Lisää testivoittoja Mazda6:lle?

PENA

Mazda6 on ehtinyt hankkia noin kolmivuotisen taipalensa aikana huikean määrän testivoittoja eri puolilla maailmaa. Onkohan millään muulla automerkillä ja -mallilla esittää reilua sataa voitokasta testiä tuolla aikavälillä?

Suomessa Mazda6 on korjannut voiton seitsemässä autolehtien teettämässä testissä. Kilpailevat merkit ovat vaihdelleet, mutta joka kerta Mazdan kokonaisvahvuus on nostanut sen ykköseksi.

Äskettäin Mazda6:n urheilullinen malli jäi Tuulilasin testissä niukasti toiseksi VW Passatin täysin uudelle, vastaavalle mallille. Tuskinpa testaajilla olisi ollutkaan kanttia nostaa Mazdaa samassa lehdessä kuudetta kertaa voittajaksi; johan siinä olisi uskottavuus kärsinyt. Olisi saattanut tulla epäilyksiä siitä, että testaajat on lahjottu…

Testimenestykset vaikuttavat merkittävästi autoilijoiden ostopäätöksiin. Myynnin edistämisen kannalta Mazda6:n facelift-mallin olisi nyt tarpeen saada uusissa testeissä menestystä. Viime vuonnahan Mazdan myyntiluvut kääntyivät hienoiseen laskuun.

En näe mitään syytä, ettei voittoja tai hyviä sijoituksia yhä tulisi. Ovathan perusasiat edelleen kunnossa, ja mukavuustasoa ja turvallisuustasoa on entisestään kohennettu.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että Mazda kuutosta on testattu ihan tarpeeksi. Uskon vähemmälläkin, että se on kokoluokkansa eliittiä. Nykytestit ovat niin monipuolisia ja perusteellisia, että niiden pohjalta muodostuu hyvin luotettava kuva auton ominaisuuksista.

Pelkästään se, että uusi, vasta markkinoille tullut auto menestyy vertailutesteissä, ei tosin minua vakuuta. Vähintään yhtä tärkeitä ovat autojen käyttötestit, joissa ajetaan kaikissa oloissa kymmeniä tuhansia kilometrejä, kuten esimerkiksi Tuulilasi on tehnyt. Ja tuloksethan ovat olleet Mazda6:n kannalta erinomaiset: on tullut paljon kehuja eikä ole löytynyt mainittavia vikoja.

Mazda6:n vahvuus siis perustuu mm. menestykseen testivertailuissa, kestävyyskokeissa, viattomuustilastoissa ja käytetyn auton arvon säilymisvertailuissa. Millä muulla automerkillä ja -mallilla on vastaava ansioluettelo?

Olen kirjoittanut aiheesta laajemmin omalle Mazda-nettisivustolleni osoitteeseen http://penamazda.blogspot.com.

32

5985

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sepeteus

kun myynti kumminkin laskee pitkästi toistakymmentä prossaa vuodessa?

• härski

taisi olla Tuulilasin kestotestisä ja alustassa osa todella ruosteherkkä. Teräviä kulmia ja huonosti suojattu.

• sepe
      • HOMORUNKKARI

JIIHAA!!!!!!

• rahalle

negatiivisessa mielessä saadaan tietysti Avesta ja Ocusta. Näistä löytyy
        huonoimmat ajo-ominaisuudet, ohuimmat pellit, eniten vikoja, mitäänsanomattomimmat mallit, tikkuilla vuoratuimmat kojetaulut, tuulipukuisimmat kuskit, tämänhän tiesittekin... jiihaa!!!!

• ...

Muotoilu on ollut mielestäni aina vanhanaikainen ja jotenkin teini. Ja tilanne on pahentunut mallin ikääntyessä. Toisin kuin esim. Avensis joka näyttää sitä paremmalta mitä vanhemmaksi se on tullut.

Toisekseen melutaso on liian suuri. Mukavuusasiat ylipäänsä tulee olla kunnossa tämän luokan autoissa.

• nuorekas kuutoskuski

Onko tullut ajettuakin kuutosta vai mistä niitä melutasoja päättelet? Vai jostain näiltä palstoiltako kuutosen melutasosta satuit lukemaan Sepen tms. "todellisen Mazda asiantuntijan" kommentteja kuutosen melusta.

Totuus on, että kuutonen on aina ollut luokkansa keskitasoa myös melussa eli ei paras, mutta ei myöskään huonoin. Faceliftin myötä melutaso on jo keskitasoa parempikin.

Ulkonäkö on makuasia ja siitä ei voi riidellä, mutta luultavasti 90 % pitää kuutosta tyylikkäänä autona. Ja ne 10 % eli vanhemmat eläkeläiset, jotka pitää kuutosta liian nuorekkaana, ostakoot suosiolla sen eläkeläisten mieliauton eli Avensiksen.

• ...
        nuorekas kuutoskuski kirjoitti:

Onko tullut ajettuakin kuutosta vai mistä niitä melutasoja päättelet? Vai jostain näiltä palstoiltako kuutosen melutasosta satuit lukemaan Sepen tms. "todellisen Mazda asiantuntijan" kommentteja kuutosen melusta.

Totuus on, että kuutonen on aina ollut luokkansa keskitasoa myös melussa eli ei paras, mutta ei myöskään huonoin. Faceliftin myötä melutaso on jo keskitasoa parempikin.

Ulkonäkö on makuasia ja siitä ei voi riidellä, mutta luultavasti 90 % pitää kuutosta tyylikkäänä autona. Ja ne 10 % eli vanhemmat eläkeläiset, jotka pitää kuutosta liian nuorekkaana, ostakoot suosiolla sen eläkeläisten mieliauton eli Avensiksen.

Mazda6:sen myynti on pienentynyt jatkuvasti ja on vain osa esim. Avensiksen myynnistä. Kyllä myyntiluvutkin kertovat kenen ominaisuudet tai ulkonäkö on parhaimmassa kompromississa. Itse esim. en ostaisi kutosta juuri sen tylsän ulkonäön takia. Ja ikää on 37 vuotta kertynyt. En siis nuori enkä vanha :)

• vähän
        ... kirjoitti:

Mazda6:sen myynti on pienentynyt jatkuvasti ja on vain osa esim. Avensiksen myynnistä. Kyllä myyntiluvutkin kertovat kenen ominaisuudet tai ulkonäkö on parhaimmassa kompromississa. Itse esim. en ostaisi kutosta juuri sen tylsän ulkonäön takia. Ja ikää on 37 vuotta kertynyt. En siis nuori enkä vanha :)

mikä oli Suomen myydyin auto vielä-80 luvulla.
        No Ladahan se. Sun logiikallas sen ominaisuudet ja ulkonäkö olivat siis parhaimmassa kompromississa kun sitä eniten ostettiin.

Ja näistä ulkonäkö asioista ei paljon kannattais
        asiantuntijalausuntoja antaa. (mun mielestä Avea tylsemmän näköistä autoa ei 2000-luvulla ole markkinoilla nähty. Mazda6 on selvästi raikkaammn ja nuorekkaamman näköinen.) Ja ikää on
        41 vuotta. En siis nuori enkä vanha vaan mieleltäni ikinuori.

• hiekkalaatikolle
        vähän kirjoitti:

No Ladahan se. Sun logiikallas sen ominaisuudet ja ulkonäkö olivat siis parhaimmassa kompromississa kun sitä eniten ostettiin.

asiantuntijalausuntoja antaa. (mun mielestä Avea tylsemmän näköistä autoa ei 2000-luvulla ole markkinoilla nähty. Mazda6 on selvästi raikkaammn ja nuorekkaamman näköinen.) Ja ikää on

Mihinkään ei ole jutut muuttunut - mun isällä on mun mielestä paras ja kovimpaa kulkeva auto.

• mun isällä
        hiekkalaatikolle kirjoitti:

Mihinkään ei ole jutut muuttunut - mun isällä on mun mielestä paras ja kovimpaa kulkeva auto.

Mun isällä on vielä parempi auto. Se on voittanut vielä useamman lehden testin. Kyllä lehtien sedät tietävät, missä autossa rahat on parhaiten tallella. Mun isä teki vielä paremmat kaupat, kuin sinun isä. Minun isä tekee teidän autojen testit ja äiti teidän äitien ruoat. Minä olen oikeassa, te ette.

• Toyota 4 Ever

Mazda 6:n muotoilu ei ole pitkäaikainen ongelma.
        Kun pellit ruostuu muutamassa vuodessa pois, voi tilalle muotoilla ihan millaisen kukin haluaa.

• älykkö
        vähän kirjoitti:

Oliskohan sillä Ladan suosiolla ollut mitään tekemistä hinnan kanssa joka oli reilusti, ellei peräti melkein puolet, edullisempi kuin senaikaiset (kooltaan) vastaavat länsimaiset perheautot?
        Jos kommenttisi edustaa tämän palstan käsittelemän automerkin kuljettajien keskimääräistä äo:ta niin enpä paljoa tuulipuvuista partaani paukuttelisi.

• owiuefhwoieu
        Toyota 4 Ever kirjoitti:

Mazda 6:n muotoilu ei ole pitkäaikainen ongelma.
        Kun pellit ruostuu muutamassa vuodessa pois, voi tilalle muotoilla ihan millaisen kukin haluaa.

Suuri koomikko on taas löytynyt! Keksitkö ihan itse? Vitun pässi...

• ,,,,,,

Jep, ave näyttää paremmalle mitä vanhemmaksi tulee, sen takiahan se jo alunperin muistuttaa toisen maailmansodan aikaisia panssarivaunuja. Toisekseen melutaso mazdassa ei ole alunperinkään sen suurempi kuin avensiksessa, ja faceliftissä äänieristystä vielä parannettiin, joten siinäkin peittoaa aven mennen tullen eikä tarvitse tunkea tulitikkuja ja superlonia kaikkiin saumoihin nitinöitten ja natinoitten vähentämiseksi, niin kuin avensispalstalla hermonsa menettäneille avekuskeille neuvotaan..

• ...
        vähän kirjoitti:

Tämähän on makuasia, mutta kerron mikä itseäni Mazdan muotoilussa ei miellytä:

Auto on kevyen näköinen, siinä on halvan näköiset tuunaustakavalot, siinä on lampunpesurit jotka eivät uppoa puskuriin. Auton muotoilu on myös todella särmätön. Siinä ei ole oikein mitään muotoilullisia kikkoja pakollisten muotojen lisäksi. Tästä seuraa ilmiö joka näkyy esim. Viritetyt Vehkeet sarjassa: Kun autoon pistetään hienot kevytmetallivanteet alle niin auto kuin auto näyttää hyvältä. Mutta todelliset muodot tulevat esiin kun vanteet otetaan pois. Kun Mazda6 on pölykapseleissaan parkkipaikalla niin on se todella vaatimattoman näköinen. Toisin kuin esim. Avensis joka on jyhkeän näköinen riippumatta väristä tai vanteista.

• PENA
        ... kirjoitti:

Auto on kevyen näköinen, siinä on halvan näköiset tuunaustakavalot, siinä on lampunpesurit jotka eivät uppoa puskuriin. Auton muotoilu on myös todella särmätön. Siinä ei ole oikein mitään muotoilullisia kikkoja pakollisten muotojen lisäksi. Tästä seuraa ilmiö joka näkyy esim. Viritetyt Vehkeet sarjassa: Kun autoon pistetään hienot kevytmetallivanteet alle niin auto kuin auto näyttää hyvältä. Mutta todelliset muodot tulevat esiin kun vanteet otetaan pois. Kun Mazda6 on pölykapseleissaan parkkipaikalla niin on se todella vaatimattoman näköinen. Toisin kuin esim. Avensis joka on jyhkeän näköinen riippumatta väristä tai vanteista.

Mielenkiintoinen ilmiö: kun keskustelun aloittajana toin esiin pelkkää faktaa Mazda6:n vahvuuksista, keskustelu ajautuukin ulkonäkökysymyksiin. Ilmeisesti nämä seikat ovat kiistattomia, joten muiden autojen omistajien pitää väkisin kääntää keskustelu sivupoluille.

Lausunpa nyt sitten lyhyesti näkemykseni ulkonäöstäkin.

Omasta mielestäni Mazda6 on muotoilultaan silmiä hivelevän tyylikäs. Vastaavaa linjakkuutta on harvoissa nykyautoissa. Möhkälemäiset muodot, jotka valitettavasti ovat yleistymässä, eivät minua miellytä; ne ovat tylsän, raskaan, kankean ja ankean näköisiä.

• ulkonäkö
        ... kirjoitti:

Aivan, se avensis näyttää juuri niin jyhkeältä kuin leikkuupuimuri näyttäisi samassa rivistössä parkkipaikalla. Jos muotoilullinen kikka on yhtä kuin lainaus maataloustyökalusta tai panssarivaunusta niin...no, enpä ole kiinnostunut avesta, koska sen muotoilu on tosiaan lainattu panssarivaunusta. Möhkäle mikä möhkäle, mutta ken tykkää ajella möhkäleellä, nin mikä ettei. Ja möhkäle on edelleen möhkäle, vaikka sitä yrittäisi minkälaisilla vanteilla somistaa tai miranolia kylkeen sutia...

• huvittunut seurailija

Tänne on turha asiallista tekstiä kirjoittaa.
      Kirjoittajista suurin osa on muita kuin Mazdan omistavia henkilöitä.
      Ihmetyttää kyllä että viihtyvät niin hyvin tällä palstalla kun kerran heidän mielestään oma merkki on parempi(yleensä Avensis).

En Minä ainakaan käy kirjoittelemassa Toyota-palstalla omia mielipiteitäni Mazdan paremmuudesta. Miksi ihmeessä kävisin kun kyseinen merkki ei koeajolla antanut mitään syitä kiinnostua siitä(enkä edes pitänyt ulkonäöstä), jos minua Toyota kiinnostaisi niin silloin ostaisin sellaisen.

Vielä ymmärtää "oman palstan" hehkutukset, mutta toisen merkin palstoille saarnaamaan menevät ovat jo todella naurettavia ja antavat itsestään teinimäisen kuvan.

• asiallisiakin kirjoittajia

Olen jonkin verran vertaillut kirjoitusten tasoa eri automerkkien palstoilla. Mielestäni tällä palstalla on suhteellisen paljon ihan hyviä ja asiallisia kirjoittajia - jos jätetään nuo häiriköijät pois laskuista.

• vai niin
        asiallisiakin kirjoittajia kirjoitti:

Olen jonkin verran vertaillut kirjoitusten tasoa eri automerkkien palstoilla. Mielestäni tällä palstalla on suhteellisen paljon ihan hyviä ja asiallisia kirjoittajia - jos jätetään nuo häiriköijät pois laskuista.

Tällä palstalla saa vain kehua masaa, kaikki kirjoitukset jossa masaa moititaan ovat asiattomia provoja? Taitaa masan omistajat olla varsinaisia miehisiä karjuja, kun masa kultaa moititaan niin painajaisia pukkaa yöllä uniin.

Kyllä se vain mazdan omistajat on niin, jotta siinä vaiheessa kun laatuautoilla ajellaan vielä täyttä päättä, niin Mazdan omistajilla on enää kuvia albumissa ja äänieristeen kappaleita autotallissa muistona "sijoituksesta" nimeltä MAZDA.

• se siitä sitten
        vai niin kirjoitti:

Tällä palstalla saa vain kehua masaa, kaikki kirjoitukset jossa masaa moititaan ovat asiattomia provoja? Taitaa masan omistajat olla varsinaisia miehisiä karjuja, kun masa kultaa moititaan niin painajaisia pukkaa yöllä uniin.

Kyllä se vain mazdan omistajat on niin, jotta siinä vaiheessa kun laatuautoilla ajellaan vielä täyttä päättä, niin Mazdan omistajilla on enää kuvia albumissa ja äänieristeen kappaleita autotallissa muistona "sijoituksesta" nimeltä MAZDA.

ja kun aika jättää ostan uuden masan.auto niin mukava että en vaihda.
        ajakaa niillä romuillanne miten lystäätte.itse otan takin pois, vaikka pakkasta 30 ja ilmastointi 22 asteeseen.ihanaa omistaa masa.

• ahaa ja noin
        vai niin kirjoitti:

Se on kyllä hyvä, sillä esim. tojota-palstalla moitteet poistetaan välittömästi seriffin toimesta, vain kehut jäävät. Mutta kyllä se vaan niin on, että kun masalla ajellaan vielä täyttä päätä, niin "laatuautojen" omistajilla on enää kuvia albumissa ja tulitikkujen ja superlonin kappaleita autotallissa muistona sijoituksena nimeltä...no joo, sepe ja kumppanit tietää.

• mielipiteet hyviä
        vai niin kirjoitti:

Jos kirjoittaja perustelee mielipiteensä asiallisesti, keskustelun taso pysyy hyvänä. Silloin ei ole niin väliä sillä, kehuuko vai arvosteleeko. Tietämys joka tapauksessa lisääntyy.

Asiattomat roiskaisut ovat vain yksinkertaisesti lapsellisia ja osoittavat tyylitajun puutetta.

• hahahahahhah

paskaapsi

• lehden lukija

Lueppas tarkemmin sieltä rivien välistä! Piste-ero saatiin aivan jonnin joutavilla eroilla mm.apukuskin penkin säädöt, ajotietokoe, muka paremmat penkit(lue mitä sanottin maantiellä ajosta) ym.asioilla. Kiistatta kävi selville Mazdan ajo-ominaisuudet, joka suhteesa.Rengaskoko- ja merkki on selvä asia äänien suhteen.Eihän vanhaa sotaratsua enää kehdannut päästää voittajaksi. Seuraappas miten Passatti tulee pärjäämään tulevissa kaikissa luotettavuus ym. testeissä ympäri maailmaa. Lueppas uusin testi Hesari 11.2.2006 autoliite.

• menkää hoitoon
        lehden lukija kirjoitti:

Lueppas tarkemmin sieltä rivien välistä! Piste-ero saatiin aivan jonnin joutavilla eroilla mm.apukuskin penkin säädöt, ajotietokoe, muka paremmat penkit(lue mitä sanottin maantiellä ajosta) ym.asioilla. Kiistatta kävi selville Mazdan ajo-ominaisuudet, joka suhteesa.Rengaskoko- ja merkki on selvä asia äänien suhteen.Eihän vanhaa sotaratsua enää kehdannut päästää voittajaksi. Seuraappas miten Passatti tulee pärjäämään tulevissa kaikissa luotettavuus ym. testeissä ympäri maailmaa. Lueppas uusin testi Hesari 11.2.2006 autoliite.

Ei jumalauta, ensin meuhkataan joka ikisestä Kodin Kuvalehden testivoitosta, sitten kun joku rankataan jollain syyllä paremmaksi niin sitten käännetään asia niin päin, että oikeastaan tuli siitäkin voitto.

Kyllä olette sairaita!

• tervejärkistä
        menkää hoitoon kirjoitti:

Ei jumalauta, ensin meuhkataan joka ikisestä Kodin Kuvalehden testivoitosta, sitten kun joku rankataan jollain syyllä paremmaksi niin sitten käännetään asia niin päin, että oikeastaan tuli siitäkin voitto.

Kyllä olette sairaita!

Testiasetelma ei tosiaankaan ollut ihan puolueeton. Eipä sillä, etteikö Passatkin ihan hyvä auto ole ja etteikö jokin muukin auto kuin Mazda6 voi välistä nousta testivoittajaksi. Onhan noita voittoja Mazdalle jo kertynyt ylenmäärin.

• .....

Vai että niukasti??Suoraan lehdestä lainattua:"Kukkoilusta ei tullut edes veristä, vaan voitto tuli _SELKEÄLLÄ_ 12 pisteen YLIVOIMALLA"

• GT-kuski

12 pisteen ylivoimallapa juu. Piste-eroa 323 vs 311 eli eroa lähes kokonaista 4 %! Sehän nyt on kiistaton tosiasia, että Passat on selvästi isompi ja saa tiloista siten enemmän pisteitä, mukavuudessakin Passat voitti koska kuutonen oli varustettu 17 " renkailla, mutta kustannusten voittoa Passatille en ymmärrä. Passatissa käytetään 98 oktaanista bensaa, mitä ei mitenkään huomioitu ja kuutosen xenon-valot luettiin vain miinukseksi koska ne on kalliit vaihtaa, mutta mitään hyötypisteitä kuutonen ei saanut hyvistä valoistaan. Tärkeimmissä asioissa eli ajettavuudessa, käyttöominaisuuksissa ja turvallisuudessa oltiinkin sitten tasoissa. Kun autojen hankintahinnan ero yli 4 t€ huomioidaan, niin eipä itseni tarvi kahta kertaa miettiä kumman noista ottaisin ja se ei todellakaan ole Passat millään valintakriteereillä.

• PENA

Eipä tarvinnut kauan odotella tuoretta menestystä Mazdalle. Tämän päivän (11.2.) Hesarin autoliitteessä on tuloksia Saksan suosituimman autolehden ADAC Motorweltin tutkimuksesta, jossa pantiin automerkit ja -mallit paremmuusjärjestykseen. Lehdellä on 20 miljoonaa lukijaa.

Lehti jakoi "Kultainen Enkeli 2006" -palkintoja laajojen tutkimusten, lukijakyselyjen ja luotettavuusraporttien perusteella.

Paras laatu arvioitiin ADACin asiakastyytyväisyyskyselyn ja tiepalvelutilaston perusteella.

Seitsemän parhaan joukossa oli kolme Mazdan mallia! Toiselle sijalle kipusi, mikäs muu kuin, Mazda6.

No, voiton otti Toyota Yaris, eikä Avensiskaan ihan huonosti menestynyt: olihan se sentään kymmenes. Joten onnea myös Toyota-väelle!

• ex 6:sen omistaja

Seurailkaahan ovien reunoja sisäpuolelta,ettei maali kupli sauma-aineen vierestä. Taitaa olla samaa vikaa kuin fordilla vuosituhannen vaihteessa. Ennen takuu-ajan umpeutumista maahantuoja piukkaan ja ovet vaihtoon, eikä mitään päälle korjauksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia?

Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?
      Arvot ja etiikka
      11
      12436
    2. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      5
      11203
    3. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      177
      5122
    4. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      33
      3740
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      196
      3564
    6. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      50
      3159
    7. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      109
      2894
    8. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      13
      2488
    9. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      53
      2185
    10. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      1985
    Aihe