kissan sydänsairaus

erkki

Kissallani on aikuisena (e perinnöllinen) todettu hypertrofinen kardiomyopatia. Kysyisin kokeneemmilta miten olette pärjäilleet ja millaista lääkitystä olette saaneet? Millaista neuvoa olette saaneet Aspirinin suhteen? Entä muu lääkitys?

3

1798

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sussu

on perinnöllinen. Meillä loppui kissojen kasvatus kokonaan hetkeksi HCM:n takia. Meillä kuoli kaikki kolme tuontikissaa HCM:n ja myös niiden jälkeläisiä sairastui ja kuoli. Nuorin oli 9 kk ikäinen, kun kuoli.

• HCM

Professori Phillip F. Solter on U.S.A.ssa tutkinut kissojen HCMää aika lailla. Mielenkiintoisinta on että periytyvissä tapauksissa kyseessä autosomaattisesti dominantti periytyminen eli pennun mahdollisuus olla sairas on 50% jos vain toinen vanhemmista HCM-kissa, mutta ilmeisesti myös geenimutaation seurauksen myös täysin terveille vanhemmille voi syntyä HCM-pentu. Kuitenkin hälyttävintä on tutkimuksissa ilmennyt ilmeisesti eri geenimuutoksista kun autosomaattisesti dominantin muodon aiheutuva dominantisti periytyvä HCM, eli vain toiseltakin vanhemmalta tulevana kaikki jälkeläiset HCM-kissoja ja ongelmana näissä ilmeisesti ilmenemisikä, kun diagnostisoitavissa vasta n.3v iässä ja sitä ennen kissat ultraäänelläkin kontrolloituina vaikuttavat terveiltä.
        Positiivista on Phillip F. Solterin tutkimuksissa että BNP hormoonitasotutkimuksella voidaan ilmeisesti sairaus todeta vaikkei muita merkkejä vielä havaittaisi, siis aivan kuten ihmisilläkin..
        Ko. tutkimus aloitettu v.2000 joten toivottavasti tuon BNP testauksen suhteen pian saataisiin toimiva varma testisetti eläinlääkärien käyttöön, koska nykyinen ultraääneen perustuva testaus vaatii todella hyvät (ja kalliit) laitteet sekä asiaan todella perehtyneen eläinlääkärin jotta negatiivinen tutkimustulos olisi luotettava.

• Carlos

minun kissalla, 1 v 9 kk todettu rokotuksen yhteydessä sivuääniä. En ollenkaan kyseenalaista eläinlääkärin diagnoosia. Läppä sydämessä vuotaa. Mutta siltikin, minun kissani on villikissan pentu, ja emo oli itsekkin ihan pentu kantaessaan pennut minun vajaani. Yhden jätin itselleni, ja 4 muuta lähtivät eläinsuojeluyhdistyksen kautta uusiin koteihin. Reipas ja utelias tapaus on. Niin paljon jäi kuitenkin mieltä vaivaamaan, että vein toiselle el. lääkärille, ja kissani on täysin terve! Sen mielipuuhaa on killua pää alaspäin omenapuussa. Mietin pitkään, onko se jotenkin sairas, kun on niin kovin kiltti. Ei ole se vaan tuli kovin pienenä 5 viikkoisena minulle, ja kulkee perässäni. Kannattaa aina pyytää toinen diagnoosi, jos vähänkin on sellainen olo, että eihemmetti, tämä ei voi olla totta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3799
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2934
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1845
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1578
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      904
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      744
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      688
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      56
      687
    Aihe