Mulla on ollu vaan aksuja, kaloja ja leoski(leopardigeko) ja siis ne on vieläkin.
Mutta minkälainen viljis on käsittelyssä?
Kuin pitkäksi tulee?
Kuin kauan elää?
Minkälainen hoito? (terran siivuos , rottien/hiirien syöttö..)
kuin iso terra? ja mitä kaikkea sinne laitetaa.? kertokaa kaikkea! mikään ei ole liikaa. KIITOS!
sopisiko minulle viljis? mitä se tarttee?
18
1543
Vastaukset
- Lott
tiiän ton ja ku ei sieltä saa sillein kunnolla...että enpä menis viljistä ostaa noilla tiedoilla. haluasin vielä joltakin ihan omaakokemusta...siis, että kertois omista viljiksistä ja niien hoiosta..
- ihmeellistä asiaa...
Vai että kaikki pitää tarjota hopealautasella...
Matelija.infon sivut ovat parasta mitä suomeksi voit löytää. Koko sivusto kaikkine alaosineen perustuvat kokeneiden HARRASTAJIEN OMIIN KOKEMUKSIIN ja havantoihin.
Kaikkiin ensimmäisessä viestissäsi oleviin kysymyksiin löytyy takuulla vastaukset jos vain hallitsee luetun ymmärtämisen. Ja viitsii lukea sivut edes vilasu tasolla läpi.
Jos jostain syystä Suomen kokeneimman viljakäärmeharrastajan sivut eivät sinulle kelpaa niin voi lukea muiden aloittelijoiden ja vähän kokeneempienkin harrastajien OMA KOHTAISIA kokemuksia osoitteessa http://www.herppi.net . Ja jos et ole sattunut huomaamaan jopa tällä keskustelufoorumilla on puhuttu ummet ja lammet viljakäärmeistä.
Uskomatonta tämä nykyajan meno. Itketään suomenkielisten sivujen perään kun muut kielet eivät taivu ja sitten kun semmoset sivut tehdään niin itketään ettei ole omakohtaisia kokemuksia.
Kyllä, maailmassa monta on ihmeellistä asiaa se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.... - mä vaan
ihmeellistä asiaa... kirjoitti:
Vai että kaikki pitää tarjota hopealautasella...
Matelija.infon sivut ovat parasta mitä suomeksi voit löytää. Koko sivusto kaikkine alaosineen perustuvat kokeneiden HARRASTAJIEN OMIIN KOKEMUKSIIN ja havantoihin.
Kaikkiin ensimmäisessä viestissäsi oleviin kysymyksiin löytyy takuulla vastaukset jos vain hallitsee luetun ymmärtämisen. Ja viitsii lukea sivut edes vilasu tasolla läpi.
Jos jostain syystä Suomen kokeneimman viljakäärmeharrastajan sivut eivät sinulle kelpaa niin voi lukea muiden aloittelijoiden ja vähän kokeneempienkin harrastajien OMA KOHTAISIA kokemuksia osoitteessa http://www.herppi.net . Ja jos et ole sattunut huomaamaan jopa tällä keskustelufoorumilla on puhuttu ummet ja lammet viljakäärmeistä.
Uskomatonta tämä nykyajan meno. Itketään suomenkielisten sivujen perään kun muut kielet eivät taivu ja sitten kun semmoset sivut tehdään niin itketään ettei ole omakohtaisia kokemuksia.
Kyllä, maailmassa monta on ihmeellistä asiaa se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa....BTW, matelijat.infon ylläpitäjä(t) ei todellakaan ole Suomen kokenein viljakäärmeharrastaja, sillä eihän hänellä ole vielä montaakaan vuotta kokemusta ko. lajista ja sen lisäännyttämisestä.
- osittain
mä vaan kirjoitti:
BTW, matelijat.infon ylläpitäjä(t) ei todellakaan ole Suomen kokenein viljakäärmeharrastaja, sillä eihän hänellä ole vielä montaakaan vuotta kokemusta ko. lajista ja sen lisäännyttämisestä.
Eli heillä ei tietääkseni ole montakaan vuotta viljakäärmeitä ollut(about 6?) mutta luulisin että yksilöiden runsas määrä opettaa nopeammin kuin 15-v yhden tai kahden käärmeen kanssa. Monenlaisia kokemuksia on varmasti kerinnyt kasaantumaan, ja uusia kokemuksia ihan varmasti jaetaan koti- ja ulkomaisten kasvattajien kanssa. Tälläkin on merkitystä. Paljon.
- Anku
BTW...Sivuston ylläpitäjä on tällä hetkellä Suomen varteenotettavin viljakäärmekasvattaja/harrastaja...Eli jos ei Matiaksen ohjeistus kelpaa niin tervemenoa googlettamaan muilla kielillä tietoa viljakäärmeistä...Mutta turha kuvitella, että kukaan vaivautuu sinulle niitä valmiiksi etsimään saatikka suomentamaan...
Kehottaisin kuitenkin "suodattamaan" netistä saamaasi tietoa, sillä kaikkeen mitä siellä lukee ei kannata uskoa...Kun taas matelijat.info-sivuston tekijän käärmeet ovat hyvässä hoidossa ja lisääntyvät...
Itse ainakin miettisin kaksi kertaa luottaakko...voisin sanoa jopa kansainvälisesti tunnetun kasvattajan (ainakin pohjoismaat ja eurooppa) tekemiin ohjeisiin vai sellaisen ihmisen kyhäelmään, joka on kenties omistanut viljakäärmeen kuukauden kaksi... - Anku
mä vaan kirjoitti:
BTW, matelijat.infon ylläpitäjä(t) ei todellakaan ole Suomen kokenein viljakäärmeharrastaja, sillä eihän hänellä ole vielä montaakaan vuotta kokemusta ko. lajista ja sen lisäännyttämisestä.
Haluat varmaankin perustella tuon...Millä perusteella määrittelet "Suomen kokeneimman viljakäärmeharrastajan"?
- mä vaan
Anku kirjoitti:
Haluat varmaankin perustella tuon...Millä perusteella määrittelet "Suomen kokeneimman viljakäärmeharrastajan"?
Eihän sitä kaikkein kokeneinta voikaan määrittää ilman tarkkoja kriteereitä, mutta pointtini oli se, että Suomestakin löytyy tyyppejä, jotka ovat kasvattaneet viljakäärmeitä eri värimuodoissa jo siinä vaiheessa, kun Matiaksella oli vielä korvantaukset märkänä. Enkä nyt todellakaan tarkoita mitään satunnaisesti viljakäärmettä lisäännyttäneitä tyyppejä. ;)
- Anku
mä vaan kirjoitti:
Eihän sitä kaikkein kokeneinta voikaan määrittää ilman tarkkoja kriteereitä, mutta pointtini oli se, että Suomestakin löytyy tyyppejä, jotka ovat kasvattaneet viljakäärmeitä eri värimuodoissa jo siinä vaiheessa, kun Matiaksella oli vielä korvantaukset märkänä. Enkä nyt todellakaan tarkoita mitään satunnaisesti viljakäärmettä lisäännyttäneitä tyyppejä. ;)
Kuinka moni näistä kokeneemmista harrastajista on viitsinyt nähdä vaivaa ja jakaa tietojaan hyvällä internet-sivustolla eteenpäin? Harrastaminen on muutakin kuin lisäännyttää viljakäärmeitä eri värimuodoissa...Kyllä itse ainakin voin hyvillä mielin sanoa näille uusavuttomille, mistä aloittaa tiedon etsiminen viljakäärmeistä...
- mä vaan
Anku kirjoitti:
Kuinka moni näistä kokeneemmista harrastajista on viitsinyt nähdä vaivaa ja jakaa tietojaan hyvällä internet-sivustolla eteenpäin? Harrastaminen on muutakin kuin lisäännyttää viljakäärmeitä eri värimuodoissa...Kyllä itse ainakin voin hyvillä mielin sanoa näille uusavuttomille, mistä aloittaa tiedon etsiminen viljakäärmeistä...
Enhän toki tarkoittanut mollata matelijat.info -sivuja, sillä hyväthän ne ovat, ja ehkäpä jotkut nykyajan uusavuttomista nuorista niistä tietoa löytävätkin, ja sitä myötä idioottimaiset _KERRO MULLE KAIKKI VILJIKSISTÄ_ -kysymykset vähenevät herppi.netissä. Kaikilla kasvattajilla ei ole vain samanlaista tarvetta tuoda itseään esiin joka paikassa, koska eläimiä menee kaupaksi muutenkin, eikä myöskään mitään tarvetta nettisivuille yms. Mielestäni se, että jollakin kasvattajalla on populaan vetoavat nettisivut, ei tee tätä kasvattajaa yhtään paremmaksi verrattuna sellaiseen, joka esim. myy suuren osan kasvateistaan ulkomaille.
- Anku
mä vaan kirjoitti:
Enhän toki tarkoittanut mollata matelijat.info -sivuja, sillä hyväthän ne ovat, ja ehkäpä jotkut nykyajan uusavuttomista nuorista niistä tietoa löytävätkin, ja sitä myötä idioottimaiset _KERRO MULLE KAIKKI VILJIKSISTÄ_ -kysymykset vähenevät herppi.netissä. Kaikilla kasvattajilla ei ole vain samanlaista tarvetta tuoda itseään esiin joka paikassa, koska eläimiä menee kaupaksi muutenkin, eikä myöskään mitään tarvetta nettisivuille yms. Mielestäni se, että jollakin kasvattajalla on populaan vetoavat nettisivut, ei tee tätä kasvattajaa yhtään paremmaksi verrattuna sellaiseen, joka esim. myy suuren osan kasvateistaan ulkomaille.
Toivon todellakin, että nämä tietyn tyyppiset kysymykset vähenisivät...Tosin taitaa olla suuren luokan toiveajattelua, sillä aina löytyy näitä, jotka eivät joko kykene tai suuremmalla todennäköisyydellä eivät vain viitsi hakea mitään itse, vaan kaikki pitäisi tarjoilla suoraan nenun eteen:/
Ja puhuin harrastajasta...En kasvattajasta...Harrastaminen on muutakin kuin vain kasvattaa tiettyä lajia/lajeja...
Ja se tässä risookin, että harrastaja on varmasti vaivalla kasannut suomenkielisen sivuston, jolla on hyvät ohjeet viljakäärmeistä ja niiden pitämisestä terraariossa ja sitten nämä uusavuttomat eivät ymmärrä arvostaa sitä yhtään...Toista se on yrittää löytää tietoa jostakin erikoisemmasta lajista...Eipä löydy tietoa Suomeksi...Hyvä jos edes englanniksi...Silti sitä itse jaksaa nähdä vaivaa kaivaa tarpeellinen tieto sanakirja kourassa ties mistä netin syövereistä...Voi kun kaikista lajeista löytyisikin Suomenkieliset yhtä kattavat sivut netistä... - pohjis
mä vaan kirjoitti:
...tämän sivu-jutun idea ole,että alottelijat vois kysyä kokemuksia ja tietoja kokeneemmilta harrastajilta? Aika useet kattoo kyl googlen kautta mut haluu kuitenkin kysyä täältä lisäneuvoja ym... Jos alottelijoille sanotaan ettei kandee uskoo kaikke mitä netissä lukee, eikä täällä kukaan kerro muuta kuin nettiossia niin mistä ne sitä tietoa saa???Älkää tulko tänne ruikuttaa jos ette haluu autaa!!! Sitä vartenhan tää paikka on, neuvojen jakamista ja auttamista varten!!!
- ....
pohjis kirjoitti:
...tämän sivu-jutun idea ole,että alottelijat vois kysyä kokemuksia ja tietoja kokeneemmilta harrastajilta? Aika useet kattoo kyl googlen kautta mut haluu kuitenkin kysyä täältä lisäneuvoja ym... Jos alottelijoille sanotaan ettei kandee uskoo kaikke mitä netissä lukee, eikä täällä kukaan kerro muuta kuin nettiossia niin mistä ne sitä tietoa saa???Älkää tulko tänne ruikuttaa jos ette haluu autaa!!! Sitä vartenhan tää paikka on, neuvojen jakamista ja auttamista varten!!!
Juu, täällä voi kyllä kysellä ihan mitä mieleen juolahtaa, sillä suomi24:han on tunnettu laadustaan, mutta pointtini, ja varmaan ankunkin, oli se, että herppi.nettiin ei kannata tulla kyselemään _tyhmiä_ esim. viljakäärmeestä, sillä lähes vastaukset löytyvät matelijat.infosta tai ainakin herppi.netistä haun avulla... ;)
- Anku
pohjis kirjoitti:
Niin...Kyllä täällä voi kysyä kokeneemmilta harrastajilta. Mutta miksi pitää kysyä sellaisia asioita, jotka löytyvät googlettamalla ja niinku esimerkiksi tämän ketjun aloittajan kysymyksiin vastaukset löytyvät antamastani linkistä, jonka googlekin antaa ansimmäisenä kun hakusanaksi kirjoittaa viljakäärme...
Ja tuon linkin laitoin, koska tiedän, että se on luotettava lähde toisin kuin moni muu lähde netissä. Kun tietoa hakee niin kaikkea ei tosiaankaan kannata uskoa ja pitää miettiä onko lähde luotettava ja sanotaanko muissa lähteissä samaa etc...
Ja sitten, kun on ottanut ensin selvää o-m-a-t-o-i-m-i-s-e-l-l-a tiedonhaulla, voi kysyä lisää asioista, jotka kenties jäi epäselviksi...Luulen, että siinä tapauksessa moni vastaa mielellään...Mutta miksi pitää kysyä asioita, jotka löytyvät miljoonasta eri paikasta kun vähän edes viitsii itse yrittää...Odotetaan vain, että kaikki työnnetään nenän eteen valmiiksi...
Eli kysyä saa, mutta omatoimisuus ja järjen käyttö on sallittua... - pohjis
Anku kirjoitti:
Niin...Kyllä täällä voi kysyä kokeneemmilta harrastajilta. Mutta miksi pitää kysyä sellaisia asioita, jotka löytyvät googlettamalla ja niinku esimerkiksi tämän ketjun aloittajan kysymyksiin vastaukset löytyvät antamastani linkistä, jonka googlekin antaa ansimmäisenä kun hakusanaksi kirjoittaa viljakäärme...
Ja tuon linkin laitoin, koska tiedän, että se on luotettava lähde toisin kuin moni muu lähde netissä. Kun tietoa hakee niin kaikkea ei tosiaankaan kannata uskoa ja pitää miettiä onko lähde luotettava ja sanotaanko muissa lähteissä samaa etc...
Ja sitten, kun on ottanut ensin selvää o-m-a-t-o-i-m-i-s-e-l-l-a tiedonhaulla, voi kysyä lisää asioista, jotka kenties jäi epäselviksi...Luulen, että siinä tapauksessa moni vastaa mielellään...Mutta miksi pitää kysyä asioita, jotka löytyvät miljoonasta eri paikasta kun vähän edes viitsii itse yrittää...Odotetaan vain, että kaikki työnnetään nenän eteen valmiiksi...
Eli kysyä saa, mutta omatoimisuus ja järjen käyttö on sallittua......mutta hän pyysi myös omakohtaisia kokemuksia...
- Anku
pohjis kirjoitti:
...mutta hän pyysi myös omakohtaisia kokemuksia...
Ja tuolla sivustolla, jonka laitoin on niitä omakohtaisia kokemuksia ja hyviksi havaituja toimintatapoja ja niksejä...Harrastavat viljakäärmeitä ja kasvattavat useita kymmeniä poikasia vuosittain sekä Suomen markkinoille, mutta myös muualle...
Samoin herppi.netissä on varmasti mijoona ja yksi threadia viljakäärmeistä ja ongelmista niiden kanssa ja niiden tempauksista etc...
- minatrix
Vai ei saa kunnolla? Saa mitä? Tietoa ja vastaukset noihin kysymyksiin ainakin saa, että en käsitä mitä haluat "saada"...
Mä nyt sit kokeilen vastata:
Mutta minkälainen viljis on käsittelyssä?
Vastaus: Helppo. Tai riippuu viljiksestä. Voi olla vaikeekin. Mun on helppo.
Kuin pitkäksi tulee?
Vastaus: 120-150cm noin. Riippuu käärmeestä. Yleensä tolleen.
Kuin kauan elää?
Vastaus: n. 20 vuotta. Ehkä, jos osaa hoitaa hyvin.
Minkälainen hoito? (terran siivous, rottien/hiirien syöttö..)
Vastaus: Ulosteet siivotaan, kun niitä ilmestyy ja terraario kokonaan kerran tai kaks vuodessa. Hiiriä tai rottia syötetään käärmeen koon mukaan. Pieniä hiiriä pienelle käärmeelle, useempia hiiriä tai yhtä rottaa isommalle käärmeelle.
Kuin iso terra? Yli 150 litraa ehdottomasti aikuiselle. Poikaselle ei missään nimessä noin isoa.
Mitä kaikkea sinne laitetaan?
Piiloja, juoma/kylpykuppi, pohjamatskua, kiipeilyjuttuja, lämpömatto taikka -lamppu taikka -kaapeli tai joku. Ei saa lämmittää ku vaan toisesta päästä.
No saitko? Ihan tosi ne matelijat.info sivut on riittävät. Niiden ohjeilla itse olen käärmeeni ostanut ja aivan hyvin on mennyt. Lue nyt vaan se sivusto ajatuksella läpi. Viljis ei ole niin monimutkainen eläin, että sitä nyt pitäisi professoriksi lukea ennen sen hankkimista, mutta ei susta kyllä mitään proffaa tuolla asenteella ole muutenkaan tulossa.- Lott
Kiitti minatrix!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383799Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81845Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44754
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22698- 56697