Olen joutunut miettimään, onko islmainusko (samoin uskonnot muutkin) joillekin vain poliittinen työkalu ja väline vai elämän keskeinen sisältö. Ensiksi mainittu on uskolle pilkantekoa, alentamista vain omien tarkoitusperien välineeksi. Jälkimmäinen vaihtoehto antaa uskolle oikeuden kunnioitukseen niiltäkin, jotka siihen eivät usko.
Näyttäisi siltä, että taskalaisimaamin piti hiukan "ryydittää ja hersytellä" pilapiirroksia lisäkuvilla saadakseen joukot toimimaan haluamallaam tavalla. Hän siis taitavasti käytti uskontoaan välineenään päämääränsä saavuttamiseksi. Pelkkä ja koruton totuus ei olisi hänen mielestään siihen riittänyt.
Näyttäisi siltä, että tunnepohjainen reagointi ei olisikaan aivan sponttaania. Sitä annostellaan ja ajoitetaan tarkoituksellisesti. Mohammedin kuvia, sarjakuviakin on julkaistu vuosikausia ja viime vuosisadalla uskonnolliset islamilaiset ovat valmistaneet hartaita taideteoksia, joissa Muhammdia kuvataan. Olen aika hämmästynyt.
Iranin uskonjohtajan tarvitsee väittää uskovaisilleen, että Jyllandin pilakuvat ovat sionistien hyökkäys. Mitkä ovat todisteet? Hän myös, maansa presidentin lailla, kokee tarvetta väittää hogaustin ja juutalaisvainojen perättömyyttä. Ei hän tee sitä historioitsijana, vaan saattaakseen häneen luottavat henkilöt käyttäytymään tahtomallaan tavalla. Jos uskonmies Iranista voi yhtäkki muuttaa länsimaissa aika hyvin todennettuja seikkoja "uskollaan", hänen "uskonsa" vaikuuttavuutta joutuu vakavasti pohtimaan. Onko hän "uskonmies vai uskomusten mies".
Ei tietankään ensimmäinen kerta, kun historialliset tosiasiat ja uskonto on pantu palvelemaan politiikan tarpeita. Eivät näytä toiset uskonnot olevan toistaan jumalallisempia tässä asiassa. Läheiset kokemukset suurista kansojen johdattajista, Stalinista ja Hitleristä, etäisemmät Maosta ja lukuisista "pienemmistä vipertäjistä" opettaa terveesti epäilemään.
Kun Jumala on riittävän suuri, hän on kaiken pilkan yläpuolellaja vain tuskissaan ihminen Jumalaansa pilkkaa. Väkivaltainen mielenosoitus on vain ja ainostaan mielenosoitus väkivallan puolesta, ei muuta! Kun ihminen on menettänyt kontrollinsa ei hänellä ole enää mieltä mielenosoittamiseen.
päätarkoitus vai työkalu
pölkky savosta
2
151
Vastaukset
- Sananvapaus
ovat mainioita keinoja massojen hallintaan.
pölkky savosta:[Väkivaltainen mielenosoitus on vain ja ainostaan mielenosoitus väkivallan puolesta, ei muuta! Kun ihminen on menettänyt kontrollinsa ei hänellä ole enää mieltä mielenosoittamiseen.]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2743487Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1301875Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3001619- 791470
- 771446
Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:531166Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001150- 631021
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois671010- 22997