Ajaminen iskunvaimentimet rikki

Mikitin

Osaisiko joku sanoa mitä haittaa voi olla autolleni siitä, että ajelen takaiskarit rikkoutuneena muutaman sata kilometriä ennen huoltoa? Vaikuttaako se esimerkiksi jousiin tai joihinkin muihin osiin ratkaisevasti?

Kiitollisena ottaisin tämän tiedon vastaan.

On ne kovat pakkaset kovia sekä autolle että ihmiselle...

21

25714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuoppasarjassa

      heittää autosi poikettain, ei kai siinä sen kummempaa. Eikä pakkanen riko vaimentimia, se nyt ainakin on varmaa!

      • vazman

        se rikkoo vanhat iskarit mitkä ovat jo keränneet kosteutta itseensä.sieltä hajoaa venttiilit minkä jälkeen ne ei toimi enää..itsellä on alle vuoden vanhat vaimentimet ja ne on jo pakkasella jäykät.kannattaa kovalla pakkasella ajella ensimmäiset kilometrit rauhallisesti että öljy hieman notkistuu..

        ja hajonneet iskarit on hengenvaaralliset!


      • Jamppa1
        vazman kirjoitti:

        se rikkoo vanhat iskarit mitkä ovat jo keränneet kosteutta itseensä.sieltä hajoaa venttiilit minkä jälkeen ne ei toimi enää..itsellä on alle vuoden vanhat vaimentimet ja ne on jo pakkasella jäykät.kannattaa kovalla pakkasella ajella ensimmäiset kilometrit rauhallisesti että öljy hieman notkistuu..

        ja hajonneet iskarit on hengenvaaralliset!

        se rikkoo. Tai ei itse pakkanen mutta montut. Menee ihan uusiakin iskareita, alle vuoden ikäisiä.


      • rikkonut
        Jamppa1 kirjoitti:

        se rikkoo. Tai ei itse pakkanen mutta montut. Menee ihan uusiakin iskareita, alle vuoden ikäisiä.

        eikä myöskään ne kuopat 8-vuotiaasta ranskalaisesta! Katsastuksessa näytti vaimennustehoksi joka nurkaan 75-80%, johon katsastajakin totetisi, että moni uusi iskari ei edes anna tuommoista vaimennustehoa, mutta pösö tekeekin itse iskarit ja aikaisemmin edes tarvikeiskareita ei saanut pösöihin, mutta nyt niitä alkaa saamaan, mutta sitten kun omalle kohdalle osuu vaihdon tarve niin ei tarvi kyllä miettiä mitkä iskarit sinne laittaa!

        Joskus muilla merkeillä ajellessa tuo iskarihomma oli jatkuvaa rumpaa


      • iskarit
        rikkonut kirjoitti:

        eikä myöskään ne kuopat 8-vuotiaasta ranskalaisesta! Katsastuksessa näytti vaimennustehoksi joka nurkaan 75-80%, johon katsastajakin totetisi, että moni uusi iskari ei edes anna tuommoista vaimennustehoa, mutta pösö tekeekin itse iskarit ja aikaisemmin edes tarvikeiskareita ei saanut pösöihin, mutta nyt niitä alkaa saamaan, mutta sitten kun omalle kohdalle osuu vaihdon tarve niin ei tarvi kyllä miettiä mitkä iskarit sinne laittaa!

        Joskus muilla merkeillä ajellessa tuo iskarihomma oli jatkuvaa rumpaa

        ostin 2v seisoneen auton ja hitsuttelin pohjan kuntoon ja sitten konttorille ja iskarit näytti 89-95% että näin...


      • juttelet

        kummia. kova pakkanen ja väärä ajo tapa ovat todellinen iskari surma


      • Jamppa1
        iskarit kirjoitti:

        ostin 2v seisoneen auton ja hitsuttelin pohjan kuntoon ja sitten konttorille ja iskarit näytti 89-95% että näin...

        iskaritestin prosenttiluku ei kerro käytännössä juuri mitään iskarien kunnosta. Pari viikkoa sitten viimeksi vaihdettiin kaksi rikkinäistä iskaria, toinen 80% toinen 81%.

        Se on kyllä totta että pösö tekee iskarit itse ja ne on suunniteltu kestämään auton iän.


      • Anonyymi
        rikkonut kirjoitti:

        eikä myöskään ne kuopat 8-vuotiaasta ranskalaisesta! Katsastuksessa näytti vaimennustehoksi joka nurkaan 75-80%, johon katsastajakin totetisi, että moni uusi iskari ei edes anna tuommoista vaimennustehoa, mutta pösö tekeekin itse iskarit ja aikaisemmin edes tarvikeiskareita ei saanut pösöihin, mutta nyt niitä alkaa saamaan, mutta sitten kun omalle kohdalle osuu vaihdon tarve niin ei tarvi kyllä miettiä mitkä iskarit sinne laittaa!

        Joskus muilla merkeillä ajellessa tuo iskarihomma oli jatkuvaa rumpaa

        Niillä katsastuksen iskaritesteillä ei oo mitään arvoa. Rikkinäiselle iskarillekin antoi hyvän tuloksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niillä katsastuksen iskaritesteillä ei oo mitään arvoa. Rikkinäiselle iskarillekin antoi hyvän tuloksen.

        On sillä iskaritestillä se arvo, että jos iskaritesti antaa tulokseksi 10%, on iskari todennäköisesti rikki. Mutta lukema 80% ei kerro varmuudella sitä, onko iskari ehjä vaiko ei.

        Katsastin 1997 mallisen pösön maaliskuussa ja takaiskareiden mittausarvot oli luokkaa 80%. Auto käyttätyi kuitenkin töyssyissä varsin erikoisesti, takapään osalta. Tilasin uudet takaiskarit ja vaihdoin alkuperäisten tilalle monroet ja auton ajettavuus parani noin 300%.

        Hyvin ne alkuperäiset iskarit kyllä kesti, mutta joku niiden toiminnassa sekosi lopulta. Välillä tuntui että sisäänjoustossa ei ollut laisinkaan vaimennusta ja toisinaan tuntui että ulosjoustossa ei ollut vaimennusta. Onko siellä sisällä venttileitä jotka vaikuttaa tuohon vaimennukseen vai falskasiko niissä joku akselitiiviste paineet männän ohitse.


      • Anonyymi
        rikkonut kirjoitti:

        eikä myöskään ne kuopat 8-vuotiaasta ranskalaisesta! Katsastuksessa näytti vaimennustehoksi joka nurkaan 75-80%, johon katsastajakin totetisi, että moni uusi iskari ei edes anna tuommoista vaimennustehoa, mutta pösö tekeekin itse iskarit ja aikaisemmin edes tarvikeiskareita ei saanut pösöihin, mutta nyt niitä alkaa saamaan, mutta sitten kun omalle kohdalle osuu vaihdon tarve niin ei tarvi kyllä miettiä mitkä iskarit sinne laittaa!

        Joskus muilla merkeillä ajellessa tuo iskarihomma oli jatkuvaa rumpaa

        Minulla on vuoden 2000 Corolla, ajettu vajaat 300 000 km. Iskarit ovat alkuperäiset ja viime katsastuksessa ei lähelläkään hylkäysrajoja.


    • lienee

      jo tapahtunut, mutta tässä nyt listaa niistä osista jotka olivat kovilla: ala- ja ylätukivarret, vetoakseli, vakaajatapit, raidetangon päät, renkaat jne. Kaikki kertaantuu, yleensä auton alustassa antavat periksi jousitus ja iskarit, mutta jos ne ovat pois käytöstä niin sitten siellä antaa periksi oikeastaan kaikki muu.

      • höpinää

        taas on listalla? Ei varmana pakkanen riko mitään edellisten kirjoittajien mainitsemia laitteita. On sentään minullakin yli 40 vuoden ammattikokemus asiasta eikä ensimmäistäkään tapausta tiedossa.
        Pösönkin heilahduksenvaimentimet kestivät 16 vuotta heööettä ja pakkasta, sitten pikkuhiljaa tiivisteen läpi vuotanut neste heikensi tehoja.
        Ei pitäisi sentään aivan päättömiä esittää täälläkään!


      • lienee
        höpinää kirjoitti:

        taas on listalla? Ei varmana pakkanen riko mitään edellisten kirjoittajien mainitsemia laitteita. On sentään minullakin yli 40 vuoden ammattikokemus asiasta eikä ensimmäistäkään tapausta tiedossa.
        Pösönkin heilahduksenvaimentimet kestivät 16 vuotta heööettä ja pakkasta, sitten pikkuhiljaa tiivisteen läpi vuotanut neste heikensi tehoja.
        Ei pitäisi sentään aivan päättömiä esittää täälläkään!

        siitä, että mitä ilman iskunvaimentimia ajellessa voi sattua, eikä niinkään pakkasessa. Tämäpä sinullekin tiedoksi.


    • Anonyymi

      Siis voiko autolla esim 800km jos toinen etuiskarivuotaa?

      • Anonyymi

        Siis ajaa.


      • Anonyymi

        No voi tietysti jossei ei ihan kengurulta tunnu meno!


    • Anonyymi

      Ei se auto paljon välitä siitä onko iskarilla pipi. Oma terveys siinä on uhattuna kun perä heittelehtii rikkoutuneen iskarin takia. Jos hiljaa köröttää, niin huoltoon voi ajaa. Omassa pakettiautossani takaiskarien kunto aiheuttaa sen, että liikennetöyssyyn liian kovaa ajaessa tuntuu, että koko taka-akseli on irtoamassa.

    • Anonyymi

      Saattaa vähän kolistaa. Eikä välttämättä ihan vähääkään...
      Auton koriin tiestä johtuvia iskuja vaimentavia kone-elimiä kutsutaan yleisesti jousiksi. Ne vaimentavat tien epätasaisuuksista tulevat iskut korin heilahteluksi ja siten vaimentavat iskuja. Sitten on toisia kone-elimiä, jotka vaimentavat nämä heilahtelut pois, mutta näistähän et kysynytkään mitään. Ei se autotekniikka vaikeaa ole. Paitsi niille, joilla se lamppu on muutenkin normaalia himmeämpi.

    • Anonyymi

      Kokemuksen mukaan etupäässä viallista iskaria ei välttämättä niin kauheasti huomaa, mutta takapää heilahtelee kyllä melko mukavasti kaikenlaisissa töyssyissä jos sieltä rikki.

    • Anonyymi

      olen helvetin tyhmä...iskarit vielä tyhmempiä...

    • Anonyymi

      Onhan niillä heikoilla iskareilla ajeltu jopa seuraavaan katsastukseen asti.
      perä vähän niiailee, mutta ajo sujuu kuitenkin .
      On sitten vaihdettu vain se risa iskari. Ei molempia kuten merkkiliike aina
      suosittaa jälkimarkkinoinnin tehostamiseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe