Onko mahdollista saada lainaa tai luottoa noin 3000-4000 euroa auton hankintaa varten, kun olen 20-vuotias ja opiskelen työmarkkinatuella ammattiin, joten tuloni ovat noin 600 euroa kuukaudessa. Opiskelu kestää noin 2 vuotta. Asun vanhempien luona, joten muita menoja ei pahemmin ole. Vanhemmat ovat valmiita takaamaan lainan. Mitä mieltä, onko mahdollista saada lainaa?
Saanko lainaa?
6
1316
Vastaukset
- Tietoinen.
Nämä ovat tapauksia, joissa aina katsotaan tilannekohtaisesti ja pankin/muun lainanantajan kantahan se on joka ratkaisee. Jokaisella on näistä vähän omia kokemuksiaan, yhtä ja pätevää vastausta ei ole.
Kuitenkin jotakin yleistä:
-Työmarkkinatukea EI luokitella säännölliseksi tuloksi, vaikka sen kanssa voisikin pientä lainaa maksella.
-Jos ei vakituisia tuloja ole, niin pitää olla kyllä jotain muuta vakuutta tai säästöjä ym. joilla vakuuttaa maksukyvystään. (VANHEMPIEN omaisuus ei ole sinun omaisuuttasi).
-Nykyään ollaan todella tarkkoja takaajienkin kanssa, eli vaikka takaajan omaisuudet ja tulot riittäisivät mennen tullen lainojen kuittaamiseen niin läheskään sen varaan ei lasketa. LAINANOTTAJAN itsensä varallisuuden ja tulojen pitää olla riittävällä tasolla. Onhan se nyt selvää, että jos miljonääri takaa persaukisen lainan niin lainanantajalla ei ole hädänpäivää, mutta tosiaan sen varaan ei lasketa jos näyttää selkeästi ettei ole varmuutta ykkösmaksajan kyvystä. Tapauskohtaista kuitenkin ja tietenkin kotipankista voi helpostikin saada tuollaisen pienen lainan jos olette tuttu ja luotettavaksi koettu perhe joka asioi kyseisessä pankissa. Voidaan vähän enemmän laittaa nippuun, että olette kaikki yhdessä hakemassa lainaa...Jos olet muksusta lähtien vienyt kyseiseen pankkiin säästöporsaasi niin ainahan naama on tuttu jos asiasi hyvin olet hoitanut.
-TYÖTÖN-titteliä ei käytännössä saa koskaan olla lainaa hakiessa, liittyy tosin samaan asiaan kuin nuo vakituiset tulot.
MUTTA:
-Juuri takaajien olemassaolo se ainut hyvä puoli voi ollakin, eli itse olet heikoilla, takaajien kanssa tilanne tietenkin parempi. Aina kuitenkin täytyy muistaa nuo perusasiat, eli työttömällä ei katsota olevan säännöllisiä tuloja ja sinun itsesi maksukyky ei tosiaan hyvältä lainaajien silmissä näytä. Perus"sääntöjen" mukaan et mistään juuri kyllä saisi, mutta juuri tutut takaajat ja kotipankki voi olla sitten ihan helppo nakki.- Flightman
Helppoa, jos vanhempasi ovat valmiita takaamaan lainan ja heillä sitä rahaa on, mikseivät he ottaisi sinulle tuota lainaa, ja lyhennä heille sitä sitten, tai laskut heidän puolestaan?!
- joidas
miksi sinun pitäisi saada 3 tonnin auto? Osta joku juuri katsastettu 500 euron auto.
toivottavasti eivät myönnä, ne pikemminkin nauravat sinut pihalle itkemään. ei työmark.tuki ole ns. säännöllistä tuloa joka otettaisiin huomioon.
hanki duuni ja osta sitten.opiskelun ohessakin voi tehdä töitä.- lainanhakija
Niin, näissä 500 euron autoissa on sellanen vika, että ovat vanhoja ja todella harvoin hyväkuntoisia. Ostat 500 euron auton, niin parin vuoden päästä se onkin jo maksanut 2500€ korjausten yms. myötä. 4000 eurolla taas saisi noin. 95vm auton, joihin ei välttämättä tarvitse tehdä isoja huoltoja pitkään aikaan. Minun paikkakunnalla ei pahemmin ole iltatöitä tarjolla.
- lainanhakija
lainanhakija kirjoitti:
Niin, näissä 500 euron autoissa on sellanen vika, että ovat vanhoja ja todella harvoin hyväkuntoisia. Ostat 500 euron auton, niin parin vuoden päästä se onkin jo maksanut 2500€ korjausten yms. myötä. 4000 eurolla taas saisi noin. 95vm auton, joihin ei välttämättä tarvitse tehdä isoja huoltoja pitkään aikaan. Minun paikkakunnalla ei pahemmin ole iltatöitä tarjolla.
Niin, ja vielä sellanen lisäys, että arkipäivisin tosiaan opiskelen työmarkkinatuella, minulla on vakituinen työpaikka Postissa jossa jaan lehtiä viikonloppuisin. Tämä ei taida paljon auttaa tilannetta?
- joidas
Kun ostat liikkeestä 500 euron auton, autoliikkeellä myymästään autosta virhevastuu 6 kk.
Jos ritsa hajoaa 6 kk kuluttua, osta 500 eurolla uusi käytetty.
Olen itse ajanut monta vuotta 400 euroa maksaneella autolla, hyvin pelittää. Ei se 3-4 tuhatta euroa takaa sitä, etteikö autoon tulisi vikaa. Mieti nyt, ostat 4 tonnin auton ja siihen tulee 2 tonnin remontti, mitäs sitten teet?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3411301- 629162
- 1375455
- 1443754
- 753690
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373599- 403348
- 612713
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak722430Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal152249