onko kellään

aino

jääny tulareitten poikasista melkein 40 eloon?mulla vasta yksi kuollu silloin alussa kun kuoriutuvat ja nyt ovat siinä kasvuvaiheessa.annoi isä ja äiti liskolle uuden altaan(200l)niin monta näiden kahden lisäksi vielä mahtuisi sinne?sitten kun ovat kasvaneet siis...onko väärin nostaa liskot aina eri kulhoon syömään että vesi ei mee likaseksi?kuitenkin hyvin syövät vaikka nostanki pois syönnin ajaksi.

7

444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tanja

      Voit laskea 30l/tulari.
      Tuo siirtely mielestäni aiheuttaa tulareille kuitenkin ylimääräistä stressiä, joten ei niitä kannata päivittäin siirrellä.
      Onko terraariossasi pumppu?
      Ja vinkiksi: Meillä 2 kotiloa (seepra ja postitorvi) syövät tehokkasti jäljelle jääneen ruuan.
      Lappo on myös hyvä ja vaivaton keino jäljellejääneen ruoan poistoon. aikaa menee vain pari minuttia.
      Voisit myös laittaa ruokailupaikan (joku matalahko astia) terraarioon , jonne ruoan laitat ja nostat sen poi sitten kun massut ovat täynnä.

      • aino

        ruokakuppi juttua mutta ei ne tajua sitä,oon vaikka monesti kokeillu sitä keinoo.nyt oon kahesti nostanu eri kuppiin syömään mutta yleensä syötän pinseteillä...on pumppu akvassa


    • Joonas @ Sammakkolampi.net

      Ei 40 kuoriutunutta / kasvavaa ole mitenkään erityisen erikoinen saavutus, mutta on hienoa että olet saanut niitä niinkin paljon kasvamaan. Ymmärsin että ne ovat nyt kasvavia toukkia. Mikään ei valitettavasti vielä takaa että ne selviävät kaikki aikuisuuteen saakka. Olen itsekin nähnyt muutaman yllättävän joukkokuoleman muodonvaihdoksen aikoihin, tai juuri vähän ennen sitä. Ainakin mun kokemusten mukaan muodonvaihdoksen aika on melkein kaikkein kriittisin aika, silloin toukkia kuolee eniten :(

      Käytännön vinkki: kun otukset käyvät läpi muodonvaihdoksen ja nousevat maalle, alkavat ne tarvita jotain mielellään elävää ja pientä ruokaa. Itse käytän banaanikärpäsiä, sillä olen kokenut ne kätevimmiksi, varsinkin kun poikasia on paljon, tyyliin kymmeniä. Itse vinkki on se, että jos haluat käyttää banskuja ruokana, hanki niitä jo nyt, niin saat viljelmät toimimaan hyvin jo valmiiksi, etkä sitten ole vaikeuksissa kun sinulla on kymmeniä suita, mutta ei vielä tarpeeksi ruokaa valmiina.


      200 litran altaaseen voisi ottaa jonkun ehkä 7-10 aikuista tuliliskoa. Tai jotain sinnepäin, hankala arvioida ihan lennosta.

      Ilmeisesti tarkoitat että nostelet _aikuisia_ salamantereita syömään eri astiaan. Jos ne syövät, niin siitä vaan. Varmastikin ne tottuvat siihen vähitellen, ja nostelun tuottama stressi vähenee jatkuvasti.

      • aino

        sitten banaanin kuoret muhimaan moneen astiaan ja syöttänyt niitä..syövät myös ihan pientä kalan ruokaa.niin aikuisia nostan syömään mutta olen tehnyt sen vaiv kahesti..hyvinhän nuo antautuvat kiinni,ne on niin kesyjäkin jo.


      • Joonas @ Sammakkolampi.net
        aino kirjoitti:

        sitten banaanin kuoret muhimaan moneen astiaan ja syöttänyt niitä..syövät myös ihan pientä kalan ruokaa.niin aikuisia nostan syömään mutta olen tehnyt sen vaiv kahesti..hyvinhän nuo antautuvat kiinni,ne on niin kesyjäkin jo.

        Ymmärsinkö oikein, että olet kasvattanut likoeläimiä. Tai jotain muita vedessä eläviä pikkuotuksia? Ne ovatkin oikein mainiota ja hyvää ruokaa vedessä eläville toukille.

        Mutta kun otukset kadottavat kiduksensa ja käyvän läpi muodonvaihdoksen, nousevat ne maalle asuamaan, jopa moneksi kuukaudeksi. Ja maalla ne eivät osaa syödä vedessä eläviä, uivia ötököitä. Vaan silloin ne tarvitsevat maalla eläviä ötököitä. Esimerkiksi banaanikärpäsiä. Tai pieniä sirkkoja, kastamatoja tai jotain muuta.
        Tarkoitin vinkilläni jo tähän maavaiheeseen valmistautumista.


      • aino
        Joonas @ Sammakkolampi.net kirjoitti:

        Ymmärsinkö oikein, että olet kasvattanut likoeläimiä. Tai jotain muita vedessä eläviä pikkuotuksia? Ne ovatkin oikein mainiota ja hyvää ruokaa vedessä eläville toukille.

        Mutta kun otukset kadottavat kiduksensa ja käyvän läpi muodonvaihdoksen, nousevat ne maalle asuamaan, jopa moneksi kuukaudeksi. Ja maalla ne eivät osaa syödä vedessä eläviä, uivia ötököitä. Vaan silloin ne tarvitsevat maalla eläviä ötököitä. Esimerkiksi banaanikärpäsiä. Tai pieniä sirkkoja, kastamatoja tai jotain muuta.
        Tarkoitin vinkilläni jo tähän maavaiheeseen valmistautumista.

        kävinkin juuri sammakkolammen sivuilla.pystyykö niitä banskukärpäsiä kasvattaa ite vai eläinkaupastako haen niitä?


      • Joonas @ Sammakkolampi.net
        aino kirjoitti:

        kävinkin juuri sammakkolammen sivuilla.pystyykö niitä banskukärpäsiä kasvattaa ite vai eläinkaupastako haen niitä?

        Banaanikärpästen kotikasvatusohje on "piilotettu" Sammakkolammella nuolimyrkkysammakko-osioon. Suora osoite on http://www.sammakkolampi.net/nuolimyrkkysammakot/ruokinta.html#banskut

        Kannattaa hakea ensimmäinen satsi kaupasta (tsm) että saat lentokyvyttömiä kärpäsiä, ja sitten kasvatella jatkossa ruoka niistä ja niiden jälkeläisistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe