Onko markkinoilla olemassa "käyttökelpoista" kirjaa vauvojen kasvatuksesta, jossa kerrotaan missä iässä voi opettaa vauvaa itsenäisemmäksi, eikä joka itkuun reagoida jne..
Olen joitakin lueskelut ja ne ovat kasvatuksen kannalta olleet lähinnä viihdettä.
Aika paljon on markkinoilla kirjoja, jotka kertovat miten vauva kehittyy.
Kirja vauvan kasvatukseen?
16
558
Vastaukset
- Pulla
En osaa sanoa, onko tämä ihan sitä mitä haet, mutta ostin esikoista varten tällaisen teoksen: Dorothy Einon, Lapsen hoito ja kehitys. Kirja jakautuu alaotsikoihin: vauvan hoito, lapsen kasvu ja kehitys, lapsi yksilönä, vanhemmuus, lapsen paikka perheessä, kysy asiantuntijalta sekä turvallisuus ja ensiapu. Löytyisiköhän tätä teidän kirjastostanne, niin voisit vilkaista ennen hankintaa. Kirjan kirjoittaja on englantilainen ? kehityspsykologi ja kirja on meillä tarkastettu ja sovitettu Suomen oloihin. Itse en päässyt kirjaa loppuun asti esikoisen kohdalla, olisi ollut parempi lukea se ennen lapsen syntymää, ehkä nyt toisella kerralla tulee luettua loputkin...?
- ............
eiköhän kuule ihan maalaisjärjellä lapsia "kasvateta"!Ihan älytöntä edes ajatella, että lukea nyt kirjasta miten lapsia kasvatetaan.
- Joku vain
Mistäköhän arvasin että joku hölmö oikeasti tulee tuollaista sanomaan.
Juu eihän sitä lasta kirjasta katsomalla tai lukemalla kasvateta, mutta siellä saattaa olla hyviä neuvoja! Kyllä minä ainakin luen mielelläni vauvalehtiä ja kirjoja vauvoista ja niiden kehityksestä yms. - Etsijä
Se viisaus ja kokemus joka kehittyy aikojen saatossa, löytää myös tiensä kirjoihin. Maalaisjärki ei riitä, täytyy myös hakea tietoa pitäen kokoajan mielessä lähdekritiikin.
- mami
suomalainen vauvakirja,2plussan "tekemä".melko paksu kirja.siinä on kaikki raskauden alkuhetkestä kouluikään asti.suosittelen lämpimästi.
- Pariton.Isä
Desmond Morrisin "Mikä vauvaa naurattaa". Se ei varmaankaan ole etsimäsi kirja, mutta mielestäni erittäin kannattava luettava joka tapauksessa.
Kirjoittaja on eläintieteilijä joka on tutkinut lähinnä kädellisiä, mutta on kirjoittanut myös muista eläimistä kirjoja (mm. kissat, koirat, hevoset, ihminen.. kyllä vain.. eläintieteilijän tarkkailua erikoisesta karvattomasta apinasta {Alaston apina, Ihmisten eläintarha, Hellyyden anatomia}).
Kirja toki keskittyy pitkälti vauvan kehitykseen, mutta siinä on myös monia erittäin huomionarvoisia seikkoja vauvan "kasvatuksesta".
Varsin nopea luettava silti.- suosittelen
tervettä maalaisjärkeä lapsen kasvatukseen!!!
- Pariton.Isä
suosittelen kirjoitti:
tervettä maalaisjärkeä lapsen kasvatukseen!!!
Tosin esimerkiksi tuon kirjan lukeminen ei sulje pois terveen järjen käyttöä. Pikemminkin päinvastoin.
Kysehän on siitä, että monet vanhemmat sulkevat omat vaistonsa pois pelistä ja uskovat ns.kasvatustieteilijöitä ja ties mitä.
Kuitenkin nämä vanhempainvaistot ovat peräisin syvältä biologiastamme, eivät siis turhia vaan kehittyneet sellaisiksi kuin ovat nimenomaan varmistaakseen omien jälkeläisten selviytymisen parhaalla mahdollisella tavalla.
Omia vaistoja siis pitää kuunnella mieluummin kuin ammattikasvattajia. Monesti vaistot ovat jopa oikeammassa kuin järki.
- etsimääsi
Anna Wahlgrenin lapsikirja on suosittu, niin ammattilaisten kuin äitienkin keskuudessa.
Kirjoittajalla on yhdeksän (?) lasta ja maanläheinen ote asioihin. Siinä on mm. juuri noista kysymistäsi asioista. Suosittelen.
Noihin muutamiin kommentteihin ei voi kuin nauraa, adoptiovanhemmat syynätään usealla suurennuslasilla, ammattikasvattajat (opettajat, lastenhoitajat jne.) lukevat kirjallisuutta aiheesta, mutta vanhemmuus luonnistuu aina ihan maalaisjärjellä...just. - kirjan avulla
onko se tarpeellista?
kuinka moni äiti kasvattaa lastaan lukemalla opuksia? esim. mitä teen kun lapsi itkee? minkä ikäisenä lapseni tulisi osata tehdä sitä tai tätä?
eikös lapsetkin kehity eri tahtiin ja ovat yksilöitä. ei heitä voi laittaa samaan muottiin ja kasvattaa kirjan ohjeiden mukaan. jokainen kehittyy taatusti omaan tahtiinsa ja siihen ei kirjaviisaus auta.
toki kirjoista saa jotain vinkkejä erilaisiin tilanteisiin ja asioihin, mutta ei pidä sokeasti luottaa siihen että ne kaikki pätee juuri minunkin lapseeni.
sitten ollaan ihan pallo hukassa kun kirjasta ei nyt löytynytkään apua. mitäs sitten tehdään?
kannattaisi ihan rauhassa oppia ja keksiä ne keinot itse. näin oppii tuntemaan lapsen tarpeet paljon paremmin.
tuosta itkuun reagoimisesta.
jo hyvin pieni lapsi oppii itkullaan samaan huomion, jos joku on aina hyssyttämässä kun hän vaan äännähtääkin.
ei kannata mennä jokaisen "kiekaisun" perään katsomaan onko jokin hätänä.kohta on talossa pieni "pompottaja", joka ei halua olla hetkeäkään yksin.
kyllä sen oppii kuulemaan lapsen itkusta milloin on tarpeen mennä.
ja kaikessa lapseen liittyvässä kasvatuksessa ei ole kiellettyä käyttää tervettä maalaisjärkeä.
henk.koht. olen sitä mieltä, että parhaiten itse kokemalla ja etsimällä keinoja pärjää parhaiten lapsen kanssa.- Etsijä
Jos asiaa on tutkittu tai on pidempiaikaista kokemukseen perustuvaa tietoa kirjojen välissä, niin onko järkeä lähteä keräämään uudestaan samoja kokemuksia ja oppeja harjoittelemalla oman lapsen kanssa, kun voisi pienellä vaivalla löytää jo opittuja asioita kirjoista.
Ei kannata jääräpäisyyttään lähteä uudestaan keksimään pyörää. - niinkin
Etsijä kirjoitti:
Jos asiaa on tutkittu tai on pidempiaikaista kokemukseen perustuvaa tietoa kirjojen välissä, niin onko järkeä lähteä keräämään uudestaan samoja kokemuksia ja oppeja harjoittelemalla oman lapsen kanssa, kun voisi pienellä vaivalla löytää jo opittuja asioita kirjoista.
Ei kannata jääräpäisyyttään lähteä uudestaan keksimään pyörää.mutta miksi kaikki pitäisi saada valmiina ja helpolla.
ja sinun mielestä kaikki kirjoissa oleva tieto pätee jokaiseen.
toisinsanoen ollaan kaikki samaa massaa emme suinkaan yksilöitä.
eihän lapset esim. koulussakaan opi asioita samaan tahtiin vaikka kaikilla luokassa on sama kirja.
miksi sitten oletetaan että pienet vauvat kehittyisivät samaan tahtiin. ja jos niin ei käy, niin otetaanpa joku kirja avuksi, niin alkaa kehitystä tapahtua.
tuskimpa vaan se ihan näin helppoa on.
toki olen edelleen sitä mieltä että jotain vinkkejä sieltä saa, mutta luulen että äidit osaa kasvattaa lapsensa myös ilman kirjoja. - Etsijä
niinkin kirjoitti:
mutta miksi kaikki pitäisi saada valmiina ja helpolla.
ja sinun mielestä kaikki kirjoissa oleva tieto pätee jokaiseen.
toisinsanoen ollaan kaikki samaa massaa emme suinkaan yksilöitä.
eihän lapset esim. koulussakaan opi asioita samaan tahtiin vaikka kaikilla luokassa on sama kirja.
miksi sitten oletetaan että pienet vauvat kehittyisivät samaan tahtiin. ja jos niin ei käy, niin otetaanpa joku kirja avuksi, niin alkaa kehitystä tapahtua.
tuskimpa vaan se ihan näin helppoa on.
toki olen edelleen sitä mieltä että jotain vinkkejä sieltä saa, mutta luulen että äidit osaa kasvattaa lapsensa myös ilman kirjoja."...ja sinun mielestä kaikki kirjoissa oleva tieto pätee jokaiseen."
Mitä ihmettä oikein yrität vääntää?
Työnnän omia ajatuksiasi minun mielipiteiksi.
"...mutta luulen että äidit osaa kasvattaa lapsensa myös ilman kirjoja."
Ja kuitenkin sivulauseessa haluat ajaa täysin ummikkolinjaa, ettei hyödynnettäisi mitään toisten kokemuksia. - Etsijä
Etsijä kirjoitti:
"...ja sinun mielestä kaikki kirjoissa oleva tieto pätee jokaiseen."
Mitä ihmettä oikein yrität vääntää?
Työnnän omia ajatuksiasi minun mielipiteiksi.
"...mutta luulen että äidit osaa kasvattaa lapsensa myös ilman kirjoja."
Ja kuitenkin sivulauseessa haluat ajaa täysin ummikkolinjaa, ettei hyödynnettäisi mitään toisten kokemuksia.Ensin tulis tenava ja sen jälkeen paksu opus perässä, jossa on CD-romppu takakannessa.
- eppulainen
ei ehkä ole täydellinen vauvan käyttö-opas mutta hirveästi hyödyllistä tietoa mitä sitten sovellat maalaisjärkeen.
- ei jummarra
Minä en ymmärrä miksi "maalaisjärki" ja "kirjatieto" usein mielletään toisiaan kumoaviksi. Itse ainakin hankin tietoa ns. uusista asioista, jos hankkisin koiran/ rakentaisin talon/ ostaisin tietokoneen/ haluaisin lapsen, niin tottakai hankkisin asiasta myös tietoa.
Se ei luonnollisestikaan tarkoita että lasta kasvatettaisiin kirja kourassa. Mutta kuten joku taisi sanoakin, miksi pitäisi keksiä pyörää uudelleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia?
Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?1112436Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä511203Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1775122Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa333740Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1963564Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss503159Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1092894Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky132488Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie532185Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy191985