Tietääkö kukaan, kuuluuko lisensiaatin tutkielmaan samanlainen julkinen "väitöstilaisuus" kuin tohtorin väitöskirjaan vai onko lisuri verrattavissa laajempaan graduun, jonka tuloksia käydään läpi vain seminaariryhmässä? Yritin etsiä tietoa yliopistojen sivuilta, mutta en löytänyt selvää vastausta.
Lisensiaatin tutkielma
8
1339
Vastaukset
- Jere
Joidenkin yliopistojen tiedekunnissa, muistaakseni Tampereella jossain tiedekunnassa (olikohan yhteiskuntatieteet), on ihan väitöstilaisuuden tyyppinen kirjan puolustustilaisuus. Useammin ei ole muuta kuin tekstit kansiin vaan.
- kokenut
Kyllä lähes kaikkialla sitä pitää julkisesti puolustaa. Mutta eipä tuo mikään ylivoimainen nakki ole, osaathan kuitenkin kai tutkielmasi?
- YTM
Juu, ei tuo julkinen puolustus mikään ongelma ole. En ole vielä edes työtä aloittanut, vaan lähinnä mietin sitä, pitäisikö tehdä suoraan väitöskirja vai tekisinkö ensin lisurin. Laajentaisin lisurin joka tapauksessa väitöskirjaksi, mutta jos lisurikin tarkastetaan samaan tapaan kuin väikkäri, niin turhaan kaksi kertaa käydä samaa aihetta esittelemässä, vaan tekee suoraan väikkärin.
- ...
YTM kirjoitti:
Juu, ei tuo julkinen puolustus mikään ongelma ole. En ole vielä edes työtä aloittanut, vaan lähinnä mietin sitä, pitäisikö tehdä suoraan väitöskirja vai tekisinkö ensin lisurin. Laajentaisin lisurin joka tapauksessa väitöskirjaksi, mutta jos lisurikin tarkastetaan samaan tapaan kuin väikkäri, niin turhaan kaksi kertaa käydä samaa aihetta esittelemässä, vaan tekee suoraan väikkärin.
Lisurin tarkastuksenhan voi tosin mieltää myös eräänlaisena harjoitteluna väitöstä varten.
"mutta jos lisurikin tarkastetaan samaan tapaan kuin väikkäri, niin turhaan kaksi kertaa käydä samaa aihetta esittelemässä"
Kyllä väitöstilaisuus on huomattavasti muodollisempi ja enemmän huomiota herättävä tapaus/tilaisuus kuin lisurin tarkastus.
Itse olen aikanaan huvikseni seurannut yhden lisurin tarkastuksen; se tapahtui pienessä seminaarisalissa ja paikalla taisi olla työn tekijän ja tarkastajien lisäksi vain kourallinen muita ihmisiä. Väitöstilaisuuksissa joita olen seurannut on sitten ollut yleensä useita kymmeniä ihmisiä. - YTM
... kirjoitti:
Lisurin tarkastuksenhan voi tosin mieltää myös eräänlaisena harjoitteluna väitöstä varten.
"mutta jos lisurikin tarkastetaan samaan tapaan kuin väikkäri, niin turhaan kaksi kertaa käydä samaa aihetta esittelemässä"
Kyllä väitöstilaisuus on huomattavasti muodollisempi ja enemmän huomiota herättävä tapaus/tilaisuus kuin lisurin tarkastus.
Itse olen aikanaan huvikseni seurannut yhden lisurin tarkastuksen; se tapahtui pienessä seminaarisalissa ja paikalla taisi olla työn tekijän ja tarkastajien lisäksi vain kourallinen muita ihmisiä. Väitöstilaisuuksissa joita olen seurannut on sitten ollut yleensä useita kymmeniä ihmisiä.Itse olen kahden vaiheilla, pitäisikö tehdä ensin lisuri vai suoraan väitöskirja. Tuntuu vain, että nykyään "kaikki" ryhtyvät suoraan tekemään väitöskirjaa, koska siihenhän yliopisto rahapulassaan kannustaa. Näin tosin väitöskirjojen taso laskee, kun kokemattomat maisterit vääntävät tohtoritason tutkimusta.
- ...
Lisensiaatintyö tarkastetaan julksessa (=kaikille avoimessa) tarkastustilaisuudessa. Tarkastajana on yleensä työn varsinaisen ohjaajan lisäksi joku toinen henkilö - yleensä jostakin toisesta kuin omasta yliopistosta/omalta ainelaitokselta.
- Jere
Julkista tarkastamista ei ole kaikissa tiedekunnissa; esim. tekniikan alalla työ niputetaan "vain" kansiin kuten perustutkintoonkin liittyvä d-työ.
- ...
Jere kirjoitti:
Julkista tarkastamista ei ole kaikissa tiedekunnissa; esim. tekniikan alalla työ niputetaan "vain" kansiin kuten perustutkintoonkin liittyvä d-työ.
Ai jaa. Kyllähän nämä jutut tosiaan hieman vaihtelee oppiaineitta jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485346
- 483718
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963346- 313126
- 592884
- 572740
- 532400
- 381854