Kuukauden päästä ois velkajärjestelmä ohi. yhden kusipää tyypin takia jouduin tähän, elikkä takasin lainan hänelle, ja se tyyppihän on ollut puhtailla vesillä jo varmaan kymmenen vuotta. Itseni sain kelpuutettua velkajärjestelmään vasta 2001 vuonna, joka on sinänsä ihme, kun takaajia ei säälitä. Velanottajia kylläkin, mutta kysyisin että kuinka kauan siitä kun velkajärjestely on ohi, niin luottotiedot on kunnossa. Olen kuullut että siinä on jokin seuranta-aika? ja mistä voi sitä tiedustella??
Velkajärjestely ohi luottotiedot kuinka?
7
2446
Vastaukset
- palautuvat
siitä päivästä lukien , mikä on merkitty maksuohjelman päättymispäiväksi.
Eli jos viimeinen maksuohjelman päivä on helmikuun 28pv, luottotietosi ovat ok 1.3.06
Itse aikoinaan halusin tarkistaa luottotietoni ja tilasin tiedon etukäteen Asiakastieto Oy:ltä kirjallisena.
Siihen pitää varautua, että velkojat seuraavat vielä kaksi vuotta - seuranta aika -verotietojasi viimeisen maksupäivän jälkeen ( 0-ohjelman )ja myös pankeissa/rahalaitoksissa tiedot voivat näkyä sen kaksi vuotta. Ainakin niissä, johon/joihin olet ollut velkaa.
Et saa myös todennäköisesti koskaan lainaa mistään velkojien listalla olleesta pankista.
Huolimatta siitä, että sanotaan, että velkajärjestelyn päättyessä velat ovat 0. Pankit muistavat ja pitävät tiedot näkyvillään.
Muuten elämä helpottaa ja voi saada asuntolainankin jostain toisesta pankista, jos on tarve. Elämä opettaa, eikä taatusti laita koskaan nimeään takauspaperiin.. - Stewe
perimään maksamiasi takaussummia alkuperäiseltä velalliselta jota takasit. Jos et saa lompakosta, ota nenästä. Se helpottaa elamisen tuskaa. Kertomasi mukaan tyyppihän on "puhtailla vesillä jo varmaan ymmenen vuotta. Tyyppihän on sinulle velkaa maksamasi takuusumman ja korot päälle. Siis perintään keinolla millä hyväänsä.
- Koht ohi
Tuskinpä siltä mitään saa, ja enkä ole kuin kerran tai pari nähnyt tätä tyyppiä sen jälkeen, ja kiirusta näky sillä olevan kun minut näki, elikkä oisin voinutkin vaikka nenusta ottaa kiinni, vaikka eihän se ois, kuin vaikkeuttanut enistään minun asioita,kun lierothan hakee sen jälkeen uhrina korvauksia. mutta ois hillintä voinut ehkä pettää, ja aika varmaan itseni tuntien ois pettänytkin.
- saman kokenut
laitta perintään summa jonka olet maksanut. Kyllä ulosottomies pitää tarkkailee tämän kaverin tuloja joten saatat joskus saadakin jotain. Tarvitset käräjäoikeuden päätöksen tälle velalle, kysy kuntasi velkaneuvojalta tästä.Sen jälkeen pystyt laittamaan ulosottoon.
- Lakitietoa
Asetus yksityishenkilön velkajärjestelystä 25.1.1993/58
9 § (24.1.1997/64)
Tietojen poistaminen rekisteristä
Rekisteristä poistetaan rekisteröityä ja velkajärjestelyä koskevat tiedot sen jälkeen, kun:
1) maksuohjelman kesto on päättynyt;
2) on kulunut enintään kuusi kuukautta siitä, kun velkajärjestelyasian käsittely on muun kuin hakemuksen hylkäämisen vuoksi tuomioistuimessa päättynyt; tai
3) on kulunut kaksi vuotta siitä, kun hakemus on hylätty tai maksuohjelma on määrätty raukeamaan.
Virheen oikaisuun sovelletaan, mitä [henkilörekisterilain (471/1987) 15 §:ssä] säädetään.
Oikeusrekisterikeskuksen on arkistoitava velkajärjestelyrekisteristä poistetut tiedot.
10 § (24.1.1997/64)
Henkilötietojen massaluovutus
Velkajärjestelyrekisterissä olevista merkinnöistä saa luovuttaa henkilötietoja teknisen käyttöyhteyden välityksellä tai muuna henkilörekisterilaissa tarkoitettuna massaluovutuksena. Lupa voidaan antaa tuomioistuimille velkajärjestelyyn liittyviä tehtäviä, ulosotto-, vero-, poliisi- tai muulle viranomaiselle perintä- ja täytäntöönpanotehtäviä sekä luottotietotoiminnan harjoittajille luottotietorekisterin pitämistä varten.
Lupa saada tietoja teknisen käyttöyhteyden avulla voidaan lisäksi antaa sille, joka tarvit-see tietoja luoton myöntämistä ja valvontaa varten. - samanlaisia
Sama tilanne mullaki. Laitoin nimeni ja pääsin velkajärjestelyyn kun velallinen ei maksanu. En saanu ulosotonkaan kautta enää mitään tyypiltä. Nyt on järjestely ohi ja 2 vuoden seuranta-aikaki menny. Lisätilitykset olen myös maksanu. Asunnon myin vapaaehtoisesti. Luottotiedot ok kuukauden kuluessa järjestelyn päättymisestä.
Onnea matkaan! - fettu1
Kokemukseni mukaan velkajärjestelmän ulosottovelat eivät päättyneet määrättynä aikana 2013 kestettyä yhtäjaksoisesti 23 vuotta. Vuoden 2014 alusta ulosottoa jatkettiin maksunkesto päätöksen alapuolella olevalla lauseella
Maksukeston päättymisestä huolimatta velalliselle maksuohjemassa määrätty maksuvelvollisuus säilyy siltä osin kuin sitä ei ole täytetty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2802898Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka482284Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3471987- 1141723
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1051654Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121365- 661307
- 681243
- 551179
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771161