä että tähän asiaan puututtais. Ehkä saataisiin vähemmälle nuorten äitien masennusta ja loppuun palamista, lapsi katraan kanssa.

Myös vanhempien pitäisi ottaa enemmän vastuuta. "Pakottaa" lapsen itsenäistymään, ennenkuin hyväksyy naimisiin menon. Vaikka tosin ymmärrän, että vanhemmat haluaa antaa lapsen toiste hoidettavaksi, koska muissakin omissa riittää hoitamista. Mutta se on väärin lähtiää kohtaan, jos häntä ei ole opetettu elämään itsenäisesti. Lapselle pitää opettaa elämistä niin kauan kun hän elää.
Omat vanhemmat opetti koko ajan minulle miten rankkaa elämä voi olla. Pahemman kautta minulle opetettiin kaikki. Ja silti halusin naimisiin ja elää omaa elämää. Nyt olen naimisissa ja minulla on yksi lapsi ja toinen tulossa, ja elämä on paljon ihanampaa kuin vanhempani koskaan antoi ymmärtää. Ja olen hyvin kiitollinen siitä vanhemmilleni. Luulen että muuten olisin jo eronnut miehestäni jos vanhempani ei oli minua kouluttannut elämään.

5

1007

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aviol

Tuttavapiirissäni nuorimmat on vihitty avioliittoon 16 vuotiaana.

• ~äiti~

En tarkoittannutkaan että nämä 14vuotiaat saisi mennä naimisiin, lakihan sanoo että naimisiin voi mennä vasta 18vuotiaana, tai luvan kanssa aikaisemmin.

• Ripaus

Tuo lapsena naimisiin meneminen on näköjään kovasti muodissa, ja jossain piireissä tosi lyhyen seurustelun jälkeen. Jotkut vanhemmat ihannoivat tätä käytäntöä, ja suorastaan kannustavat lapsiaan avioon. Tässä varmaan yhdeltä puolelta halutaan suojella lasta avioliiton ulkopuoliselta seksiltä, jonka tiedetään omasta kokemuksesta olevan vahva houkutus. Mutta en tiedä, tuntuu olevan muoti-ilmiö, joka kuristaa lapsilta pois vapaan nuoruuden ajan. Se saattaa kostautua sitten keski-iän puberteettina.

• ~äiti~

Monet vanhemmat pelkäävät avioliiton ulkopuolista seksiä. Ja sen kyllä ymmärrän, mutta kyllähän sitä voi tutustua ilman seksiäkin. Tarkoitan vain että sen nuoren elämä voi mennä pilalle liian aikaisen ja nopean itsenäistymisen takia. Ja se on sääli. Ja näiden vanhemmat ketkä antaa lapsn mennä liian aikaisin naimisiin pitäisi miettiä minkälaisen loppu elämän lapsille antavat. Vastuu ei lopu siihen vanhemmalta vaikka lapsi kotoonta pois muuttaakin. Lapsi on aina lapsi. Vaikka ois 30vuotta.

• Aviol
        ~äiti~ kirjoitti:

Monet vanhemmat pelkäävät avioliiton ulkopuolista seksiä. Ja sen kyllä ymmärrän, mutta kyllähän sitä voi tutustua ilman seksiäkin. Tarkoitan vain että sen nuoren elämä voi mennä pilalle liian aikaisen ja nopean itsenäistymisen takia. Ja se on sääli. Ja näiden vanhemmat ketkä antaa lapsn mennä liian aikaisin naimisiin pitäisi miettiä minkälaisen loppu elämän lapsille antavat. Vastuu ei lopu siihen vanhemmalta vaikka lapsi kotoonta pois muuttaakin. Lapsi on aina lapsi. Vaikka ois 30vuotta.

Vanhemman vastuu päättyy kun lapsi täyttää 18 vuotta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      122
      4740
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      4
      3364
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      126
      3180
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      26
      2607
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      69
      2320
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1769
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1374
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      117
      1245
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      9
      1233
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1078
    Aihe