pontikka

kotikeittäjä

mitä teen kun minun ponu rupeaa maistumaa pahalta pitäisikö vaihtaa posliinit putkesta vai onko vika mäskissä

37

22528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietämätön 4ever

      En ole ikinä ponua keitellyt vai tiputetaanko sitä? Totean olevani yleissivistykseni kanssa aivan hukassa, kun en tiedä. Ilmeisesti tämä vanha jalo taito on katoavaa kansanhuvia...

      Nim: Tyttönen

      • kotikeittäjä

        siinä on sähkövastus joka kiehutta mäskiä ja alkoholi nousee ylös päin ja tavallaan tiputtelee putken päästä näin lyhyesti sanottu


      • VIINANPOLTTAJAN ALKU
        kotikeittäjä kirjoitti:

        siinä on sähkövastus joka kiehutta mäskiä ja alkoholi nousee ylös päin ja tavallaan tiputtelee putken päästä näin lyhyesti sanottu

        Miten te saatte sen hengenvaarallisen metanolin erotettua niistä keitoksistanne???


      • Anonyymi
        VIINANPOLTTAJAN ALKU kirjoitti:

        Miten te saatte sen hengenvaarallisen metanolin erotettua niistä keitoksistanne???

        Metanoli kiehuu 65 asteessa ensimmäisenä. Etanoli vasta 78. Nostetaan hitaasti lämpöä niin metanoli tippuu alta pois. Metanolin haju ja maku on pistävämpää kuin etanolin. Jos tekee esim 5 litraa 15% kiljua sokerista, siinä on noin vajaa desi metanolia.


    • maistumaan

      pahalle. Keittämisen aikana vai? Myöhemmin? Ei ole alkujaankaan hyvän makuista? Minkälainen mäski? Itse olen aina huuhdellut kolonnin prosessin jälkeen vastakkaisesta suunnasta. Minkälainen täyte kolonnissa, posliinit? [email protected] niin keskustellaan lisää aiheesta.

      • kotikeittäjä

        kiehutin vehkeen noin tunniin puhtaalla vedellä nyt tulee kuin linnun maitoo. sitä ei ole kymmeneen vuoteen hienosäädetty


      • hyvä
        kotikeittäjä kirjoitti:

        kiehutin vehkeen noin tunniin puhtaalla vedellä nyt tulee kuin linnun maitoo. sitä ei ole kymmeneen vuoteen hienosäädetty

        että alkoi pelittämään. Minkä vahvuista ainetta saat ulos laitteesta? Itselläni tippuu 93% kertatiputuksella. Olen jatkojalostanut sitä sitten hieman eteenpäinkin.


      • kotikeittäjä
        hyvä kirjoitti:

        että alkoi pelittämään. Minkä vahvuista ainetta saat ulos laitteesta? Itselläni tippuu 93% kertatiputuksella. Olen jatkojalostanut sitä sitten hieman eteenpäinkin.

        kyllä se pyörii samoissa lukemissa riippuu vähän mäskistä


      • Anonyymi
        kotikeittäjä kirjoitti:

        kyllä se pyörii samoissa lukemissa riippuu vähän mäskistä

        Pontikkaa, pontikkaa!


    • mäskistä

      olen kuullut,että paras mäski tulee kaksi kiloa sokeria kymmeneen litraan vettä.jos käytät tavallista hiivaa,niin kilo viittäkymmentä litraa kohti on sopiva.monelle tuntuu ihan mahdottomalta määrältä,mutta eipä ole.jos haluaisin lopputuotteesta hyvää,niin suurella hiivamäärällä käy nopeammin.kun käynti on lopussa,lapolla toiseen astiaan.minä ainakin hankkisin sammuttamatonta kalkkia ja kaataisin sen sinne sekaan.rauhallisesti ei kokomäärää kerrallaan.kaikki sakoaineen menevät kalkkikiven kanssa pohjalle,ja rankki on täysin kirkas,lappoat sen jälleen toiseen astiaan.sitten kolonni ja pannu puhtaaksi ja eikun keittämään.voit olla yllättynyt lopputuote ei juuri maistu,eikä haise pontikalle.on varmasti paljon parempia hiivoja,sekä kirkastukseen sopivia,mutta näin olen kuullut,että tulee hyvää.kalkki muuten turpoaa,sillä on oltava tilaa astiassa.kalkkitehtailta sitä on hyvään tarkoitukseen saanut ämpärillisen yleensä ilmaiseksi.ei muuten säily kauaa,vaan imee ilmasta kosteuden ja sammuu.

    • Keittäjä
    • janoinen

      Miten saisin tehtyä helposti viinaa?

      • hoppo

        saisinko tietoa jokelan ampujasta!


      • korven kansoittaja
        hoppo kirjoitti:

        saisinko tietoa jokelan ampujasta!

        Mitä siitä seurais, jos pistäis pontikkapannun uuniin, ja sieltä putki lauhduttimelle? Uuniin sais tasaisen 80*C lämmön helposti


      • arvauskeskuksesta
        korven kansoittaja kirjoitti:

        Mitä siitä seurais, jos pistäis pontikkapannun uuniin, ja sieltä putki lauhduttimelle? Uuniin sais tasaisen 80*C lämmön helposti

        Sakkoja?


      • Olav!
        arvauskeskuksesta kirjoitti:

        Sakkoja?

        Kotikemistille ponun maun parantamiseksi.
        Sekoita tisleeseen kylmää, keitettyä vettä jota olet maustanut ruokalusikallisella sokeri/litra.
        Aloita vaikka 2/3 osaa ponua ja loput vettä.
        Valmista vaikka isosta muovisesta limupullosta suodatin, leikkaamalla pullosta pohjan pois ja tukkimalla suuaukon puhtaaksi pestyllä vaahtomuovin palasella. Sitten täytät pullon puolilleen aktiivihiiltä ja ripustatpullon telineesen,että saat suuaukon alle astian.
        Kaadat laimennetun ponun suodattimeen ja odotat kun se hiljaksiin valuu alla olevaan astiaan!
        Tuloksena erittäin hyvänmakuista kotipolttoista juomaa, jota siemaillessa ei tarvitse irvistää!
        Lycka till, terveisiä norjasta!


      • e.i.t.i.e.t.ä.v..ä
        Olav! kirjoitti:

        Kotikemistille ponun maun parantamiseksi.
        Sekoita tisleeseen kylmää, keitettyä vettä jota olet maustanut ruokalusikallisella sokeri/litra.
        Aloita vaikka 2/3 osaa ponua ja loput vettä.
        Valmista vaikka isosta muovisesta limupullosta suodatin, leikkaamalla pullosta pohjan pois ja tukkimalla suuaukon puhtaaksi pestyllä vaahtomuovin palasella. Sitten täytät pullon puolilleen aktiivihiiltä ja ripustatpullon telineesen,että saat suuaukon alle astian.
        Kaadat laimennetun ponun suodattimeen ja odotat kun se hiljaksiin valuu alla olevaan astiaan!
        Tuloksena erittäin hyvänmakuista kotipolttoista juomaa, jota siemaillessa ei tarvitse irvistää!
        Lycka till, terveisiä norjasta!

        Jos valmistaa alkoholia juotavaksi tislaamalla, on oltava selvillä prosessin eri vaiheissa erottuvista yhdisteistä sen sijaan, että vain yrittäisi peittää lopputuotteen pahaa makua jotenkin. Haitallisia ja vaarallisia yhdisteitä erottuu sekä alku- että loppuvaiheessa jos panos on kunnollinen. Mutta jos käyminen on mennyt pieleen, etyylialkoholinkin asemesta voi tislauksen keskivaiheessa tulla juomakelvottomia lisäkkeitä, olen ymmärtänyt. Silloin tuotoksella ei tee mitään nautintoainemielessä. Onhan parempi, että nimismies takavarikoi kunnon tavaraa, josta ne sakot, veromätkyt ja ehdollisen tuomion saa, ja puhdas laitteistokin näyttää rikosmuseon lasikaapissa kivammalta.


      • Norjan Olav!
        e.i.t.i.e.t.ä.v..ä kirjoitti:

        Jos valmistaa alkoholia juotavaksi tislaamalla, on oltava selvillä prosessin eri vaiheissa erottuvista yhdisteistä sen sijaan, että vain yrittäisi peittää lopputuotteen pahaa makua jotenkin. Haitallisia ja vaarallisia yhdisteitä erottuu sekä alku- että loppuvaiheessa jos panos on kunnollinen. Mutta jos käyminen on mennyt pieleen, etyylialkoholinkin asemesta voi tislauksen keskivaiheessa tulla juomakelvottomia lisäkkeitä, olen ymmärtänyt. Silloin tuotoksella ei tee mitään nautintoainemielessä. Onhan parempi, että nimismies takavarikoi kunnon tavaraa, josta ne sakot, veromätkyt ja ehdollisen tuomion saa, ja puhdas laitteistokin näyttää rikosmuseon lasikaapissa kivammalta.

        Tietää ensimmäisten tippojen vaarallisuudesta. Puoli kahvikupillista kaadetaan maaemolle ja loput puteliin.
        Loppupäässä panosta ei tule enää kuin tislattua vettä!
        Tasainen lämpötila takaa parhaan tuloksen ja paras rankki saadaan sokerista vedestä ja ns. pikahiivasta. Näin kertoi poliisimies televisiossa taannoin ja virkavaltaa tulee uskominen!


      • Kaysrh
        e.i.t.i.e.t.ä.v..ä kirjoitti:

        Jos valmistaa alkoholia juotavaksi tislaamalla, on oltava selvillä prosessin eri vaiheissa erottuvista yhdisteistä sen sijaan, että vain yrittäisi peittää lopputuotteen pahaa makua jotenkin. Haitallisia ja vaarallisia yhdisteitä erottuu sekä alku- että loppuvaiheessa jos panos on kunnollinen. Mutta jos käyminen on mennyt pieleen, etyylialkoholinkin asemesta voi tislauksen keskivaiheessa tulla juomakelvottomia lisäkkeitä, olen ymmärtänyt. Silloin tuotoksella ei tee mitään nautintoainemielessä. Onhan parempi, että nimismies takavarikoi kunnon tavaraa, josta ne sakot, veromätkyt ja ehdollisen tuomion saa, ja puhdas laitteistokin näyttää rikosmuseon lasikaapissa kivammalta.

        Tietää sitäkään, että valtionviinatehdaskin käyttää väkiviinan suodatuksessaan aktiivihiiltä juuri tuon pahan maun ja epäpuhtauksien vuoksi.


      • ei ti etevä
        Norjan Olav! kirjoitti:

        Tietää ensimmäisten tippojen vaarallisuudesta. Puoli kahvikupillista kaadetaan maaemolle ja loput puteliin.
        Loppupäässä panosta ei tule enää kuin tislattua vettä!
        Tasainen lämpötila takaa parhaan tuloksen ja paras rankki saadaan sokerista vedestä ja ns. pikahiivasta. Näin kertoi poliisimies televisiossa taannoin ja virkavaltaa tulee uskominen!

        Puoli kahvikupillista mistä määrästä? Onko pannun ja panoksen koko jokin standardi??

        Vihje: Höyryn lämpötilan mittaus antaa osviittaa tislauksen meneilläänolevasta vaiheesta.


      • en mitään osaa
        Kaysrh kirjoitti:

        Tietää sitäkään, että valtionviinatehdaskin käyttää väkiviinan suodatuksessaan aktiivihiiltä juuri tuon pahan maun ja epäpuhtauksien vuoksi.

        Mutta jos aktiivihiiltä käytetään myrkytyksissä ja alkoholi on myrkkyä niin eikö silloin jäljelle jää vain vesi...?













        (Ei.)


      • Norjan Olav
        en mitään osaa kirjoitti:

        Mutta jos aktiivihiiltä käytetään myrkytyksissä ja alkoholi on myrkkyä niin eikö silloin jäljelle jää vain vesi...?













        (Ei.)

        Kannata kertoa mitään pontikan keitosta!
        Meillä täällä norjassa touhu on luvallista, tuhratkaa te pahanmakuisten keitoksienne kanssa miten parhaiten näette, koska näköjästen tiedätte paremmin.
        Mä olen vasta 20 vuotta tislannut kaverin ja omat viinat, eikä ole näkö mennyt, niin että kaipa se on puhasta siinä mielessä ollut.
        Päähänkin se kajahtaa kuin metrinen halko, että sillä lailla täällä skibottenissa, terveisiä vain sinne junttilaan!


      • Orjan nolaavi
        Norjan Olav kirjoitti:

        Kannata kertoa mitään pontikan keitosta!
        Meillä täällä norjassa touhu on luvallista, tuhratkaa te pahanmakuisten keitoksienne kanssa miten parhaiten näette, koska näköjästen tiedätte paremmin.
        Mä olen vasta 20 vuotta tislannut kaverin ja omat viinat, eikä ole näkö mennyt, niin että kaipa se on puhasta siinä mielessä ollut.
        Päähänkin se kajahtaa kuin metrinen halko, että sillä lailla täällä skibottenissa, terveisiä vain sinne junttilaan!

        OK, entä vastaus tähän tuossa yllä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/2612541/42471878


      • Anonyymi
        ei ti etevä kirjoitti:

        Puoli kahvikupillista mistä määrästä? Onko pannun ja panoksen koko jokin standardi??

        Vihje: Höyryn lämpötilan mittaus antaa osviittaa tislauksen meneilläänolevasta vaiheesta.

        Viiden litran teräksinen painekattila


    • Ponupannu

      Heips, ostaisin joltain pontikkapannun ja maksaisin siitä hyvän hinnan!!!

    • PikkuArttuKalevi
    • jmhgdnfhggfd

      Paras suodatustulos muuten saadaan kun täytetään melko ohut putki aktiivihiilellä. Alapäähän pitää kiinnittää esim suodatinpaperia, joka pitää hiilet siellä putkessa. Itse käytän reilun metrin pituista 20mm rosteriputkea. Mitä pitempi putki, niin sen parempi. Eikä sen putken todellakaan tarvitse olla paksu. Tarkoitus on saada viina reagoimaan hiilten kanssa mahdollisimman tehokkaasti. Sitten lähelle lopullista käyttövahvuutta (vaikkapa 40%) laimennettu ponu kaadetaan hyvin hitaasti lirutellen putken läpi mielellään kahteen kertaan. Sellainen noin tulitikun paksuinen noro vain. Ei kannata hätäillä. Lopussa lävitse kaadetaan vielä loraus vettä, joka huuhtoo jäljelle jääneet viinat hiilistä.

      • en suosittele mutta

        " Lopussa lävitse kaadetaan vielä loraus vettä, joka huuhtoo jäljelle jääneet viinat hiilistä. " Miksi kuvittelet veden huuhtovan pelkän viinan hiilistä?

        Käyttäkää riittävästi hiiliä ja aikaa. Ensin tilautuvat kevyt alkoholit, heitetään pois, lopuksi tulee raskaita alkoholeja - sama juttu. Homma toimii kun tietää mitä tekee.

        Ominaispainomittari on tärkeä, tisle valuu astiaan jossa pidetään ominaispainomittari. Kun ominaispaino on väärä ohjataan tisle muualle kuin juotavaksi - kyllä se lasinpesunesteeksi käy. Kun ominaispaino on se mitä sen pitääkin olla - otetaan tisle talteen jäähdytetään ja ajetaan hiilisuodattimien läpi. Ei vaikeaa mutta vaativaa....


    • pontikka is best
    • hih hih hii

      JÄNÖ KEITTÄÄ PONTSIA

    • Loiko-Mummo xD

      Kyllä, Jänis keittää pontikkaa ja häkki heilahtaa Terveisin: Loiko

      • vuoden satsi kerrall

        Mummo höpisee omiaan. Ei sitä ole pakko myymään alkaa.


      • RusakkoJänis minäoon

        Muistathan tuoda minulle tänään häkin, että voin heilauttaa sitä? Jos siis kuulokkeideni takaa kuulen mitään.

        Terveisin, Luppis


    • Anonyymi

      Huomaa ettei suurin osa tiedä pontikankeitosta mitään, mutta mielipide pitää olla asiaan. Mystistä.

    • Anonyymi

      Alkupään tipa kannattaa kerätä pieneen pulloon ja käyttää johonkin putsaukseen. Loppupäästä tulee sikunaöljyksi sanottuja butyyli-, isobutyyli- ym alkoholeja, joita ei tavallinen ihminen voi oikeastaan käyttää mihinkään. Kannattaa tislata viinansa kahteen kertaan. Toisella kerralla pannuun ehkä noin puolet vettä, niin parempaa saa. Samalla voi halutessaa vaikka maustaa tuotteensa. Valikoimaa riittää.

      Aktiivihiilen tarve ja käyttö on merkki siitä, ettei asia ole velä hallussa. Niin, ja hiiva ei oikein tykkää pelkästä puhtaasta sokerista. Se on sille liian yksipuolista sapuskaa.

    • Anonyymi

      Keksitty juttu. Ei kukaan ponunkeittelijä niin typerä ole että täältä tulisi kyselemään mitään. :D

    • Anonyymi

      31.12 aloitan tiputtamaan ja toiset ampuu raketteja taivaan tuuliin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      370
      4599
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1610
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      214
      1403
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1400
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1371
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1357
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe