Televisiosta kysymys, rehellisiä

vastauksia kaivataan

Tämä on siis osoitettu niille vl:lle, jotka eivät televisiota siksi omista, koska pelkäävät sen pahentavan jotakuta toista vl:lää ja näin rikkovan yhteisen rakkauden.

Mitä ajattelet sellaisesta vl:stä, joka kertoo omistavansa television?

Pidätkö häntä uskovaisena, vai et? Uskoakseni ei voi olla sellaista tilannetta, että ollaan "toinen jalka maailmassa", koska ihminen joko on uskovainen tai hän ei ole uskovainen.

29

2664

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuska

vakituisesti katselee teeveetä ja kaikkea roskaa mitä sieltä tuleekin, niin ihmettelen suuresti hänen uskonasioitaan, jos rehellinen olen.

• Tuska

etten omista televisiota.Katson, että se pahentaisi suuresti uskonelämääni.Loppujen lopuksi sieltä tulee hyvin vähän mitään kovin rakentavaa ja sivistävää ohjelmaa.

P.S.(Olen ns. korkeasti koulutettu ihminen ja arvostan älyllisiä ohjelmia.Niitä tulee radiostakin kovin vähän.)
        Kulttuuriohjelmatkin ovat kovin latteita usein, mikä harmittaa.

• televisiota
        Tuska kirjoitti:

etten omista televisiota.Katson, että se pahentaisi suuresti uskonelämääni.Loppujen lopuksi sieltä tulee hyvin vähän mitään kovin rakentavaa ja sivistävää ohjelmaa.

P.S.(Olen ns. korkeasti koulutettu ihminen ja arvostan älyllisiä ohjelmia.Niitä tulee radiostakin kovin vähän.)
        Kulttuuriohjelmatkin ovat kovin latteita usein, mikä harmittaa.

Ensiksi, siinä ei aina tarvitse olla niin korkeasti koulutettukaan, jos pitää älyllisistä ohjelmista.
        Toiseksi, televisiosta tulee niin paljon ala-arvoista ohjelmaa, että en viitsi ylensä niitä katsella. Dokumentit, matka- ja luonto-ohjelmat on ihan ok, en kyllä näe niissä mitään pahaa. Mutta, kun se Tv nyt sattuu olohuoneessa olemaan, en viitsi nurkassakaan istua selin, enkä paeta makuuhuoneeseen. Niin aina sitä kuitenkin toisella silmällä kurkkaa niitä huonojakin, muu perhe kun ei ole uskossa.

• televisiolähetyksiä
        televisiota kirjoitti:

Ensiksi, siinä ei aina tarvitse olla niin korkeasti koulutettukaan, jos pitää älyllisistä ohjelmista.
        Toiseksi, televisiosta tulee niin paljon ala-arvoista ohjelmaa, että en viitsi ylensä niitä katsella. Dokumentit, matka- ja luonto-ohjelmat on ihan ok, en kyllä näe niissä mitään pahaa. Mutta, kun se Tv nyt sattuu olohuoneessa olemaan, en viitsi nurkassakaan istua selin, enkä paeta makuuhuoneeseen. Niin aina sitä kuitenkin toisella silmällä kurkkaa niitä huonojakin, muu perhe kun ei ole uskossa.

Hankimme käytetyn asuntovaunun, jossa tuli mukana televisio. Puolisoni oli ehdottomasti sitä mieltä, että nakataan se pois. Minä halusin pitää sen ja vein sen työhuoneeseeni.
        Joskus siitä voi tulla hyödyllistä katseltavaa.
        Aika harvoin kuitenkin katson.
        Silloin kun katson, muu perheväki tykkää hirveän huonoa, vaikka katsovat itse netistä televisioita.
        Heidän mielestään siionissa on annettu ymmärtää, että varsinainen televisio on kielletty, mutta netin kautta tuleva ohjelma ei ole.

Tosin tiedän tekeväni väärin siinä mielessä, etten ole hankkinut televisiolupaa, koska katson sitä niin vähän.

• jos rehellinen olen

että ensin sanotaan (vl:t) että he saavat tehdä sitä mitä haluavat, MINKÄ kokevat että on omantunnon mukaista.
        Mitäs siihen sano, Tuska, jos joku kokee että ei television kattelemisessa ole pahaa, hänen omantunnon mukaan ja SINÄ sitten sanot ihmetteleväs hänen uskonasioitaan!??!?!

Kaksnaamasta touhua ja ajattelua!
        Eli siis vedetäämpä yhteen = vaikka kuinka mukamas sanotte, että voi tehdä omantunnon mukaan, SEPÄS EI PIDÄKKÄÄN PAIKKAANSA VAAN KUITENKIN SITTEN IHMETELLÄÄN JA KYTÄTÄÄN TOISTEN USKONELÄMÄÄ!!!
        Voiko olla ristiriitaisempaa yhteisöä, EI VOI!!!

• Realisti
        televisiolähetyksiä kirjoitti:

Hankimme käytetyn asuntovaunun, jossa tuli mukana televisio. Puolisoni oli ehdottomasti sitä mieltä, että nakataan se pois. Minä halusin pitää sen ja vein sen työhuoneeseeni.
        Joskus siitä voi tulla hyödyllistä katseltavaa.
        Aika harvoin kuitenkin katson.
        Silloin kun katson, muu perheväki tykkää hirveän huonoa, vaikka katsovat itse netistä televisioita.
        Heidän mielestään siionissa on annettu ymmärtää, että varsinainen televisio on kielletty, mutta netin kautta tuleva ohjelma ei ole.

Tosin tiedän tekeväni väärin siinä mielessä, etten ole hankkinut televisiolupaa, koska katson sitä niin vähän.

Voi herttinen sentään!!!!!!!

• muistuttaa, että

on myös meitä vl:sia, joiden puoliso ei ole uskossa.
      Meillä siis on tv ja vain siksi, koska puolisoni ei ole siitä valmis luopumaan enkä halua sitä väkisinkään tehdä. Ihan hyvin hän saa sen pitää, en halua olla mikään kamala "pirttihirmu".
      Itse en sitä katso, koska kiinnostus on mennyt.

• on kyse

Se ratkaisee, kuka omistaa ko. television ja asunnon, jossa tv on.
        koska se ei ole syntiä, jos katsoo toisen omistamaa tv:tä
        Kuvastaa hyvin liikkeen moraalia.

• Reetu
        on kyse kirjoitti:

Se ratkaisee, kuka omistaa ko. television ja asunnon, jossa tv on.
        koska se ei ole syntiä, jos katsoo toisen omistamaa tv:tä
        Kuvastaa hyvin liikkeen moraalia.

paremminkin se, että vaikka kaikki tietävät TV:stä tulevan hyviäkin ohjelmia, joita VL:kin voi katsoa, niin SUURELTA OSIN TV on suurta turhuutta - tämän kai myönnämme kaikki - ja sen hankkiminen myös selkeä signaali perinteistä ("TV ei ole uskovaisen kodin huonekalu") VL-kantaa vastaan. Luulen, että TV:n hankkiminen on muille VL:lle lähinnä signaali siitä, että on lähtenyt kulkemaan "omia polkujaan" ja tuo lienee paljon suurempi ongelma kuin jonkun hyvän ajankohtaisohjelman tai urheilukisan katsominen jos siihen on mahdollisuus.

• kun Tv
        Reetu kirjoitti:

paremminkin se, että vaikka kaikki tietävät TV:stä tulevan hyviäkin ohjelmia, joita VL:kin voi katsoa, niin SUURELTA OSIN TV on suurta turhuutta - tämän kai myönnämme kaikki - ja sen hankkiminen myös selkeä signaali perinteistä ("TV ei ole uskovaisen kodin huonekalu") VL-kantaa vastaan. Luulen, että TV:n hankkiminen on muille VL:lle lähinnä signaali siitä, että on lähtenyt kulkemaan "omia polkujaan" ja tuo lienee paljon suurempi ongelma kuin jonkun hyvän ajankohtaisohjelman tai urheilukisan katsominen jos siihen on mahdollisuus.

Ei ole oma hankinta, mutta pakko asua kotona. Vai pitäisikö ottaa avioero. Tottapuhuen en siitä Tv:stä itsekään välittäisi. Mutta kun muut ei ole uakossa.

• Reetu
        kun Tv kirjoitti:

Ei ole oma hankinta, mutta pakko asua kotona. Vai pitäisikö ottaa avioero. Tottapuhuen en siitä Tv:stä itsekään välittäisi. Mutta kun muut ei ole uakossa.

Veikkaanpa, ettei se TV menekään "sinun piikkiisi" kun perhetilanteesi on tuollainen. Mutta jos olisitte kaikki VL:iä, luuletko että sinulta kysyttäisiin miksi teillä on TV? Nythän tilanne on "ymmärrettävä", koska asia ei ole vain VL:ien huushollista.

• jotta

olet siis suruttoman kanssa naimisissa, ja taloudessasi on televisio?
        Oletko todellakin sitä mieltä, että olet edelleenkin vl:sia? Ei vl voi taloudessaan olevaa televisiota puolustaa sillä, ettei puoliso ole uskossa.
        Puolustelusi, "pirttihirmu", ettet sitä itse katso, "koska kiinnostus on mennyt", kuulostaa valheelliselta selittelyltä päinvastaisesta menettelystäsi.
        Tee parannus televisio-synnistäsi ja vaadi puolisoasikin luopumaan tuosta "helvetin sontaluukusta", niin ansaitset seurakunnan todistuksen.

• Josku
        jotta kirjoitti:

Oletko todellakin sitä mieltä, että olet edelleenkin vl:sia? Ei vl voi taloudessaan olevaa televisiota puolustaa sillä, ettei puoliso ole uskossa.
        Puolustelusi, "pirttihirmu", ettet sitä itse katso, "koska kiinnostus on mennyt", kuulostaa valheelliselta selittelyltä päinvastaisesta menettelystäsi.
        Tee parannus televisio-synnistäsi ja vaadi puolisoasikin luopumaan tuosta "helvetin sontaluukusta", niin ansaitset seurakunnan todistuksen.

Ainakin toivon niin. Vai onko kirjoittaja valmis ottamaan vastuun myös naapurin tai sukulaisten sieluntilasta. Mitä ihmeen tuomion enkeleitä ja itsenne toisten yläpuolelle korottajia te muiden tuomitsijat luulette olevanne. Sinä vastaat vain itsestäsi et puolisostasi tai lapsista. Jokainen tekee oman valintansa ja elää sen mukaan. Me emme voi heidän elämäänsä elää.

• vaivautua
        jotta kirjoitti:

vastaamaan sinulle.

Luule sinä ihan niin kuin haluat, kyllä minä tiedän miten asiat oikeasti ovat.

• ossi
        jotta kirjoitti:

ketä luulet palvelevasi tuollaisella provoilulla? Vitsinä todella mauton.

• Agno-Aapeli

Kukaan toinen ihminen ei voi määritellä toisen uskoa eikä sen tasoa. Usko on henkilökohtainen juttu - jumalan ja ihmisen välinen. Unohtakaa jo tuollaiset typerät kyselyt telkkareista ja tietokoneista ja musiikista ja alkoholista ja tupakasta ja...ja...ja... Jokainen uskovainen selvittää kyllä nämä asiat ihan itse!

• onkin

Olet aivan oikeassa. Uskossa on kysymys suuremmista asioita, kuin tuollaisia nippeliasioita väännellä. Kyllä se sydän kertoo, milloin polku on väärä. Ja se on minusta henkilökohtainen asia. Se on syntiä sille, joka sen synniksi tuntee.

• esdellisen juttuni
        onkin kirjoitti:

Olet aivan oikeassa. Uskossa on kysymys suuremmista asioita, kuin tuollaisia nippeliasioita väännellä. Kyllä se sydän kertoo, milloin polku on väärä. Ja se on minusta henkilökohtainen asia. Se on syntiä sille, joka sen synniksi tuntee.

Tottakai on olemassa syntiä, sen Jumala on ilmoittanut sanassan ja se sana sydämen opettaja, joka neuvoo sitten ihmistä parannukseen.

• vl joskus aikamme hermoilla

Minusta siinä, että omistaa nykyään tv:n, ei ole mitään erityisen pahaa. Mielestäni on myös hieman teennäistä sanoa, että tv häiritsee uskonelämää. Loppupeleissä tv:llä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen kanssa, onko todella uskomassa. Itse en omista tv:tä, mutta voin ihan rehellisesti sanoa, että katselen sitä joskus mielelläni, eikä se synnytä minussa mitään huonoja tuntemuksia tai kysymyksiä siitä, olenko lainkaan oikealla tiellä.

Tv on viihde- ja hyötylaite, samalla tavalla kuin internet tai mikä tahansa muu sähköinen media. Ongelma ei ole siinä, että omistaa tv:n, vaan siinä, että katselee sieltä kaikkea, jolloin sen katselu muotoutuu elämän itsetarkoitukseksi. Mutta ymmärrän yskän, kun joku sanoo, että ei halua tv:tä kotiinsa. Etenkään vanhemmat ja keski-ikäiset eivät vieläkään suhtaudu tv:seen muuten kuin varautuen. Totta puhuen asia on kuitenkin niin, että kyllä tv on melko pieni paha verrattuna esimerkiksi juuri internettiin. Vanhemmat osaavat joskus vain olla hieman sinisilmäisiä sen suhteen, missä lapset viettävät internetissä aikaansa. Sama ongelma koskee siis yhtä lailla v-lestadiolaisia kuin muitakin ihmisiä: "Eihän meidän lapset --". Koskaan ei kuitenkaan kannata sanoa "ei koskaan". Ihminen on erehtyväinen; ajat myös muuttuvat.

Eli kyllä tästäkin ketjusta huomaa, että tahallaan provosoidaan ja ollaan hieman muka-pyhiä, vaikka asioita joskus ajateltaisiinkin ihan toisella tavalla. Tietysti usko maallistuu väkisinkin, koska ajat muuttuvat. Elämään tulee jatkuvasti uusia asioita, joiden tarpeellisuutta ei edes kyseenalaisteta. Jos tv keksittäisiin tänään, niin luultavasti siihen ei suhtauduttaisi läheskään niin kielteisesti. Elikä minä en näe tv:n hankinnassa mitään niin kauheaa. Kauhean siitä tekevät juuri tämä syntisyyskeskustelu ja hieman lipevänomainen päivittely uskonelämän luonteesta.

Se, että ajattelee asioita joskus hieman kypsemmin ja avarakatseisemmin, ei mielestäni tarkoita sitä, että olisi jotenkin huonompi uskovainen. Parjaaminen ja moralisointi sen sijaan tuntuvat joskus hieman lapselliselta toiminnalta. Nämä ovat kuitenkin jokaisen omia valintoja, joihin ei saisi enää nykyään sekoittaa uskontoa, vaikka sillä olisikin tärkeä rooli elämäntavassa.

• aukkaaja

Et ole todellakaan mikään aito vl, jos todella noin ajattelet. Kyllä huomaa, että jotkut vain pinnallistuvat. Varmasti 99% vanhoillislestadiolaisista ei haluaisi tv:tä kotiinsa. Ja saatan varmaan olla tekopyhä, kun ajattelen, että tv saastuttaa, se pilaa uskonelämän ja johtaa väärälle tielle. Herra auttakoon niitä, jotka sen vangiksi jääneet ovat.

• ryytynyt vl
        aukkaaja kirjoitti:

Et ole todellakaan mikään aito vl, jos todella noin ajattelet. Kyllä huomaa, että jotkut vain pinnallistuvat. Varmasti 99% vanhoillislestadiolaisista ei haluaisi tv:tä kotiinsa. Ja saatan varmaan olla tekopyhä, kun ajattelen, että tv saastuttaa, se pilaa uskonelämän ja johtaa väärälle tielle. Herra auttakoon niitä, jotka sen vangiksi jääneet ovat.

Joku hynde/weha/O.M./janhus yrittää siinä selittelemällä saada omaa päänsisäistä sekamelskaansa vähän siedettävämmälle tolalle...

Kauankohan ne pojat aikoo panna maailmaa järjestykseen selittelemällä ja selittelemällä? Ei väliä, onko jutut totta vai, kunhan suu jaksaa jauhaa selitystä?

Hohoijakkaa...

• tekno

Internetistä löytyy paljon tv-ohjelmia, esim ylen sivut. Elokuvia voi latailla useilta sivuilta. Ja netistä löytyy myös rajattomasti seksifilmejä. Tv:stä on tulossa eläkäläisten toosa.

Ja ainahan sitä voi ostaa kannettavaan tietokoneeseen tv-virittimen. Ne on pieniä ja helppoja piilottaa.

• limarto

Vaikka en kuulukaan liikkeeseenne, otan kuitenkin kantaa. Kunnioitan suuresti lestadiolaisia uskovia. Kyllä esim. koulumaailmassa lestad.kotien lapsen eroittuivat selvästi edukseen muista. Paljon rauhallisempia ym. En ymmärrä miksi uskovien pitäisi kaikessa matkia maailman ihmisiä. Minulla ei ole televisiota enkä halua sitä kotiini. Joskus kun joutuu kylässä sitä kohteliaisuudesta katsomaan, sukorastaan yököttää. enimmäkseen tulee sellaista saastaa. Ihminen on sitä mitä hän syö. Miksi huolisimme hengenravinnoksemme saasteita, emmehän syö jätteitäkään. Eikö uskova halua ravita sieluaan puhtaalla Jumalan Sanan leivällä, hengellisillä lauluilla ja rukouksella sekä kanssapuheilla uskonystävien kanssa. Onko mielemme maallisiin vai halajammeko taivaallisia. Tämä on minun näkemykseni jota en tyrkytä kenellekään. Jokainen seisoo tai kaatuu Herransa edessä.

• filosofi

Hei, olipa ihan hyvä kirjoitus. Minä voisin kertoa myös erään filosofin (ei VL) näkemyksen tv-asiaan. Hän oli nimittäin sitä mieltä, että tv on ihan turha kapine hankittavaksi. Hän perusteli asiaa sillä, että ohjelmatarjonta (viihde, elokuvat ym.) eivät suurimmalta osalta ole mitenkää korkeatasoisia. Ihmisen aisteista näköaisti on paljon voimakkaampi kuin kuulo. Ihminen (vaikka olisi kuika sivistyneet arvotaustat) ns. hypnotisoituu tv:n ääreen. Liikkuva kuva on voimakas vaikuttaja. Siinä ihminen saattaa istua ja "möllötää" tuntikausia jotakin "salattuja elämiä" vaikka omat arvot sotii ohjelman arvoja vastaan. Vähitellen aikaa myöten ihminen vaan turtuu, eikä saa kiinni tv:tä, vaikka tajuaa, että onpa tyhmää juttua. Filosofin mielestä radio on paljon helpompi panna kiinni, jos ohjelma on huono! Radio-ohjelmaa kuunnellessa oma mieli pääsee vapaammin muovaamaan kuultua. Lisäksi televisio vie aikaa esim. perheessä yhdessäololta, keskustelulta, harrastuksilta. Vaara on myös netissä: siitä voi tulla riippuvaiseksi. Istut aina koneella, eikä tule lähdettyä esim. kylään. Kyläilykulttuuria pitäisi nostaa taas esille! Varsinkin yksinään asuvat, kannustan! Johtopäätös minun mielestä: Vl ovat aikoja sitten Jumalan johdatuksesta valinneet oikein, että televisiota ei kannata hankkia. Niitä uutisiakin on parempi kuunnella radiosta. Tv uutiset ovat tosi väkivaltaisia; kuvat sodista ja uhreista eivät ole kellekkään mukavaa katseltavaa. Moikka vaan!

• ainakin
        filosofi kirjoitti:

Hei, olipa ihan hyvä kirjoitus. Minä voisin kertoa myös erään filosofin (ei VL) näkemyksen tv-asiaan. Hän oli nimittäin sitä mieltä, että tv on ihan turha kapine hankittavaksi. Hän perusteli asiaa sillä, että ohjelmatarjonta (viihde, elokuvat ym.) eivät suurimmalta osalta ole mitenkää korkeatasoisia. Ihmisen aisteista näköaisti on paljon voimakkaampi kuin kuulo. Ihminen (vaikka olisi kuika sivistyneet arvotaustat) ns. hypnotisoituu tv:n ääreen. Liikkuva kuva on voimakas vaikuttaja. Siinä ihminen saattaa istua ja "möllötää" tuntikausia jotakin "salattuja elämiä" vaikka omat arvot sotii ohjelman arvoja vastaan. Vähitellen aikaa myöten ihminen vaan turtuu, eikä saa kiinni tv:tä, vaikka tajuaa, että onpa tyhmää juttua. Filosofin mielestä radio on paljon helpompi panna kiinni, jos ohjelma on huono! Radio-ohjelmaa kuunnellessa oma mieli pääsee vapaammin muovaamaan kuultua. Lisäksi televisio vie aikaa esim. perheessä yhdessäololta, keskustelulta, harrastuksilta. Vaara on myös netissä: siitä voi tulla riippuvaiseksi. Istut aina koneella, eikä tule lähdettyä esim. kylään. Kyläilykulttuuria pitäisi nostaa taas esille! Varsinkin yksinään asuvat, kannustan! Johtopäätös minun mielestä: Vl ovat aikoja sitten Jumalan johdatuksesta valinneet oikein, että televisiota ei kannata hankkia. Niitä uutisiakin on parempi kuunnella radiosta. Tv uutiset ovat tosi väkivaltaisia; kuvat sodista ja uhreista eivät ole kellekkään mukavaa katseltavaa. Moikka vaan!

olet ns. "julki vl"!

• ......................

...jonka soisi yleistyvän uskonnäkemyksestä riippumatta.

• kultakypärä

Näillä palstoilla puhutaan paljon siitä, miten netistä voi katsella tv:tä. Enpä ole löytänyt maksuttomia kanavia muuta kuin ylen uutis- ja ajankohtaisohjelmat, ja niistäkin on urheilu karsittu.

Yhden illan vietin koneen ääressä googlettamalla etsien tv-ohjelmia, mutta eipä juuri mitään löytynyt. Mistä ihmeestä te siis kaivatte nämä nk. netti-tv:t, jos uskonnolliset ja propagandakanavat jätetään pois.

Rahaa maksamalla saisi näkyviin joitakin MTV3:n ohjelmia, mutta mitä muuta? Vai tarkoittavatko ihmiset nettitv:llä erillisen tv-kortin kautta katsottavia ohjelmia. Sehän ei ole nettitv.

• Realisti

Ihmetellään yhdessä! ;-)

• ......................

Totta turiset. Tässä tv-jutussa tehdään kärpäsestä härkästä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      32
      11566
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      61
      4151
    3. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      139
      3410
    4. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      227
      2715
    5. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      130
      2432
    6. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      206
      1909
    7. Sofia Virralle täydet 12 pistettä!

Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.
      Maailman menoa
      349
      1286
    8. Kuvaile kaivattusi

ulkonäkö. Asiattomatkin kommentit saa laittaa. -🏚️
      Ikävä
      71
      1115
    9. Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa

Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san
      Maailman menoa
      2
      1038
    10. Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?

Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta
      Kuhmo
      20
      977
    Aihe