Varasin just hammaslääkäritarkastusajan ja sain sen vasta kesäkuulle!! L.A. on 31.7. Mainitsin kyllä että vauva on tulossa mutta ei kuulemma saa mitään erikoiskohtelua. Onko siitä nyt haittaa vauvalle, jos mulla on reikiä hampaissa tässä odotusaikana, vai pitäiskö ne paikata mahd.nopeasti (jos jonot hammaslääkäriin on yhä vaan kesälläkin yhtä pitkät niin miten niitä edes ehtii paikkaamaan...)
raskaus ja hammashoito
12
8185
Vastaukset
- ei vaikuta lapseeen
Sen takia suositellaan että käyt odotusaikana hammaslääkärissä, että et tartuttaisi lapsellesi kariesta, joten sitä parempihan se vaan on mitä lähempänä laskettua aikaa käyt. Ei ehdi tulla taas kariesta niin paljon suuhun kun lapsi syntyy.
- kirmuli
Itse myös tuossa jossain vaiheessa kyselin hammaslääkäriin tarkistusaikaa. Täällä meillä sinne 1/2 vuoden jonot,eikä asiaa nopeuttanut vaikka sanoin olevani raskaana.Jonotukseen laitettiin,mutta täti sieltä varasi heti ajan suuhygienistille,joka poisti hammaskiven ja tarkasti ettei ainakaan suurempia reikiä näkynyt. Tolle suuhygienistille pääsin heti seuraavalla vko:lla. En usko,että niistä reiístä varmaan haittaa on,mutta voisit kysyä josko pääsisit myös tollaselle hoitajalle....ainahan sitte on yksityiset,mutta itsellä ainakaan varaa sellaselle mennä
- Tytsi
...Lahdessa toimii hammashuolto hyvin odottaville vanhemmille. Molemmat, sekä isä että äiti, pääsevät hammastarkastukseen ja jatko hoitoon lääkärille jonojen ohi. Pääsimme hammastarkastukseen kahden viikon päästä ajanvarauksesta. Minulle ei onneksi reikiä löytynyt, mutta tuleva isä sai ajan hammaslääkärille maaliskuulle. Täytyypi olla onnellinen hyvästä palvelusta, jos näin ei kaikkialla ole.
Sinuna ehkä varmistaisin asian vielä omalta äitiysneuvolan terkalta. Ja jos hammahuoltoon ei ohjata niin ehkä varaisin hammaslääkäriajan yksityiseltä. Tuntuu niin pitkältä ajalta odottaa tosiaan kesäkuulle, jos laskettuaika heinäkuun lopulla?! Saahan kelalta sitten korvauksen yksityisellä käynnistä ja useinmiten yksityiset hoitavat yhdellä hoitokerralla ( ainakin täällä meillä päin)sekä tarkastuksen ja paikkauksen jos esim. reikiä muutama.. Ei kai lääkärissäkäynti vaarallista myöhempäänkään ole, mutta ison mahan kanssa voi jo istuminen toimenpiteessä olla raskasta..
Meiltä otettiin muuten molemmilta sylkitesti tuolla hammastarkastuksessa. Katsotaan karies-bakteerin määrää ja ohjataan hoitoon jos jotain tulehdusta löytyy ja bakteerimäärät korkeat.- rv 22
Lahdessako?? Ei ainakaan minua ole kohdeltu samalla tavalla...
- Tytsi
rv 22 kirjoitti:
Lahdessako?? Ei ainakaan minua ole kohdeltu samalla tavalla...
... saatiin ensimmäisellä neuvolakäynnillä ohje- paperi odottaville vanhemmille, josta löytyi puhelinnumero josta varata aika. Meidät ohjattiin Launeelle, kun siellä aikoja eniten vapaana. Hyvä hoito ja mukava hammashoitaja.
Kyselepäs seuraavalla kerralla neuvolan terkalta asiasta!
- rv 23
meillä päin pääsi jonojen ohi raskaana olevat. Neuvolantäti sanoi että raskaana olevat ovat etuoikeutettuja. Itse pääsin heti seuraavalla viikolla, ja paikkaukseen parin viikon päästä tarkistuksesta. =)
- tuimaliini
Varaa ihmeessä aika yksityiseltä, jos kunnallisella puolella et pääse jonojen ohi! Raskaana olevien kuuluisi päästä nopeemmin hoitoon, hampaiden kuntohan on yhteydessä keskenmenoihinkin kuulemma. Kelahan tosiaan korvaa, joten ei se sen kalliimmaksikaan tule.
- Jihuu! rv11+4
tuimaliini kirjoitti:
Varaa ihmeessä aika yksityiseltä, jos kunnallisella puolella et pääse jonojen ohi! Raskaana olevien kuuluisi päästä nopeemmin hoitoon, hampaiden kuntohan on yhteydessä keskenmenoihinkin kuulemma. Kelahan tosiaan korvaa, joten ei se sen kalliimmaksikaan tule.
Ainakin täällä Helsingissä neuvolatäti sanoi, että raskaana olevia ei saa suosia. Noh, mulla on kyllä sellainen reikä hampaassa, jotta voisin varata päivistysajan (kipu ja kaikki mahdolliset ruikutukset puhelimeen), mutta viimeksi täti siellä vain v..ttuili minulle "ei se reikä itsestään parane" kun en aiemmin ollut soittanut, joten ei tee mieli soittaa ja mietin josko olisi varaa mennä yksityiselle.. mitenkähän hirveästi se maksaa, piti tänään soittaa ja kysyä mutten muistanut..
- jade2
tuimaliini kirjoitti:
ihan kokemuksesta tiedän että yhden reiän paikkaaminen maksoi 60€ kelakorvausten jälkeen.
Eli yksityiset ovat todella kalliita.
Ainakin Turussa.
Tässä viittellinen hinnasto joka löytyi googlaamalla. http://www.shla.fi/hinnasto.php
Tämä toki ei tarkoita et palvelut ois joka paikassa samanhintaisia, eli kannattaa varautua maksamaan enemmänkin.
- cc
No 60 euroa on tosi halpa hinta! Yksityisellä lasku on aina yli satkun per hammas
- fisutt
Itse kävin juuri paikkauttamassa lohjenneen hampaan (jossa siis reikä alla) yksityisellä ja maksoi yli 100€ vielä kelavähennysten jälkeenkin.
Itse varasin muka hyvissä ajoin hammaslääkäriajan raskaana ollessa, mutta niinpä siinä kävi, että aika oli vain paria viikko ennen LA:aa. Ja vielä kun vauva syntyi muutamaa viikkoa etuajassa niin olin jo synnyttänyt ennen kuin kävin hammaslääkärissä, vaan eipä mitään "vikaa" hampaista löytynytkään. Hammashygienistille sai ajan parin viikon päähän.
- ()()()()()()()
Itse olisin eniten huolissani siitä, miten ihan viimeisillä viikoilla pystyy makaamaan selällään hammaslääkärin tuolissa niin kauan kuin tarve on. Itse en ainakaan pystyisi. Ei siis liene ole ihan paras mahdollinen ajankohta ja voi hyvin olla, ettei silloin onnistu mitkään operaatiot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi564426Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal834115- 703578
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963500Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1102527- 352368
- 372252
- 242249
- 382229
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k232114