Astman ahdistuksesta

tahtoo tietää

Aiemmin olen luullut rintakehässäni tuntuvan, ikäänkuin puristavan ahdistuksen johtuvan rytmihäiriöistäni, mutta nyt myös lääkärini on hieman alkanut epäilla astmaa. Tuttavapiirissäni kellään ei ole astmaan, joten kysynkin nyt millaista tämä astmassa tuntuva ahdistus on? Missä kohtaa se noin suunnilleen tuntuu?
Olen atoopikko, joka on itsessään voi olla vaikuttava tekijä astmaan.
Kiitos vastauksista jo etukäteen!

3

931

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • astma perintönä

Olen sairastanut astmaa noin 30-vuotta. Onneksi se on pysynyt lievänä. Sitä ahdistuksen tunnetta on vaikea kuvata. Ahdistuksen aikana se itselläni tuntuu tuossa rintalastan kohdalla. Tuntuu, ettei saa ilmaa ja on vaikea hengittää, henki vinkuu, kun vetää ilmaa keuhkoihin. Myös voi yskittää ja liman eriys lisääntyy. Esim. jos on lenkillä ja menee liian kovaa, niin se pistää keuhkoihin. Se kyllä menee jonkinajan kuluttua ohi, kun hiljentää tahtia.
      Allergiat ja astma kulkevat usein käsikädessä. Tai pitää kai sonoa, että ensin on allerigoita ja sitten voi kehittyä astma. Nämä ovat minun tuntemuksiani ja jollain toisella ne voivat olla erilaisia.
      Ehkä sulle kannattais tehdä noita huhalluskokeita kuten spirometria. Siitä saa aikapaljon tietoa. Astman kanssa kyllä pärjää tänäpäivänä, kun on niin hyviä lääkkeitä.
      Muistu mieliini lapsuudesta hauska tapahtuma, jonka äitini kertoi minulle. Mummini oli meillä ja hän oli valittanut hengenahdistusta kokopäivän, hänellä oli astma (silloin elettiin -50 luvun alkua). Minä olin veistellyt pienellä puukolla jotain, niin hän oli huutanut minulle siitä. Olin mennyt hänen eteensä seisomaan kädet lanteilla (olin silloin 4-v)ja sanonut, et suatpas sinä nyt iäntä. No siitä hän oli riemastunut lisää ja tais saada kunnon astmakohtaukseen. Sieltä minun astmani juurtaa. Et tälläinen tapaus...
      Lue netistä www.mtv3poliklinikka.fi ja sieltä saat hyvää tietoa astmasta

• sisään kuin

uloshengityskin on astmaoireilussa vaikeata.

• ...

Astmassa nimenomaan uloshengitys on vaikeutunut. Ilma pakkautuu keuhkoihin ja siihen tuntuu pakahtuvan. Ilmaa menee sisään, koska se eloonjäämisen kannalta on välttämätöntä, mutta ulos sitä ei sitten tulekaan ja keuhkot venyvät. Lopulta keuhkojen tilavuuskasvaa yli äyräiden. Ennen vanhaan astmaatikon tunsi siitä, että rintalasta oli pysyvästi pullollaan. Silloin ei ollut lääkitystä ja keuhkojen pakkautuessa täyteen ilmaa kylkiluutkin vääntyivät ja rintalasta nousi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      125
      4771
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      5
      3402
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      128
      3210
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      27
      2649
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      76
      2385
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1779
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1404
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      117
      1265
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      9
      1233
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1148
    Aihe