Hedelmöityshoidoista...

Jan

... ollaan vihdoin, 20 vuoden väännön jälkeen saamassa lakiesitys. On erinomaista, että hallitus säätää lain jo pitkään vallinnutta tilannetta myötäileväksi eli siten, että myös naisparit ja yksinäiset naiset saavat hoitoja jatkossakin. Otin tämän puheeksi siksi, että se on eräs ajankohtainen kysymys, johon presidentti Halonen otti syksyllä rohkeasti kantaa. Oli vaalit tulossa, eikä ollut varmuutta, miten kansa asiaan suhtautuu. Tällaista arvojohtamista juuri presidentiltä odotetaan. On oltava suunnannäyttäjä kansalle. Ja vaaleissa kansa antoi hyväksyntänsä presidentin linjaukselle. Hienoa, että hallitus päätyi samalle kannalle ja odotan eduskunnalta samaa.

19

425

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seminologi

Tämä keinosiemennyslaki on arvoja parhaimmillaan..?

• Paljon puhetta

Tämäkään asia ei kosketa kaikkia suomalaisia, ehkä pientä osaa väestöstä. Tietenkin näin lain muodossa koskettaa, puhututtaa ja mietityttää.

• Jan
        Paljon puhetta kirjoitti:

Tämäkään asia ei kosketa kaikkia suomalaisia, ehkä pientä osaa väestöstä. Tietenkin näin lain muodossa koskettaa, puhututtaa ja mietityttää.

Ei mikään. Ja tarkoitus olikin antaa esimerkki, joka osaltaan osoittaa, että Halonen on uskaltanut ottaa vaikeisiin kysymyksiin kantaa. Eikö vähemmistöjen oikeuksien edistäminen osoita, että Halonen todella pyrkii olemaan KOKO kansan presidentti - ei pelkästään populistisesti enemmistön presidentti.

• kansaa
        Jan kirjoitti:

Ei mikään. Ja tarkoitus olikin antaa esimerkki, joka osaltaan osoittaa, että Halonen on uskaltanut ottaa vaikeisiin kysymyksiin kantaa. Eikö vähemmistöjen oikeuksien edistäminen osoita, että Halonen todella pyrkii olemaan KOKO kansan presidentti - ei pelkästään populistisesti enemmistön presidentti.

ei todellakaan kosketa mikään hedelmöityslaki. Vain pieni osa kansasta tarvitsee keinohedelmöitystä sillä valtaosa saa lapsia täysin luonnollisella tavalla.
        Olisi Halosella ollut paljon tärkeämpiäkin asioita, joihin olisi pitänyt ottaa kantaa kuten miljoonaoptiot valtioyhtiössä. Mutta se kosketti demaripomoja, joten siihen ei halunnut ottaa kantaa, vaikka niillä miljoonilla olisi saatu eläkeläisille ja vähävaraisille helpotusta elämään.

• Jan
        kansaa kirjoitti:

ei todellakaan kosketa mikään hedelmöityslaki. Vain pieni osa kansasta tarvitsee keinohedelmöitystä sillä valtaosa saa lapsia täysin luonnollisella tavalla.
        Olisi Halosella ollut paljon tärkeämpiäkin asioita, joihin olisi pitänyt ottaa kantaa kuten miljoonaoptiot valtioyhtiössä. Mutta se kosketti demaripomoja, joten siihen ei halunnut ottaa kantaa, vaikka niillä miljoonilla olisi saatu eläkeläisille ja vähävaraisille helpotusta elämään.

Halonen todellakin otti kantaa Fortumin optioihin. Hän piti niitä
        1) joka tapauksessa liian isoina
        ja
        2) koko optioohjelmaa epäonnistuneena, koska pelkästään energian markkinahinnan kohoaminen palkitsi johtajat ilman heidän omaa ansiotaan.

Tämän Halonen sanoi useaan kertaan, mm. Punainen lanka -ohjelmassa. Hän sanoi myös ITSESTÄÄNSELVYYDEN: kun laillinen sopimus on tehty, niin oikeusvaltiossa ei pidä peruuttaa lainvoimaista sopimusta. Mm. Soinin ja Kalliksen populistinen kansankosiskelu optio-ohjelman mitätöimisineen ja Liliuksen irtisanomisineen ei ollut tältä planeetalta. Menestyvän yrityksen johtoa ei ole ollut tapana irtisanoa varsinkaan kun eivät ole syyllistyneet mihinkään.

• Kohtuuton sopimus
        Jan kirjoitti:

Halonen todellakin otti kantaa Fortumin optioihin. Hän piti niitä
        1) joka tapauksessa liian isoina
        ja
        2) koko optioohjelmaa epäonnistuneena, koska pelkästään energian markkinahinnan kohoaminen palkitsi johtajat ilman heidän omaa ansiotaan.

Tämän Halonen sanoi useaan kertaan, mm. Punainen lanka -ohjelmassa. Hän sanoi myös ITSESTÄÄNSELVYYDEN: kun laillinen sopimus on tehty, niin oikeusvaltiossa ei pidä peruuttaa lainvoimaista sopimusta. Mm. Soinin ja Kalliksen populistinen kansankosiskelu optio-ohjelman mitätöimisineen ja Liliuksen irtisanomisineen ei ollut tältä planeetalta. Menestyvän yrityksen johtoa ei ole ollut tapana irtisanoa varsinkaan kun eivät ole syyllistyneet mihinkään.

Olisi pitänyt tietää - siis olisi pitänyt!

• puolesta
        Jan kirjoitti:

vaikka "hedelmöityshoito-presidentti". Eihän tässä maassa muuta pielessä olekaan. Ainakaan populistisella enemmistöllä?? Vai?

• tärkeä asia

Varmaan tämän maan tärkein poliittinen päätös koko vuosisadalla. Mihin tässä maassa oikein ollaan menossa? Tästäkö vaaleissa oli kyse, siis kansa antoi hyväksynnän presidentin linjaukselle? En tiedä itkeäkö vai nauraa.

• näitä

toopeja sikiää.

Koko ajan yksi äänekäs joukko vaatii presidentiltä arvojohtamista, mielipiteitä, kannanmuodostamista etc.

Sitten, kun osoitetaan, että hän on ottanut kantaa ja vieläpä rohkeasti, eikä kaikkia kansan typerimpiä aineksia kosiskellen, niin sekään ei ole hyvä.

Voisitteko jo ystävällisesti muodostaa oman selkeän mielipiteenne, joka myös pysyisi.

Tänne kirjoittavat Niinistöä äänestäneet odottavat, että Halosen pitää yhtyä Maksamaan marttakerhon kantaan, koska se on ainoa oikea.

• kantaa ...

kirjoitukseesi . Itse ole lapseton , eikä minulla ole mahdollisuutta biologista lasta saadakaan .
      Tässä lakiehdotuksessa , kuten monessa muussakin , on puolensa ja puolensa . En ollenkaan kiellä , etteikö esim. homoseksuaalisesti suuntautuneet parit rakastaisi lasta ihan yhtä paljon kuin kuka tahansa muukin ja , etteikö heillä voisi taasen olla ihan samanlaisia ongelmiakin kuin heteroperheissä . Minusta kuitenkin lapsen parhaaksi on , jos hänellä tulee olemaan selkeästi isä ja äiti , sillä molempiahan roolimalleja lapsi tarvitsee . Samaa sukupuolta oleva ei voi olla täydellisesti molempia . Vaikka toki myönnän senkin , että on paljon ns. yksinhuoltajaisiä-, ja äitejä , jotka ilman toista osapuolta kasvattavat lapsiaan . Silti heillä on myös selkeästi äiti ja isä . Vaikkakin he sitten voivat olla enemmän tai vähemmän osallistuvia . Kuten toki kuka tahansa muukin voi olla . Myöskään yksinäisten naisten hedelmöityshoidoista en ole oikein innostunut . Lapsen kannalta on kamalan itsekästä haluta lapsi ilman isää . Se voi tuntua tässä vaiheessa hyvältä ajatukselta , mutta entäpä sitten , kun lapsi tulee ikään jolloin kysellään , että :" Kuka mun isä on , mitä se tekee jne . " . Lapsi alkaa jo melko varhain perustaa omaa identiteettiään esim. vanhempien avulla . Niin tytöt kuin pojatkin .
      Minulla ei ole mitään homoseksuaaleja vastaan ... päinvastoin , kuitenkin tämä hedelmöityshoito-oikeus heidän kohdallaan menee yli . Enkä silti kirjoituksestani huolimatta pyydä , enkä vaadi ketään olemaankaan samaa mieltä kanssani ... tämä on täysin henkilökohtainen mielipiteeni .

• pakko

ottaa kantaa, et kyllä elä todellisuudessa jos kuvittelet että jokaisella lapsella on isä, vaikka hän olisi syntynyt ilman hedelmöitystä.
        Törmään päivittäin ja yhä enenevässä määrin näihin lapsiin joilla on siittäjä, muttei isää.

• uudestaan ...
        pakko kirjoitti:

ottaa kantaa, et kyllä elä todellisuudessa jos kuvittelet että jokaisella lapsella on isä, vaikka hän olisi syntynyt ilman hedelmöitystä.
        Törmään päivittäin ja yhä enenevässä määrin näihin lapsiin joilla on siittäjä, muttei isää.

tiedostin siinä hyvin selvästi tämänkin ongelman , muiden ongelmien ohessa .

• uudestaankin
        uudestaan ... kirjoitti:

tiedostin siinä hyvin selvästi tämänkin ongelman , muiden ongelmien ohessa .

Luin uudestaan ja ymmärsin kyllä ensi lukemalla ,sinä puhuit ero ja yksinhuoltajista joiden lapsilla on kuitenkin myös isä/äiti.
        Minä puhuin kuitenkin lapsista joilla on siitäjä,muttei isää, ja heillä on saattanut olla isä esim. 1-3 vuotta ja sen jälkeen ei muuta kuin siittäjä.
        Tämä on aivan todellista reaalielämää , ei vain minun mielipiteeni.
        Luin vieläkin kirjoituksesi ja olen edelleen tätä mieltä.

• sama
        uudestaankin kirjoitti:

Luin uudestaan ja ymmärsin kyllä ensi lukemalla ,sinä puhuit ero ja yksinhuoltajista joiden lapsilla on kuitenkin myös isä/äiti.
        Minä puhuin kuitenkin lapsista joilla on siitäjä,muttei isää, ja heillä on saattanut olla isä esim. 1-3 vuotta ja sen jälkeen ei muuta kuin siittäjä.
        Tämä on aivan todellista reaalielämää , ei vain minun mielipiteeni.
        Luin vieläkin kirjoituksesi ja olen edelleen tätä mieltä.

"Vaikkakin he sitten voivat olla enemmän tai vähemmän osallistuvia" ... Sanoin myös näin ja sillä tarkoitin ihan samaa , mitä sinäkin omassa kirjoituksessasi . Ei nyt kannata jankata siitä enää . Olen pahoillani , jos ymmärsit lauseeni väärin ... tarkoitus oli sama kuin sinullakin .

Ymmärrän hyvin oman näkökantasi asiaan . En silti pyydä , että ymmärtäisit minun . Sanoihan eräs potilaskin kerran minulle , että : " Lapseton avioliitto ei ole mikään kunnon avioliitto " . Voi sitten olla , ettei minulla ole lapsettomana ( rakastan lapsia silti yli kaiken ) oikeuttakaan ottaa kantaa tähän asiaan .

• vieläkin
        sama kirjoitti:

"Vaikkakin he sitten voivat olla enemmän tai vähemmän osallistuvia" ... Sanoin myös näin ja sillä tarkoitin ihan samaa , mitä sinäkin omassa kirjoituksessasi . Ei nyt kannata jankata siitä enää . Olen pahoillani , jos ymmärsit lauseeni väärin ... tarkoitus oli sama kuin sinullakin .

Ymmärrän hyvin oman näkökantasi asiaan . En silti pyydä , että ymmärtäisit minun . Sanoihan eräs potilaskin kerran minulle , että : " Lapseton avioliitto ei ole mikään kunnon avioliitto " . Voi sitten olla , ettei minulla ole lapsettomana ( rakastan lapsia silti yli kaiken ) oikeuttakaan ottaa kantaa tähän asiaan .

Kirjoituksissani en suinkaan takoittanut ettei sinulla ole oikeus ottaa kantaa, vaan tarkoitin että minulla myös lapsettomana on oikeus ottaa kantaa.
        Ymmärsin kyllä, mitä tarkoitit sillä, "vaikkakin he sitten voivat olla enemmän tai vähemmän osallistuvia" näinhän se useimmiten onneksi on, mutta totuus on että yhä enenevässä määrin he eivät osallistu enempää eikä vähempää, eivät osallistu ollenkaan, eli isää ei ole ollenkaan.

• tarkoitit ...
        vieläkin kirjoitti:

Kirjoituksissani en suinkaan takoittanut ettei sinulla ole oikeus ottaa kantaa, vaan tarkoitin että minulla myös lapsettomana on oikeus ottaa kantaa.
        Ymmärsin kyllä, mitä tarkoitit sillä, "vaikkakin he sitten voivat olla enemmän tai vähemmän osallistuvia" näinhän se useimmiten onneksi on, mutta totuus on että yhä enenevässä määrin he eivät osallistu enempää eikä vähempää, eivät osallistu ollenkaan, eli isää ei ole ollenkaan.

sillä , että joskus biologiset isät ovat niitä pelkkiä siittäjiä , ja siihen sitten heidän osuutensa jääkin . Yleistää ei täysin tietenkään voi , sillä onhan niitä huonoja äitejäkin . Mutta sen sinä tiesitkin .

Yleensä tälläisissa tapauksissa on ongelmana se , että ollaan kertakaikkiaan liian nuoria isiksi ja äideiksikin . Ei kyetä , eikä haluta ottaa sitä vastuuta mikä pitäisi .

Joskus se ikävästi kirpaisee , ja tuntuu epäoikeudenmukaiseltakin , että ihmiset , jotka eivät välttämättä pysty edes huolehtimaan itsestään , saavat niitä lapsia ... ja yleensä silloinkin se tulee ns. " yhdestä laakista " :) .

No , maailma ei ole oikeudenmukainen ja eihän minulla toisaalta ole oikeuttakaan sanoa , kuka ansaitsee lapsen , kuka ei ... onko siihen sitten kellään oikeuttakaan . Mielipiteitä voi silti aina olla ja on hyvä , että asioista keskustellaan .

Tavallaan moni asia esim. juuri ei-toivotut raskaudet , lapsikuolleisuus jne . kertovat myös jotain yhteiskuntamme tilasta .

• tiedän
        tarkoitit ... kirjoitti:

sillä , että joskus biologiset isät ovat niitä pelkkiä siittäjiä , ja siihen sitten heidän osuutensa jääkin . Yleistää ei täysin tietenkään voi , sillä onhan niitä huonoja äitejäkin . Mutta sen sinä tiesitkin .

Yleensä tälläisissa tapauksissa on ongelmana se , että ollaan kertakaikkiaan liian nuoria isiksi ja äideiksikin . Ei kyetä , eikä haluta ottaa sitä vastuuta mikä pitäisi .

Joskus se ikävästi kirpaisee , ja tuntuu epäoikeudenmukaiseltakin , että ihmiset , jotka eivät välttämättä pysty edes huolehtimaan itsestään , saavat niitä lapsia ... ja yleensä silloinkin se tulee ns. " yhdestä laakista " :) .

No , maailma ei ole oikeudenmukainen ja eihän minulla toisaalta ole oikeuttakaan sanoa , kuka ansaitsee lapsen , kuka ei ... onko siihen sitten kellään oikeuttakaan . Mielipiteitä voi silti aina olla ja on hyvä , että asioista keskustellaan .

Tavallaan moni asia esim. juuri ei-toivotut raskaudet , lapsikuolleisuus jne . kertovat myös jotain yhteiskuntamme tilasta .

Tottakai tiedän että myös huonoja äitejä on, mutta tämäkun liittyi hedelmöityshoitoihin, pukuin isistä, koska hedelmöityshoitoa ei isille tekemään, ja näin ollen ei tule sen takia huonoja äitejä.
        Ymmärrän hyvin että kirpaisee ja sehän on äärimmäisen epäoikeudenmukaista, ja koskee varmasti useita ihmisiä.
        En kuitenkaan syyttäisi yhteiskuntaa ei-toivotuista raskauksista, kyllä kasvatuksesta vastaavat kuitenkin vanhemmat.
        Me voisimme kasvattaa lapset myös niihin arvoihin ettei raha ja maallinen mammona ole ainut onnelliseksi tekevä asia.

• ja olen samaa
        tiedän kirjoitti:

Tottakai tiedän että myös huonoja äitejä on, mutta tämäkun liittyi hedelmöityshoitoihin, pukuin isistä, koska hedelmöityshoitoa ei isille tekemään, ja näin ollen ei tule sen takia huonoja äitejä.
        Ymmärrän hyvin että kirpaisee ja sehän on äärimmäisen epäoikeudenmukaista, ja koskee varmasti useita ihmisiä.
        En kuitenkaan syyttäisi yhteiskuntaa ei-toivotuista raskauksista, kyllä kasvatuksesta vastaavat kuitenkin vanhemmat.
        Me voisimme kasvattaa lapset myös niihin arvoihin ettei raha ja maallinen mammona ole ainut onnelliseksi tekevä asia.

mieltä kanssasi siitä , että kotoahan sen kasvatuksen ensisijaisesti pitää lähteä . Yhteiskunta on kuitenkin osasyyllinen ongelmiin esim. työttömyys jne . , joka luo monia muita ongelmia , jotka sitten heijastuvat lapsiin .

Niin , on tärkeää antaa lapsille sitä rakkautta ja rajoja , sen maallisen mammonan sijaan ja teroittaa , ettei se rahakaan sentään puussa kasva .

Tuli tässä vain mieleeni , että mikseiköhän yhteiskunta tue enempää lapsiperheitä ? ... lapsethan ovat pieniä kuitenkin vain niin hetken verran . Monesta olisi varmaan mukavaa olla enemmän osallisena lapsen kasvuprosessissa . Kotiäitiyttä ja -isyyttä ei vain juurikaan arvosteta . Tuntuu , että nykyään on vain työ ... tehokkuus ja tuloksellisuus tärkeää .

• SETALTA

ihan ihmisyyden äärilaidalta on antaa tulevalle lapselle samaa sukupuolta olevat vanhemmat.
      Kyllä on normaalilla lapsella miettimistä koko lapsuuden. Mikähän lapsesta tulee?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      40
      3771
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      33
      3364
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2968
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2820
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1828
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      83
      1816
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1659
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1597
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      29
      1579
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1564
    Aihe