Anteeksi vaan mutta

ihmettelennn

Ihmettelen suuresti ihmisiä, jotka jättävät muutaman satasen laskun maksamatta ja lopulta luottotiedot ovat menneet. Luottotiedot ovat asuntolainan ottajalle äärimmäisen tärkeä olla kunnossa.

Nyt kysynkin, että olitko vaan niin ajattelematon vai onko asiaan joku toinen syy.

Minulle vanhemmat jaksoivat jauhaa, että älä jätä laskuja maksamatta ajoissa. Sanoivat, että jos ei rahat riitä, pitää ottaa heti yhteyttä velkojaan ja sopia asiasta.

Ne jotka ovat menettäneet luottotietonsa ovat pankin silmissä täysiä luusereita, jopa enemmän kuin sillan alla elävät työttömät, joilla on luottotiedot kunnossa.

5

917

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .................

Olin hyvin masentunut, ja näin jälkeenpäin ajatellen, olihan se tyhmää jättää pikkulaskut maksamatta. Silloin vaan ei oikein aloitekyky riittänyt mihinkään, laskuja ei vaan ollut, jätin avaamatta postit jne. Ei ollut voimia juuri mihinkään, ja onneksi lopulta eräs ihminen rohkaistui tarjoamaan apuaan. Tämä ihminen sitten auttoi hakemaan apua. Nyt elämä on kunnossa, luottotiedotkin taas puhtaat, mutta olen yhtä oppia rikkaampi. Uskon, että tämä käyttäytymismalli on aika yleinen mielenterveysongelmien yhteydessä, ainakin talousasioista kysyttiin aika nopeasti, ja niiden hoitoon sai apua sosiaalihoitajalta.

• velkavanki

kun ei ollu rahaa maksaa... Yritys teki kuperkeikan, samalla jäi kaikki osamaksut maksamatta, enää ei jaksa edes välittää. Lappua ja lippua tulee joka päivä. Laskuja laskuja laskuja, ulosottokirjeitä... Ennen minäkin hoidin kaikki pienimmätkin maksut. Nyt en hoida mitään maksuja, kun on tullu talla otsaan niin se on tullu, ihan sama maksanko televisioluvan vai enkö.

• v...ttaa

mulla tuli kerran tosi iso puhelin lasku ja soitin sittn soneralle et voinko maksaa kahdessa erässä. sieltä tuli myöntävä päätös ja he lähettivät uuden laskun mis oli ne summat. menin oikein pankkiin maksamaan ne ja kuinkas ollakkaan, vuosi eteenpäin niin sain kirjeen että minulta oli kuulemma 20 mk jäänyt maksamatta ja se oli mennyt ulosottoon. no siihen sitten tuli kaikki oikeuden käynti kulut yms ja olen ollut koko ajan opiskelija niin lyhenän sitä velkaa 20e kuussa vieläkin (ja varmaan lopun elämääni)
      et näin mulla meni luotot...

• ongelmia

Eipä ole ollut minkäänlaista vaikeutta saada pankista lainaan, kun on vakuudet kunnossa.
      Vaikka maksuhäiriömerkintä on vuosia ollutkin.

• yksi monista

Joskus kun on suurissa rahavaikeuksissa (syynä työttömyys tms., syitä voi olla monenlaisia) on kamalaa tiedostaa, ettei pysty hoitamaan asioita. Ei ainakaan kunnolla, niin kuin haluaisi. Eli maksaa kaikkea ajoissa. Silloin voi kynnys soittaa ja sopia nousta hyvin korkeaksi.

Minulla ei ole vielä mennyt luottotiedot, mutta lähellä on ollut. Pitkään on ollut taloudellisesti erittäin vaikeaa, en meinaa selvitä välttämättömistä laskuista. Sitten pitää soittaa, sopia maksujärjestelyistä. Se on todella kamalaa. Varsinkin kun joutuu tekemään sen usein... Masentaa niin, että saatan lykätä soittoja ja jopa laskukirjeiden avaamista. Jokin vaisto on tähän saakka ollut, joka on sanonut, milloin on PAKKO avata kirjekuori tai ottaa puhelin käteen.

Kun olen sen puhelun sitten tehnyt ja saanut sovittua - yleensä onnistuu - on olo suunnattoman helpottunut. Mutta helvetin vaikeaa se on, kun tämä jatkuu.

Tilanteeni on mutkikas enkä rupea nyt selittelemään miksi näin on. En kuitenkaan ole työhaluton enkä kokonaan edes työtön, jos sitä joku epäilee. Sehän tuntuu olevan tässä ajatuksena - ainakin itse koen niin - että jos on rahavaikeuksia, epäillään heti laiskaksi, luuseriksi, muiden kustannuksella tai verovaroilla eläväksi tms. Minä kuitenkin olen tälläkin hetkellä veronmaksaja.

En yhtään ihmettele niitä, joilla on masennuksen takia jäänyt kaikki asiat hoitamatta ja luottotiedot menneet.

Samoin olen kuullut tuttavapiirissäni tapauksista kuten yksi edelläkuvattu, että on jokin vahinko, joko oma, pankin tai velkojan, että mitätön summa on jäänyt maksamatta ja luottotiedot menneet siitä. Silloin pitäisi mielestäni kyllä kohtuullistaa tilannetta. Kai jokainen ymmärtää, ettei kukaan jätä tahallaan moneksi kuukaudeksi maksamatta esim. 20 markkaa tai satastakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3645
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      25
      3202
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2845
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2633
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1718
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      80
      1660
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1487
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      15
      1455
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1444
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      27
      1415
    Aihe