Hei kaikki!
Kuinka tarkka teidän kätilönne on painonne noususta ja sokeritesteihin lähettämisestä? Mua rupee pikku hiljaa stressaamaan oma kätilöni vaikka olen vasta 24. viikolla. Joka kerta hän huomauttaa, että kannattaa tarkkailla painoa ettei turhaan tule ylimääräistä. Tähän mennessä painoa on kertynyt noin 7 kg eli reilu puoli kiloa viikossa. Harrastan päivittäin reipasta liikuntaa ja syön terveellisesti, mutta herkut maistuvat myös. Itse en pidä painonnousuani hirmuisena, mitä mieltä te olette? Töissäkin on jo stressiä, joten en kaipaisi sitä enää omalta kätilöltäni... Sokerirasituskokeilla uhkailee, jos painonnousu jatkuu samanlaisena. Niihin en haluaisi, koska mielestäni sokeri ei ole mulle ongelma!
Painosta ja sokerista
12
1289
Vastaukset
- Vanhempi odottaja
Mistä sinä tiedät että sokeri ei ole sinulle ongelmana? Poikkeva sokeriaineenvaihdunta ei välttämätä tule esille muutoin kuin rasituskokeessa. Sokereita ovat kaikki hiilihydraatit, eli perunat, leivät, riisit ja maidossakin on hiilihydraatteja. Ei rasituskokeeseen ole pakko mennä, mutta tuo sinun asenteesi on jotenkin lapsellinen. Jos jotain poikeavaa aineenvaihdunnassasi on niin vauva on se, joka siitä todennäköisesti eniten kärsii.
- Alkuper.
Viimeinen lauseeni "sokeri ei ole minulle ongelma" oli ehkä väärin muotoiltu. Tarkoitin, että en kuitenkaan niin paljon syö sokeria eikä virtsassani ole kertaakaan ollut edes hitusta sokeria. Olen käsittänyt, että sokerirasitustestiin lähetetään ainoastaan ylipainoiset odottajat sekä henkilöt, joilla on aikaisemmin ollut ongelmia sokerin kanssa. Olenko väärässä? Kätilöni ainakin rinnastaa sokeriarvot ja -testit aina painonnousuun ja ruokavalioon.
Totta kai vauvamme hyvinvointi on päällimmäisenä mielessäni, siitä ei ole epäilystäkään! Ja jos testeihin menoa suositellaan, sitten menen. Mutta kunhan nyt vain ihmettelin kätilöni voohotusta painonnousun suhteen, se oli viestini pääpointtina =)- paikkaansa...
että sokerirasitus-testiin lähetetään ylipainoiset ja sokerista aiemmin kärsivät...
Olen 158cm vk:lla 33 ja paino 64kg, olen ollut ennen raskautta hyvin hoikka... No itse 'jouduin' sokerirasitus-testiin, koska sf-mitta,vauvan koko ovat olleet yläkanttia kokoajan...
( mutta onneksi tulos oli puhdas) - Hennu
Sillä, syötkö sokeria vai et, ei ole juurikaan merkitystä. Diabeteksen kannalta haitallisinta on rasva, ja toisaalta kaikki mikä sokeroituu elimistössä, eli hiilihydraatit yms.
Piilevällä raskaudenaikaisella diabeteksella on monia haitallisia vaikutuksia. Ensinnäkin sikiö voi tästä syystä kasvaa liian isoksi, joka hankaloittaa huomattavasti synnytystä. Toisekseen äidin diabetes häiritsee myös kehittyvän sikiön sokeriaineenvaihduntaa. Kolmanneksi, diabeetikon yleiskunto ja vastustuskyky laskee ja mm. haavainfektiot ovat yleisempiä. Puhumattakaan nyt siitä, että kun raskauden aikana hampaisto ja esim. silmäpohjat ovat koetuksella muutoinkin, niin ovat sitä erityisesti diabeteksen puhjetessa.
Virtsan sokeripitoisuudesta on vaikea sanoa oikein mitään, koska se ei anna tarkkoja tuloksia. Ainoastaan sokerirasitustesti antaa tarkat tulokset. Jos sinulla on tähän nyt mahdollisuus, niin kannattaahan tuo käyttää hyväkseen. Tässä asiassa on kysymys myös sinun hyvinvoinnistasi ja luonnollisesti myös vauvan. - voi että
no ei sinulla paljoa tietoa kyllä ole!! EI sokerirasitustestiin joudu vain ylipainoiset!! ei se raskausdiabetes katso oletko lihava vai laiha!!!!!!
- Alkuper.
voi että kirjoitti:
no ei sinulla paljoa tietoa kyllä ole!! EI sokerirasitustestiin joudu vain ylipainoiset!! ei se raskausdiabetes katso oletko lihava vai laiha!!!!!!
Pahoittelin jo lausemuotoilujani aikaisemmin, mutta silti näemmä olen loukannut joitakin ihmisiä. Kuten mainitsin, minun kätilöni puheiden mukaan sokeritestit rinnastetaan ylipainoisiin odottajiin. Ehkä olen ymmärtänyt hänet väärin. Raskausdiabeteksestä en ole puhunut kertaakaan ja tiedän toki, että siihen voi sairastua kuka tahansa. Kyse olikin nyt vain painosta ja sokerirasitustestiin joutumisesta. Älkää please tuomitko kommenttejani enää, tuohahtuneita vastauksia on tullut jo kyllin!
- Vempula ^^
Mitä haittaa siitä on jos käyt sokerirasituksessa? Meillä määräytyy esim. BMI:n perusteella, ketkä menevät testauttamaan itsensä. Itselläni oli bmi 27, normaalin painon rajahan on 25, joten tiesin jo heti alussa, että menen sokerirasitukseen. Jos ilmenee joitain asioita, esim. äidin paino nousee liikaa, lapsivettä on liikaa tai muuta sellaista, niin äiti ohjataan testiin automaattisesti. Ei siinä ole mitään kauheaa, tärkeintä on ettei lapsesta kasva jättiläistä!
- terveydenhoitaja
ei todellakaan stressaa, la mulla ens viikolla ja painoa tullut yli 20 kg, eniten ekan kk.n aikana kun lopetin tupakoinnin.
Kertaakaan ei ole edes ehdottanut, painoni oli alussa niillä rajoilla, sanoi vain että ei puutu asiaan kun jätin sellaisen määrän tupakkaa pois (20kpl).
Myös edellisissä raskauksissa en ole rasitukseen mennyt vaikka varsinkin toiselta olin ylipainoinen.
Painon nousu on niin yksillöllistä (luulisi ammattilaisen tietävän). Sano selvästi että et mene, ja ettet halua asiasta enää kuulla.
Onnea odotukseen. - verran..
sanoisin, ettei toi sun paino tosiaan mun mielestä ole mitenkään suurta tai ihmeellistä, ja siinä mielessä ymmärrän et kätilön hiillostus hermostuttaa... Sokerirasitukseen kannattaa kumminkin mennä jos sinne lähetetään, se kai kävikin jo ilmi. Mutta pitää kehua mun neuvolatätiä, koska se tietää varta vasten varoa turhaan stressaamasta odottavia äitejä!
- viikoilla
ollaan ja painonnousu sama suurinpiirtein.itse en ole kokenut että liikaa olis noussu.hölmöä käytöstä terkalta.mulla neuvolantäti on ihana ja asiallinen huolehtii etten turhia murehdi.typerää tollanen vouhotus terkalta-toisilla nousee paljon nopeempaan tahtiin ja enemmän paino eikä niistä yleensä tuollai vouhoteta.menee niihin testeihin mihin laitetaan ja vaik sokereissä oliskin jotain voi asiaan suhtautua terveydenhoitaja ns.asiallisemmin.tuskin on tarkoitusta stressata,vois ajatella mitä sanoo...vai mitä.
- sokerirasitustesteissä
Vähän asiasta viereen, mutta kuitenkin... Testi oli aivan inhimillinen. Syömättä tosin piti olla noin 12 tuntia, mutta ei se aamu8:lta tuntunut pahalta. Ja se litku oli täysin juotavaa. Nyt jännitän vain tuloksia :-) (jouduin/pääsin kokeeseen, kun BMI oli jotain 26-27)
- jouduin
testiin koska sf-mitta yläkäyrillä muuta syytä ei ollut
kannattaa mennä jos tilaisuus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71924
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708