Kuinka monelle on tulossa oma äiti tai anoppi (tai joku muu sukulainen) synnytyksen jälkeen majailemaan, siis auttelemaan kotiaskareissa tms.? Ja kuinka nopeasti kotiutumisen jälkeen kutsutte/olette kutsuneet vieraita vauvaa ihastelemaan?
Meillä yhteisen lapsen la syyskuussa. Miehellä on kaksi lasta edellisestä avioliitosta ja olen päässyt siihen käsitykseen, että kummankin lapsen syntymän jälkeen anoppini oli ängennyt saman tien ensin laitokselle katsomaan vauvaa, ja sitten majailemaan ensimmäiseksi viikoksi vauvan kotiutumisenkin jälkeen nk. "auttelemaan".
Itse tulen hyvin anoppini kanssa toimeen, samoin oma äitini on minulle erittäin läheinen. Jostain syystä vain ei nyt kauheasti miellytä se ajatus, että kumpikaan akka änkeäisi säätämään yhtään mitään vähään aikaan meille heti sen jälkeen kun olen sitten aikoinani vauvan kanssa laitokselta kotiutunut. Itseni tuntien olen taatusti väsynyt ja äreä kuin riihipiru ja jos siinä pitää jonkun akan vahdin alla opetella imettämiset ja vauvanhoidon alkeet, niin hermot meinaa mennä jo etukäteen.
Mitenkäs teillä muilla ja onko täällä ketään muuta yhtä negatiivista ärisijää kuin minä?
Synnytyksen jälkeen
7
749
Vastaukset
- Minde-66
Heippa ja onnea odotukseen!Syyskuussa meille myös vaavi.Sun pitää jo ajoissa yrittää vihjailla ettet halua tai tarvii apua vauvan syntymän jälkeen,tietenkin hienovaraisesti koska hyväähän anoppis tarkoittaa.Mul 3 ekaa lasta syntynyt sektiolla ja kyllä mä olisin halunnut että joku olisi ollut auttamassa,olin aika kipeä ja väsynyt ja mieheni matkahommissa joten siltäkään ei apua saanut kuin muutaman viikon välein.Vieraita tuli sairaalaan katsomaan heti läheisimmät ja kotio parin viikon päästä kotiutumisesta.Kukaan ei vahingossakaan kysynyt haluisinko/tarvitsisinko apua,joten ole onnellinen jos sitä tarjotaan,koska aina voit kieltäytyä tarjotusta avusta.
- Hennu
Heippa vaan, Minde!
Sinulla on hieman eri tilanne, eli teillä on jo valmiiksi ollut lapsia kotona. Meillä ei taas muita pikkulapsia ole. Miehen lapset ovat jo sen verran isoja ja omatoimisia, etteivät tarvitse päivittäistä jatkuvaa huoltoa. Lisäksi ovat meillä joka toinen viikko ja joka toinen viikko taas äidillään mieheni jää aluksi ainakin viikoksi/pariksi kotiin minun ja vauvan kanssa.
Tiedän, että anoppini tarkoittaa vain hyvää, mutta ahdistaa jo tässä vaiheessa se, että joutuisin väsyneenä seurustelemaan vieraiden kanssa, emmekä saisi mieheni kanssa aluksi kahdestaan tutustua vauvaan ja uuteen tilanteeseen.
En tiedä, miksi tämä asia minua nyt näin kauheasti häiritsee. - Minde-66
Hennu kirjoitti:
Heippa vaan, Minde!
Sinulla on hieman eri tilanne, eli teillä on jo valmiiksi ollut lapsia kotona. Meillä ei taas muita pikkulapsia ole. Miehen lapset ovat jo sen verran isoja ja omatoimisia, etteivät tarvitse päivittäistä jatkuvaa huoltoa. Lisäksi ovat meillä joka toinen viikko ja joka toinen viikko taas äidillään mieheni jää aluksi ainakin viikoksi/pariksi kotiin minun ja vauvan kanssa.
Tiedän, että anoppini tarkoittaa vain hyvää, mutta ahdistaa jo tässä vaiheessa se, että joutuisin väsyneenä seurustelemaan vieraiden kanssa, emmekä saisi mieheni kanssa aluksi kahdestaan tutustua vauvaan ja uuteen tilanteeseen.
En tiedä, miksi tämä asia minua nyt näin kauheasti häiritsee.Heippa!
Jos miehes on kotona niin tuskin apua todellakaan muilta haluat,joten ala jo nyt ne vihjailut anopilles.Käännä juttu vaik niin et "kyl on ihana kun saa ilman häiriötä tutustuu vauvaan miehen kans kahdestaan kun vauva syntyy ja päästään kotiin".
Eihän meilläkään pieniä lapsia ollut silloin kun eka lapsi syntyi.
Onhan se ihana vaaviin tutustua ihan kaksin joten tee selväks myös muille.
- kertoa...
...vaavista vasta kun olemme kotiutuneet sairaalasta. Kenenkään ei tarvitse sitä tietää (ettei tulisi kiusausta ängetä osastolle pällistelemään). Ja äitini tuskin tulee auttelemaan, hän tietää, että pärjäämme omillamme ainakin kun mieheni ottaa pienen loman töistä (ja anoppia ei ole). Muutenkin, aika näyttää, miten pian jaksan ottaa vieraita vastaan. Onneksi ei ole kovin laaja suku ja kaveripiiri.
t: rv 36 - Jihuu! rv11+2
Enpä kyllä ketään sukulaista haluaisi auttelemaan kotiin synnytyksen jälkeen, vaan ihan omalla porukalla kotosalla. Eli ymmärrän kyllä, ettet halua ketään kotiisi, en itsekään voisi edes kuvitella että esim. anoppi olisi auttelemassa 24h/vrk, vaikka silloin tällöin normaalisti onkin viikonkin verran vierailulla (asuvat ulkomailla) Vieraita saa kyllä tulla heti kun vaan pääsevät! :D Sen koen piristävänä.
- rv 26+6
heips! mun äiti on ottanut kesälomaa, jotta pääsee sit auttelemaan minua esikoiseni kanssa kun se toukokuussa syntyy. tilanteeni on tosin se, että joudun olemaan muuten yksikseni heinäkuun alkuun asti koska avopuolisoni on armeijassa. sit kesäkuun alussa pikkusiskoni tulee kesäpiiaksi.
mie olen ainaki erittäin kiitollinen, että viitsivät tulla minulle seuraksi. tuttujakaan kun ei ole täällä (vasta muuttanut). ja saapa sit ainaki jakaa huussolin hoitoa yms.. :D - menee hermot
Mä olisin tosi iloinen jos mun äiti tulisi nyt avuksi.(On töissä eikä pääse ;( kaveriksi ) Anoppia en haluaisi nyt enkä varsinkaan kun vauva on syntynyt vaikka onkin muuten ihan kiva, niin en ole koskaan pitänyt siintä että se antaa mulle kasvatus ohjeita. Onneksi tavataan muutaman kuukauden välein. Mulla on viikkoja 36 2 ja villi kaks ja puol vuotias pojan vesseli. Liikkuminen yhtä tuskaa ja supistuksia ihan nokko, että koti työt tahtoo jäädä hiukkasen heikoille. Ja siippa kulta muualla töissä viikot... Joten voimille ottaa:/ . Kun vauva syntyy on mies toivottavasti silloin kotosalla jää kyllä isyyslomalle mutta mistä sitä aina tietää minä päivänä pikkuinen tulee tähän maailmaan. Silloin en kaipaa anoppia enkä ketään muutakaan kyläileen. Oma äiti voi tulla se ei koskaan ole liikaa neuvomassa. Ja kun niitä vieraita ei ole niin tulee vauva tutuksi ja löytää päivän rytmit nopeammin kuin että passaat vieraita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1284836Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa143511Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1573320Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss302762Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu882513Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181833Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo101452Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1311362Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky51314Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut111267