XP ei käynnisty

mitä tehdä

Mikähän konettani vaivaa ja miten ongelman saisi ratkaistua, kun xp:n käynnistyminen jumiutuu joskus siihen kohtaan, missä xp-palkki rullaa. Tätä ei tapahdu aina, vaan täysin satunnaisesti. Saattaa mennä viikko, että kone käynnistyy normaalisti joka kerta, sitten saattaa olla viikko, ettei konetta saa koskaan ekalla kerralla päälle. Ja silloin sen saa aina toisella kerralla päälle kumminkin, kun painaa resettiä ja valitsee joko "normaali käynnistys" tai vaikka "viimeisin toimiva kokoonpano"... Sen jälkeen käynnistyy aina normaalisti.

Koneessa muistia 1 giga, emolevy on MSI joku... K8N? tai jotain sellasta. Näytönohjain on gf 6800gs ja virtalähde fortron 350 ja se riittää, ihan oikeesti. Virusohjelmana avast, palomuurina ZA, HJT-logi todettu puhtaaksi ko. palstalla, spywaret hoidellaan spywareblasterilla ja ad-awarella. Kone on taatusti puhdas (käyttäjänä kun vielä on tällanen tietoturvafanaatikko).
Kuvailemani ongelma ei tullut minkään uuden ohjelman asentamisen tai poistamisen jälkeen, vaan on ollut olemassa "jatkuvasti, silloin tällöin".

Mitä pitäisi tehdä?

11

1366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Make

Onko muistipalikat testattu?

Memtest86 on hyvä testiohjelma:

http://www.memtest.org/

Lataa tuolta siitä ISO-versio:

http://www.memtest.org/#downiso

Polta se sitten CD:lle ja laita koneen biosista kone käynnistymään CD:ltä (CD koneessa), jolloin muistitesti käynnistyy suoraan.

Anna testin pyöriä vaikka useamman tunnin, virheilmoituksia ei saa tulla yhtään.

Jos virheilmoituksia tulee, sitten testiä ajetaan yhdellä muistikammalla kerrallaan, jolloin selviää, mikä muistikampa on rikki.

• ei biossiin

Olen ihan tällanen aloittelijatasoinen ja vielä "avuton nainen" =).. biossiin en uskalla kyllä mennä. Memtestin voin ladata, sitähän siis ei ole pakko biossissa, vaan muutenkin pyörittää?

Muutama tunti on aika pitkä aika olla ilman konetta näin vapaapäivänä... hm... riittääkö yksi tunti? Ja senkö aikana ei konetta voi muuten käyttää?

Niin ja muistipalikoita en tietääkseni voi irrottaa, vaikka niitä on kaksi, kun tässä on sitä jotain dual channel ddr muistia. Nää termit on mulle vähän vieraita, toivottavasti toi nyt meni jotakuinkin oikein.

• Make
        ei biossiin kirjoitti:

Olen ihan tällanen aloittelijatasoinen ja vielä "avuton nainen" =).. biossiin en uskalla kyllä mennä. Memtestin voin ladata, sitähän siis ei ole pakko biossissa, vaan muutenkin pyörittää?

Muutama tunti on aika pitkä aika olla ilman konetta näin vapaapäivänä... hm... riittääkö yksi tunti? Ja senkö aikana ei konetta voi muuten käyttää?

Niin ja muistipalikoita en tietääkseni voi irrottaa, vaikka niitä on kaksi, kun tässä on sitä jotain dual channel ddr muistia. Nää termit on mulle vähän vieraita, toivottavasti toi nyt meni jotakuinkin oikein.

>Memtestin voin ladata, sitähän siis ei ole pakko biossissa, vaan muutenkin pyörittää?<

Itse olen ladannut tuolta ISO-tiedoston, jonka olen sitten polttanut CD:lle.
        Jos kone käynnistyy CD-rompulta, ei tarvitse bios-asetuksia muuttaa. Testin suorittaminen vaatii koneen käynnistymistä CD:ltä.

>hm... riittääkö yksi tunti?<

Voi sitä aluksi testata lyhyemmälläkin ajalla, täysi varmuus testistä saadaan usean tunnin ajolla.

>Ja senkö aikana ei konetta voi muuten käyttää?<

Testin aikana ei voi koneella tehdä muuta.
        Katso tuolta kuvia testistä, selaa sivua ylöspäin:

>Niin ja muistipalikoita en tietääkseni voi irrottaa, vaikka niitä on kaksi, kun tässä on sitä jotain dual channel ddr muistia. Nää termit on mulle vähän vieraita, toivottavasti toi nyt meni jotakuinkin oikein.<

Jos testiä ajetaan useamman muistikamman ollessa kiinni ja tulee virheilmoituksia, on pakko sen jälkeen ajaa testä yksi muistikampa kerrallaan, koska muuten ei saada selville missä muistikammassa vika on.

• Make
        Make kirjoitti:

>Memtestin voin ladata, sitähän siis ei ole pakko biossissa, vaan muutenkin pyörittää?<

Itse olen ladannut tuolta ISO-tiedoston, jonka olen sitten polttanut CD:lle.
        Jos kone käynnistyy CD-rompulta, ei tarvitse bios-asetuksia muuttaa. Testin suorittaminen vaatii koneen käynnistymistä CD:ltä.

>hm... riittääkö yksi tunti?<

Voi sitä aluksi testata lyhyemmälläkin ajalla, täysi varmuus testistä saadaan usean tunnin ajolla.

>Ja senkö aikana ei konetta voi muuten käyttää?<

Testin aikana ei voi koneella tehdä muuta.
        Katso tuolta kuvia testistä, selaa sivua ylöspäin:

>Niin ja muistipalikoita en tietääkseni voi irrottaa, vaikka niitä on kaksi, kun tässä on sitä jotain dual channel ddr muistia. Nää termit on mulle vähän vieraita, toivottavasti toi nyt meni jotakuinkin oikein.<

Jos testiä ajetaan useamman muistikamman ollessa kiinni ja tulee virheilmoituksia, on pakko sen jälkeen ajaa testä yksi muistikampa kerrallaan, koska muuten ei saada selville missä muistikammassa vika on.

Nuo ongelmat voivat johtua myös muusta kuin muisteista.

Muistien testaus on kuitenkin tarpeellista suorittaa, koska jos niissä on vikaa, aiheuttaa ne monenlaista ongelmaa koneen käytössä.

• jää tekemättä
        Make kirjoitti:

Nuo ongelmat voivat johtua myös muusta kuin muisteista.

Muistien testaus on kuitenkin tarpeellista suorittaa, koska jos niissä on vikaa, aiheuttaa ne monenlaista ongelmaa koneen käytössä.

Taitaakin olla ylivoimanen homma mulle, kun on pakko biossissa sählätä. Ja sit sinne pitäis mennä vielä kaksi kertaa, ensin laittamaan sen buuttausjärjestyksen ja sitten poistamaan sen. Apua. Hitsi, jäänee tekemättä.

Mut JOS vika on muisteissa, niin eikö sen pitäisi aiheuttaa muitakin ongelmia? Koneeni toimii muuten kuin kello ja raskaatkin pelit pyörii hyvin eikä ole koskaan tiltannut kesken pelin tai kesken minkään muunkaan.

• miten?
        jää tekemättä kirjoitti:

Taitaakin olla ylivoimanen homma mulle, kun on pakko biossissa sählätä. Ja sit sinne pitäis mennä vielä kaksi kertaa, ensin laittamaan sen buuttausjärjestyksen ja sitten poistamaan sen. Apua. Hitsi, jäänee tekemättä.

Mut JOS vika on muisteissa, niin eikö sen pitäisi aiheuttaa muitakin ongelmia? Koneeni toimii muuten kuin kello ja raskaatkin pelit pyörii hyvin eikä ole koskaan tiltannut kesken pelin tai kesken minkään muunkaan.

jos uskallan kuitenkin biossiin, niin sen verran tod.näk. osaan, että pääsen sinne F8:lla.
        No, mitä siinä näytöllä sitten lukee? nuolinäppäimillä siis siirrytään. Miten osaan mennä ja siirtyä sellaseen paikkaan missä valitaan cd-asema buuttaavaksi? ja sittenkö jotenkin tullaan biossista pois, käynnistyykö windows vai tullaanko sieltä pois vain sammuttamalla kone?

• Make
        jää tekemättä kirjoitti:

>Mut JOS vika on muisteissa, niin eikö sen pitäisi aiheuttaa muitakin ongelmia? Koneeni toimii muuten kuin kello ja raskaatkin pelit pyörii hyvin eikä ole koskaan tiltannut kesken pelin tai kesken minkään muunkaan.<

Vika voi olla myös muualla kuten aikaisemmassa viestissä kerroinkin.
        Muistin testauksella saa ainakin yhden mahdollisen vikapaikan pois suljettua.

Tuolla bios-ohjeet:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=4500000000000301&posting=22000000013147138

• löysin
        miten? kirjoitti:

jos uskallan kuitenkin biossiin, niin sen verran tod.näk. osaan, että pääsen sinne F8:lla.
        No, mitä siinä näytöllä sitten lukee? nuolinäppäimillä siis siirrytään. Miten osaan mennä ja siirtyä sellaseen paikkaan missä valitaan cd-asema buuttaavaksi? ja sittenkö jotenkin tullaan biossista pois, käynnistyykö windows vai tullaanko sieltä pois vain sammuttamalla kone?

emolevyn manuaalista (vaikeeta tää englanti) että voin vaihtaa buuttijärjestystä ilman biossiin menoa, kun painan f11 tietyssä pisteessä.
        eli kai mä uskallan ton tehdä sittenkin. Lähden tästä hakemaan sitä memtest ohjelmaa.
        Mua vaan pelottaa, olen melkein varma, ettei vika ole muisteissa. Sehän olisi helppo ratkaista, uudet muistit vaan, takuukin on vielä voimassa. pelkään että vika ei ole noin yksinkertainen ja helppo löytää.
        Syy sille, etten ole vienyt huoltoon vaikka on takuuta jäljellä, on se kun vika tulee niin satuunaisesti. esim. nyt kaksi viikkoa takana ettei kertaakaan ole tarvinnut resetillä käynnistää, sen sijaan tänään jo kolme kertaa peräkkäin on täytynyt käyttää resettiä. Jos vien sen liikkeeeseen, ja se toimii siellä täysin oikein, vaikka pitäisivät VIIKON testauksessa... luulevat minua vain hulluksi.

• miten VOI
        löysin kirjoitti:

emolevyn manuaalista (vaikeeta tää englanti) että voin vaihtaa buuttijärjestystä ilman biossiin menoa, kun painan f11 tietyssä pisteessä.
        eli kai mä uskallan ton tehdä sittenkin. Lähden tästä hakemaan sitä memtest ohjelmaa.
        Mua vaan pelottaa, olen melkein varma, ettei vika ole muisteissa. Sehän olisi helppo ratkaista, uudet muistit vaan, takuukin on vielä voimassa. pelkään että vika ei ole noin yksinkertainen ja helppo löytää.
        Syy sille, etten ole vienyt huoltoon vaikka on takuuta jäljellä, on se kun vika tulee niin satuunaisesti. esim. nyt kaksi viikkoa takana ettei kertaakaan ole tarvinnut resetillä käynnistää, sen sijaan tänään jo kolme kertaa peräkkäin on täytynyt käyttää resettiä. Jos vien sen liikkeeeseen, ja se toimii siellä täysin oikein, vaikka pitäisivät VIIKON testauksessa... luulevat minua vain hulluksi.

Viikko takana sellaista aikaa, että kone on käynnistynyt oikein. Voiko muistin toimimattomuus olla näin... epäsäännöllistä? Miten on mahdollista että välillä toimii ja välillä ei ja kuinka kummassa on mahdollista, että muisti toimisikin aina silloin, kun käynnistän resetillä koneen tuossa xp:n rullaavan palkin aikana? Mutta ekalla kerralla, kun virtanapista painan, niin se ei toimi. Mä en ymmärrä näitä juttuja.

• sama

ongelma, oletko poistanut käyttäjä tietoja?

• xppalkki

Käyttäjätietoja ei ole poistettu koskaan. Jos ikinä keksit tuohon jonkun ratkaisun, niin laita viestiä tänne palstalle! Rasittavaahan tuommoinen on, varsinkin kun muut perheenjäsenet (lapset...) joutuvat paniikkiin kun konetta ei saa käyntiin muulla kuin reset-napilla eikä heitä ole neuvottu sen käytössä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      40
      3701
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      33
      3274
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2898
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2740
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1768
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1729
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1569
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1527
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      29
      1509
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1494
    Aihe