Vaasan yliopisto

alb

minkälaisia kokemuksia vaasan yliopistosta? kannattaako hakea?

18

8858

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haluat mennä opiskelemaan

Riippuu tosi paljon siitä mitä haluat mennä opiskelemaan.
      Esim. jos haluat mennä opiskelemaan kieliä (etenkin pohjoismaisia kieliä/ruotsia tai saksaa) niin opetus on laadukasta.
      Jos haluat mennä opiskelemaan dippainssiksi tai tietotekniikka/tutaa niin ei kannata mennä.
      Jos haluat mennä opiskelemaan kauppatieteitä (etenkin johtamista tai laskentatoimea/rahoitusta) tai hallintotieteitä (etenkin hallintotiedettä) niin opetusta on erittäin laadukasta.

Omat kokemukset Vaasan yliopistosta ovat sellaiset, että omassa pääaineessani opetus on erittäin laadukasta ja tiedekunta toimii erittäin hyvin. Olen tykännyt yliopistosta todella. Vaasaa paikkakuntana inhoan ja Vaasan kaupunki on kyllä yks helvetin esikartano, mutta yliopisto on oikeasti erittäin opiskelijaystävällinen.

• telaranta

Jos haluaa lukea kauppatieteellisestä sivuaineita, kannattaa huomioida että muiden tiedekuntien opiskelijoiden mahdollisuudet ovat jokseenkin kehnot. Esim. johtamisen perusopintoja ei saa opiskella päiväpuolella laisinkaan ja sama ongelma koskee monia muitakin aineita. Opetuksen laatu on vaihtelevaa ainakin aluetieteessä. Paikkakuntana ihan jees, mutta puolen vuoden asumisen jälkeen voi alkaa pikkukaupunki kyllästyttämään. Jos töitä haluaa kyseistä kaupungista, on syytä osata ruotsia.

• kyse on
        telaranta kirjoitti:

Jos haluaa lukea kauppatieteellisestä sivuaineita, kannattaa huomioida että muiden tiedekuntien opiskelijoiden mahdollisuudet ovat jokseenkin kehnot. Esim. johtamisen perusopintoja ei saa opiskella päiväpuolella laisinkaan ja sama ongelma koskee monia muitakin aineita. Opetuksen laatu on vaihtelevaa ainakin aluetieteessä. Paikkakuntana ihan jees, mutta puolen vuoden asumisen jälkeen voi alkaa pikkukaupunki kyllästyttämään. Jos töitä haluaa kyseistä kaupungista, on syytä osata ruotsia.

vain kolmesta aineesta johon on rajoitus. Eli rajoitus koskee vain laskentatoimea, markkinointia ja johtamista. Kaikkiin muihin saa mennä vapaasti.

• James Pöntti

Ihan mukava pikkukoulu. Tilat ovat hyvässä kunnossä ja opetus laadukasta ainakin omalla alalla (rahoitus). Opiskelijapiirit ovat tietysti pienet kun koulukin on pieni. Vaasasta voi tietysti kaupunkina olla montaa mieltä, itselläni ei ole pahaa sanottavaa, mutta toisaalta sehän riippuu aina ihmisestä mitä hakee. Asuntotilanne on ihan hyvä ja vuokrataso kohtuullinen. Julkinen liikenne on tosin käsittämättömän kallista ja ala-arvoista jatkuvine myöhästelyineen jne.

• julkisen liikenteen puolesta:

se on erittäin halpaa. Lippujen hintaahan alennettiin, että saataisiin enemmän käyttäjiä. 30 päivän lippu opiskelijalle on 16,50e eli oikeasti todella halpaa. Ja kyllä sillä bussilla nyt pääsee ainakin koululle ja takaisin, vaikka illalla onkin sitten niin, ettei niitä juuri kulje. Mutta toisaalta tuolla hinnalla/Vaasan koolla ei voi odottaa samanlaisia bussiyhteyksiä kuin esim. Treella.

Niin ja itse olen myös viihtynyt Vaasassa. Johtamista opiskelen ja ihan tyytyväinen ole kaikinpuolin ollut.

• tosiaan on
        julkisen liikenteen puolesta: kirjoitti:

se on erittäin halpaa. Lippujen hintaahan alennettiin, että saataisiin enemmän käyttäjiä. 30 päivän lippu opiskelijalle on 16,50e eli oikeasti todella halpaa. Ja kyllä sillä bussilla nyt pääsee ainakin koululle ja takaisin, vaikka illalla onkin sitten niin, ettei niitä juuri kulje. Mutta toisaalta tuolla hinnalla/Vaasan koolla ei voi odottaa samanlaisia bussiyhteyksiä kuin esim. Treella.

Niin ja itse olen myös viihtynyt Vaasassa. Johtamista opiskelen ja ihan tyytyväinen ole kaikinpuolin ollut.

Se joukkoliikenne on kyllä erittäin edullista, ongelma vain on ettei sitä ole :P Bussi menee hyvällä tuurilla kaksi kertaa tunnissa (yhteen suuntaan vain kerran tunnissa). Ja reitit ovat tajuttoman pitkiä, jolloin bussin käyttäminen ei ole edes järkevää.

Se pääseekö koululle ja takaisin bussilla riippuu tosi paljon siitä missä asut. Minä pääsin toissa vuonna (bussimatka kesti n. 10min, mikä oli aivan loistava aika) nykyään tuo matka bussilla kestäisi 45min!.

Yksittäisliput ovat kyllä aika kalliita etenkin kun vaikka pyytäisi ei kuski silti anna vaihtolippua.'

Minusta Vaasa on vähän turhan pieni kaupunki, mutta olen kotoisin Helsingistä joten olen tottunut vähän erilaiseen. Onneksi tutkinto alkaa olla kasassa joten eipä se enää niin häiritse.

• ...

Joo, on kyllä halpaa. Muutin itse Vaasasta pari vuotta sitten toiselle puolelle Suomea Joensuuhun tekemään toista yliopistotutkintoa. Joensuussa ei (toistaiseksi) saa opiskelija-alennusta ja kk-lippu maksaakin sitten 46 euroa! Hitto siis 30 euroa enemmän kuin Vaasassa! Kyseessä on kuitenkin aika täsmälleen saman kokoinen kaupunki. Kateeksi käy.

Ketjun aloittajalle vielä. Vaasa on mukava kaupunki kunhan siihen tottuu. Itselläni meni n. 3 vuotta tottua kaupunkiin, mutta nyt on sitten ikävä takaisin. Kaksikielisyyden vuoksi kaupunki tuntuu erittäin kansainväliseltä, mikä minusta on erittäin suuri plussa. Ja meri on aivan mahtava juttu varsinkin kesällä.

Useamman yliopiston kursseja (Helsinki, Tampere, Joensuu, Vaasa) opiskelleena voin sanoa, että ainakaan perusopetuksen puolesta Vaasan yo:lla ei ole yhtään mitään hävettävää. Omat kokemukset ovat humanistisilta aloilta ja hyvin samanlaista on ollut opiskelu ympäri Suomea yliopistosta riippumatta. Suurin ero tulee sitten vastaan siinä, että isoissa yliopistoissa on tarjolla enemmän sivuainemahdollisuuksia. Minusta kuitekin eniten on kiinni siitä, miten opiskelija itse osaa hyödyntää opiskeluajan ja millaiset omat opiskelutavat ovat ja miten hyvin on opiskeluunsa motivoitunut.

• Pöntin James

Mä en tosiaan ottanut tota kuukausilippua huomioon, kun itse asun Palosaarella. Säännöllisesti käytettynä toki edullista, mutta jos silloin tällöin kulkee vaikka keskustaan tjms. niin se 2,4 euron tiketti on kohtuuttoman kallis.

• väärää tietoa
        Pöntin James kirjoitti:

Mä en tosiaan ottanut tota kuukausilippua huomioon, kun itse asun Palosaarella. Säännöllisesti käytettynä toki edullista, mutta jos silloin tällöin kulkee vaikka keskustaan tjms. niin se 2,4 euron tiketti on kohtuuttoman kallis.

Kertalipun hinta on 2,50 €.

• Akateemikko

Vaasan yliopistosta pelkkää positiivista sanottavaa, kuten koko kaupungista! Aivan ihana paikka! Suosittelen.

• kokenut

ihan hyvämestahan tää on. ETLAn raportin mukaan jopa neljänneksi kilpailukykyisin paikka Suomessa. Lentoyhteydet ovat hyvöt ja kenttä lähellä kaupunkia verrattuna useaan muuhun. Ja työtilannekin on mielestäni ihan hyvä ja näkymät vielä paremmat. Kämpät ovat mielestäni hieman kalliita. Yo on ihan ok, jos löydät aineet, jotka kiinnostaa täältä, niin aika nopeastihan täältä masterin paperit saa, liittyen juuri pienemmän yo:n joustavuuteen, ainakin kaupan puolella. En sitten tiedä kuinka tutkintouudistus nykyisin on muuttanut asiaa. Mutta tervetuloa.

• saija
        kokenut kirjoitti:

ihan hyvämestahan tää on. ETLAn raportin mukaan jopa neljänneksi kilpailukykyisin paikka Suomessa. Lentoyhteydet ovat hyvöt ja kenttä lähellä kaupunkia verrattuna useaan muuhun. Ja työtilannekin on mielestäni ihan hyvä ja näkymät vielä paremmat. Kämpät ovat mielestäni hieman kalliita. Yo on ihan ok, jos löydät aineet, jotka kiinnostaa täältä, niin aika nopeastihan täältä masterin paperit saa, liittyen juuri pienemmän yo:n joustavuuteen, ainakin kaupan puolella. En sitten tiedä kuinka tutkintouudistus nykyisin on muuttanut asiaa. Mutta tervetuloa.

tuolla pienemmän yo:n joustavuudella?

• en suosittele

Opiskelijaympyrät on pienet ja porukka noin yleisesti ottaen melkoisen tympeää ja sisäänpäinlämpiävää, tuutorointi ja opintoihin perehdyttäminen surkeaa (koko vuoden lukujärjestys pitää tehdä heti lukuvuoden alussa 1-2 päivässä, jolloin kaikkia opinto-oppaitakaan ei ole edes vielä julkaistu), kaikki järjestetty vapaa-ajan ohjelma pyörii lähinnä dokaamisen ympärillä (ok joku tykkää, mut ihmiset joita em. aktiviteetti ei kiinnosta jää helposti "piirien" ulkopuolelle), ilmasto on hirveä (se saatanan tuuli!!!!), mikään ei pelitä samalla tavalla kuin suuremmilla paikkakunnilla (just esim. bussiliikenne loppuu iltaisin klo 22, ja yödösiä ei kulje), vuokrat on pk-seudun tasoa, kaupungin keskustassa on yhtä paljon kauppoja ja nähtävää ku jossain Helsingin lähiössä jne jne jne... Kaiken kaikkiaan ahdistava pikkukaupunki.

Nojoo, mut opetus on suht laadukasta vaikkei itellä pahemmin vertailupohjaa olekaan.

• kaikille jotain

nimimerkki "en suosittele" ei taida osata ottaa asioista selvää tai sitten ei halua ymmärtää.

Pienessä yliopistossa opiskelijaympyrät ovat pienet, mutta opiskelijat helposti lähestyttäviä yli tiedekuntarajojen. Ystäviä saa todella helposti, jos on itse aktiivinen ja osallistuu monipuoliseen toimintaan. Tuutorointi ei suinkaan lopu parissa päivässä, vaikka lukujärjestystä syksyksi tehdään ekana/tokana päivänä -kannattaa muistaa, että oma vastuu on tässäkin asiassa. Jokainen saa oman kiinnostuksensa mukaan valita kurssinsa. Neuvoja saa tuutorin lisäksi tiedekunnista. Opinto-oppaat ovat viime syksyä lukuunottamatta olleet aina ajoissa, mutta tutkintorakenteen uudistus hidasti valitettavasti toisten tiedekuntien toimintaa. Esimerkiksi hallintotieteiden opinto-opas oli valmis kesäkuussa.

Dokaamisen lisäksi on todella paljon toimintaa, johon voi osallistua. Kaikkea ei silti tuoda valmiina, vaan oma kiinnostus monipuoliseen kerho- ja järjestötoimintaan on suotavaa. Tuulelle ei voi mitään, tuskin säälle missään. Bussien tarve on rajoitettua, sillä opiskelija-asunnoista suurin osa keskustassa/yo:n vieressä, että ei ole edes tarpeellista käyttää julkisia.

Palvelut on mitä kaupungissa tarvitaan. Jos vertaat Helsinkiin, niin totta kai on vähemmän. Asukkaita on myös kuin Helsingin lähiössä.

Kaikin kaikkiaan erittäin hieno kaupunki, toimiva yliopisto ja vireä opiskelijaelämä!

• Bashuuna

Enpä sanoisi, että sisäänpäinlämpiävää. Omat kokemukset ovat ainakin ihan toiset. Sen kun kävelet yksin Domiin tuopille, bongaat jonkun etäisesti tutun näköisen naaman pöydästä ja kysyt saatko liittyä seuraan. Varmasti natsaa. Sitä paitsi onhan siellä muutakin järjestettyä toimintaa kuin dokaamista, esim. salibändyvuoro, jne. Ja kai eri kerhoilla on omat juttunsa, tosin tästä en tiedä kun en yhteenkään kuulu.

• Salibandya!
        Bashuuna kirjoitti:

Enpä sanoisi, että sisäänpäinlämpiävää. Omat kokemukset ovat ainakin ihan toiset. Sen kun kävelet yksin Domiin tuopille, bongaat jonkun etäisesti tutun näköisen naaman pöydästä ja kysyt saatko liittyä seuraan. Varmasti natsaa. Sitä paitsi onhan siellä muutakin järjestettyä toimintaa kuin dokaamista, esim. salibändyvuoro, jne. Ja kai eri kerhoilla on omat juttunsa, tosin tästä en tiedä kun en yhteenkään kuulu.

Eli kaksi vaihtoehtoa vapaa-ajalla: dokaus tai salibandy! Verrattuna esim. Helsingin valtaviin määriin eri kerhoja ja yhdistyksiä sekä upeat liikuntamahdollisuudet. En menisi Vaasaan.

• ...
        Salibandya! kirjoitti:

Eli kaksi vaihtoehtoa vapaa-ajalla: dokaus tai salibandy! Verrattuna esim. Helsingin valtaviin määriin eri kerhoja ja yhdistyksiä sekä upeat liikuntamahdollisuudet. En menisi Vaasaan.

Päätit sitten päätellä päälläsi - ja tietenkin teit sen kuitenkin aivan väärin.

• Lune

Olen pitänyt kovasti Vaasasta ja sen yliopistosta. Yliopisto on ehkä pieni, mutta minusta se on etu, että piirit ovat pienet. Esimerkiksi kynnys lähteä aktiivisesti mukaan järjestötoimintaan jne. on melko pieni, ollut ainakin itselläni.

Opetus on mielestäni ollut laadukasta, ja monipuolista. Odotin pelkää massaluentoa toisensa perään, mutta ei. Paljon on pienryhmäopetusta, jossa oppii muita tuntemaan. Lisäksi on mm. osittaisia ja kokonaisia verkkokursseja.

Vaasaan olen kaupunkina kovin tykästynyt, eikä se sää edes kauhean usein jaksa enää surettaa. Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta, joten Vaasa tuntuu mukavan isolta, mutta myös pieneltä siinä mielessä, ettei pelota.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      111
      4967
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3282
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      3019
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1757
    5. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      20
      1589
    6. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1520
    7. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      115
      1396
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      115
      1083
    9. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1079
    10. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      43
      1047
    Aihe