Tuli vaan tässä mieleen, että kuinkakohan moni ns. tosiveneilijöistä osaa pleissata itse omat köytensä?
Osaatko pleissata?
17
5401
Vastaukset
- köyden
pleissaan muutamassa minutissa, silmät peitettynä tai ei.
Osaatko itse pleissata punottua köyttä, varsinkin spectra tai dynema?
Se on n. 100 kertaa vaikeampaa kun kieretyn köyden pleissausta!½- Kontio
Täytyy myöntää etten osaa! punotut olen hoitanut taaklaamalla.. Oletko itse monesti pleissannut niitä?
- Kontio
Paitsi että osaan pleissata squarlinea, joka on punottu, mutta paljon paljon paksumpaa kuin köydet.. eli täten helpompaa!
- kaikki köydet
Kontio kirjoitti:
Täytyy myöntää etten osaa! punotut olen hoitanut taaklaamalla.. Oletko itse monesti pleissannut niitä?
sekä aika paljon korvattuja köysiä.
Vaikka niitä ohjeita noudattaa, tämä on kuitenkin taitolaji joka vaatii voimaa. Mutta harjoitus tekee mestarin. Ja onhan spleissattu köysi paljon siistimpi kuin solmukasa!
- 65 Knots
Eikös se oo aina valmiiksi kierrettyä se köysi kun ostat kaupasta? Mistäs te oikein niitä kotitekoisia punotte, mummon villalangastako?
- Kontio
Pleissaus ei suinkaan ole köyden tekemistä! Pleissaamalla tehdään esim. köyteen öga, eli silmukka, tai päätös, tai sitten pleissamalla voi yhdistää köysiä.. Pleissaamalla saa vahvemman, kauniimman ja sulavamman kuin solmimalla
- JRxxx
Kontio kirjoitti:
Pleissaus ei suinkaan ole köyden tekemistä! Pleissaamalla tehdään esim. köyteen öga, eli silmukka, tai päätös, tai sitten pleissamalla voi yhdistää köysiä.. Pleissaamalla saa vahvemman, kauniimman ja sulavamman kuin solmimalla
Kyllä ainakin mun kaupasta ostamissa köysissä on se silmukka ollut valmiiksi päässä. Just sellaisena kuin olen tilannut :)
- Viki
JRxxx kirjoitti:
Kyllä ainakin mun kaupasta ostamissa köysissä on se silmukka ollut valmiiksi päässä. Just sellaisena kuin olen tilannut :)
Valmiiksi tehdyn oloisessa maailmassa elelemme :-(
Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen:
Silmäpleissin osaan tehdä, jos köysi on 3- tai 4-kierretty ja niitä tulee tehtyä lähes vuosittain.
Jatkospleissiä tai päätöspleissiä en ole koskaan tehnyt, ehkä ne menevät samalla periaatteella kunhan kärsivällisyyttä riittää. Mielummin kuin turaa, kuitenkin ottaa veneen kirjahyllystä esille Sam Svenssonin mainion käsikirjan "Veneilijän köydet ja solmut", WSOY 2001, ISBN 951-0-17529-3 Sieltä löytyvät ohjeet monenmoisiin köysitöihin. Siellä on myös selitetty palmikoidun köyden pleissaus (en ole sitäkään itse tehnyt). - lujaa sinulle 65 kn?
Köysiä on periaatteessa kahta eri lajia, kierretty ja punottu.
Kierretty köysi koostuu tavallisesti kolmesta osasta (ruotsi: kardel) jotka pyörivät toistensa ympäri. Etu (ja heikkous) on joustavuus. Käytetään kiinnitysköysinä ym.
Kun joustavuus ei ole toivottu ominaisuus käytetään punottua köyttä. Tällöin on kulutuskestävä punottu ulkokuori (tavallisesti polyesteri) ja vähän joustava sisuus (joskus myös polyesteri mutta myös eksoottisimpia kuituja kuten kevlar, esivenytetty (spectra dynema) ja aramiidikuituja käytetään).
Joskus on myös kitkaa lisäävä kerros mainittujen kerroksien välillä, ns sukka.
Mutta nämä asiat eivät todennäköisesti kiinnosta sinua, et vaikuta olevan sellainen ihminen joka on ylpeä omaan veneen kunnosta ja merimiesmäisestä käyttäytymisestä.
Joten kaasu pohjaan ja toivottavasti me muut kohta nähdään (tai ainakin luetaan lehdestä) sinun viimeinen tempaus.
PS. Voithan ottaa mummosi mukaan villalankoineen tuolle "viimeiselle" matkalle. Kaunissaareen?
- Antsu
Muutamia rakenteita on, joita en vielä ole pleissannut, mutta oppiihan nekin, kun aikanaan vastaan tulevat. Kierretty on triviaali, jopa taidottomuudellaan kehuskeleva JR:mme sen halutessaan oppisi. Squareline oikeastaan yhtä helppo, kunhan alkuun pääsee. Ikävimpiä ovat ohuet, 3-4 milliset dyneemat, niiden kanssa tulee rakkoja sormiin.
- xxxxx
mitä tarkoitat "tosiveneilijällä", en kuitenkaan hyväksy nimikettä.
Suomen luonto kuuluu meille kaikille, ei tämä mikään sisäpiirin kerho ole!
Eli kaikki ovat yhtä tervetulleita tänne! - kapparikille
Tosin aikaahan siinä aloitellessa meni ja "suttakin" useampi metri..
Oivalsin heti hyödyntää nippusidettä.. (purkautumisen estämiseksi)..
Ja pakista löytyi kaasukäyttöinen juotoskolvi niin sillä oli hyvä viimeistellä.. loput..
Kivaa touhuu, istua veneessä kesä-iltana juoda olutta ja pleissailla..- Viki
En ollut hoksannut nippusidettä. Ihan välttämätön on ollut se normaali sähköerska, sillä kun teippaa kaikki kohdat kiinni jotka eivät saa purkautua lisää, niin saa rauhassa pleissailla!
- kukkapurkki
Tuolla useampikin linkki köysi-hommiin..
http://www.venekotka.com/favorite.htm- vaari
Nyt kun kaikki osaa pleissata köytensä ettei olekkaan enää vasta-alkajan näköinen vene, niin
tehkää vielä köysien päihin siistit rihmoitukset. - seilorincf
Venekotkan sivut eivät auenneet osoittamastasi linkistä ja venekotka.com sivuilta en löytänyt kohtaa, jossa olisi ollut tietoa pleissaamisesta. Olisin erityisen kiinnostunut, miten Bavaria köysiä pleissataan. Toivottavasti luet viestin, vaikka keskustelua käytiin jo talvella.
Odotan asiallisia ja opettavia neuvoja. Näsäviisaat pysytelkää pois keskustelusta.
- maakrapu
kyllähän noita silmukoita tekee, mut mites on köyden jatkaminen niin ettei se paksune?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073215GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531092Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24851