Yksi asia, joka minua sosiaalisin perustein tehtävissä aborteissa häiritsee paljon, on sellainen nurinkurisuus, että niissä maissa, joissa sellaisille aborteille olisi kaikkein vähiten tarvetta, sellaisia kuitenkin tehdään liukuhihnalta. Esimerkiksi Suomi ja läntiset teollisuusmaat yleensäkin ovat varmasti tarpeeksi rikkaita huolehtimaan siitä, että vaikeammassakin taloudellisessa tilanteessa olevilla odottavilla äideillä ja nuorillapareilla olisi mahdollisuus astua tuetusti vanhemmuuden haasteeseen. "Aborttikulttuurin" ikävä sivutuote on myös syntyvyyden aleneminen hälyttävän alhaiselle tasolle ja (näennäisesti) tahattoman lapsettomuuden yleistyminen. Sen sijaan kehitysmaissa, kuten hyvin tiedämme, lapsia synnytetään paljon hyvin vaikeisiinkin olosuhteisiin.
Ihmisen lisääntymisen etiikasta
6
742
Vastaukset
- Saara
Kehitysmaissa elää paljon oppimatonta ja köyhää populaa, joilla ei ole mahdollisuuksia tai tietämystä perhesuunnitteluun. Ja koskapa joka tapauksessa huomattava määrä syntyneistä kuolee jo pikkulapsina, on hyvä tehdä varmuuden vuoksi "varastoon" ylimääräisiä.
Kehittyneessä maailmassa ihminen on vihdoinkin havahtunut siihen, että elämä voi olla myös mukavaa. Eihän kukaan tosissaan aborttia taloudellisten syiden vuoksi tee - se on vain helpoin heitto, kun Suomenkin vinoutuneessa lainsäädännössä jokin syy on esitettävä. - anja
Tätä olen minäkin miettinyt.Olen keskustellut tuosta abortista ja miettinyt kuka on hyvä vanhempi ja onko meillä oikeus päättää kenenkään toisen elämästä.Äitini kanssa joskus sovittiin että jos meistä toinen joutuu vihannesasteella sairaalaan ja loppuiäksi letkujen varaan annoimme toisillemme luvan käydä vetämässä piuhat irti koneesta...olen sitäkin miettinyt että pystyisinkö oikeesti tekemään sen ratkaisun tositilanteessa.Onko se rakkautta että lopettaa turhan kärsimyksen vai se että odottaa ja odottaa ihmettä tapahtuvaksi.Nyt kun lesboparit haaveilee oikeudestaan tulla äidiksi niin onko meillä oikeus tuomita heidän toivettaan.sehän on naisen luonnollisin toive.Mutta tekeekö se äidistä huonon huoltajan tai rakastaako se nainen vähemmän lastaan jos hän elää naisen kanssa parisuhteessa.Minä olen sitä mieltä että jos ihminen saa olla aidosti oma itsensä hän silloin myös kykenee rakastamaan itseään sellaisena kuin on.Ja sellainen ihminen taas on kykenevä rakastamaan myös toisia ihmisiä.Monet varmaan luulee että lesbo olis myös lasten hyväksikäyttäjä.Ei kai se aikuisuutta kuitenkaan syrjäytä.En minäkään jaa seksuaalisuuttani lasteni kanssa eihän se ole normaalia.Sen kyllä uskon että lapsella on siinä iässä ongelmia kun se tajuaa että mun äiti ja äiti onkin mun " isä ja äiti"..mutta toisaalta kun lapsi siihen pienestä kasvaa niin eikö se ole ihmettelyn aihe enemmän naapureille kuin lapselle.Mutta se mitä mä tässä ajan nyt takaa on se että kun meillä tässä sivistyneessä maassa vielä tehdään niitä abortteja niinkin paljon, joista jokainen on turha kuolema koska se voidaan ehkäistä.jumaliste.missä ne kondomit on!niin miksi sitten on oikeus kieltää kiinteään rakastavaan parisuhteeseen toivotun lapsen hankkiminen..sitä mä en tajua.on oikeus tappaa viattomia ihmisen alkuja mutta ei ole lupaa tehdä lapsia kun niitä toivotaan..eikö tämä ole kummallista?tappaminen on luvallista mutta rakastaminen ei...sairasta.onni on syntyä heterona.onni on syntyä hedelmöityskykyisenä.onni on löytää se oikea.onni on perheonni.onni on mahtua sopivaan ihmismuottiin.onni on kuulua tiettyyn ihmisryhmään...rotuun... uskontoon..meitä onnellisia on loppujen lopuksi aika vähän.Miksi meidän pitää kieltää toisilta se vähäinenkin onni.edes jossain asiassa.että meidän oma onnemme tuntuisi vähän paremmalta??siksikö??painamalla toista alas voi itse nähdä ylemmäs.niinkö?siinäpä miettimistä.
- hoitsu
Sosiaalisiin perusteluiden syynä on usein se, että ei vain haluta lasta. Siinä tilanteessa ei olisi mitään merkitystä vaikka olisi naimisissa itse Roope ankan kanssa.
Tietty osalla niistä tapauksista on unohtunut ehkäisy viikonloppua viettäessä ja ompa joillakin se ehkäisy pettänytkin vaikka sitä olisi kuinka oikein käytetty.
Joten raskauden taustalla olevista syistä on ihan turha yrittääkään niputtaa yhtä tiivistä porukkaa. Siinä on moneen junaan menijöitä.
Lisäksi täälä sivistyksen ja kehityksen parissa on mahdollisuus perhesuunnitteluun, kun taas kehitysmaissa ei ole. Kehitysmaissa lasten asemakin on ihan eri kuin täälä meillä. Kehitysmaissa niitä lapsia vain tulee, meillä sitä yritetään kontrolloida mahdollisuuksien mukaan. Meillä on yleisesti perjaatteena, että lapsella on oikeus olla haluttu -> jotta lapsi saisi parhaan mahdollisen hoidon kasvatuksen ja paljon rakkautta. Mikäli henkilö itse tietää ettei voi tarjota omasta mielestään kaikkea tarvittavaa hän voi ehkäistä raskauden ja viimekädessä keskeyttää sen.
Jos nyt heittäydytään ihan utopistisiksi niin abortin kieltäminen aiheuttaisi vain tuskaa ja kurjuutta monille naisille (jotka nyt abortin saisivat) ja lapsille. Ja siten myös naisten tasa-arvosta ei voitaisi puhua senkään vertaa mitä nyt.
Tietenkin kun ap on mies, hän ei kaikkia ulottuvuuksia tuskin tästä asiasta pysty edes näkemään. Hän kaikesta päätellen olettaa, että äidin rakkaus ja hoiva vietti lasta kohtaan ovat automaattisesti vahvoja kaikilla. Asian laita ei todellakaan ole niin. - ex-potilas
Tässäpä pieni katkelma keskustelustani hoitavan lääkärin kanssa (paikka keskussairaalan naistentautien poli, käynnin aihe neljännen raskauden alkuvaiheen verinen vuoto).
- Teillä siis keskenmenoepäily. Oletteko harkinneet aborttia? Teillähän on kolme lasta, ikää yli 30 v. ei vakituista työpaikkaa ja nuorin lapsi alle 1 v.
- En ole harkinnut, vaikka lapsi saikin alkunsa yhdestä unohtuneesta kondomista. Meidän perheessä ehkäistään etukäteen ei jälkikäteen.
- Vai kerralla raskaaksi? Yleensä hedelmöityshoidoissa, joissa olosuhteet ovat optimaaliset, onnistumisprosentti on vain n. 15 % luokkaa.
- Teillähän on kummallinen työ, toisella kädellä teette abortteja ja toisella hedelmöityshoitoja!
- Tämähän kuuluu perusterveydenhuoltoon, jonka yhteiskunta on velvollinen järjestämään ja kustantamaan.
Tämä tarina on tosi, en saanut keskenmenoa, en tehnyt aborttia vaan jäin ihmettelemään maailman menoa.- Saara
maailma olisikin kai liian onnellinen paikka, mikäli kaikki lasta toivovat tulisivat raskaaksi ja kukaan lasta haluamaton ei tulisi... On sillä sanakin, utopia :)
- äitee +4
siis oikeasti oletko siinä luulossa että kehitysmaissa lapsia syntyy vaikka abortti ja ehkäisy olisi tarjolla? Ei taida olla, mutta himot on..
Suomalaisten syntyvyyden alenemisen yksi syy on silkka raha ja talous. Ensinnäkin kaikkia koulutksia on pidennetty vähintään vuodella reilussa kymmenessä vuodessa. Peruskoulumme on kansainvälisesti korkeatasoinen ja silti ammatillisiin oppilaitoksiin lisätään jatkuvasti yleissivistäviä aineita ja sama muissa opinahjoissa. Ihmiset valmistuvat vanhempina..
Asuminen on todella kallista ja asunnon ostaminen vaatii suuren taloudellisen panoksen. Opiskelujen takia otettujen lainojen päälle tämä menoerä ei juuri houkuta jäämään noin puolelle palkalle äitiyslomalle juuri kun taloudellisia huolia ei olisi liiemmin..
Miten lapsiperheitä tuetaan? Lapsilisällä maksaa päiväkotipaikan. Kaikki muut kulut lapsesta jää vanhemmille ja moni miettii onko valmis moiseen satsaukseen. Asunnon ostajan korkovähennys on liki vitsi aiempaan verrattuna. Muut perhe-etuudet joita ennen oli verotuksessa on poistettu ja inflaatiokaan ei maksa lainoja..
Jokainen järkevä ihminen jättää lasten teon yhteen tai kahteen. Jos tämä yhteiskunta todella kaipaa uusia veronmaksajia saa se tulla vastaan vähän myös! Meillä on neljä hankittu kun tuntui mukavalta määrältä, mutta se on todella tyhmää taloudellisesti vaikka se ei saisi olla päällimmäinen ajatus.. enemmänkin olisi jos se olisi mitenkään järkevää niin ettei mykyisestä elintasosta joudu tinkimään.
Abortti ei tämän maan syntyvyyttä hetkuta suuntaan tai toiseen tilastollisesti merkittävästi vaikka sosiaalinen peruste poistetaan.
Niin sitä taloudellista satsausta odotellessa pidetään lapsentekoa vireillä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383839Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362974Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt91882Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51608Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41089- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23731