En arvosta teitä ollenkaan

opiskelijaneito-

Ihmettelen suuresti näitä luottohäiriöisiä asioiden huonosta hoidosta. Jotkut tahot kuitenkin kohtelevat luottohäiriöisiä paremmin kuin opiskelijoita.

En ole koskaan maksanut laskua myöhässä. Olen köyhä mutta luottotietoni on kunnossa. Ei tuo luulisi olevan vaikea naputella netissä eräpäivään mennessä laskut pois päiväjärjestyksestä.

11

1717

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keski-ikäinen täti

ajattelin opiskelijatyttönä ja pitkään myöhemminkin. Ainoana rikkeenäni oli jokunen kirjaston kirjan myöhästymiskirje.

Kunnes jäi hometalo käsiin. Mistään ei korvauksia. Pakkomuutto. Talo kalliine tutkimus- ja ylläpitokustannuksineen vuokrakämpän lisäksi toista vuotta. Entinen irtaimisto kaatopaikalle, uusi tilalle. Rahat yksinkertaisesti loppuivat. Sossunnormeja ei lastenkaan kanssa täytetty (yhteen asuntoon oli varaa). Ei varaa oikeudenkäyntiin eikä lisätutkimukseen. Pankki kasvatti velkaa pistämällä talonmyynnin jäihin, kun ei onnistunut kiskomaan kaikkia rahoja takaajalta. Lopulta talon myynnin jälkeen velkaa yli kaksisataatuhatta markkaa.

Kesäkuussa loppuu velkajärjestely ja seitsemän vuoden helvetti (toivottavasti).

• ei enää neito, ei vielä täti

Kyllä jokainen omilla aivoillaan ajatteleva tietää, että osa velkaantuneista ja luottohäiriöisistä on vaikeassa tilanteessa "olosuhteiden uhrina". Näin uskon, että täytyy opiskelijaneidonkin tietää, opiskelijoilta edellytetään aivojen käyttöä.

Mutta on myös toisenlaisia velkaantuneita, joilla raha ei tunnu pysyvän näpeissä millään. Ei osata mitenkään sovittaa omia tuloja ja menoja oikein, vaan tuloista ja varallisuudesta riippumatta pitää ostaa kaikkea, mitä oma mielenkiinto ostamisen arvoista keksii. Pitää olla uusinta ja hienointa, vaikka velaksi. Alkuun lainaa otetaan asiallisista paikoista ja sitten, kun niistä rahahanat tyrehtyvät, niin käännytään kaikenmaailman pikavippipaikkojen puoleen. Visaa vingutetaan, kunnes luottoyhtiö pistää pelin poikki. Näistähän aina silloin tällöin uutisoidaan lehdissä. Ja heistä itsekin olen sitä mieltä, että mihin ihmeeseen se maalaisjärki on hukkunut vai oliko sitä koskaan ollutkaan?

Sinulle toivon pirteyttä elämääsi, siihen saakka, kunnes velkajärjestely on ohi ja siitä eteenpäin.

• kantaan

Osuit naulan kantaan, takaajaksikaan ei kukaan pakota eikä varmasti kukaan ole ryhtynyt siihen hommaan ilman,että kuulisi varoituksia.

Sitten on nämä, joiden pitää saada heti auto ja omakotitalo. Ei se ole toisten vika vaan ihan omaa hölmöyttä, joten ei vielä täti ja muut, ajatelkaa nyt omilla aivoilla jos pystytte.

Koronnousuihin ja tulojen alentumiseen pitää varautua ennakkoon ja luottoa ei pidä ottaa enemmän kuin on vara maksaa takaisin. Tilanteet voi muuttua, sen takia pitää ennakoida ja elään tilanteen mukaan.

• Kysymys onkin siitä, onko selkärankainen ja vastuuntuntoinen ihminen vaiko ei. Hienoa että sinä olet vastuuntuntoinen. Ja siinähän ei ole kyse edes taloudellisesta tilanteesta, vaan kyvystä sovittaa menot tuloihin ja kantaa sen verran vastuuta huomispäivästä, että välttää ylivelkaantumisen.

• sitä nuoruuden

uhossaan kuvittelee. Elämä opettaa. Ei tuuri ole taitoa, eikä luulo tiedon väärti.

• susihukka

ajattelinpa vaan ilmoittaa ennenkuin alat latelemaan mielipiteitäsi ja morkkaamaan toisia että kaikki joilla on luottotiedot mennyt eivät välttämättä ole sitä tahallaan aiheuttanut.. itse maksoin laskut ajallaan. EI YHTÄÄN MYÖHÄSSÄ, mutta elämätilanne muuttui ja en kyennytkään enää maksamaan laskuja koska ruokaakin oli saatava. Joten ennenkuin alata muita arvostelemaan täällä niin ota ensin selvää asioista ja mene kotiisi miettimään vaihtoehtoja miksi joillakin on luottikset menneet.. onhan niitäkin joita ei vaan kiinnosta maksaa laskuja mutta myös niitä jotka ovat kaikkensa tehneet ettei luottotiedot olisi menneet!!! Tuosta viestistä saa hyvin selvästi sen imettyä että kaikki ne joilla on tiedot menneet ovat idiootteja ja hylkijöitä sekä pohjasakkaa.. en sanoisi niinkään.. itse olen kouluttautunut ja perheellinen, asun hienossa asunnossa ja käyn vakituisessa työssä. erheeni olen jo maksanut pois kovalla työnteolla joten seuraavalla kerralla voit hieman ajatella ennen kuin alat luottotietohäiriöisiä (huom kaikkia) yleistämään luusereiksi. kiitos ja erittäin loskaista kevättä!!!!!

• kuhan nyt sanon...

Ei ne luotot mene jos VARAUTUU hieman tulevaankin. Eihän nyt ihminen voi ajatella koko ajan, että mitä jos nyt tästä sairastun tai mitä jos nyt loppuukin työt (tosin jälkimmäistä on hyvä tarkkailla vähän korostetumminkin tätä nykyä.) mutta aina voi ajatella tilannetta hieman pidemmälle.

Jälkiviisashan on aina helppo olla, mutta itsellä kun terveys aina vähän ailahdellut niin on joutunut varautumaan tarkemmin. Mitään suuria lainoja ym. ei ole viitsinyt ikinä kuvitellakaan ym.

Jos äkillinen tilanteen muuttuminen heti suistaa raiteiltaan elämän tilanteeseen "pakko saada ruokaakin..." niin silloin ei oikein ole ajatellut tulevaisuutta. Yksinkertaisesti on ollut liikaa laskuja ym. suhteessa tilanteen notkahdukseen.

Varautua nyt voi yksinkertaisimmillaan pitäytymällä vain "normaalilaskujen" hankkimisessa ja sellaisissa joidenka hoitamisessa ei hyvään aikaan tule ongelmia vaikka notkahduksia tulisikin. Normaalisti toimeentulevalle nyt peruslaskut eli asuminen, ruoka ja pakolliset menot, plus jotain pientä eli puhelinta ja nettiä...eivät tuota ylipääsemättömiä ongelmia.

• Kun!

mielipiteesi ei hetkauta ketään tippaakaan!

Asiassa olet mielestäni oikeassa mutta otsikointi???!!!!

Ajatteletko itse toisten aivoilla?
      Onko sinulle tärkeää mitä luulet muiden ajattelevan sinusta?
      Ohjaako se käyttäytymistäsi ja ratkaisujasi?

Mietihän rehellisesti!

• mutta kerron kuitenkin

En pidä tuosta että yleistät kaikki luusereiksi ja pohjasakiksi. Joskus ihmisen elämään tulee tilanteita, jolloin kaikki vain kasaantuu, laskuja tulee, rahat eivät riitä ja peritäntoimistot vinkuvat omiaan. Ihmiselle luodaan paineita niskaan, täytyisi maksaa maksuja, ostaa ruokaa, milläs ostat kun kaikki on mennäkseen?

Pahimmassa tapauksessa ihminen masentuu pahoin. Halua olisi hoitaa maksut pois, mutta kun ei ole tarpeeksi rahaa. Ja naps, niin menevät luottotiedot.

Ja nyt nämä sinunlaisesi ylenkatsojat ovat sitten tyytyväisiä, kyllähän tuo pohjasakkia ja täysi luuseri olikin.

Mutta se 4000e vei meiltä rakkaan ihmisen pois, pitkän taistelun jälkeen. Rauha hänen muistolleen.

En voi sanoin kuvailla miten tämä "herra puhdas luottotietoinen" oksettaa minua tällä hetkellä...

• velkajärjestelty
        mutta kerron kuitenkin kirjoitti:

En pidä tuosta että yleistät kaikki luusereiksi ja pohjasakiksi. Joskus ihmisen elämään tulee tilanteita, jolloin kaikki vain kasaantuu, laskuja tulee, rahat eivät riitä ja peritäntoimistot vinkuvat omiaan. Ihmiselle luodaan paineita niskaan, täytyisi maksaa maksuja, ostaa ruokaa, milläs ostat kun kaikki on mennäkseen?

Pahimmassa tapauksessa ihminen masentuu pahoin. Halua olisi hoitaa maksut pois, mutta kun ei ole tarpeeksi rahaa. Ja naps, niin menevät luottotiedot.

Ja nyt nämä sinunlaisesi ylenkatsojat ovat sitten tyytyväisiä, kyllähän tuo pohjasakkia ja täysi luuseri olikin.

Mutta se 4000e vei meiltä rakkaan ihmisen pois, pitkän taistelun jälkeen. Rauha hänen muistolleen.

En voi sanoin kuvailla miten tämä "herra puhdas luottotietoinen" oksettaa minua tällä hetkellä...

et ole ainoa, jota tämä märkäkorva inhottaa.

Voimia ja jaksamista sinullekin. Ihmisarvoa meiltä ei voida viedä, vaikka kaikki muu yritetäänkin.

• kaipaakaan

Et tiedä elämästä paljonkaan, jos luulet, että kaikki luottotietoiset ovat luusereita, jotka eivät viitsi hoitaa asioitaan.

Itse olen velkani maksanut, ja tiedotkin ovat taas puhtaat, mutta eipä tuo luottotietojen menettäminen juurikaan elämää hankaloittanut. Oppia olen saanut siltä ajalta, ja tänäpäivänä olen varmaan ehkä liiankin neuroottinen laskujeni kanssa. Ihmisarvoani en ole koskaan kokenut menettäneeni luottotietojen vuoksi.

olen myös ollut opiskelijana hyvin monta vuotta, erilaisissa elämäntilanteissakin. Missään tahossa ei ole mielestäni opiskelijanakaan huonosti kohdeltu. Voisitko siis antaa esimerkin, kun noiden kahden ryhmän erilaisesta kohtelusta avauksessasi puhuit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3799
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2944
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1845
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      914
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      754
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      698
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      56
      697
    Aihe