Millä ehdolla menisit armeijaan?

1/01

Kysymys sivareille/totaaleille. Mitä olisi muutettava jotta menisit/olisit mennyt armeijan harmaisiin? Lyhyempi palvelusaika, suurempi päivärahaa vai jotain muuta? Äläkää vaan kirjoittako että ette lähtisi mistään hinnasta koska se ei VOI olla totta.

43

2794

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sivarisi

      mulla ei tulisi pissa aina housuun. Muuten kyllä menisin inttiin ja ehkä kadettikouluunkin.

    • 11kk isänmaalle

      Sori, en ole sivari, vaan isänmaata 11kk erinomaisin arvosanoin palvellut...

      Mutta oli pakko puuttua tuohon väitteeseesi "Äläkää vaan kirjoittako että ette lähtisi mistään hinnasta koska se ei VOI olla totta", sillä totta kai se voi olla totta.

      Vakaumuksellinen pasifisti ehdottomasti toimii juuri noin. Olen juuri lukenut Yrjö Kallisen muistelmia, hän oli vakaumuksellinen pasifisti. Kunnioitan sellaisia suuresti.

      • 1/01

        Kaikilla on hintansa, siksi minulla onkin niin vaikea uskoa että joku todella jää menemättä vakaumuksen perusteella. Jos esim. päivärahat korotettaisiin 50€ niin luulen että "vakaumus" muuttuisi monelle aika nopeasti... :))


      • 11 kk isänmaalle
        1/01 kirjoitti:

        Kaikilla on hintansa, siksi minulla onkin niin vaikea uskoa että joku todella jää menemättä vakaumuksen perusteella. Jos esim. päivärahat korotettaisiin 50€ niin luulen että "vakaumus" muuttuisi monelle aika nopeasti... :))

        Halvat ovat periaatteesi. On kuitenkin asioita, joista ihmiset eivät tee kompromisseja mistään hinnasta. Varsinkin arvomaailmaan liittyvät asiat ovat tällaisia.

        Oikea pasifisti ei armeijaan mene edes miljoonatarjouksen saatuaan.

        Paljonko sinulle pitäisi maksaa, että panisit äitiäsi? Jos kerran kaikella on hintansa. Mieti asiaa.


      • 1/01
        11 kk isänmaalle kirjoitti:

        Halvat ovat periaatteesi. On kuitenkin asioita, joista ihmiset eivät tee kompromisseja mistään hinnasta. Varsinkin arvomaailmaan liittyvät asiat ovat tällaisia.

        Oikea pasifisti ei armeijaan mene edes miljoonatarjouksen saatuaan.

        Paljonko sinulle pitäisi maksaa, että panisit äitiäsi? Jos kerran kaikella on hintansa. Mieti asiaa.

        "Paljonko sinulle pitäisi maksaa, että panisit äitiäsi? Jos kerran kaikella on hintansa."
        Esimerkkisi meni "ehkä" vähän mauttomuuden puolelle mutta ymmärrän pointtisi. Ok, myönnän ettei KAIKELLA on hintansa...


    • Myin mummoni markalla

      Ei tietenkaan voi olla totta. Jos sota taas syttyisi Suomen ja Ison-Britannian valilla, mikas sen mukavampaa kun etta paasis kavereita tappamaan. Varmaan joku sopuli-ylikersantti menis niin etta finni vaan heiluis.

      "Äläkää vaan kirjoittako että ette lähtisi mistään hinnasta koska se ei VOI olla totta."

    • Ensinnäkin armeijaan meno ja maanpuolustustahto pitäisi olla yksilön henkilökohtainen päätös. Nykyään Suomen asevelvollisuus perustuu miesten pakottamiseen ja aivopesuun mikä on törkeintä mitä tässä maassa on. Eihän homma voi toimia jos tuhannet erilaiset persoonallisuudet pakotetaan tekemään jotain sellaista mikä ei heitä kiinnosta pätkääkään tai merkitse heille mitään tai ovat heidän arvojaan ja moraaliaan vastaan.

      Toiseksi tuntuu vastenmieliseltä että valtiolla on oikeus omistaa yksilön elämä määräämällä se sotimaan ja tappamaan oman hengensä uhalla. Itselläni ainakin tällainen ajattelumalli ei millään mene järkeeni. Arvostan elämääni ja toisen ihmisen elämää yli kaiken. Mikään asia ei saa olla niin tärkeä että olisi valmis tappamaan sen puolesta. Isänmaallisuus, maan rajat, liiallinen hyvinvoinnin tavoittelu eivät ole asioita jotka oikeuttavat tappamiseen.

      Realistina täytyy kuitenkin myöntää että sotilaallista tyhjiötä ei maassa voi olla joten jokin armeija täytyy maassa olla, vaikka armeijan ylläpitäminen ja maanpuolustus eivät merkitse itselleni mitään.

      Armeijaan meneminen ei silti saisi perustua pakkoon juuri sen takia koska ihmiset ovat jokainen erilaisia eikä heitä voida pakottaa tiettyyn muottiin ja toimintaan vastoin heidän moraaliaan. Lisäksi nykyinen järjestelmä on täysin epäoikeudenmukainen, mikä sortaa vain tiettyjä kansalaisiaan.

      Lopuksi itse en suostuisi suorittamaan armeijaa vaikka siitä maksettaisiin normaali palkka. En halua tukea millään tavalla järjestelmää enkä olla siinä mukana, missä opetellaan tuhoamaan ihmisiä mahdollisimman tehokkaasti ja puolustamaan sellaisia asioita aseellisesti mitkä eivät ole sen arvoisia.

      • s vari

        Jos voisin kokea että armeijassa on mielekästä niin tekemistä niin se voisi multa onnistua.

        Mua vitutti sietää sellaista epäreilua vallan käyttöä.

        Esim. Pinkka tarkastukset. Minkä perkeleen oikeudella alikersantit nipottavat alokkaiden pinkoista? Niinä harvoina kertoina, kun pääsin katsomaan ylikersantin ja ryhmänjohtajien huoneisiin ne olivat kuin sodan jäljiltä! Kun yritin vilkuilla huoneisiin sisään sanottiin tyyliin: "Siellä ei ole mitään mielenkiintoista!"

        Mulle maksetaan sivarissa 9euron ruokaraha ja armeijan päivärahat päälle, tämän lisäksi asuminen on ilmaista. Työaika on rajattu 40H viikossa ja viikonloput vapaat. Vapaa ajalla kehitän itseäni opiskelemalla.

        En usko että yksityisellä sektorilla tarvitaan sellaista taitoa, kuin pinkan pikkutarkka suoristaminen.

        Jos olen töissä firmassa A) jossa valmistetaan tuotteita B) Ei minun tarvitse pukeutua samalla tavalla, kuin ryhmänjohtaja suojellakseni häntä vihollisen tarkka ampujilta.Tarvitsen kyseiseen alaan liittyvää ammattitaitoa mitä ei hankita liikkumalla muodostelmassa, joka on kehitetty keskiaikaista sotimista varten.


      • 1/01

        Olen lukenut useimmat kirjoituksesi tällä palstalla ja vaikutat melko itsetietoinen siitä mitä haluat, mihin uskot jne. Sen takiakin olisi todella mielenkiintoista kuulla mitä sinun hintasi on... :))

        En halua väitellä siitä onko armeija oikeutettu vai ei, vaan enemmänkin tähtäsin siihen miten sivareita/totaaleja saataisiin armeijaan. En usko millään että "vakaumus" on se suurin syy siihen ettei mennä armeijaan. Minusta tuntuu että vältät alkuperäinen kysymykseni sen takia koska pelkäät itse mitä vastauksesi on... :))


      • 1/01 kirjoitti:

        Olen lukenut useimmat kirjoituksesi tällä palstalla ja vaikutat melko itsetietoinen siitä mitä haluat, mihin uskot jne. Sen takiakin olisi todella mielenkiintoista kuulla mitä sinun hintasi on... :))

        En halua väitellä siitä onko armeija oikeutettu vai ei, vaan enemmänkin tähtäsin siihen miten sivareita/totaaleja saataisiin armeijaan. En usko millään että "vakaumus" on se suurin syy siihen ettei mennä armeijaan. Minusta tuntuu että vältät alkuperäinen kysymykseni sen takia koska pelkäät itse mitä vastauksesi on... :))

        Ei ketään ihmistä voi määritellä hinnassa. Jokainen maailman ihminen on äärettömän arvokas yksilö eikä ihmishenkeä voi määritellä rahasummilla ja armeijan suorituksen tarkoituksena on sitoutua sotilasvalassa tappamaan ja kuolemaan maansa puolesta. Tämäkin vaikuttaa niin älyttömältä ja äärimmäisen röyhkeältä pakottaa ihminen vannomaan joku vala minkä puolesta kuolla.

        "En halua väitellä siitä onko armeija oikeutettu vai ei, vaan enemmänkin tähtäsin siihen miten sivareita/totaaleja saataisiin armeijaan."

        Vaikea kysymys. Kuten sanoin jokainen ihminen on yksilö joka ajattelee ja pohtii asioita miksi minä haluan käydä armeijan ja miksi minun kuuluu käydä se. Jokainen vastatkoon mielessään tuohon kysymykseen. Omat vastaukseni ja mielipiteeni tästä laitoksesta ovat äärimmäisen kielteisiä. Jokaisella on oma motiivinsa olla käymättä armeija ja tuohon on mahdoton vastata miten sivarit tai totaalit saataisiin armeijaan.

        "Minusta tuntuu että vältät alkuperäinen kysymykseni sen takia koska pelkäät itse mitä vastauksesi on... :)) "

        Kyllä minä tiedän mikä vastaukseni. Armeijaan en mene vaikka maksettaisiin hyvääkin palkkaa. Laitos edustaa ihmiselämän halveksuntaa ja niitä arvoja jotka ovat täysin ristiriidassa rauhallisen, oikeudenmukaisen ja onnellisen elämänarvojeni kanssa.


      • 1/01
        RauhanPuolesta kirjoitti:

        Ei ketään ihmistä voi määritellä hinnassa. Jokainen maailman ihminen on äärettömän arvokas yksilö eikä ihmishenkeä voi määritellä rahasummilla ja armeijan suorituksen tarkoituksena on sitoutua sotilasvalassa tappamaan ja kuolemaan maansa puolesta. Tämäkin vaikuttaa niin älyttömältä ja äärimmäisen röyhkeältä pakottaa ihminen vannomaan joku vala minkä puolesta kuolla.

        "En halua väitellä siitä onko armeija oikeutettu vai ei, vaan enemmänkin tähtäsin siihen miten sivareita/totaaleja saataisiin armeijaan."

        Vaikea kysymys. Kuten sanoin jokainen ihminen on yksilö joka ajattelee ja pohtii asioita miksi minä haluan käydä armeijan ja miksi minun kuuluu käydä se. Jokainen vastatkoon mielessään tuohon kysymykseen. Omat vastaukseni ja mielipiteeni tästä laitoksesta ovat äärimmäisen kielteisiä. Jokaisella on oma motiivinsa olla käymättä armeija ja tuohon on mahdoton vastata miten sivarit tai totaalit saataisiin armeijaan.

        "Minusta tuntuu että vältät alkuperäinen kysymykseni sen takia koska pelkäät itse mitä vastauksesi on... :)) "

        Kyllä minä tiedän mikä vastaukseni. Armeijaan en mene vaikka maksettaisiin hyvääkin palkkaa. Laitos edustaa ihmiselämän halveksuntaa ja niitä arvoja jotka ovat täysin ristiriidassa rauhallisen, oikeudenmukaisen ja onnellisen elämänarvojeni kanssa.

        Itse olisin HETI mennyt sivariin jos olisi tarjottu 6kk palvelusaika sekä 100€ päivärahat, niin isänmaallinen tämä kersantti on!

        Valitettavasti tässä globaalisessa markkinataloudessa niin ihmisillä ON hintansa, kuten esim. palkkasotilaat jotka lähtevät rahasta sotimaan! Pakko kuitenkin myöntää että mielummin kutsun itseäni isänmaalliseksi kuin myönnän sitä että minäkin olisin lähtenyt sivariin jos hinta olisi ollut sopiva. Kai sinäkin mielummin sanot olevasi antimilitaristinen kuin että myönnät että olisit mennyt armeijaan jos sinun ehtosi olisi toteutettu?


      • 1/01 kirjoitti:

        Itse olisin HETI mennyt sivariin jos olisi tarjottu 6kk palvelusaika sekä 100€ päivärahat, niin isänmaallinen tämä kersantti on!

        Valitettavasti tässä globaalisessa markkinataloudessa niin ihmisillä ON hintansa, kuten esim. palkkasotilaat jotka lähtevät rahasta sotimaan! Pakko kuitenkin myöntää että mielummin kutsun itseäni isänmaalliseksi kuin myönnän sitä että minäkin olisin lähtenyt sivariin jos hinta olisi ollut sopiva. Kai sinäkin mielummin sanot olevasi antimilitaristinen kuin että myönnät että olisit mennyt armeijaan jos sinun ehtosi olisi toteutettu?

        "Itse olisin HETI mennyt sivariin jos olisi tarjottu 6kk palvelusaika sekä 100€ päivärahat, niin isänmaallinen tämä kersantti on! "

        Tämän takia sivariaika onkin laitettu mahdollisimman epähoukuttelevaksi 13kk, ettei kukaan vaan valitsisi tätä vaihtoehtoa. Tässä olet varmasti oikeassa että monen sotilaan isänmaallisuus lakkaisi jos tarjotaan 100€ päivä puoli vuotta. Tämähän olisi sama kun kävisi töissä erittäin hyvällä palkalla. Jotain osoittaa kuitenkin isänmaallisuudestasi se että olet kersantti ja ollut vuoden armeijassa vaikka sivari kestää lähes saman ajan ja saa enemmän etuuksia ja vapaa-aikaa.

        "Pakko kuitenkin myöntää että mielummin kutsun itseäni isänmaalliseksi kuin myönnän sitä että minäkin olisin lähtenyt sivariin jos hinta olisi ollut sopiva. Kai sinäkin mielummin sanot olevasi antimilitaristinen kuin että myönnät että olisit mennyt armeijaan jos sinun ehtosi olisi toteutettu?"

        No tässä nähdään että suomessa ei ole todellista mielipiteen ja sananvapautta. Eniten ärsyttää se hyssyttely ja mielistely mitä armeija osakseen saa. Armeija ja sen kunnioittaminen on kuin jumala jota ei pilkata. Kukaan ei halua kuulla yhtään poikkipuolista sanaa meidän oikeudenmukaisesta ja ihanasta puolustusvoimista tai saa suurta vihaa osakseen. Täällä ei voi sanoa kovaan ääneen kaikille että armeija on paska paikka, mikä sortaa ihmisoikeuksia ja valitsin siviilipalvelun koska se on inhimillisempi ja helpompi vaihtoehto.

        Suomessa täytyy myhäillä ja nyökytellä aina sen mukaan mitä enemmistö on mieltä vaikka sisällä kiehuu järjetön raivo koko systeemiä kohtaan. Onhan se vittumaista ettei saa olla rehellinen ja aito oma persoona. Yhteiskunta ja sen kansalaiset kieltävät tämän ei lailla mutta suurella halveksunnalla ja syrjimisellä.


      • 1/01
        RauhanPuolesta kirjoitti:

        "Itse olisin HETI mennyt sivariin jos olisi tarjottu 6kk palvelusaika sekä 100€ päivärahat, niin isänmaallinen tämä kersantti on! "

        Tämän takia sivariaika onkin laitettu mahdollisimman epähoukuttelevaksi 13kk, ettei kukaan vaan valitsisi tätä vaihtoehtoa. Tässä olet varmasti oikeassa että monen sotilaan isänmaallisuus lakkaisi jos tarjotaan 100€ päivä puoli vuotta. Tämähän olisi sama kun kävisi töissä erittäin hyvällä palkalla. Jotain osoittaa kuitenkin isänmaallisuudestasi se että olet kersantti ja ollut vuoden armeijassa vaikka sivari kestää lähes saman ajan ja saa enemmän etuuksia ja vapaa-aikaa.

        "Pakko kuitenkin myöntää että mielummin kutsun itseäni isänmaalliseksi kuin myönnän sitä että minäkin olisin lähtenyt sivariin jos hinta olisi ollut sopiva. Kai sinäkin mielummin sanot olevasi antimilitaristinen kuin että myönnät että olisit mennyt armeijaan jos sinun ehtosi olisi toteutettu?"

        No tässä nähdään että suomessa ei ole todellista mielipiteen ja sananvapautta. Eniten ärsyttää se hyssyttely ja mielistely mitä armeija osakseen saa. Armeija ja sen kunnioittaminen on kuin jumala jota ei pilkata. Kukaan ei halua kuulla yhtään poikkipuolista sanaa meidän oikeudenmukaisesta ja ihanasta puolustusvoimista tai saa suurta vihaa osakseen. Täällä ei voi sanoa kovaan ääneen kaikille että armeija on paska paikka, mikä sortaa ihmisoikeuksia ja valitsin siviilipalvelun koska se on inhimillisempi ja helpompi vaihtoehto.

        Suomessa täytyy myhäillä ja nyökytellä aina sen mukaan mitä enemmistö on mieltä vaikka sisällä kiehuu järjetön raivo koko systeemiä kohtaan. Onhan se vittumaista ettei saa olla rehellinen ja aito oma persoona. Yhteiskunta ja sen kansalaiset kieltävät tämän ei lailla mutta suurella halveksunnalla ja syrjimisellä.

        Isänmaallisuus ei ole tänä päivänä samaa mitä se oli 60 vuotta sitten. Erittäin harvat aliupseerit olivat näitä
        maanpuolustushulluja, vaan useimmat olivat mennyt armeijaan just siksi ettei heitä halveksittaisi/syrjittäisi. Eli pelkoa tulla halveksittu/syrjitty on se kuuloisaa isänmaallisuutta. Kai minä sitten olen isänmaallinen?

        Niin, muutama kadetit jotka olivat mukana leireissä tulivat Virosta, koska niille se oli oiva tilaisuus kohottaa omaa elämänlaatuaan tulemalla Suomen armeijaan töihin. Se on sitten esimerkki sitä HEIDÄN isänmaallisuudestaan... :))


      • kukukukuku
        RauhanPuolesta kirjoitti:

        "Itse olisin HETI mennyt sivariin jos olisi tarjottu 6kk palvelusaika sekä 100€ päivärahat, niin isänmaallinen tämä kersantti on! "

        Tämän takia sivariaika onkin laitettu mahdollisimman epähoukuttelevaksi 13kk, ettei kukaan vaan valitsisi tätä vaihtoehtoa. Tässä olet varmasti oikeassa että monen sotilaan isänmaallisuus lakkaisi jos tarjotaan 100€ päivä puoli vuotta. Tämähän olisi sama kun kävisi töissä erittäin hyvällä palkalla. Jotain osoittaa kuitenkin isänmaallisuudestasi se että olet kersantti ja ollut vuoden armeijassa vaikka sivari kestää lähes saman ajan ja saa enemmän etuuksia ja vapaa-aikaa.

        "Pakko kuitenkin myöntää että mielummin kutsun itseäni isänmaalliseksi kuin myönnän sitä että minäkin olisin lähtenyt sivariin jos hinta olisi ollut sopiva. Kai sinäkin mielummin sanot olevasi antimilitaristinen kuin että myönnät että olisit mennyt armeijaan jos sinun ehtosi olisi toteutettu?"

        No tässä nähdään että suomessa ei ole todellista mielipiteen ja sananvapautta. Eniten ärsyttää se hyssyttely ja mielistely mitä armeija osakseen saa. Armeija ja sen kunnioittaminen on kuin jumala jota ei pilkata. Kukaan ei halua kuulla yhtään poikkipuolista sanaa meidän oikeudenmukaisesta ja ihanasta puolustusvoimista tai saa suurta vihaa osakseen. Täällä ei voi sanoa kovaan ääneen kaikille että armeija on paska paikka, mikä sortaa ihmisoikeuksia ja valitsin siviilipalvelun koska se on inhimillisempi ja helpompi vaihtoehto.

        Suomessa täytyy myhäillä ja nyökytellä aina sen mukaan mitä enemmistö on mieltä vaikka sisällä kiehuu järjetön raivo koko systeemiä kohtaan. Onhan se vittumaista ettei saa olla rehellinen ja aito oma persoona. Yhteiskunta ja sen kansalaiset kieltävät tämän ei lailla mutta suurella halveksunnalla ja syrjimisellä.

        "...sivariaika onkin laitettu mahdollisimman epähoukuttelevaksi 13kk, ettei kukaan vaan valitsisi tätä vaihtoehtoa."

        Ja silti niin monet menevät sinne. Joko aatteen tai lepsuilun tai "ei huvita"-asenteen takia. Tottakai puolustusvoimat tekee siviilipalveluksen kestosta epämiellyttävän. Sehän se pointti on: että saataisiin mahdollisimman monelle sotilaskoulutus siltä varalta, että pahin käy toteen. Työtuntien ja etuuksien kanssa ollaan sitten jo reilumpia... ainakin sen perusteella, mitä täällä sivarit kirjoittelevat.

        "No tässä nähdään että suomessa ei ole todellista mielipiteen ja sananvapautta."

        Tässähän se mielipiteen ja sanavapaus juuri piilee. Sinulla on oikeus olla pitämättä armeijasta ja sanoa se ääneen, mutta kaikkien ei ole pakko pitää sinun mielipiteestäsi ja myös he voivat sen sinulle sanoa. Kukaan ei kiellä. Vapaasti saatte kantanne asioista julki tuoda.

        "Armeija ja sen kunnioittaminen on kuin jumala jota ei pilkata."

        Eipäs nyt kuitenkaan aleta vertaamaan suomalaista maanpuolustustahtoa ja isänmaallisuutta mihinkään islamilaisfundamentalismiin. Ei tässä sentään niin pitkällä olla.

        "Kukaan ei halua kuulla yhtään poikkipuolista sanaa meidän oikeudenmukaisesta ja ihanasta puolustusvoimista tai saa suurta vihaa osakseen. Täällä ei voi sanoa kovaan ääneen kaikille että armeija on paska paikka, mikä sortaa ihmisoikeuksia ja valitsin siviilipalvelun koska se on inhimillisempi ja helpompi vaihtoehto."

        Kuinka moni armeijan käyneistä oikeasti välittää, mitä mieltä sivari on armeijasta, siis muu kuin se harvalukuinen joukko niitä ääri-isänmaallisia? Siinä vaiheessa alkaa kuitenkin monella sappi kiehua, kun aletaan yleistämään tyyliin: "Vain sotahullut homot menee armeijaan" ja leimataan kaikki asepalveluksen suorittaneet ties miksi. Sama toimii tietysti myös toisinpäin. Ja loppujen lopuksi se on ihan ymmärrettävää että alkaa vituttamaan, koska sellainen on ihmisluonto. Voit aivan vapaasti sanoa armeijasta mitä vain ääneen, mutta sinun täytyy ymmärtää, että kaikki eivät vain yksinkertaisesti pidä kannastasi, ethän sinäkään pidä isänmaallisten ihmisten kannasta maanpuolustukseen ja armeijaan.

        "Suomessa täytyy myhäillä ja nyökytellä aina sen mukaan mitä enemmistö on mieltä..."

        Missä maassa näin ei olisi? Missä maassa ei ole sitä massaa, jonka mukana suurin osa porukasta kulkee? Tietenkään kenenkään täällä ei ole pakko nyökytellä ja myhäillä, koska nyt ei tosiaankaan ole kysymys siitä islamilaisfundamentalismista, eikä sinulla ole vaaraa joutua kauppatorille hirtetyksi tai kivitetyksi massasta poikkeavan mielipiteesi takia; ja sitä paitsi monihan on kanssasi samaa mieltä.

        "Onhan se vittumaista ettei saa olla rehellinen ja aito oma persoona."

        Tottakai saa olla! Ja kuuluukin! Olen sataprosenttisen varma, että enemmistö suomalaisista, jolleivat ihan kaikki, arvostaa rehellisyyttä ja avoimuutta. Jos kuitenkin katsot, ettet voi jollekin sanoa mitä mieltä todella olet jostakin asiasta, niin ainahan voit jättää osan totuudesta kertomatta. Se ei ole valehtelua eikä rehellisyyden puutetta.


      • Vänrikki
        RauhanPuolesta kirjoitti:

        "Itse olisin HETI mennyt sivariin jos olisi tarjottu 6kk palvelusaika sekä 100€ päivärahat, niin isänmaallinen tämä kersantti on! "

        Tämän takia sivariaika onkin laitettu mahdollisimman epähoukuttelevaksi 13kk, ettei kukaan vaan valitsisi tätä vaihtoehtoa. Tässä olet varmasti oikeassa että monen sotilaan isänmaallisuus lakkaisi jos tarjotaan 100€ päivä puoli vuotta. Tämähän olisi sama kun kävisi töissä erittäin hyvällä palkalla. Jotain osoittaa kuitenkin isänmaallisuudestasi se että olet kersantti ja ollut vuoden armeijassa vaikka sivari kestää lähes saman ajan ja saa enemmän etuuksia ja vapaa-aikaa.

        "Pakko kuitenkin myöntää että mielummin kutsun itseäni isänmaalliseksi kuin myönnän sitä että minäkin olisin lähtenyt sivariin jos hinta olisi ollut sopiva. Kai sinäkin mielummin sanot olevasi antimilitaristinen kuin että myönnät että olisit mennyt armeijaan jos sinun ehtosi olisi toteutettu?"

        No tässä nähdään että suomessa ei ole todellista mielipiteen ja sananvapautta. Eniten ärsyttää se hyssyttely ja mielistely mitä armeija osakseen saa. Armeija ja sen kunnioittaminen on kuin jumala jota ei pilkata. Kukaan ei halua kuulla yhtään poikkipuolista sanaa meidän oikeudenmukaisesta ja ihanasta puolustusvoimista tai saa suurta vihaa osakseen. Täällä ei voi sanoa kovaan ääneen kaikille että armeija on paska paikka, mikä sortaa ihmisoikeuksia ja valitsin siviilipalvelun koska se on inhimillisempi ja helpompi vaihtoehto.

        Suomessa täytyy myhäillä ja nyökytellä aina sen mukaan mitä enemmistö on mieltä vaikka sisällä kiehuu järjetön raivo koko systeemiä kohtaan. Onhan se vittumaista ettei saa olla rehellinen ja aito oma persoona. Yhteiskunta ja sen kansalaiset kieltävät tämän ei lailla mutta suurella halveksunnalla ja syrjimisellä.

        Pakko minunkin vastata jotain. Ensinnäkin 100 eur/päivä ei ole mikään hyvä palkka vaan keskiverto palkka. 300 eur/päivätyön 8h on hyvä palkka. Toiseksi se, että on käynyt armeijan, on varmasti monille sen verran kunnia-asia ja kokemus ja oikeasti Suomessa kannatetaan poikkeuksellisen voimakkaasti armeijaa ja isänmaata historiamme takia ja myös kansanluonteen takia. Minä olisin varmasti käynyt armeijan vaikka sivarista olisi saanut 200 eur/vrk, ja päässyt 6 kk sieltä. Sanotaan nyt tähän sitten, että hintani että olisin hankkinut sivarin statuksen reserviupseeriuden sijaan olisi ollut noin 30.000 eur, myöhemmin ehkäpä enemmän, kun raha ei ole enää niin tärkeää iän karttuessa. Siis 30.000 eur / (6kk*20pv/kk) = 250 eur /vrk
        olisi pitänyt maksaa sivarista vähintään ja se ei olisi saanut kestää kuin 6 kk. jos se olisi vuoden vienyt, niin sitten 60.000 eur vähintään.

        Valasta vielä se, että siinä vannotaan ne asiat mitä varten armeijaa käydään. Siis jos ei valaa suostu vannomaan, niin on väärässä paikassa, koska silloin koulutettua miestä ei voida käyttää siihen tehtävään mitä varten hänet joskus laitettaisiin metsään jne. Siis vaikka komennetaan tappamaan oman hengen uhalla vihollisia ja tuhoamaan heidän sotakalustoa yms. niin "joukkoani ja paikkaani siinä, en jätä missään olosuhteissa, vaan suoritan annetun tehtävän loppuun niin kauan kuin minussa voimia on." (ennenhän tuossa vannottiin "viimeiseen veripisaraan" tms., sittemmin laitettu siistimmäksi ilmaisua, mutta sama asiahan se) Jollei tuota vanno, niin sitten oikea paikka on se sivari, eikö, tuolloin voidaan olettaa kyseessä olevan enempi vähempi vakaumustakin nimittäin. ehkä voi olla vain pelkuri ilman vakaumustakin, lain mukaanhan he eivät saisi mennä sivariin, eikö?


      • Omaelamankerrallinen kommen...
        Vänrikki kirjoitti:

        Pakko minunkin vastata jotain. Ensinnäkin 100 eur/päivä ei ole mikään hyvä palkka vaan keskiverto palkka. 300 eur/päivätyön 8h on hyvä palkka. Toiseksi se, että on käynyt armeijan, on varmasti monille sen verran kunnia-asia ja kokemus ja oikeasti Suomessa kannatetaan poikkeuksellisen voimakkaasti armeijaa ja isänmaata historiamme takia ja myös kansanluonteen takia. Minä olisin varmasti käynyt armeijan vaikka sivarista olisi saanut 200 eur/vrk, ja päässyt 6 kk sieltä. Sanotaan nyt tähän sitten, että hintani että olisin hankkinut sivarin statuksen reserviupseeriuden sijaan olisi ollut noin 30.000 eur, myöhemmin ehkäpä enemmän, kun raha ei ole enää niin tärkeää iän karttuessa. Siis 30.000 eur / (6kk*20pv/kk) = 250 eur /vrk
        olisi pitänyt maksaa sivarista vähintään ja se ei olisi saanut kestää kuin 6 kk. jos se olisi vuoden vienyt, niin sitten 60.000 eur vähintään.

        Valasta vielä se, että siinä vannotaan ne asiat mitä varten armeijaa käydään. Siis jos ei valaa suostu vannomaan, niin on väärässä paikassa, koska silloin koulutettua miestä ei voida käyttää siihen tehtävään mitä varten hänet joskus laitettaisiin metsään jne. Siis vaikka komennetaan tappamaan oman hengen uhalla vihollisia ja tuhoamaan heidän sotakalustoa yms. niin "joukkoani ja paikkaani siinä, en jätä missään olosuhteissa, vaan suoritan annetun tehtävän loppuun niin kauan kuin minussa voimia on." (ennenhän tuossa vannottiin "viimeiseen veripisaraan" tms., sittemmin laitettu siistimmäksi ilmaisua, mutta sama asiahan se) Jollei tuota vanno, niin sitten oikea paikka on se sivari, eikö, tuolloin voidaan olettaa kyseessä olevan enempi vähempi vakaumustakin nimittäin. ehkä voi olla vain pelkuri ilman vakaumustakin, lain mukaanhan he eivät saisi mennä sivariin, eikö?

        "ehkä voi olla vain pelkuri ilman vakaumustakin, lain mukaanhan he eivät saisi mennä sivariin, eikö?"

        Puhu vain omasta puolestasi.

        Minusta tyynyliinojen jarjestelyssa ei ole mitaan pelottavaa.

        Siksihan tytotkin ovat armeijassa.


      • Vänrikki kirjoitti:

        Pakko minunkin vastata jotain. Ensinnäkin 100 eur/päivä ei ole mikään hyvä palkka vaan keskiverto palkka. 300 eur/päivätyön 8h on hyvä palkka. Toiseksi se, että on käynyt armeijan, on varmasti monille sen verran kunnia-asia ja kokemus ja oikeasti Suomessa kannatetaan poikkeuksellisen voimakkaasti armeijaa ja isänmaata historiamme takia ja myös kansanluonteen takia. Minä olisin varmasti käynyt armeijan vaikka sivarista olisi saanut 200 eur/vrk, ja päässyt 6 kk sieltä. Sanotaan nyt tähän sitten, että hintani että olisin hankkinut sivarin statuksen reserviupseeriuden sijaan olisi ollut noin 30.000 eur, myöhemmin ehkäpä enemmän, kun raha ei ole enää niin tärkeää iän karttuessa. Siis 30.000 eur / (6kk*20pv/kk) = 250 eur /vrk
        olisi pitänyt maksaa sivarista vähintään ja se ei olisi saanut kestää kuin 6 kk. jos se olisi vuoden vienyt, niin sitten 60.000 eur vähintään.

        Valasta vielä se, että siinä vannotaan ne asiat mitä varten armeijaa käydään. Siis jos ei valaa suostu vannomaan, niin on väärässä paikassa, koska silloin koulutettua miestä ei voida käyttää siihen tehtävään mitä varten hänet joskus laitettaisiin metsään jne. Siis vaikka komennetaan tappamaan oman hengen uhalla vihollisia ja tuhoamaan heidän sotakalustoa yms. niin "joukkoani ja paikkaani siinä, en jätä missään olosuhteissa, vaan suoritan annetun tehtävän loppuun niin kauan kuin minussa voimia on." (ennenhän tuossa vannottiin "viimeiseen veripisaraan" tms., sittemmin laitettu siistimmäksi ilmaisua, mutta sama asiahan se) Jollei tuota vanno, niin sitten oikea paikka on se sivari, eikö, tuolloin voidaan olettaa kyseessä olevan enempi vähempi vakaumustakin nimittäin. ehkä voi olla vain pelkuri ilman vakaumustakin, lain mukaanhan he eivät saisi mennä sivariin, eikö?

        Minä siis olen vakaumuksellinen sivari vaikka en noista vakaumuksista mitään ymmärräkään.

        "(ennenhän tuossa vannottiin "viimeiseen veripisaraan" tms., sittemmin laitettu siistimmäksi ilmaisua, mutta sama asiahan se) Jollei tuota vanno, niin sitten oikea paikka on se sivari, eikö, tuolloin voidaan olettaa kyseessä olevan enempi vähempi vakaumustakin nimittäin."

        En siis suostu mistään hinnasta tarttumaan aseeseen ja tappamaan ihmisiä tämän valtion takia. Tämän asian voin vakuuttaa ja sen takana pysyn, mieluummin kuolen itse kuin tapan ainoatakaan maailman ihmistä.

        "Valasta vielä se, että siinä vannotaan ne asiat mitä varten armeijaa käydään. Siis jos ei valaa suostu vannomaan, niin on väärässä paikassa, koska silloin koulutettua miestä ei voida käyttää siihen tehtävään mitä varten hänet joskus laitettaisiin metsään jne. Siis vaikka komennetaan tappamaan oman hengen uhalla vihollisia ja tuhoamaan heidän sotakalustoa yms. niin "joukkoani ja paikkaani siinä, en jätä missään olosuhteissa, vaan suoritan annetun tehtävän loppuun niin kauan kuin minussa voimia on."

        Tämä valan vakuuttaminen on yksi oksettavimmista ja törkeimmistä rikoksista ihmisyyttä vastaan. Anteeksi vaan vänrikki mutta en ole vieläkään keksinyt tämän valan ideaa että valtio pakottaa miehen sotimaan ja tappamaan ja jopa kuolemaan jotta yhteiskunta voi jatkaa pyörimistään. Sinulle ei inhimillisyys, ihmisyys ja elämän kunnioitus taida merkitä mitään vaan on hienompaa taistella viimeiseen veripisaraan ja nähdä kuolemaa vain sen takia että suomi-niminen valtio saa olla maailmassa.

        Ei mene jakeluuni onneksi olenkin sivari ja tällaisena pysyn tiedän ainakin sodan tullen että olen ollut sankari koska en ole suostunut ketään tappamaan vaikka oma henki menisi.


      • kukukukuku
        RauhanPuolesta kirjoitti:

        Minä siis olen vakaumuksellinen sivari vaikka en noista vakaumuksista mitään ymmärräkään.

        "(ennenhän tuossa vannottiin "viimeiseen veripisaraan" tms., sittemmin laitettu siistimmäksi ilmaisua, mutta sama asiahan se) Jollei tuota vanno, niin sitten oikea paikka on se sivari, eikö, tuolloin voidaan olettaa kyseessä olevan enempi vähempi vakaumustakin nimittäin."

        En siis suostu mistään hinnasta tarttumaan aseeseen ja tappamaan ihmisiä tämän valtion takia. Tämän asian voin vakuuttaa ja sen takana pysyn, mieluummin kuolen itse kuin tapan ainoatakaan maailman ihmistä.

        "Valasta vielä se, että siinä vannotaan ne asiat mitä varten armeijaa käydään. Siis jos ei valaa suostu vannomaan, niin on väärässä paikassa, koska silloin koulutettua miestä ei voida käyttää siihen tehtävään mitä varten hänet joskus laitettaisiin metsään jne. Siis vaikka komennetaan tappamaan oman hengen uhalla vihollisia ja tuhoamaan heidän sotakalustoa yms. niin "joukkoani ja paikkaani siinä, en jätä missään olosuhteissa, vaan suoritan annetun tehtävän loppuun niin kauan kuin minussa voimia on."

        Tämä valan vakuuttaminen on yksi oksettavimmista ja törkeimmistä rikoksista ihmisyyttä vastaan. Anteeksi vaan vänrikki mutta en ole vieläkään keksinyt tämän valan ideaa että valtio pakottaa miehen sotimaan ja tappamaan ja jopa kuolemaan jotta yhteiskunta voi jatkaa pyörimistään. Sinulle ei inhimillisyys, ihmisyys ja elämän kunnioitus taida merkitä mitään vaan on hienompaa taistella viimeiseen veripisaraan ja nähdä kuolemaa vain sen takia että suomi-niminen valtio saa olla maailmassa.

        Ei mene jakeluuni onneksi olenkin sivari ja tällaisena pysyn tiedän ainakin sodan tullen että olen ollut sankari koska en ole suostunut ketään tappamaan vaikka oma henki menisi.

        Kyllähän sinun täytyy vakaumuksesta jotain ymmärtää, jos kerran olet valmis ottamaan kuulan omaan ruhoosi sen sijaan, että tappaisit itsepuolustuksena henkilön, jonka aikomuksena on tappaa sinut ja mahdollisesti jälkeenpäin monia muita. Tämähän ei tietenkään edistä maailmanrauhaa, koska yksi sen aatteen kannattajista on pyyhitty pois ja rikollinen hyökkääjä jatkaa matkaansa kuolemaa kylväen.

        "Tämä valan vakuuttaminen on yksi oksettavimmista ja törkeimmistä rikoksista ihmisyyttä vastaan."

        Hmm. Eikö ole oksettavampaa hyökätä toiseen maahan pelkästään vallan ja poliittisen aseman takia. Puolustusvoimat puolustaa rauhaa tällä Suomeksi kutsutulla alueella, se sen tarkoitus ainakin on.

        Aiemmasta kommentistasi voitaneen päätellä, että jos sota syttyy, sinä et kuole vankan vakaumuksesi puolesta vaan sen takia. Ja eikö tällöin ole kyseessä, nyt kun kerran vakaumuksista ja aatteista puhutaan, melkoisen typerä ratkaisu. Puhut koko ajan ystävinesi ihmisen alistamisesta - puolustusvoimat alistaa ja siihen ei pidä alistua, amnesty sitä ja tätä jne. - mutta olet kuitenkin itse valmis alistumaan satoja kertoja suuremman ihmisyyttä sortavan rikoksen edessä.


    • Sivariman

      Jos se kestäisi tiivistettynä korkeintaan 3 kuukautta, jos siellä toimisivat käskyttäjinä asialliset ihmiset, jos sitä simputuspaskaa olisi vähemmän ja ehtisi aamulla käydä paskallakin ja pitää perushygieniasta huolta, jos siellä opetettaisiin tappamisen jaloa taitoa ja oleennaisia asioita aseista ja sodan käymisestä, jos sieltä jätettäisiin kaikenlainen turhanpäiväinen paska ja lusmuaminen tyhjä ajantappaminen pois, jos sieltä saisi viikonloput lomaa, jos siellä ei tarvitsisi vannoa mitään mitä voisi myöhemmin katua.

    • vaate

      sotatilassa.

    • vapaaehtoinen ja paljon järkevämpi. Lisäksi ajatusmaailmaani pitäisi aika reilusti muuttaa. Minun pitäisi tuntea isänmaallisuutta ja velvollisuudentuntoa maata kohtaan. Lisäksi minun pitäisi hyväksyä sota osana politiikkaa. Nämä ajatukset ovat heränneet lähinnä vasta sivarissa, vaikka olen aina ollut rauhaarakastava.

    • 1/2/3/4/5

      Itseasiassa en lähtisi mistään hinnasta ja on täyttä TOTTA!

    • inssipoika

      jos vain pääsisin.Tuli hairahdettua muutama vuosi sitten sivariin ja nyt valmistumisen jälkeen työpaikkojen ovet pysyvät kiinni.Kaduttaa!

      • jeajee

        Kaikenlaisia vellihousuja, jos pitää vakaumusta muuttaa sen takia, että saisi jotain tiettyä hommaa. Syytäkin kaduttaa feikki!


      • Viikon vitsi

        "jos vain pääsisin.Tuli hairahdettua muutama vuosi sitten sivariin ja nyt valmistumisen jälkeen työpaikkojen ovet pysyvät kiinni.Kaduttaa!"

        Kannattais yrittaa ehka muualta toita kuin paaesikunnasta :D


      • Maxpox

        Kyllä meille vaan sanottiin aikanaan, että jos myöhemmin tulee katumapäälle voi sen armeijan käydä sivarista huolimatta...kun nuorena voi tehdä hölmöjä päätöksiä kuulema.

        Että mitä helvettiä provoilet?


      • inssipoika
        Maxpox kirjoitti:

        Kyllä meille vaan sanottiin aikanaan, että jos myöhemmin tulee katumapäälle voi sen armeijan käydä sivarista huolimatta...kun nuorena voi tehdä hölmöjä päätöksiä kuulema.

        Että mitä helvettiä provoilet?

        lukea kirjoituksiani niistä esteistä joita olen kohdannut.Kysyin syksyllä mahdollisuutta suorittaa varusmiespalvelus mutta ei onnistu kun ole käynyt sivarin.Se siitä provoilusta:)


    • Totaali II

      Joko asepalvelus kaikille, tai ei kenellekään pakolliseksi.

      Tai sitten esim. verohelpotuksia intin käyneille miehille.

      Tiettyjen kansanosien rusinat pullasta meininki ei ole oikein!

    • Pro patria

      Pidempi palvelusaika, esim. tyyliin Venäjä 24-36kk ja kunnollinen sotilaskoulutus, eikä mitään 6kk pelleilyä. Palveluksen tulisi olla myös fyysisesti vaativaa, eikä nykymuotoista maitoilua.

      Maanpuolustus isänmaanpuolustukseksi, ei Naton ja EU:n perseennuolemista.

      Näillä ehdoilla lähtisin heti tilaisuuden tullen.
      Olen 13 kk palvellut ex-sivari.

      • Heti klaniks ja luukulle

        ...ja akat helvettiin sielta jos armeija on kerran miesten koulu.


    • menisin jos

      Jos homot saatais sielta pois. Joka jannulta kuulee naita saippuanpudotusjuttuja suihkusta kun homppelit hakeutuu inttiin pervoilemaan.

      ja sitten on se "kiire ei mihinkaan" ja yhteisrunkkaukset jne.

      Eli sitten kun alkaa olla edes jollain lailla ammattimainen ote, muutenkin kuin tyynyliinan viikkauksessa ja masturboinnissa.

      • 1/01

        Löytyyhän näitä "sankareita" sivareissakin, eikö?


      • Tuumorinhajuton
        1/01 kirjoitti:

        Löytyyhän näitä "sankareita" sivareissakin, eikö?

        EI.


      • Tuumorinhajuton kirjoitti:

        EI.

        Ensinnäkin kaikkea ei voi mitata aina pelkästään rahassa, sillä on sellaisia asioita jotka eivät ole korvattavissa edes suurilla rahasummilla. Menetetty vapaus, omien mielipiteiden unohtaminen ja kaikkien omien periaatteiden vastainen toiminta eivät ole korvattavissa rahalla. Vielä kun muistaa sen että toisille armeija saattaa aiheuttaa hyvinkin vakavia henkisiä kärsimyksiä.

        Itse en menisi armeijaan mistään hinnasta, koska kyseinen laitos on kaikin tavoin minun elämänarvojani vastaan. En todellakaan halua tukea sellaista laitosta, jonka tarkoitus on opettaa nuorille miehille tehokkaimmat keinot toisten ihmisten tappamiseen.

        Lisäksi suomen armeija on rasistinen, venäläisvastainen, sekä myös kommunismin vastainen laitos. Kaiken huipuksi puolustusvoimat on kansalaissodan voittajien, eli näiden valkoisten lahtareiden perustama. Joten voi hyvin sanoa että sen toiminta on kaikin tavoin minun elämänarvojeni vastaista, sen vuoksi en halua antaa suomen armeijalle minkäänlaista tukea/kunnioitusta.


      • ressu
        DarkFear kirjoitti:

        Ensinnäkin kaikkea ei voi mitata aina pelkästään rahassa, sillä on sellaisia asioita jotka eivät ole korvattavissa edes suurilla rahasummilla. Menetetty vapaus, omien mielipiteiden unohtaminen ja kaikkien omien periaatteiden vastainen toiminta eivät ole korvattavissa rahalla. Vielä kun muistaa sen että toisille armeija saattaa aiheuttaa hyvinkin vakavia henkisiä kärsimyksiä.

        Itse en menisi armeijaan mistään hinnasta, koska kyseinen laitos on kaikin tavoin minun elämänarvojani vastaan. En todellakaan halua tukea sellaista laitosta, jonka tarkoitus on opettaa nuorille miehille tehokkaimmat keinot toisten ihmisten tappamiseen.

        Lisäksi suomen armeija on rasistinen, venäläisvastainen, sekä myös kommunismin vastainen laitos. Kaiken huipuksi puolustusvoimat on kansalaissodan voittajien, eli näiden valkoisten lahtareiden perustama. Joten voi hyvin sanoa että sen toiminta on kaikin tavoin minun elämänarvojeni vastaista, sen vuoksi en halua antaa suomen armeijalle minkäänlaista tukea/kunnioitusta.

        Väität jälleen puolustusvoimia rasistiseksi. T

        Tuostahan me jo aikanaan keskusteltiin. Silloin et kyennyt perustelemaan väitettäsi mitenkään. Jokohan nyt?


    • dream of true freedom

      en menisi armeijaan vaikka reservin punaniska upseeri tai presidentti pitäis asetta ohimolla. en tue tällaista toimintaa enkä suosittele kenellekään.

    • Isänmaan turva-toivo

      On Suomessa vielä sentään täysjärkisiä ja sivistyneitä kanslaisia. Tietysti jokainen osaa tappaa mikäli selliseen tekoon on välttämättä tarve äärimmäisessä tilanteessa; kotiansa saa aina puolustaa, lapsia ja omaa henkeään.Päällehyökkääjä, siis aloittaja kahnauksessa, on aina se syyllinen ja saa siitä syystä ottaa täyden vastuun syistä, seurauksista ja kaikista vahingoista.Puolustajan tulee kuitenkin muistaa käyttää voimakeinoja juuri tarpeellinen määrä ja suhteessa mahdolliseen vaaraan. Ei pakollista armeijaa, siis asevelvollisuutta tarvita Suomessa ja ei juuri muuallakaan. Joka puolella riittää vapaaehtoisia tappamisen opiskeluun halukkaita pienellä palkkiolla.Armeija on sivistyneen yhteiskunnan mätäpaise ja yhteiskunnan resurssien tuhlausta.Rahoille olisi muutakin, parempaa käyttöä.
      Sitä paitsi; tulevaisuudessa maiden väliset konfliktit ratkaistaan ääritilanteissa IT_ teknologian avulla, ei mitään puolustusvoimia miehistöineen tarvita. Maailmassa on monta ollut diktaattoria, monta vielä jäljellä ja Suomen varuskunnissa on n.90 vuoden aikana ollut tuhansia pikku-diktaattoreita ja omasta mielestään suuria sotaherroja. On ollut Mannerheim,
      Siilasvuo, Sihvo, Valden, Airo, O esch,Keinonen, Leinonen, Sutela ja muita hutiveikkoja.

    • Tukka kasvaa

      Tukan pakko leikkuu poistettava myös miehiltä.

      Kun olin sivarissa oli 80% pitkätukkaisia. Nykyisin sivarit ovat lyhyt tukkaisia.
      Ratkaisu kyllä keksittiin jo 8kk-->6kk lyheni lyhin armeija aika.
      Eli 6kk armeija VS 13kk sivari on ollut toimiva ratkaisu tukan leikkuu ongelmaan.
      7kk lyhyempi aika olisi pistänyt minutkin armeijaan ja nahkatukka kiiltäisi.

    • himo sovari

      Mielestäni sotilaan ura on ammatti siinä missä muutkin. Koen, että velvollisuuteni korruptoitunutta nykysysteemiä kohtaan on olla kriittinen, mutta tehdä työni ja maksaa veroni. Jos valtiokoneisto ei olisi näin läpimätä, niin olisin saattanut jopa inttiin mennäkin.

    • Itse kävin inttiä puolitoista viikkoa. Suurin lopettamisen syyni oli huono kunto ja surkea itseluottamus. Myös kamala helle samaan aikaan otti koville. (Kunto oli surkea, kun ei kiinnostanut kohentaa kuntoa eli oma vika. Kiinnostus inttiä kohtaan nolla alusta alkaen.)

      Nyt olen aloittanut sivarin ja välillä olen tyytyväinen päätökseeni ja välillä taas en ole. Monet kysymykset askarruttavat mieltäni. Huoliiko kukan nainen koskaan minua, kun en ole mies ja käynyt inttiä. Entä mitä kerron omille lapsilleni jos sellaisia tulevaisuudessa tulee, kun en käynyt inttiä. =

      • Karvapää sivari

        Varmaan harmittaa eniten sitten kun olet 6kk käynyt. Vielä 7kk jäljellä kun tukkansa leikanneet pääsevät kotiin.


    • thailaisenmies

      Suomen ämmistä en tiedä, mutta ulkomailta saat soman vaimon, vaikka aasiasta. Sielläkun katsotaan ihmiseen ei arvoihin tai asemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      273
      2730
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      209
      1753
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1465
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1221
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1081
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      943
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      72
      826
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      740
    Aihe