onko kellään

aino

jääny tulareitten poikasista melkein 40 eloon?mulla vasta yksi kuollu silloin alussa kun kuoriutuvat ja nyt ovat siinä kasvuvaiheessa.annoi isä ja äiti liskolle uuden altaan(200l)niin monta näiden kahden lisäksi vielä mahtuisi sinne?sitten kun ovat kasvaneet siis...onko väärin nostaa liskot aina eri kulhoon syömään että vesi ei mee likaseksi?kuitenkin hyvin syövät vaikka nostanki pois syönnin ajaksi.

7

515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tanja

      Voit laskea 30l/tulari.
      Tuo siirtely mielestäni aiheuttaa tulareille kuitenkin ylimääräistä stressiä, joten ei niitä kannata päivittäin siirrellä.
      Onko terraariossasi pumppu?
      Ja vinkiksi: Meillä 2 kotiloa (seepra ja postitorvi) syövät tehokkasti jäljelle jääneen ruuan.
      Lappo on myös hyvä ja vaivaton keino jäljellejääneen ruoan poistoon. aikaa menee vain pari minuttia.
      Voisit myös laittaa ruokailupaikan (joku matalahko astia) terraarioon , jonne ruoan laitat ja nostat sen poi sitten kun massut ovat täynnä.

      • aino

        ruokakuppi juttua mutta ei ne tajua sitä,oon vaikka monesti kokeillu sitä keinoo.nyt oon kahesti nostanu eri kuppiin syömään mutta yleensä syötän pinseteillä...on pumppu akvassa


    • Joonas @ Sammakkolampi.net

      Ei 40 kuoriutunutta / kasvavaa ole mitenkään erityisen erikoinen saavutus, mutta on hienoa että olet saanut niitä niinkin paljon kasvamaan. Ymmärsin että ne ovat nyt kasvavia toukkia. Mikään ei valitettavasti vielä takaa että ne selviävät kaikki aikuisuuteen saakka. Olen itsekin nähnyt muutaman yllättävän joukkokuoleman muodonvaihdoksen aikoihin, tai juuri vähän ennen sitä. Ainakin mun kokemusten mukaan muodonvaihdoksen aika on melkein kaikkein kriittisin aika, silloin toukkia kuolee eniten :(

      Käytännön vinkki: kun otukset käyvät läpi muodonvaihdoksen ja nousevat maalle, alkavat ne tarvita jotain mielellään elävää ja pientä ruokaa. Itse käytän banaanikärpäsiä, sillä olen kokenut ne kätevimmiksi, varsinkin kun poikasia on paljon, tyyliin kymmeniä. Itse vinkki on se, että jos haluat käyttää banskuja ruokana, hanki niitä jo nyt, niin saat viljelmät toimimaan hyvin jo valmiiksi, etkä sitten ole vaikeuksissa kun sinulla on kymmeniä suita, mutta ei vielä tarpeeksi ruokaa valmiina.


      200 litran altaaseen voisi ottaa jonkun ehkä 7-10 aikuista tuliliskoa. Tai jotain sinnepäin, hankala arvioida ihan lennosta.

      Ilmeisesti tarkoitat että nostelet _aikuisia_ salamantereita syömään eri astiaan. Jos ne syövät, niin siitä vaan. Varmastikin ne tottuvat siihen vähitellen, ja nostelun tuottama stressi vähenee jatkuvasti.

      • aino

        sitten banaanin kuoret muhimaan moneen astiaan ja syöttänyt niitä..syövät myös ihan pientä kalan ruokaa.niin aikuisia nostan syömään mutta olen tehnyt sen vaiv kahesti..hyvinhän nuo antautuvat kiinni,ne on niin kesyjäkin jo.


      • Joonas @ Sammakkolampi.net
        aino kirjoitti:

        sitten banaanin kuoret muhimaan moneen astiaan ja syöttänyt niitä..syövät myös ihan pientä kalan ruokaa.niin aikuisia nostan syömään mutta olen tehnyt sen vaiv kahesti..hyvinhän nuo antautuvat kiinni,ne on niin kesyjäkin jo.

        Ymmärsinkö oikein, että olet kasvattanut likoeläimiä. Tai jotain muita vedessä eläviä pikkuotuksia? Ne ovatkin oikein mainiota ja hyvää ruokaa vedessä eläville toukille.

        Mutta kun otukset kadottavat kiduksensa ja käyvän läpi muodonvaihdoksen, nousevat ne maalle asuamaan, jopa moneksi kuukaudeksi. Ja maalla ne eivät osaa syödä vedessä eläviä, uivia ötököitä. Vaan silloin ne tarvitsevat maalla eläviä ötököitä. Esimerkiksi banaanikärpäsiä. Tai pieniä sirkkoja, kastamatoja tai jotain muuta.
        Tarkoitin vinkilläni jo tähän maavaiheeseen valmistautumista.


      • aino
        Joonas @ Sammakkolampi.net kirjoitti:

        Ymmärsinkö oikein, että olet kasvattanut likoeläimiä. Tai jotain muita vedessä eläviä pikkuotuksia? Ne ovatkin oikein mainiota ja hyvää ruokaa vedessä eläville toukille.

        Mutta kun otukset kadottavat kiduksensa ja käyvän läpi muodonvaihdoksen, nousevat ne maalle asuamaan, jopa moneksi kuukaudeksi. Ja maalla ne eivät osaa syödä vedessä eläviä, uivia ötököitä. Vaan silloin ne tarvitsevat maalla eläviä ötököitä. Esimerkiksi banaanikärpäsiä. Tai pieniä sirkkoja, kastamatoja tai jotain muuta.
        Tarkoitin vinkilläni jo tähän maavaiheeseen valmistautumista.

        kävinkin juuri sammakkolammen sivuilla.pystyykö niitä banskukärpäsiä kasvattaa ite vai eläinkaupastako haen niitä?


      • Joonas @ Sammakkolampi.net
        aino kirjoitti:

        kävinkin juuri sammakkolammen sivuilla.pystyykö niitä banskukärpäsiä kasvattaa ite vai eläinkaupastako haen niitä?

        Banaanikärpästen kotikasvatusohje on "piilotettu" Sammakkolammella nuolimyrkkysammakko-osioon. Suora osoite on http://www.sammakkolampi.net/nuolimyrkkysammakot/ruokinta.html#banskut

        Kannattaa hakea ensimmäinen satsi kaupasta (tsm) että saat lentokyvyttömiä kärpäsiä, ja sitten kasvatella jatkossa ruoka niistä ja niiden jälkeläisistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2165
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1188
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      751
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      540
    Aihe