Alkoholi tai huumeet eivät todellakaan ole sosiaalinen ongelma, eivätkä ole sitä ikinä olleetkaan.
Rikkaiden kakarat käyttävät suhteessa ihan yhtä paljon päihteitä kuin köyhienkin pennut.
Vauraat akateemiset ryyppäävät ihan samoin kuin työttömätkin.
Syy ei liioin ole kasvatuksessa. Samalla tavoin kasvatetuista veljeksistä toinen voi kuolla heroiinipiikki käsivarressa ja toinen voi olla pappi.
Eli koittakaas etsiä joku muu syy päihteiden käytölle.
Itse tiedän sen jo. Se on perinnöllinen ja jonkin verran jopa ennustettavissakin. Tätä geeniä kantavista kaikki eivät välttämättä ala juomaan tai piikittämään itseään. Toisille riittää työnarkomania, toisille taas sairaalloinen uskonnollisuus.
Pääasia, että saa paeta elämää ja todellisuutta johonkin.
Tästä "ongelmasta" voi kuitenkin toipua, oikeanlaisella hoidolla. Hoito kestää koko loppu elämän, koska ongelmasta ei ikinä parane täysin, toipua silti voi.
Päihteet eivät ole sosiaalinen...
12
823
Vastaukset
- San Andreas
Huumeet juuri on sosiaalinen ongelma, eivät niinkään tietyn yhteiskuntaluokan ongelma. Sosiaalinen ympäristö ja sen mallit tarjoavat joko aseet puolustautua päihteidenkäyttöä vastaan tai esimerkin jonka kautta koetaan päihteidenkäyttö normaalina osana elämää.
Esim. suomalainen huumeongelma on kulkenut mittakaavaltaan suoraan verrannollisena alkoholiongelman kasvuun ja etenkin alkoholin käytön kasvuun. Päihdeongelma on kokonaisuus jota ei voida erottaa "alkoholiongelmaksi" ja "huumeongelmaksi" ilman että toinen vaikuttaa toiseen erittäin merkittävästi - vaikka poliittisesti ja yhteiskuntatason keskustelussa tässä ehkä on ideologisesti onnistunut mutta valitettavasti ideologia ja käytäntö eivät kättele...- procol
sosiaalinen ongelma. Meillä halutaan nähdä alkoholismi vain työttömien, syrjäytyneiden ja köyhien ongelmana.
Todellisuudessa Antti Piipot juovat enemmän ja useammin kuin matti virtanen. Miljonäärejä on vain vähemmän olemassa ja he juovat gognaggia omissa kabineteissaan katseilta piilossa.
Yhtälailla Nokian johtajat vetävät kokaa siinä missä huoratkin, eli sekään ei ole pelkäästään alempien sosiaaliluokkien ongelma. - Sosiaalinen tyhjiö
Huumeet ovat juuri tämän hoidon takia sosiaalinen ongelma. Mitään ei saa tehdä ettei vain rasitu ja ratkea tai ettei kiinnostu liikaa jostain asiasta.
- Sosiaalinen tyhjiö
Sosiaalinen tyhjiö kirjoitti:
Huumeet ovat juuri tämän hoidon takia sosiaalinen ongelma. Mitään ei saa tehdä ettei vain rasitu ja ratkea tai ettei kiinnostu liikaa jostain asiasta.
Hoidon tarve perustellaan esimerkiksi juuri syrjäytymisellä ja sen ehkäisyllä. Onhan se totta, että jotakin sen työttömänkin on tehtävä pysyäkseen järjissään. Mitään työkokeilujakaan ei ole mahdollista kaikille järjestää. Vähän keskeneräiseksi tämä sosiaalipolitiikkakin on tässä maassa jäänyt. Hyvää asiaahan nämä kaikki ajavat tai ainakin yrittävät, mutta valitettavasti siinä ei aina onnistuta.
- Tuosta ei ota tolkkua
Sosiaalinen tyhjiö kirjoitti:
"Huumeet ovat juuri tämän hoidon takia sosiaalinen ongelma. Mitään ei saa tehdä ettei vain rasitu ja ratkea tai ettei kiinnostu liikaa jostain asiasta."
Siis minkä ihmeen hoidon? En ymmärrä mistä puhut koska et vastaa mihinkään mistä aikaisemmassa viestissä puhuttiin. - Valitan sekavuutta
Tuosta ei ota tolkkua kirjoitti:
"Huumeet ovat juuri tämän hoidon takia sosiaalinen ongelma. Mitään ei saa tehdä ettei vain rasitu ja ratkea tai ettei kiinnostu liikaa jostain asiasta."
Siis minkä ihmeen hoidon? En ymmärrä mistä puhut koska et vastaa mihinkään mistä aikaisemmassa viestissä puhuttiin.Päihdehoidon, jossa monesti otetaan koko perhe mukaan hoitoon esimerkiksi Minnesota-hoito tekee näin. Toinen juttu, jota en ymmärrä alkuunkaan, on päihteiden käyttäjän laittaminen eläkkeelle ja toteaminen työkyvyttömäksi, joka on mielestäni väärin.
Mielestäni on väärin ottaa perhe mukaan hoitoon, koska perhe käy läpi omaa kriisiään, joka voi olla haitaksi itse päihdeongelmasta toipujalle. Menee aikaa ennen kuin perhe lakkaa esimerkiksi tarkkailemasta krapulan mahdollisia merkkejä. Tämä voi olla hyvin raskasta päihdeongelmasta toipujalle, koska se muistuttaa häntä päihteiden käyttöajasta.
Mulla on ollut tänään kriisi läheisen kuoleman johdosta, joten pahoittelen sekavaa tekstiä. Viittasin tuossa vain päihdehuollon keinoihin ja tilaan, jonka jotkut päihdehoitoon tutustuneet ovat varmaan huomanneet ja siihen, että mielestäni kehitettävää olisi.
- Sosiaalinen tyhjiö
Niin olen tosiaankin, jo ties kuinka monennen polven päihteidenkäyttäjä suvussamme. Niin se viina vie vuosisatoja. Onko se todellisuuden pakeneminen nyt sitten niin pahasta? Pakenetko itse omaa todellisuuttasi omaan paremmuuteesi Procol hyvä?
- .......
Geneettiset alkoholistit ovat sellaisia, että heistä on hankala ulkoapäin huomata päihtymystilaa. Alkoholi on ongelma lähinnä muille kuin geneettisille alkoholisteille, jotka alkavat kännissä käyttäytyä typerästi ja epärationaalisesti ja joille tulee juomisesta morkkiskin.
Esim. raitiovaunussa häiriköivä känninen spurgu joka läksyttää muille matkustajille ja haluaa kusta korvaan tai lyödä turpaan tms. ei ole geneettinen alkoholisti, sen sijaan toimitusjohtaja joka tissuttelee iltaisin runsaasti viskiä, on geneettinen alkoholisti mutta juominen ei haittaa ketään.- Mun mielipide
Mun mielestä tässä yritysjohtaja tapauksessa voisi olla kysymys sellaisesta sisäänrakennetusta toimintamallista, kuinka työt hoidetaan ja ympäristölle esiinnytään. Voihan tässä toki olla joku geneettinenperimäkin takana, tällaisen muodostumisessa, en ole tähän geenihommaan kauheasti perehtynyt.
- ......
Mun mielipide kirjoitti:
Mun mielestä tässä yritysjohtaja tapauksessa voisi olla kysymys sellaisesta sisäänrakennetusta toimintamallista, kuinka työt hoidetaan ja ympäristölle esiinnytään. Voihan tässä toki olla joku geneettinenperimäkin takana, tällaisen muodostumisessa, en ole tähän geenihommaan kauheasti perehtynyt.
Tietysti sellaisiakin toimitusjohtajia on, joista nousuhumalan huomaa päältä päin, mutta he eivät ole geneettisiä alkoholisteja.
- alkoholisti
Mitä kukin sitten käsittää sanoilla: sosiaalinen ongelma. Itse näen alkoholin ja huumeet sosiaalisena ongelmana, jonka hoitamiseen tarvitaan yhteiskunnan resursseja. Pitkäkestoiset katkaisuhoidot ovat monelle elintärkeitä, koska oma elimistö on jo niin lopussa aineiden käytöstä, että tarvitaan jo sairaala- tai hoitolaitoshoitoa. Kysymys on tällöin elämästä ja kuolemasta - ilman hoitoa kuolet!
Minusta silloin on aina kysymys yhteiskunnallisesta ongelmasta, kun sen hoitamiseen tarvitaan yhteiskunnan panostusta. Ja nyt juuri siitä panostuksesta on puute. Ongelma sysätään helposti ns. itseaiheutetuksi, jolloin asenteisiin tulee kylmyyttä - "kerran olet itse tilaasi joutunut, niin koita myös omin avuin siitä selvitä - ei siinä yhteiskuntaa tarvita". Itse en usko, että kukaan on tietoisesti valinnut alkoholistin tai huumeidenkäyttäjän "uraa". Monesti takana ovat mielenterveysongelmat tai muut käsittelemättömät ongelmat kuten vaikea lapsuus. Geenien merkitystä ehkä liioitellaan, mutta kyllä sillä tutkitusti on merkitystäkin, sitä en kiistä. Mutta toisella puolella on myös se lapsuudessa opittu käyttäytymismalli, johon juominen on kuulunut osana joka päiväistä elämää.- Todellakin näin
"Itse en usko, että kukaan on tietoisesti valinnut alkoholistin tai huumeidenkäyttäjän "uraa"."
Tarkoitat kai alkoholistin tai narkomaanin uraa?
Itse nimittäin valitsin tietoisesti "huumeidenkäyttäjän uran" joksikin aikaa elämässäni enkä tätä valintaa ole joutunut katumaan tai valintaani ajautunut muun kuin oman tietoisen toiminnan kautta...
Riippuvuus päihteestä on aina juurikin "työtapaturma", ei itsetarkoitettu tapahtuma. Tämän vuoksi mielestäni yhteiskunnan tulisi tarjota kohtuukäytön sallivaa ja liikakäytön estävää kontrollia jossain muodossa - siten ettei fokus olisi päihteen käytön estämisessä vaan ennenkaikkea käyttötavan rajoittamisessa mahdollisimman vähäongelmaiseksi. Alkoholin tai huumeiden suhteen sellaista ei ole, huumeet on täyskiellossa vaikka niistä ongelmia käyttäjälle ei tietyllä käyttövälillä/tavalla olisi lainkaan ja toisaalta täysin holtiton alkoholinkäyttö on kansalaisoikeus - ellei jopa lähes kansalaisvelvollisuus.
Lisäksi on todellakin niin että päihteiden väärinkäyttö kulkee kulttuurissa, jos kulttuuri tuomitsee yleispätevästi päihtymisen (liikapäihtymisen) jyrkästi silloin kaikki päihteily on vähäisempää ja kontrolli pysyy paremmin myös yksilöllä. Jos kulttuurissa on yksikin "poikkeus" - meidän kulttuurissamme holtiton alkoholinkäyttö - johtaa se väistämättä siihen että jotkut mieltävät päihde-elämäntavan normaaliksi, sitten esim. siirtyminen huumeisiin on enää vain päihdetekninen kysymys; ei niinkään kulttuurikynnys.
Huumeiden kieltolaki aiheuttaa myös sen että ongelmaiset eivät uskalla tulla päivänvaloon vaan pyrkivät hoitamaan itseään - lähes aina huonoin tuloksin - katufarmasialla. Kieltolaki purkamalla aikaistuisi ongelmaisten hoitoonhakeutuminen ja siten riippuvuushoidot voisivat sijoittua enimmäkseen kevyeen alkupään terapiaan ja vaativia ja pitkäkestoisia riippuvuushoitoja tarvittaisiin vain harvoin. Nykyisessä suppilomallissa esiin huumeidenkäyttäjistä tulee vain terminaalisia narkomaaneja ja matalan/keskitason riippuvaiset selviävät itsekseen miten selviävät. Jos tavoitettaisiin myös matalan/keskitason riippuvaiset olisi lopulta vakavia riippuvuuksia hyvin harvassa.
Maailmalta koetuista esimerkeistä on nähtävissä että se että esim. huumeita käytetään yleisesti ei tarkoita välttämättä että huumeongelmat lisääntyvät samassa mittasuhteessa. Jos käyttökulttuuri on terve ja ongelmaiset hoidetaan ajoissa niin matalan tason ongelmat kasvavat hiukan mutta korkean tason ongelmat vähenevät dramaattisesti. Hollanti on onnistunut hyppäämään 20 vuodessa euroopan synkimmästä narkomaanitilastosta euroopan toimivimmaksi huumepoliittiseksi ratkaisuksi, kovista huumeista riippuvaisia on siellä nykyisin euroopan vähiten.
Kannattaisiko ottaa mallia? Ei varmaan?...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1224760Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa43384Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1263190Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss262627Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu732343Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181779Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91384Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171255Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut91233Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41128