Vauva ja leijonat

sara

Hei,

Kylläpäs unimaailmani on taas vilkasta.
Taitavat unitulkkini kohta uupua :(.

Olin ensin sairaalassa tai vankilassa. Se oli suuri ja pimeä paikka ja joku ajoi minua takaa. Minun oli pelastettava vauva. Se taisi olla tuleva lapsenlapseni. Hänen äitinsä antoi vauvan minulle syliin.

Juoksin ulos autolleni vauvan kanssa. Onneksi vauvalla oli turvaistuin ja olin onnellinen, että osasin laittaa kaikki vyöt oikein kiinni. Avasin vänkärin oven ja auto olikin täynnä lunta. Putsasin sitä kiireesti ja mietin, että ihan kokonaan lunta ei saa pois. Kun laitan lämpimän vauvan turvaistuimeen, lumi sulaa. Vauvalla oli onneksi niin paljon vaatetta, että hän ei kerkeäisi paleltua.

Katsoin, että kuskin puoleinen takaovikin oli auki. Se oli uusi riskitekijä. Kerkeänkö pakoon ?
Sain vauvan istuimeen, takaoven kiinni ja hyppäsin kuskin paikalle. Näin ikkunasta. että romaani nainen ajoi vanhan miehen yli. Toivoin, että näkisin miehen nousevan vahingoittumattomana. En uskaltanut riskeerata vauvaa pelastaakseni miehen. En voinut kyllä miestäkään jättää. Ilmeisesti mies nousi, koska päätin lähteä ajamaan.

Yhtäkkiä autoni ympärillä oli työkavereitani, miehiä. He halusivat auttaa minua ja raaputtaa jäät ikkunoista ja putsata lumet. Totesin hämmästyneenä, että ikkunat olivat niin kirkkaat ja puhtaat kuin vain voi olla. Ei niissä ole mitään puhdistettavaa.

Yhtäkkiä kävelin lumisilla tuntureilla. Siellä ei ollut puita. Ainoastaan laaksoja ja mäkiä.
Hanki oli ihan valkoinen ja puhdas. Tuuli oli kieputellut lunta joihinkin paikkoihin "nyppylöiksi". Päivä oli kirkas ja kaunis ja kävelin rauhassa eteenpäin.

Näin leijonan. Huh, onneksi etäällä. Sitten näin laaksossa jotakin musta-valkoisia eläimiä ?
En tiedä mitä ne olivat, kärppiäkö ? Niitä oli iso lauma. Yhtäkkiä leijonia tuli lisää. Niitä löntysteli joka paikassa. Lumikohoumatkin osoittautuivat leijoniksi. Ne olivat kuin jäässä ja lumen alla piilossa. Näkyi korva tai pää, sieltä täältä, kun ne heräilivät. Totesin käveleväni tietämättäni myös leijonien päällä.

En ollut ollenkaan peloissani, ajattelin vain, että kaikenlaisiin testeihin sitä joutuukin. Jatkoin matkaa ja odotin mitä tapahtuu. Hereillä olevat leijonat tulivat lähemmäksi. Yksi niistä alkoi hyökkäilemään ja väijymään minua. Se tuli kita ammollaan karjahdellen minua kohti. Seisahduin, katsoin sitä ja mietin, miten tästä selvitään. Karjuin takaisin. Huusin, että pysyhän etäällä minusta. Leijona meni hetkeksi hämilleen ja perääntyi ja siinä välissä pääsin aina muutaman askelen eteenpäin. Joka kerta leijona hyökkäsi lähemmäksi ja käyttäytyi uhkaavammin. Tiesin, että karjumiseni ei kauaa enää auttaisi.

Tällä tavalla onnistuin pääsemään mökilleni ja löysin pihaa ympäröivän aidan ja korkean portin. Aukaisin viime hetkellä portin (tai oven) ja luikahdin toiselle puolelle. Vedin porttia kiinni ja leijona teki juuri viimeisen hyökkäyksen. Nyt se jo halusi raadella minut. Sen kita jäi portin toiselle puolelle, kun vedin porttia kiinni. Olin pelastunut.

t. sara

11

463

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sorcerer

Hei Sara.

Lumi kuvaa kylmiä tunteita. Pettymyksiä jne ...
      Vauva voi kuvata toiveita parisuhteesta tai omaa henkistä kasvuasi.

Leijona on egon ja siihen liittyvien intohimojen symboli. Omia vaistojasikin leijona kuvaa. Leijona on kasvueläin. Ambivalentti symboli, joka on sekä hyvä, että paha yhtä aikaa. Leijona tulee uniin, kun sinun on otettava käyttöön jotain sen edustamia piirteitä. Leijona on kuninkaan, voiman ja urheuden symboli. Se edustaa tärkeää roolia neljän luonne-elementin tunnistamisessa, vesi, maa, tuli, ilma, edustaen tulielementtiä.

Aidattu mökki kuvaa itseäsi. Se on 'täydellinen' itsen symboli. Aita on oma suojarakenne itsellesi omia vaistojasi ja alitajuntaasi vastaan. Samoin muita ihmisiä vastaan.

Varmaan löysit samat ajatukset symboleista unessasi ...

Sorcerer

• sara

Hei,

Kiitos, kun jaksat kärsivällisesti seistä apunani :).

Syksyllä syntyvä ensimmäinen lapsenlapseni tulee pehmentämään minut. Hän on nyt jo jollakin tapaa niin lähelläni. En tietenkään haluaisi ajatella olevani kylmä, mutta unet taitavat paljastaa minut :( ? Toinen pehmentävä tekijä olisi tietenkin parisuhde, rakkaus. Rakastan lunta ja jäätä ja talven viileyttä. Olen niin "kuuma", että viileys tuntuu hyvältä. Minusta on kiva maata hangella ja katsella taivasta :).

Sanoit, että leijona on tulielementti ? Mietin aikaisemman unen ohjetta heittää tuli tyhjään kaivoon...onko tämä sama asia toisella tapaa esitettynä ? Onko palava tunne, rakkaus, se "lääke", jota tarvitsisin ? En haluaisi päästää kaipuuta pintaan, se on niin voimakas. En kai kaipuuta ole kieltänyt, mutta en halua märehtiä sitä, kun asialle ei voi mitään. Kun ei rakkaus vastaan kävele, minkäs teet ? Puuhailen muita juttuja ja odottelen rauhassa. Jossakin, joskus, kun vähiten sitä osaan odottaa, hän tulee. Ihan varmasti :D.

Voiko uni kuvata myös kamppailua egon ja sielun välillä ? Olen maadoittanut egoani nyt tiiviisti, jotta se tietäisi oman paikkansa.
        Kuninkaan, voiman ja urheuden symboli ? Yritän piilottaa noita piirteitä, koska ilman muuta ne minussa ovat. Pelottavan voimakkainakin. Olen automaattisesti johtaja, jopa diktaattori, enkä halua olla sellainen. Ehkä sitten, jos kaikki lumet autostani ovat sulaneet, nuo voimani rupeavat ilmenemään toisella tapaa. Diktaattorista tuleekin lempeä isä tai äiti.

Höh, minusta tuntuu, että minussa on liikaa tunnetta ja siksi yritän sitä hillitä. Sitten muutunkin jääksi. Voih, mitenkähän löytyisi tasapaino ? Onko unessa ohjetta mitä tehdä ? Sitä taitaisin nyt tarvita.

t. sara

• Sorcerer
        sara kirjoitti:

Hei,

Kiitos, kun jaksat kärsivällisesti seistä apunani :).

Syksyllä syntyvä ensimmäinen lapsenlapseni tulee pehmentämään minut. Hän on nyt jo jollakin tapaa niin lähelläni. En tietenkään haluaisi ajatella olevani kylmä, mutta unet taitavat paljastaa minut :( ? Toinen pehmentävä tekijä olisi tietenkin parisuhde, rakkaus. Rakastan lunta ja jäätä ja talven viileyttä. Olen niin "kuuma", että viileys tuntuu hyvältä. Minusta on kiva maata hangella ja katsella taivasta :).

Sanoit, että leijona on tulielementti ? Mietin aikaisemman unen ohjetta heittää tuli tyhjään kaivoon...onko tämä sama asia toisella tapaa esitettynä ? Onko palava tunne, rakkaus, se "lääke", jota tarvitsisin ? En haluaisi päästää kaipuuta pintaan, se on niin voimakas. En kai kaipuuta ole kieltänyt, mutta en halua märehtiä sitä, kun asialle ei voi mitään. Kun ei rakkaus vastaan kävele, minkäs teet ? Puuhailen muita juttuja ja odottelen rauhassa. Jossakin, joskus, kun vähiten sitä osaan odottaa, hän tulee. Ihan varmasti :D.

Voiko uni kuvata myös kamppailua egon ja sielun välillä ? Olen maadoittanut egoani nyt tiiviisti, jotta se tietäisi oman paikkansa.
        Kuninkaan, voiman ja urheuden symboli ? Yritän piilottaa noita piirteitä, koska ilman muuta ne minussa ovat. Pelottavan voimakkainakin. Olen automaattisesti johtaja, jopa diktaattori, enkä halua olla sellainen. Ehkä sitten, jos kaikki lumet autostani ovat sulaneet, nuo voimani rupeavat ilmenemään toisella tapaa. Diktaattorista tuleekin lempeä isä tai äiti.

Höh, minusta tuntuu, että minussa on liikaa tunnetta ja siksi yritän sitä hillitä. Sitten muutunkin jääksi. Voih, mitenkähän löytyisi tasapaino ? Onko unessa ohjetta mitä tehdä ? Sitä taitaisin nyt tarvita.

t. sara

Kyllähän sinusta tuli huokuu...

Johtajatyyppejä on aina tarvittu ja tullaan aina tarvitsemaan. Jonkunhan täytyy näyttää esimerkkiä ja tietä muille. Miksi yrität kieltää itsestäsi tuon ominaisuuden? Vallankäyttäjän määrittelee hänen tapansa käyttää valtaa, ei valta sellaisenaan.

Ja rakkaus on yksi elämän mysteeri. Mitä se oikein on? Elämän jakaminen toisen ihmisen kanssa on perustarve - ei rakkautta. Seksi on perustarve - ei rakkautta. ... en osaa sanoa rakkaudesta mitään, kun en oikein tiedä siitä mitään.

Tunne ja tunteminen on psyykeen yksi peruselementti. Naisilla usein tunne hallitsee ja heidän elämäntehtävänsä on tutustua järkipuoleensa ja löytää jonkinlainen tasapaino näiden kahden voiman välille. Egolla on tärkeä tehtävä tässä hommassa. Se toimii välittäjänä näiden kahden voiman välillä. Kun ego on työnsä tehnyt, sitä ei enää tarvita tasapainottamaan lapsellisia haluja ja yliminän velvollisuuden tunteita. Yksi eteenpäin vievä ajatus voisi olla armo. Ole armollinen itsellesi. Anna itsellesi anteeksi ja yritä uudelleen.

Joskus on vain hyväksi yksilölle olla ja elää yksin. Ehkä leijonasi voi kuvata sinulle myös tuota yksinäisyyden tunnetta?

Sorcerer

• sara
        Sorcerer kirjoitti:

Kyllähän sinusta tuli huokuu...

Johtajatyyppejä on aina tarvittu ja tullaan aina tarvitsemaan. Jonkunhan täytyy näyttää esimerkkiä ja tietä muille. Miksi yrität kieltää itsestäsi tuon ominaisuuden? Vallankäyttäjän määrittelee hänen tapansa käyttää valtaa, ei valta sellaisenaan.

Ja rakkaus on yksi elämän mysteeri. Mitä se oikein on? Elämän jakaminen toisen ihmisen kanssa on perustarve - ei rakkautta. Seksi on perustarve - ei rakkautta. ... en osaa sanoa rakkaudesta mitään, kun en oikein tiedä siitä mitään.

Tunne ja tunteminen on psyykeen yksi peruselementti. Naisilla usein tunne hallitsee ja heidän elämäntehtävänsä on tutustua järkipuoleensa ja löytää jonkinlainen tasapaino näiden kahden voiman välille. Egolla on tärkeä tehtävä tässä hommassa. Se toimii välittäjänä näiden kahden voiman välillä. Kun ego on työnsä tehnyt, sitä ei enää tarvita tasapainottamaan lapsellisia haluja ja yliminän velvollisuuden tunteita. Yksi eteenpäin vievä ajatus voisi olla armo. Ole armollinen itsellesi. Anna itsellesi anteeksi ja yritä uudelleen.

Joskus on vain hyväksi yksilölle olla ja elää yksin. Ehkä leijonasi voi kuvata sinulle myös tuota yksinäisyyden tunnetta?

Sorcerer

Hei,

Olin kyllä ihan onnellinen taivaltaessa tuolla hangessa leijonien keskellä. Kai se on ominta itseäni ?

Olen yleensä pystynyt tulkitsemaan uneni ja saanut nopeasti oivalluksia. Nyt liikun alueella, josta en ymmärrä mitään. Minäkään en taida tietää rakkaudesta paljon mitään. Tiedän miltä sen pitäisi tuntua, mitä on antaa ja saada tasavertaisessa suhteessa, kahden aikuisen välillä. En ole kokenut sitä täällä maan päällä enkä tiedä onko tuo upea rakkaus fyysisessä kehossamme edes mahdollista. Sielujen sympatia on jotakin ainutlaatuista :).

Valta ja voima ovat pelottavia. Niitä tarvitaan ja arvostan ihmisiä joilla nuo ominaisuudet ovat. En oikein jaksa olla muunlaisten ihmisten kanssa. Ehkä se minua hirvittääkin. Vahvalla on vara olla lempeä, mutta kykynenkö itse olemaan sellainen ? Jos teenkin vain pahaa ja loukkaan läheisiäni ? Vahvuus ja valta väistämättä työntävät valokeilaan ja silloin on itse vaaravyöhykkeessä.

Minäkin koen, että yksinolo ei ole rangaistus, vaan lahja. Yksin löydän omat tarpeeni ja saan oman ääneni kuuluville. Tiiviissä parisuhteessa tarpeet sekoittuvat ja oma itse voi kadota. Haluan oppia tuntemaan ensin itseni, ennenkuin sitoudun toisen ihmisen tarpeille. Jos osaisin tyydyttää itse omat tarpeeni, olisin enemmän ystävä. Jaksan olla enemmän antaja suhteessa kuin heikko ripustautuja, joka näännyttää rakkaansa omilla tarpeillaan ja keskeneräisyydellään. Armo ja hyväksyvä rakkaus, miten vaikea sitä on tuntea itseään kohtaan :).

Nyt oivalsin, miksi pomoni on niin usein unissani. Hänellä on juuri tuo ihana vahva, peloton voima. Hän tavallaan sanoo puolestani sen, mitä minun on pakko sanoa, jos joku muu ei sano. Hän auttaa minua omalla olemuksellaan. Ottaa osan ohjauksesta itselleen.

Nyt kysymys vain kuuluu, kumpi minussa on vallan kahvasssa: ego vai sielu ? Haluan sielun valtaan, jotta toimintani lähtee universaalista viisaudesta ja rakkaudesta kaikkien hyväksi. En halua itselleni mitään, haluan asioita yhteiseksi iloksi. Hävettää vain, jos saan siinä sivussa itsekin. Silloin pelkään, että ego on johtajani ja nauttii vallasta.

t. sara

• Sorcerer
        sara kirjoitti:

Hei,

Olin kyllä ihan onnellinen taivaltaessa tuolla hangessa leijonien keskellä. Kai se on ominta itseäni ?

Olen yleensä pystynyt tulkitsemaan uneni ja saanut nopeasti oivalluksia. Nyt liikun alueella, josta en ymmärrä mitään. Minäkään en taida tietää rakkaudesta paljon mitään. Tiedän miltä sen pitäisi tuntua, mitä on antaa ja saada tasavertaisessa suhteessa, kahden aikuisen välillä. En ole kokenut sitä täällä maan päällä enkä tiedä onko tuo upea rakkaus fyysisessä kehossamme edes mahdollista. Sielujen sympatia on jotakin ainutlaatuista :).

Valta ja voima ovat pelottavia. Niitä tarvitaan ja arvostan ihmisiä joilla nuo ominaisuudet ovat. En oikein jaksa olla muunlaisten ihmisten kanssa. Ehkä se minua hirvittääkin. Vahvalla on vara olla lempeä, mutta kykynenkö itse olemaan sellainen ? Jos teenkin vain pahaa ja loukkaan läheisiäni ? Vahvuus ja valta väistämättä työntävät valokeilaan ja silloin on itse vaaravyöhykkeessä.

Minäkin koen, että yksinolo ei ole rangaistus, vaan lahja. Yksin löydän omat tarpeeni ja saan oman ääneni kuuluville. Tiiviissä parisuhteessa tarpeet sekoittuvat ja oma itse voi kadota. Haluan oppia tuntemaan ensin itseni, ennenkuin sitoudun toisen ihmisen tarpeille. Jos osaisin tyydyttää itse omat tarpeeni, olisin enemmän ystävä. Jaksan olla enemmän antaja suhteessa kuin heikko ripustautuja, joka näännyttää rakkaansa omilla tarpeillaan ja keskeneräisyydellään. Armo ja hyväksyvä rakkaus, miten vaikea sitä on tuntea itseään kohtaan :).

Nyt oivalsin, miksi pomoni on niin usein unissani. Hänellä on juuri tuo ihana vahva, peloton voima. Hän tavallaan sanoo puolestani sen, mitä minun on pakko sanoa, jos joku muu ei sano. Hän auttaa minua omalla olemuksellaan. Ottaa osan ohjauksesta itselleen.

Nyt kysymys vain kuuluu, kumpi minussa on vallan kahvasssa: ego vai sielu ? Haluan sielun valtaan, jotta toimintani lähtee universaalista viisaudesta ja rakkaudesta kaikkien hyväksi. En halua itselleni mitään, haluan asioita yhteiseksi iloksi. Hävettää vain, jos saan siinä sivussa itsekin. Silloin pelkään, että ego on johtajani ja nauttii vallasta.

t. sara

Hei Sara.

Ajatuksesi rakkaudesta sivuavat omiani. On eri asia korvata äitiä ja isää toisella ihmisellä ja kuvitella sitä todelliseksi rakkaudeksi. Pettymys on suuri, kun havaitsee, ettei se 'äiti' tai 'isä' olekaan siinä tarjoamassa sitä rajatonta rakkauttaan ja hyväksyntäänsä, vaan hänellä on omat tarpeensa ja odotuksensa sinusta, jotka poikkeavat siitä mitä olet kuvitellut niiden olevan -- ja tuo ihminenhän voi jopa valita jonkun toisen. Tämä oivallus, näkemys omasta rakkaudesta, tulee ihmisille yleensä vasta sitten kun he ovat oman lisääntymisvaiheensa eläneet. Toisille, kuten itselleni, vasta keski-iän kriisin yhteydessä (lue. elämä ei kestä ikuisesti). Olisi mielenkiintoista tietää minkälainen kasvukokemus on, kun havaitsee olevansa isoäiti. Minun on mahdotonta kuvitella sellaista.

Siis toki voin älyllisesti kuvitella tilanteen, mutta viittaan joihinkin aikaisempiin uniisi, joissa selvästi näkyy henkilökohtainen kokemus. Joku vittasi edesmenneisiin filosofeihin, jotka olivat kirjoittaneet niistä ... (Ainakin 500(?) sukupolvea (jääkauden jälkeen, olettaen, että uusi syntyy joka 18 vuosi :-)) on kokenut näitä samoja asioita, joten mistään kovin uudesta ilmiöstä ei ole kysymys.) Vaikka kiinassa joku filosofi olisi joskus oivaltanut jonkin asian ja joku on lukenut sen kirjasta, on eri asia elää ja kokea se. Sen vuoksi itse uskonkin, että elämä on ainutlaatuinen seikkailu. Omakohtainen kokemus ja oivallus on aivan eri asia, kuin kirjasta luettu 'dogmi', "näin sen kuuluukin mennä" ... elämälle ei ole mitään universaalia käsikirjoitusta, olemme liian monimutkaisia olentoja sellaiseen. Toisaalta oivallukset, joita 200 sukupolvea sitten on tehty ovat ihan kurantteja edelleen. Mutta silti on eri asia elää tuo kokemus kuin vain lukea, että sellainen on 'olemassa'.

Valta ja voima ovat pelottavia. Niiden käyttö vaatii harkintaa. Todennäköisesti jokainen joka pyrkii vallallaan jonkinlaisen muutoksen aikaansaamiseen aiheuttaa enemmän tuhoa kuin hyvää. Vaikkei niin haluaisikaan. (esim. Marx & Lenin) Ajatus voi olla universaali ja hyvä, mutta toteutus mahdoton... tosin Leniniä saamme kiittää itsenäisyydestämme. (Ja Stalinia kirota sen hinnasta.) Sama homma yksilön tasolla parisuhteessa. Kuvittelen, että valtioiden välinen politiikka on suoraan verrannollista yksilöiden välisiin suhteisiin... tosin en voi tietää, kun kokemukseni on niin rajallinen ...

Viet minua ajatuksissasi aika pitkälle. On ihan kasvattavaa tunnistaa omia rajojaan ja rajallisuuttaan erilaisten asioiden ymmärtämisen suhteen.

Pomosi edustaa itsellesi sitä arkkityyppistä hyvää isää, joka kantaa vastuun puolestasi.

Egon ja sielun sisäisistä kamppailuista on kaikki suuret myyttiset sankaritarinat kirjoitettu. Sankari tulee, voittaa lohikäärmeen ja vapauttaa prinsessan sen vallasta. (Ego voittaa tuhoavan äitihahmon ja vapauttaa sisäisen naisen, jotta ajattelu ja tunne pääsisivät liittoon keskenään ... hatusta vedetty esimerkki miehen psyykeestä.) Olet kovin pitkällä omassa kasvussasi Sara.

Sorcerer

• sara
        Sorcerer kirjoitti:

Hei Sara.

Ajatuksesi rakkaudesta sivuavat omiani. On eri asia korvata äitiä ja isää toisella ihmisellä ja kuvitella sitä todelliseksi rakkaudeksi. Pettymys on suuri, kun havaitsee, ettei se 'äiti' tai 'isä' olekaan siinä tarjoamassa sitä rajatonta rakkauttaan ja hyväksyntäänsä, vaan hänellä on omat tarpeensa ja odotuksensa sinusta, jotka poikkeavat siitä mitä olet kuvitellut niiden olevan -- ja tuo ihminenhän voi jopa valita jonkun toisen. Tämä oivallus, näkemys omasta rakkaudesta, tulee ihmisille yleensä vasta sitten kun he ovat oman lisääntymisvaiheensa eläneet. Toisille, kuten itselleni, vasta keski-iän kriisin yhteydessä (lue. elämä ei kestä ikuisesti). Olisi mielenkiintoista tietää minkälainen kasvukokemus on, kun havaitsee olevansa isoäiti. Minun on mahdotonta kuvitella sellaista.

Siis toki voin älyllisesti kuvitella tilanteen, mutta viittaan joihinkin aikaisempiin uniisi, joissa selvästi näkyy henkilökohtainen kokemus. Joku vittasi edesmenneisiin filosofeihin, jotka olivat kirjoittaneet niistä ... (Ainakin 500(?) sukupolvea (jääkauden jälkeen, olettaen, että uusi syntyy joka 18 vuosi :-)) on kokenut näitä samoja asioita, joten mistään kovin uudesta ilmiöstä ei ole kysymys.) Vaikka kiinassa joku filosofi olisi joskus oivaltanut jonkin asian ja joku on lukenut sen kirjasta, on eri asia elää ja kokea se. Sen vuoksi itse uskonkin, että elämä on ainutlaatuinen seikkailu. Omakohtainen kokemus ja oivallus on aivan eri asia, kuin kirjasta luettu 'dogmi', "näin sen kuuluukin mennä" ... elämälle ei ole mitään universaalia käsikirjoitusta, olemme liian monimutkaisia olentoja sellaiseen. Toisaalta oivallukset, joita 200 sukupolvea sitten on tehty ovat ihan kurantteja edelleen. Mutta silti on eri asia elää tuo kokemus kuin vain lukea, että sellainen on 'olemassa'.

Valta ja voima ovat pelottavia. Niiden käyttö vaatii harkintaa. Todennäköisesti jokainen joka pyrkii vallallaan jonkinlaisen muutoksen aikaansaamiseen aiheuttaa enemmän tuhoa kuin hyvää. Vaikkei niin haluaisikaan. (esim. Marx & Lenin) Ajatus voi olla universaali ja hyvä, mutta toteutus mahdoton... tosin Leniniä saamme kiittää itsenäisyydestämme. (Ja Stalinia kirota sen hinnasta.) Sama homma yksilön tasolla parisuhteessa. Kuvittelen, että valtioiden välinen politiikka on suoraan verrannollista yksilöiden välisiin suhteisiin... tosin en voi tietää, kun kokemukseni on niin rajallinen ...

Viet minua ajatuksissasi aika pitkälle. On ihan kasvattavaa tunnistaa omia rajojaan ja rajallisuuttaan erilaisten asioiden ymmärtämisen suhteen.

Pomosi edustaa itsellesi sitä arkkityyppistä hyvää isää, joka kantaa vastuun puolestasi.

Egon ja sielun sisäisistä kamppailuista on kaikki suuret myyttiset sankaritarinat kirjoitettu. Sankari tulee, voittaa lohikäärmeen ja vapauttaa prinsessan sen vallasta. (Ego voittaa tuhoavan äitihahmon ja vapauttaa sisäisen naisen, jotta ajattelu ja tunne pääsisivät liittoon keskenään ... hatusta vedetty esimerkki miehen psyykeestä.) Olet kovin pitkällä omassa kasvussasi Sara.

Sorcerer

Hei,

Kerkesit jo väliin, kun kävin vielä tuota unta läpi uusin silmin (eli uuden kirjan kanssa) :).

Tuntuu oudolta jutella kanssasi tällaisia. Olet mies ja on todella balsamia haavoilleni, että huomaan miehelläkin olevan sydän :).

Sain tietää vauvasta uuden vuoden aattona ja itkimme ensin tyttäreni kanssa onnesta ja sitten jäin yksin. Minulta meni koko viikonloppu itkiessä. Asia oli niin kertakaikkisen valtava, että ilo ja pelko iskivät kimppuuni. Mietin jopa, uskallanko edes ottaa vauvaa syliini, jos rikon hänet. Olen kolmen lapsen äiti ja ikäni pyöritellyt omia ja vieraitten vauvoja. Tuo tuleva pikkuinen on niin spesiaali tapaus, että sitä on vaikea itsekään ymmärtää. Sain nuorimman tyttäreni 38v. eli iästä ei ole kyse.

Jokainen rakastaa lapsiaan, mutta kun oma lapsi tekee vielä vauvan, tuo rakkaus ikäänkuin tuplaantuu. Siltä minusta tuntui. Vauva on rakas jo itsenään, mutta se, että hänessä näkyy myös tyttäreni, tekee asiasta niin suuren.

Tuo vauva tekee minusta mummin, ihan uuden ihmisen. Tuli kiire kasvaa täyteen mittaani. Tuolle pikkuiselle tuntuu sydämeni ja oveni aukeavan ihan uudella tavalla. Tuntuu ihmeelliseltä, että minä olen tuolle pienelle se satujen mummo, jolla on lämmin syli ja aina aikaa pikkuiselle. Minulla on 100% varmuus, että oli vauva millainen koliikkivauva hyvänsä, hän rauhoittuu sylissäni. Itsevarmuus tuntuu hyvältä. Hyvältä tuntuu myös tämä sukuni vahvojen naisten jatkumo :). Uusi vauva lienee tytön näkyjen perusteella poika. Tervetuloa. Siinäpäs onkin mummolle ihmettelemistä ja opettelemista, miten päin poikaa pidetään sylissä :).

Tätä uutta suhdetta ei pilaa stressi, ei pakko, ei epävarmuus. Tämä suhde on vain meidän molempien iloksi. Niin paljon yhteistä aikaa, kuin kumpikin tuntee tarvitsevansa ja niin kauan, kuin se tuntuu hyvältä ja luontevalta. On viisaita vanhempia miehiä ja naisia. Jotenkin vasta tämä tieto sai minut oivaltamaan, että minäkin olen jo vanha ja viisas. Tai viisaampi kuin tänne tullessani. Tuo tieto tuntuu hyvältä.

Minä kadehdin pappoja. Miten ihana olisi olla suojana ja turvana lapselle. Toki saanhan olla sitä naisenakin. On siinä kyllä vivahde ero. Meiltä odotetaan erilaisia asioita. Kadehdin miesten lupaa olla sellaisia kuin ovat. Mutta ehkä todellisuus ei ole ihan sellainen, kuin se minulle naisena näyttää. Moni mies on naisensa hiljainen jatke, jolla ei ole mitään sananvaltaa omaan elämäänsä. Se on surullista. Kukaan ei ole toisen jatke tai varjo.

Mitenkähän parisuhteenkin saisi toimimaan perustuen vain vapauteen. Rakkaus kasvaa ja kukoistaa vain avoimella kämmenellä. Minulle tuo on vaikea pala. Miten tuntea olonsa turvalliseksi, vaikka antaakin toisen mennä ? Uudessa Minä olen lehdessä on ihana juttu parisuhteesta. http://www.minaolen.com/frameset.html
        Lehti ilmestyy ilmeisesti jolloinkin nettiinkin. Käypä lukemassa. Juttu on niin kaunis, että kun joskus löydän rakkaan, liimaan tuon jutun jääkaapin oveen, jotta muistaisin sen joka päivä, joka hetki. Mies ja nainen ovat erilaisia, sitä pitää kunnoittaa. Siihenhän me toisissamme rakastumme, toisen ainutlaatuisuuteen :). Miksi sitten heti pyrimme muuttamaan hänet toisenlaiseksi ?

t. sara

• Sorcerer
        sara kirjoitti:

Hei,

Kerkesit jo väliin, kun kävin vielä tuota unta läpi uusin silmin (eli uuden kirjan kanssa) :).

Tuntuu oudolta jutella kanssasi tällaisia. Olet mies ja on todella balsamia haavoilleni, että huomaan miehelläkin olevan sydän :).

Sain tietää vauvasta uuden vuoden aattona ja itkimme ensin tyttäreni kanssa onnesta ja sitten jäin yksin. Minulta meni koko viikonloppu itkiessä. Asia oli niin kertakaikkisen valtava, että ilo ja pelko iskivät kimppuuni. Mietin jopa, uskallanko edes ottaa vauvaa syliini, jos rikon hänet. Olen kolmen lapsen äiti ja ikäni pyöritellyt omia ja vieraitten vauvoja. Tuo tuleva pikkuinen on niin spesiaali tapaus, että sitä on vaikea itsekään ymmärtää. Sain nuorimman tyttäreni 38v. eli iästä ei ole kyse.

Jokainen rakastaa lapsiaan, mutta kun oma lapsi tekee vielä vauvan, tuo rakkaus ikäänkuin tuplaantuu. Siltä minusta tuntui. Vauva on rakas jo itsenään, mutta se, että hänessä näkyy myös tyttäreni, tekee asiasta niin suuren.

Tuo vauva tekee minusta mummin, ihan uuden ihmisen. Tuli kiire kasvaa täyteen mittaani. Tuolle pikkuiselle tuntuu sydämeni ja oveni aukeavan ihan uudella tavalla. Tuntuu ihmeelliseltä, että minä olen tuolle pienelle se satujen mummo, jolla on lämmin syli ja aina aikaa pikkuiselle. Minulla on 100% varmuus, että oli vauva millainen koliikkivauva hyvänsä, hän rauhoittuu sylissäni. Itsevarmuus tuntuu hyvältä. Hyvältä tuntuu myös tämä sukuni vahvojen naisten jatkumo :). Uusi vauva lienee tytön näkyjen perusteella poika. Tervetuloa. Siinäpäs onkin mummolle ihmettelemistä ja opettelemista, miten päin poikaa pidetään sylissä :).

Tätä uutta suhdetta ei pilaa stressi, ei pakko, ei epävarmuus. Tämä suhde on vain meidän molempien iloksi. Niin paljon yhteistä aikaa, kuin kumpikin tuntee tarvitsevansa ja niin kauan, kuin se tuntuu hyvältä ja luontevalta. On viisaita vanhempia miehiä ja naisia. Jotenkin vasta tämä tieto sai minut oivaltamaan, että minäkin olen jo vanha ja viisas. Tai viisaampi kuin tänne tullessani. Tuo tieto tuntuu hyvältä.

Minä kadehdin pappoja. Miten ihana olisi olla suojana ja turvana lapselle. Toki saanhan olla sitä naisenakin. On siinä kyllä vivahde ero. Meiltä odotetaan erilaisia asioita. Kadehdin miesten lupaa olla sellaisia kuin ovat. Mutta ehkä todellisuus ei ole ihan sellainen, kuin se minulle naisena näyttää. Moni mies on naisensa hiljainen jatke, jolla ei ole mitään sananvaltaa omaan elämäänsä. Se on surullista. Kukaan ei ole toisen jatke tai varjo.

Mitenkähän parisuhteenkin saisi toimimaan perustuen vain vapauteen. Rakkaus kasvaa ja kukoistaa vain avoimella kämmenellä. Minulle tuo on vaikea pala. Miten tuntea olonsa turvalliseksi, vaikka antaakin toisen mennä ? Uudessa Minä olen lehdessä on ihana juttu parisuhteesta. http://www.minaolen.com/frameset.html
        Lehti ilmestyy ilmeisesti jolloinkin nettiinkin. Käypä lukemassa. Juttu on niin kaunis, että kun joskus löydän rakkaan, liimaan tuon jutun jääkaapin oveen, jotta muistaisin sen joka päivä, joka hetki. Mies ja nainen ovat erilaisia, sitä pitää kunnoittaa. Siihenhän me toisissamme rakastumme, toisen ainutlaatuisuuteen :). Miksi sitten heti pyrimme muuttamaan hänet toisenlaiseksi ?

t. sara

Hei Sara.

Jumalallinen rakkaus. Luin reilu vuosi sitten kirjan niemltä "Kristillinen moraaliteoria ja psykoanalyysi", missä käsiteltiin mm. Jumalallista rakkautta. Siinä oli mielenkiintoinen ajatus, joka osuu tuohon Minä Olen artikkeliin rakkaudesta: Kun kirkossa vihitään kaksi ihmistä, pitäisi lausua, "sen minkä Jumalallinen rakkaus yhdistää, vain kuolema erottaa." Kun Jumalallinen rakkaus kahden ihmisen välillä loppuu, silloin loppuu käytännössä heidän rakkaussuhteensakin. Kuka tai mikä tahansa pääsee suhteen väliin tuolloin. Muodollinen suhde voi jatkua vaikka koko elämän, kuten isoisälläni ja isoäidilläni teki. Kuolema heidät erotti. He ovatkin olleen oman parisuhteeni malli, joka yhtenä osatekijänä on muokannut minusta sen mitä nyt olen. Jokaisella on ihanteita, jotka joskus murenevat. Toisaalta uskon edelleen ihmiseen ja meidän inhimillisyyteemme omista pettymyksistäni huolimatta.

Hyvä artikkeli kaikkineen.

• sara
        Sorcerer kirjoitti:

Hei Sara.

Jumalallinen rakkaus. Luin reilu vuosi sitten kirjan niemltä "Kristillinen moraaliteoria ja psykoanalyysi", missä käsiteltiin mm. Jumalallista rakkautta. Siinä oli mielenkiintoinen ajatus, joka osuu tuohon Minä Olen artikkeliin rakkaudesta: Kun kirkossa vihitään kaksi ihmistä, pitäisi lausua, "sen minkä Jumalallinen rakkaus yhdistää, vain kuolema erottaa." Kun Jumalallinen rakkaus kahden ihmisen välillä loppuu, silloin loppuu käytännössä heidän rakkaussuhteensakin. Kuka tai mikä tahansa pääsee suhteen väliin tuolloin. Muodollinen suhde voi jatkua vaikka koko elämän, kuten isoisälläni ja isoäidilläni teki. Kuolema heidät erotti. He ovatkin olleen oman parisuhteeni malli, joka yhtenä osatekijänä on muokannut minusta sen mitä nyt olen. Jokaisella on ihanteita, jotka joskus murenevat. Toisaalta uskon edelleen ihmiseen ja meidän inhimillisyyteemme omista pettymyksistäni huolimatta.

Hyvä artikkeli kaikkineen.

Hei,

Tuo juttu on lehdessä 1/2006 Tuula Helle Rakkaus on vapautta. Se ei vielä ole nettisivuilla.
        Juttu herätteli minua oivaltamaan naisen ja miehen roolit parisuhteessa. Mies on tahto ja nainen rakkaus.

Roolit sotivat sitä ajatusta vastaan, että minä itsenä kehityn täydeksi ja kaikki on minussa. En tarvitse miestä täydentääkseni itseäni. Siihen tilaan on pitkä kehityksen tie eli suurimmalle osalle meistä tuo roolijako on vielä täyttä totta.

Olen joutunut tarkistamaan omia asenteitani. Mitä tapahtuu, jos minä kieltäydyn täydestä naisen roolistani ? Jos en hoidakaan tuota rakkaudellista rooliani perheessä, miten käy miehen ja lasten ? Mies ei välttämättä kykene vielä muuttumaan perheen elättäjästä ja perheen pään roolista helläksi rakkauden antajaksi.
        Kuka hoitaa silloin perheen rakastavan ja hoivaajan roolin ? Onko vain kaksi tahtoihmistä ?

Minulla ei ole yhtään kaunista esimerkkiä parisuhteesta. Olen poiminut tietoa ja mielikuvia kirjoista, elokuvista jne. Mikään ei ole niin herkkä kuin parisuhteen rakkaus. Kukaan ei tule meitä niin lähelle kuin rakkaamme. Ja miten me käytämme valtaamme ? Arvostelemme, moitimme ja olemme tyytymättömiä.

Etsin rakkauden ja hyväksynnän ilmapiiriä. Olen herkkä. Nyt kun olen saanut vuosien kahleita särettyä ympäriltäni, olen varovainen, kuka saa tulla minua kasvattamaan. Vanhempien ja ympäristön jättämät traumat ovat niin hirvittävän tiukassa. Kun negatiivinen arvostelu tulee rakkaan ihmisen suusta, se jää minuun totuudeksi.

Hirvittää ihan, miten olen vanhempia lapsia kasvattanut itsekin. Komentanut ja arvostellut. Aina esitellyt vikoja ja kehoittanut lasta aina vain kehittymään. Huh, huh. Nyt nuorimman kanssa olen vasta oppinut, että minulla on lupa vain rakastaa tuota täydellistä olentoa ja ohjailla häntä. Toki ojennan ja opastan häntä, mutta tapa millä se tehdään, pitää olla hyvin mietitty.

Herkkää pientä ihmistä ei saa loukata eikä lyödä maahan. Niin ei saa tehdä isollekaan ihmiselle. Olemme vieraille kohteliaita, mutta omaa lähi-ihmistä kohtelemme kuin hän olisi arvoton ja annettu omaksi laskiämpäriksi, johon saa heittää kaiken kuonan.

Tuossa jutussa sanotaan, että jos mies haluaa pettää, hänelle on se suotava. Hurja ajatus ja kuitenkin niinhän se pitäisi olla. Rakkautemme on syvempää kuin seksi. Mikään ei uhkaa Jumalallista rakkautta :). Voin valita olenko toisen lähellä vai en. Toista en voi kuitenkaan muuttaa enkä estää häntä toteuttamasta itseään. Hänen on annettava kulkea omaa kivistä tietään, kasvaa ja kehittyä.

Olen aina haaveillut suhteesta, jossa kumpikin toteuttaa vapaasti itseään ja illalla on oma rakas syli odottamassa. Ystävää, jonka kanssa voi pelotta jakaa päivän kokemukset. Surullisinta on, että olen itse tuollaisen suhteen pahin este. Miten muistaa arjessa koko ajan oma ja toisen arvo ?

Minulla on kokemusta vain parista 10v. suhteesta. Ei ole sellaista pitkää tarinaa, jossa olisi kasvettu yhteen ja opittu monta kertaa uudestaan rakastamaan toista. Uskon, että se on kyllä mahdollista. Jumalainen rakkaus kuvaa mielestäni täydellisesti suhteen arvoa. Se on jotakin ihan muuta kuin kamppailua tiskivuorista. Täydellinen antautuminen toiselle loppuelämäksi.

Ihan kylmänväreet menevät, kun ajattelen asian syvyyttä ja vakavuutta. Miltä tuntuisi alttarilla antaa tuo lupaus todella täydestä sydämestä, uskoen siihen täysin, ilman mitään muttia. Valtavan kaunista ja pelottavaa. Vielä jos voisikin rakastaa ja luottaa toiseen niin, että pelkoa ei olisikaan. Olisi vain tuo täydellinen rakkaus ja halu antautua.

t. sara

• sara

Hei,

Kokeilenpa, saisinko uuden unikirjani avulla unta aukeamaan vielä eri tavalla :). Tässä näyttää olevan erikoistenkin symbolien merkityksiä.

Sairaala ennustaa turvaa ja huolenpitoa. Pakenin sieltä ja jätin vanhimman tyttäreni sinne. Hänellä on nyt kovasti huolia ja toivoisin tietenkin, että huolet katoaisivat. Haluaisin, että hän osaisi nauttia tulevasta vauvasta ja unohtaisi maalliset murheet ja parisuhde ongelmat.

Vauva ennustaa onnellisia aikoja. Uusi puhdas lumi lupaa myös hyvää. Romaaninainen ilmaisee ylpeyttä, mutta myös venyvää moraalikäsitettä. Vanhuksen tapaaminen viestii, että joudun uudelleen koulutukseen. Voi myös merkitä sitä, että olen menestymiseni ansainnut. Hmmm, mitenhän tuo pitäisi ajatella, kun romaaninainen hurautti vanhuksen yli autolla ? Ylpeyteni estää kouluttautumisen uuteen ? Eli enkö usko tarvitsevani koulutusta ? Huh, eipä kuulosta hyvältä ja valitettavasti ei tuo ajatus ihan vieras ole. Halusin pelastaa kuitenkin vanhuksen. Se sentään oli ihan postiivinen ele :). Voihan tuo liittyä uusiin asenteisiin, kun noita silmälasejakin on unissani viime aikoina minulle näytelty. Tuli mieleen sellainenkin, että onko tuleva ihastukseni varattu ja joudun venyttämään moraaliani ?!

Miesjoukko merkitsee kirjan mukaan sitä, että tulen kuulemaan vakavasta, koko maailman tilannetta koskevasta uhasta. Maitreyaa tässä luen ja kyllähän uhka on ihan todellista.

Ikkuna kuvaa sekä tiedon lisäämisen että ulkomaille matkustamisen mahdollisuudesta.
      Ikkunakin toistuu unissani eri tavoin. Puoli vuotta pesin niitä, sitten näin sieltä uuden kadun ja nyt ikkunat olivat puhtaat ja kirkkaat.

Onkohan nämä uneni kuitenkin ihan enneunia ?
      Tietyt symbolit toistuvat ja uudet symbolit tarkoittavat usein samaa kuin vanhatkin ? Tämä pieni unen pätkä lupaisi minulle turvaa, onnea, tietoisuuden lisääntymistä, kunhan vain ylpeyteni ja tarpeeni suojautua antaa myöten ja otan avun vastaan ?!

Leijonan kohtaaminen merkitsee kirjan mukaan voimakastahtoisen ihmisen kohtaamista. Karjunnan kuuleminen uumoilee, että saan rakkaudentunnustuksen. Porttikin lupaa hyvää, elämänmuutosta. Niinpä tietenkin, portistahan uuteen astutaan :). Leijonat heräilevät horteesta. Onko joku uusi kumppanuus jo pikku hiljaa heräilemässä ? Hyökkäys kertoo omasta pelostani. Kyllä minä pelkään. Jos alan miettimään jotakin miestä potentiaalisena rakastaja ehdokkaana, menen ihan puihin.

Taidanpa katsella uuden kirjani kanssa noita muitakin unia enneunina :). Tässähän lauantai päivä kuluu rattoisasti ja siivoukset jäävät taas tekemättä.

t. sara

• Sorcerer

Kyllä, luokittelisin unisarjat enneuniksi. Henkilökohtaisen asennemuutoksen enneunia.

• sara
        Sorcerer kirjoitti:

Kyllä, luokittelisin unisarjat enneuniksi. Henkilökohtaisen asennemuutoksen enneunia.

Hei,

Ennustaminen on sitä, että tunnistaa tämän hetken energiat. Kun energiat kasaantuvat tarpeeksi vahvasti tiettyihin juttuihin, niillä on tapana toteutua. Silti minulla on vapaa tahto muuttaa yllättäen suuntaa.

Unissamme aistimme ja tiedostamme varmasti nuo energiat eli yhtälailla ne voivat kai näyttää huomisen kuin selvänäkeminenkin. Ne voivat toteutua tai sitten ei tuon vapaan tahdon vuoksi :).

t. sara

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      61
      4749
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      97
      4451
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      78
      3934
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3837
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      120
      2877
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2638
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2552
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      2529
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      2519
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      2394
    Aihe