Itse olen kotoisin pienestä kaupungista, jossa minun lapsuudessani (70-luvun alussa) oli vielä varsin paljon vanhoillislestadiolaisia. Lestadiolaisen kodin lapsena jouduin seuraamaan tilannetta sisäpuolelta.
80-luvun alussa oli paikallinen yhteisö käynyt jo vanhukset läpi ja saatuaan jatkuvan painostuksen avulla suuren osan heistä heitettyä ulkopuolelle, he kävivät omatoimisesti sekä SRK:n lähetyspuhujien avustuksella poikien ja nuorten miesten kimppuun.
Inkvisition lopputuloksena oli se, että meistä, muutamasta kymmenestä 13-21 vuotiaasta pojasta (suurten ikäluokkien lapset) ei yhtään ainoaa jäänyt piireihin. Muutama tosin ehti lähteä opiskelemaan muihin kaupunkeihin, jossa heitä ei heitetty pihalle, mutta paikkakunnalle he eivät palanneet.
Itse lähdin vapaaehtoisesti viimeisten joukossa, kun yhtään kaveria ei enää ollut piireissä. Koska kaikki olimme lapsuudenystäviä, perustimme viikonloppuilloiksi "poikien iltakylän" paikallisen hotellin baariin ja harmittavan moni juurettomaksi jäänyt, tyhjän päälle heitetty kaverini jäi kiinni kaljatuoppiin, eikä ole koskaan saanut elämäänsä raiteilleen.
Nyt olen kuullut sukulaisteni surkuttelevan, että täällä Rauhanyhdistyksen väkimäärä jatkuvasti pienenee, eikä nuoria perheitä ole... Olen heille sanonutkin, että mikäs ihme tuo on kun heititte kokonaisen sukupolven firmasta pihalle?
Poikien kohtelu
5
992
Vastaukset
- ja siis ikä 24?
Vai syntymävuosi 1924?
- Juhani24
No, avasin tuossa aamulla suomi24-sivut, josta nimestä tuli puolestaan mieleen Juhani Suomi, jonka kirjan sain juuri luettua.
Siitä nimimerkki Juhani24, ei ollut tarkoitus johtaa ketään harhaan, en vaan ajatellut että siitä nimimerkistä tulisi ikä mieleen... sorry.
- olutdosentti
Viihdyn yhä oluttuopin ja hilpeitten ystävieni seurassa.
Krapulassa joskus siionin virret soivat korvissani...esim. kuuman kostean mä tunsin Mombasan .. - suruton maailmanlapsi
Se lestaadiolaisten piireissä mainostettu suvaitsevaisuus. Kun meno ei miellytä jotakuta niin käännetään selkä ja aloitetaan syrjiminen ja parjaaminen. Halveksin syvästi ihmisiä, jotka joukkovoimalla nujertaa ihmisen oman tahdon. Mikä onkaan lohduttomampi näky kuin juuriltaan revitty omiensa hylkäämä ex-uskovainen jonka koko elämä on tuhottu ja vain sen takia, että joku on saanut käyttää valtaansa.
- Juhani24
Emmehän me toki voi tietää, mikä meininki nykyään on, koska ulkopuolisille he eivät sisäisistä asioista saa puhua, mutta minun nuoruudessani meille ei jätetty elämisen sijaa vl-piireissä.
En jotenkin jaksa vieläkään uskoa, että minun sukupolveni oli todella niin poikkeuksellisen huono, ettei vl-taivaaseen kelvannut...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1254793Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa113469Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1283241Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss282696Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu822424Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181803Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91424Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1201293Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut101249Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41218