Kuinka suhtaudutaan jos päätyy aborttiin sosiaalisista syistä vanhemmalla iällä ? Tarkoitan hoitohenkilökunnan suhtautumista asiaan ?
Onko kaikki abortin
30
3171
Vastaukset
- Saara
ei harrasta ikärasismia vaan hoitaa työnsä asiallisesti. Ellei tee, siitä voi, ja pitääkin, tehdä valituksen.
- 1977
Itse tein 27-vuotiaana ja suhtautuminen oli hienoa. Vain neuvolassa karsastettiin, mutta siellä onkin sellaisia lapsirakkaita ihmisiä jotka kammoksuvat varmasti oli tekijä minkä ikäinen tahansa.
Ainakin oma lääkärini suhtautu minuun vakavammin, mitä olettavasti nuorempiin abortin teettäjiin, hyppäsi kyselyjen yli jne. kun katsoi, että on jo sen verran elämänkokemusta ja kykyä tehdä päätöksiä. Sanoi, että olen ihan täysi päinen ja sen verran jo ikääkin, että luottaa kykyyni tehdä ratkaisuja ja siksi ei aioi kysellä turhia, minä voin kysellä jos on kysyttävää... Itse toimenpiteessäkään en ikäni takia saanut mitään sääliviä tai paapovia tätimäisiä kommentteja, vaan suhtautuminen oli erittäin myönteistä. - hyvää hoitoa
Ikää minulla oli 25 vuotta. Koko operaation aikana sain kerran huonoa kohtelua erään isomman kaupungin YTHS:n lääkäriltä aborttipapereita kirjoitettaessa. Hän taisi olla erittäin lapsirakas, ainakin höpötti omista lapsistaan ja vastasinkin viel yhen lapsensa soittoon. Kummallista se mielestäni oli, en usko että abortti on kauhean harvinainen YTHS:llä, asiakkaat kun ovat nuoria. Päättipä hän vielä näyttää utrassa otetun kuvankin minulle.
Sairaalassa sain erittäin hyvää kohtelua, se varmaan osaksi johtui myös siitä että keskeytys oli "pitkä" eli se epäonnistui useamman kerran. Ja kaavinnan jälkeen jouduin vielä vuodeosastolle. Eipä siinä tilanteessa kukaan henkilökunnasta ajatellut muuta kuin että olen saanut kestää todella paljon ja todella paljon liikaa. Sen myös kuulinkin.
No loppu hyvin kaikki hyvin:) - Minä vain pieni ihminen
Itse olin vaikeassa tilanteessa ja sain neuvolassa, tk:ssa ja sairaalassa todella hyvää ja myötätuntoista kohtelua. Kaikki tahot kunnioittivat päätöstäni ja tukivat vaikeassa asiassa. Raskaus ei kuitenkaan päätynyt aborttiin. Voit lukea Minun tarinani tuolta alempaa. Jos saat epäasiallista kohtelua, vie asia eteenpäin.
- Helpottunut
Minakin sain erittain hyvaa kohtelua ja huolenpitoa. Olen 27 -vuotias ja aborttini tehtiin muualla kuin Suomessa, nykyisessa asuinmaassani. Laakarin kanssa pystyi keskustelemaan asiallisesti syista ja psykologista jalkiavun mahdollisuutta tarjottiin. Uskon etta ikani puolesta minut otettiin jopa vakavammin kuin jos olisin ollut nuorempi, silla pystyin kypsasti ja analyyttisesti kertomaan tilanteestani ja paatoksestani. Hienotunteisuus kuului asiaan koko ajan enka joutunut esimerkiksi nakemaan ultrakuvia.
Sairaalahuoneessa oli useampi vuode ja naiset ennen ja jalkeen toimenpiteensa jalkeen keskustelivat keskenaan ja tukivat toisiaan. Kaikilla oli sama vaikea tilanne, mutta omat syynsa. Se oli erikoinen tilanne, mutta samalla ainutlaatuinen ja lohduttava. Keski-ikainen sairaanhoitajanainen huolehti minusta alusta loppuun, piti kadesta, keskusteli, tuki, toi teeta ja kuumavesipulloja. Aion nyt jalkeenpain muistaa hanta kortilla ja kiittaa tuesta.
Pelkasin huonoa kohtelua hoitohenkilokunnan taholta, mutta painvastoin minut otettiinkin vakavasti ja sain jopa odottamattoman paljon sympatiaa ja huolenpitoa. Se teki tasta rankasta kokemuksesta juuri sen piirun verran helpomman.
- Bais_
Mä olin kaavinnassa niin poliklinikka lääkäri oli kamala. Menin sen vastaanotolle varaamaan aikaa kaavintaan. Se katsoi/ puhui mulle niin, ku mul ei olis oikeutta tehdä sitä. Ehkä ei ollukkaan, mut lääkärin ei kuuluis näyttää, jos se on eri mieltä potilaan kanssa. En saanut edes katsoa pöydällä ollutta ultraääni kuvaa. Kun kysyin onks toi se?, hoitaja vastasi: Ei sun sellast tartte/kuulu kattoo, ja käänsi kuvan pois. Ihan ku mul ei ois oikeutta nähdä minkä näkönen se oli. 10-viikkonen ei nyt kovin ihmeelliselt näytä viel. Päiväkirurgises taas kaikki oli tosi mukavia. Tai tuntus et ne ymmärsi ja oli mun puolel. Mut meit on moneen junaan...
- tiea
Vai ei 10-viikkonen kummoselta näytä!!Apua!Sen ikäinen ihanuus hengittää,liikuttelee käsiään ja jalkojaan ja sydän sykkii vinhaa vauhtia.Sillä pienellä ihmistaimella on oikeus syntyä!Ja jos on valmis seksiin niin on oltava sen verran vastuuntuntoinen että kantaa vahingostaan vastuun!Hyvät naiset,järki käteen!!Ihan oikein et saatte kamalaa kohtelua!!!
- oioioioi
tiea kirjoitti:
Vai ei 10-viikkonen kummoselta näytä!!Apua!Sen ikäinen ihanuus hengittää,liikuttelee käsiään ja jalkojaan ja sydän sykkii vinhaa vauhtia.Sillä pienellä ihmistaimella on oikeus syntyä!Ja jos on valmis seksiin niin on oltava sen verran vastuuntuntoinen että kantaa vahingostaan vastuun!Hyvät naiset,järki käteen!!Ihan oikein et saatte kamalaa kohtelua!!!
että ansaitsette kaiken huonon kohtelun, murhaajat.
ajattelisitte silloin kun hankkiudutte raskaaksi.
mutta itsekkäässä päässänne ei tietty liiku kuin viinaa ja kusta ..... - Vuoden paras!
tiea kirjoitti:
Hahahahah...
- just
oioioioi kirjoitti:
että ansaitsette kaiken huonon kohtelun, murhaajat.
ajattelisitte silloin kun hankkiudutte raskaaksi.
mutta itsekkäässä päässänne ei tietty liiku kuin viinaa ja kusta .....Itse abortin tehneenä voin sanoa että kellään joka ei ole tilannetta kokenut, ei ole mitään mahdollisuutta tietää miltä tuntuu, kun olet tahtomattasi tullut raskaaksi. Näin voi käydä myös vaikka ehkäisyä on käytetty, eipä nekään ole täysin varmoja. Elämäntilanne on kaikilla omanlainen, ja on myös rohkeutta osata tehdä päätös, ettei ole valmis vauvaa ottamaan vastaan. Ymmärrän hyvin vastustajien mielipiteet, mutta he tuntuvat olevan kovin sokeita meidän muiden ajatuksille. Silti epäilen että vahingon sattuessa, myös näistä fanaatikoista moni päätyisi keskeytykseen... Asiat ovat harvoin yksinkertaisia ja annetaan ihmisten tehdä omat päätöksensä, mitä hittoa se meille muille kuuluu? Jos seinä tulee vastaan, on vain voimaa etsiä uusi tie ulos, jokainen tavallaan.
Kertaakaan en ole päätöstäni katunut, tiedän että tein oikein! En koe olevani mitenkään kylmä ihminen, enkä pode huonoa omaatuntoa nyt kun vuosien jälkeen alan pikkuhiljaa haaveilla omasta vauvasta. Tilanne oli silloin se, nyt tämä. - Belly
tiea kirjoitti:
Toivoisin, että jokainen nainen olisi tästä asiasta samaa mieltä. Elämme 2000-lukua!En todellakaan aio jäädä kotiäidiksi 22-vuotiaana ja todeta, että muuta en sitten saakaan. Tasa-arvo ja palkka-asiat tulevat sen vuoksi laahamaan pahasti jäljessä. Rakastan lapsia ja haluan niitä joskus, mutta on liikaa tuomita nuoret naiset sellaisen vastuun ja taakan alle. Koko loppuelämä saattaa mennä pilalle.. Sossun luukulla itkevä yh-äiti ei houkuta. Siksi abortti. Jokaisen oma päätös mitä tekee, älä siis tuomitse muita!
- tiea
Belly kirjoitti:
Toivoisin, että jokainen nainen olisi tästä asiasta samaa mieltä. Elämme 2000-lukua!En todellakaan aio jäädä kotiäidiksi 22-vuotiaana ja todeta, että muuta en sitten saakaan. Tasa-arvo ja palkka-asiat tulevat sen vuoksi laahamaan pahasti jäljessä. Rakastan lapsia ja haluan niitä joskus, mutta on liikaa tuomita nuoret naiset sellaisen vastuun ja taakan alle. Koko loppuelämä saattaa mennä pilalle.. Sossun luukulla itkevä yh-äiti ei houkuta. Siksi abortti. Jokaisen oma päätös mitä tekee, älä siis tuomitse muita!
Liikaa ymmärrystä on liikaa ymmärrystä...!!!Nykyään on ymmärrettävä homoja,lesboja,eronneita,jättäjiä,jätettyjä,aborttia,murhamiehiä ja Matti Nykästä!Liikaa on liikaa!!!Abortti ON murha!Sama se miltä kantilta kattoo...Minä en tuomitsekkaan ketään vaan Jumala tuomitsee sanassaan ja viimeistään taivaanportilla jokainen väärintekijä tuomitaan...Minun tehtäväni on julistaa Jumalan sanaa!!!
- se tekee
Vuoden paras! kirjoitti:
Hahahahah...
hengitysharjoituksia lapsivedessä, eli ns hengittää sitä. Ottaisitte joskus asioista selvää ennenku vitsailette ja vittuilette.
- mikko n.
se tekee kirjoitti:
hengitysharjoituksia lapsivedessä, eli ns hengittää sitä. Ottaisitte joskus asioista selvää ennenku vitsailette ja vittuilette.
Lapsivettä niellään mahalaukkuun, muttei sitä hengitetä keuhkoihin. Jälkimmäinen nimittäin koituisi kohtalokkaaksi (ja sillä tavoin lienevät useat keskenmenot saaneet syynsä).
- Pitäisikään
Belly kirjoitti:
Jäädä kotiäidiksi? En minä jäänyt.
"Elämme 2000-lukua!En todellakaan aio jäädä kotiäidiksi 22-vuotiaana ja todeta, että muuta en sitten saakaan. Tasa-arvo ja palkka-asiat tulevat sen vuoksi laahamaan pahasti jäljessä. Rakastan lapsia ja haluan niitä joskus, mutta on liikaa tuomita nuoret naiset sellaisen vastuun ja taakan alle. Koko loppuelämä saattaa mennä pilalle.. Sossun luukulla itkevä yh-äiti ei houkuta. Siksi abortti. Jokaisen oma päätös mitä tekee, älä siis tuomitse muita! "
Ja siellä sossun luukulla juoksee enemmän lapsettomia kuin yh-äitejä.
Toiset ovat vaan sellaisia että ei tule omillaan toimeen oli lapsia tai ei.
- piilosiili
olekaan kun on elämästä kyse. itse olen kaksoset kasvattanut aikuisiksi yksin . en olisi saanut koskaan rauhaa jos olisin heidät mennyt tappamaan.
minulla ei olisi siihen ollut minkäänlaista oikeutta, kun olin heidät alkuun saattanut. mies oli vastuuton, mutta äiti EI SAA EIKÄ VOI OLLA .
vastatkaa teoistanne, nuoret naiset, älkää olko itsekkäitä.- järki-ihminen
Samat velvollisuudet miehellä on vahingon sattuessa kuin naisellakin. Itse en missään nimessä pitäisi ei-toivottua lasta.
- belly
Olit toki rohkea nainen, kun uskalsit tehdä oman päätöksesi. Silti sanon, että se ei itsekkyyttä olla pitämättä vatsassa kasvavaa alkiota, van myls yhtälailla rohkea päätös. Siinä vaiheessa on vielä turha puhua lapsen tappamisesta. Jos nykyaikaisia aborttikeinoja ei olisi, maailmamme olisi hirveä paikka(vaikka aborttikin on vaike asia). Maailma on jo tarpeeksi täynnä huonon elämän saaneita naisia ja lapsia ja edelleen jopa Suomessa on naisiin kohdistuvat asiat melko huonosti. Jos muut saisivat päättää yksittäisen naisen asioista, tämä ei olisi Suomi vaan esim. Kongo.
- holhoavaa ja
aivan kuin olisin täysin ymmärtämätön..ja katseet ja eleet pikkaisen töykeitä..kun ilmeni että kyse olikin tuulimunasta ...tilanne muuttui silmissä. ;) ai niin ja kaupan päälle sain sitten vielä saarnan ennen kuin lähdin ;)
- sanoa että oli
näin jälkikäteen aateltuna huvittava tilanne kun lääkäri hämmästyi moralisoinnin jälkeen että outoa, outoa pitkä hiljaisuus..ja sitten täähän on tuulimuna...heh olisi pitänyt varmaan sanoa että pidetäänkö tuulen poika ;)
- oli tuulimuna
sanoa että oli kirjoitti:
näin jälkikäteen aateltuna huvittava tilanne kun lääkäri hämmästyi moralisoinnin jälkeen että outoa, outoa pitkä hiljaisuus..ja sitten täähän on tuulimuna...heh olisi pitänyt varmaan sanoa että pidetäänkö tuulen poika ;)
Suhtaudut ihan kuin abortti olisi jotain leikkiä. Luulisi, että olisit onnellinen, että oli tuulimuna, mutta kirjoituksestasi päättelen, että oli sinulle yhdentekevää oliko sikiö vai tuulimuna.
- tietäisit etkä olettaisi
oli tuulimuna kirjoitti:
Suhtaudut ihan kuin abortti olisi jotain leikkiä. Luulisi, että olisit onnellinen, että oli tuulimuna, mutta kirjoituksestasi päättelen, että oli sinulle yhdentekevää oliko sikiö vai tuulimuna.
...mutta huvittavaa se kuitenkin minusta oli..elämä yllättää joskus kerran jos toisenkin.
Niin ei se ole tärkeätä miltä asiat ehkä ulkopuolisille näyttää vaan se mitä sisällään tuntee ja se on asia jota minun on vaikea muille todentaa ja tarviiko minun saada synninpäästö muilta?..en ole sinulle kuin en myöskään tuolle hoitohenkilökunnallekaan sen enempää tilivelvollinen kuin on tarpeen mutta oli siinä tilanteessa kyllä mustaa huumoria kaikesta huolimatta. Olinhan minä onnellinen tuulen pojastani :) ja sen takia pystyn näkemään asiassa huumoriakin ..eikö se kirjoituksesta näkynyt? Sain myös kuvankin muistoksi ;)))
No lohdutan sinua että ei päätös ollut helppo...
olin jopa syömälakossa kun raskaus selvisi jottei sikiö kasvaisi enkä pystynyt hyvällä omallatunnolla edes syömään; niinkuin se vaikuttaisi ja menin yksityiselle ettei sikiö kerkiä kasvamaan kun oli pitkät jonotukset...ja ne rukoilut että ole tuulimuna..kummallinen juttu että se sitten olikin. Taitaa olla kuitenkin hyvät yhteydet taivaaseen. Enempää en asiaani kommentoi joten jos haluatte haukkua -olkaa hyvä estraadi on teidän. - minullakin
tietäisit etkä olettaisi kirjoitti:
...mutta huvittavaa se kuitenkin minusta oli..elämä yllättää joskus kerran jos toisenkin.
Niin ei se ole tärkeätä miltä asiat ehkä ulkopuolisille näyttää vaan se mitä sisällään tuntee ja se on asia jota minun on vaikea muille todentaa ja tarviiko minun saada synninpäästö muilta?..en ole sinulle kuin en myöskään tuolle hoitohenkilökunnallekaan sen enempää tilivelvollinen kuin on tarpeen mutta oli siinä tilanteessa kyllä mustaa huumoria kaikesta huolimatta. Olinhan minä onnellinen tuulen pojastani :) ja sen takia pystyn näkemään asiassa huumoriakin ..eikö se kirjoituksesta näkynyt? Sain myös kuvankin muistoksi ;)))
No lohdutan sinua että ei päätös ollut helppo...
olin jopa syömälakossa kun raskaus selvisi jottei sikiö kasvaisi enkä pystynyt hyvällä omallatunnolla edes syömään; niinkuin se vaikuttaisi ja menin yksityiselle ettei sikiö kerkiä kasvamaan kun oli pitkät jonotukset...ja ne rukoilut että ole tuulimuna..kummallinen juttu että se sitten olikin. Taitaa olla kuitenkin hyvät yhteydet taivaaseen. Enempää en asiaani kommentoi joten jos haluatte haukkua -olkaa hyvä estraadi on teidän.Olin 41-vuotias, ja olin toisaalta haltioissani odottaessani ensimmäistä, yllätyslastani, toisaalta kauhuissani, koska olin aika pennitön, ja mies häipyi. Olin valmis tekemään abortin vain, jos lapsi olisi vammainen, ja siksi menin yksityiselle, viime penneilläni. Ja se oli tuulimuna! Lääkäri kertoi asian hellävaroin, odotti kai kyyneleitä. Mutta minä olin niin helpottunut, että vain hymyilin ja kiittelin.
Sen tuulimunan 'synnyttäminen' oli sitten kuin pieni 'rankaisu' minulle, ja saattoi sen tapauksen loppuun sopivan kivuliaasti. Olin yksin, ja ilman kipulääkkeitä, joten sain kokea sen kokemuksen aika perinpohjin. Lapsen synnyttämiseen ja lapsen elättämiseen verrattuna se oli tietysti hyvin pieni kipu.
- kovin hyvin..
tuttunu teki abortin 38 vuotiaana ja se olis ollu ensimmäinen.
- kiik
koskaan ole valmiita vastuuseen. ilonpito sopii heillekin . tappajia liikkuu keskuudessamme paljon.
rauha heille kuitenkin, he eivät tiedä mitä tekevät. - tietävät he
kiik kirjoitti:
koskaan ole valmiita vastuuseen. ilonpito sopii heillekin . tappajia liikkuu keskuudessamme paljon.
rauha heille kuitenkin, he eivät tiedä mitä tekevät.Kuule kyllä kaikki varmaan tietävät mitä tekevät. Mikä sinä olet heitä tuomitsemaan, kun et ole samassa veneessä. Joten pidä mölyt mahassasi. Abortti ei koskaan ole helppo päätös.
- ris-ta
kiik kirjoitti:
rauha heille kuitenkin, he eivät tiedä mitä tekevät.Rauha sinulle, synnittömälle ihmiselle, jolla on oikeus tuomita toisten teot.
- järki ja tunteet
OLen 36v yh-äiti. Tulin raskaaksi ensimmäisen kerran 24v. Kun sain tietää olevani raskaana päätin heti pitää lapsen vaikka tiesin millaisisa olosuhteissa pyöräytän lapsen: köyhänä ensikodissa asuvana opiskelevana yh-äitinä.
Siksi lääkäri suositteli minua tekemään aborttia. Vastustin koska olin 100% sitä mieltä, että en tee aborttia oli olosuhteet millaiset tahansa. No, ehdottomuuteni voidaan nyt jälkeenpäin panna nuoruuden idealismin piikkiin. :)
Nyt on toisin, olen ajan ja iän ja lapseni kasvun myötä muuttunut realistisemmaksi. Se vaikutti päätökseeni niin, että tein 2v sitten abortin. En olisi halunnut päättää toisen lapsen elämää mutta koska elämäntilanteeni oli edelleen sama, edelleen yh mutta puitteet paremmat kuin esikoisen syntyessä. Asumme omassa kodissa ja valmistuttuani ammattiin tulen omillani toimeen.
Todellinen syy abortin tekoon oli se, että sain tietää n.7v sitten perinnöllisestä sydänrytmihäiriöstä ( QT-synrooma ) Se ei ole tavanomainen vaan hengenvaarallinen joka voi aiheuttaa pahimmassa tapauksessa joillekin sitä tautia poteville ihmisille tajuttomuuskohtauksen joka johtaa äkkikuolemaan. Olen ilmeisesti ns. lievä tapaus, samoin isäni. Ensijärkytyksestä sulateltuamme tietoa menimme koko suku HYKS:iin tutkimuksiin, samoin lapseni. Selvisi, että perin sen isältäni ja lapseni puolestaan minulta!
Abortti oli siinä mielessä vähemmän tuomittava teko kun vetoan tuohon perinnölliseen sydänrytmihäiriöön joka voi olla kuolemaksi ilman jatkuvaa lääkitystä.
Pärjään ilman lääkitystä, olenhän pärjännyt 28v asti kunnes lääkäri pamautti minua raa'alla uutisilla, että olen potenut tietämättäni koko elämän sitä tautia. Sen sijaan lapseni napsiin jokaikinen päivä aamuin illoin tabletteja ja käy joka vuosi Lastenklinikalla kontorollikäynnillä.
Mitä elämään tulee, QT-synrooma asettaa aika paljon rajoituksia.
Kiellettyjen listalla on kilpaurheilu, syväsukelluus, uimahyppy, avantouinti ym.
Toisaalta emme ole kiinnostuneita em. lajeista, vaan muista vähemmän riskialtteista lajeista eikä kilpaurheilu liioin kiinnosta meitä vaikka urheilemme kumpikin aika paljon. :)- raskauden keskeytykseen
on monia ja se ei ole ns.itsekäs teko vaikka monet täällä haluavatkin sen siksi kokea vaan tosiaan on ajateltava lapsen etuakin niin surullista kuin se onkin..Jaksamisia.
- edellinen kirjoittaja
Vaikka lääkitys on olemassa kiitos kehittyneen lääketieteen.
Lääkkeet eivät kuitenkaan takaa sitä, että lapseni ei säästy tajuttomuuskohtauksilta, ainakaan 100%sesti. Lapseni omalääkäri Lastenklinikalla totesi, että lääkitys auttaa estämään aika hyvin mutta silti on olemassa pieni mahdollisuus mennä tajuttomaksi lääkityksestä huolimatta.
Se on syy miksi en hankkinut lisää jälkikasvua muuten elämä käy sietämättömäksi kun elää ainaisessa huolessa ja pelossa miten lasten käy...
Muuten liikutaan elämän ja kuoleman välisellä rajalla, näin kärjistetysti sanottuna.
Vietämme aika rennosti mitäs podetaan välillä arjen kiireitä kuten muutkin. :)
Sitäpaitsi tämä QT-syndrooma on sen verran uusi löydös. Sitä tutkitaan kokoajan saadakseen lisää tietoa mikä auttaa kehittämään tehokkaampia hoitoja.
Tämä tautiluokitus on määritelty 1tyypin ja 2tyypin mukaan, on myös harvinaisempiakin tyyppejä mutta nuo 1 ja 2 tyypit ovat yleisempiä. Eli näyttää siltä, että minä ja isäni lukeudumme 1tyyppiin = lievä tapaus kun 2tyyppi on vakavampaa laatua.
Se ei kuitenkaan takaa sitä, että lapseni automaattisesti edustaa samaa tyyppiluokkaa kuin minä ja isäni vaan ...
Voin sanoa, että tein abortin paljolti terveydellisistä syistä ei vain sosiaalisista ( yh ).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1224740Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa43364Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1263180Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss262607Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu692320Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181769Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91374Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171245Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41078