Kerrostalo kotina?

Vaikea muutos?

Olen asunut koko ikäni ok-talossa ja nyt on tulossa avioero ja minulle muutto kerrostaloon. Pelkään sitä suurta muutosta elämään kun olen tottunut olemaan vapaasti eikä ole tarvinnut iltaisin varoa kolinoita, kuinka tähän oppii ja tuleeko herkästi huomautuksia jos käy yöllä veskissä? Onko siellä pihoilla jokaisella oma autopaikka vai ollaanko sikinsokin? Entä autossa sisätilalämmittimet, saako olla yhtäaikaa moottorilämmittimen kanssa päällä? Jos joku saman rapun asukas metelöi niin kelle soitetaan ensiksi, talkkarille/isännöitsijälle vai poliisille? Saako parvekkeella ottaa aurinkoa ja grillata jos se naapurille sopii?

8

1916

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asukas itsekin

Olen asunut nyt yksitoista vuotta kerrostalossa ok-asumisen jälkeen. Paljon riippuu asuntoyhtiöstä, millaisia naapureita saat. Jos muutat vuokralle kaupungin yleiseen vuokrataloon, voivat naapurit olla usein aika sekalaista joukkoa. Mukaan mahtuu myös fiksuja, mutta omassa vuokrakämpässäni asuessani aikoinaan olivat kiusana narkkarit ja juopot, jotka sosiaalitoimi sijoitti naapureihin.

Kyllästyin ja ostin oman asunnon muualta. Osasyynä ostoon oli raha, miksi maksan 500€/kk vuokraa, kun sillä voin jo maksaa omaakin pois?

Omistustalossa asuessani on paljon rauhallisempaa. Vain muutamien sijoittajien vuokraamat asunnot tuovat harmia. Miksi ihmisillä on se luulo, että kun ei ole oma asunto, voi kaiken jättää kuin paskan perseestään? Meillä kiusana ovat olleet jatkuvat bilettämiset ja musan huudatukset. Toisinaan melun ollessa sairaalloista soitan suoraan poliisille, joka tulee hiljentämään asunnon. Muutoin naapurien kanssa (mm. lapsiperheitä ja vanhuksia) ollaan porukalla soiteltu isännöitijälle, joka on laittanut huomautuksen ko. asuntoon.

Parvekkeella saat ottaa aurinkoa sopivassa asussa. Itsekin makoilen filtillä parvekkeella kesäisin. Grillaus kannattaa varmistaa isännöitsijältä. Meillä se ei ole kielletty, kunhan grillaa sähkögrillillä.

Autopaikoista voit myös kysellä isännöitsijältä.Jos pihalla on sähköpistokepaikkoja, kysy kuuluuko se asuntoon vai pitääkö se vuokrata erikseen. Jos ei sellaisia ole, muut paikat ovat yleensä vapaata parkkeerata missä vapaa paikka on. Pistokepaikka kannattaa vuokrata, silloin on ainakin omalle autolle oma paikka aina.

Sisätilalämppäreistä kysele myös, sillä osassa taloista on liian pienet sulakkeet tolpissa, jolloin sulakkeiden palaessa ei sähköä tule ollenkaan.

Yöllisistä wc-käynneistä ei yleensä kukaan huomauttele, paitsi jotkut vanhemmat huono-uniset ihmiset. Käy rauhassa wc:ssä, ei sen luulisi ketään kiusaavan. Meillä voi käydä suihkussakin tyistä tullessa myöhempään ilman että naapurit valittavat.

Paljon riippuu siitä, miten itse kohtelet asukkaita. Jos olet tervehtivä ja jonkun sanasen vaihtava, saat varmaan tuttuja talosta. Asiallisesti kun asioita selvittää, ja kyselee rohkeasti, saat varmasti apua.

Onnea uuteen kotiin ja uuteen elämään!

• Entinen asukas

Takuuvarmasti siellä sekaparkissa kolhitaan auton kyljet ruvelle ja syyllistä et saa kiinni kun kaikki parkkeeraa miten sattuu. Ei siis ainakaan uudella autolla kolhoosiin asumaan! .

• Pysy poissa

Ei kerrostaloa ole tarkoitettu ihmisen asumiseen, sanoohan se järkikin että konflikteja tulee jatkuvasti, ei voi asua saman katon alla perheitä kymmeniä etteikö sanomista tulis! Jos vaan mahdollista niin pysy poissa sieltä. Osta vaikka asuntovaunu, se on paljon parempi asumismuoto kuin kerroskolhoosi!

• tarkkailemalla

luulet sinäkin tuntevasi toiset...
        No on se hyvä, että olet päässyt arvoiseesi seuraan.

• joo

Siellä pannaankin sikinsokin, yllä alla ja sivuilla...Varmaan mukavaa olla siinä keskellä kuuntelemassa.?

• Nimetön

Sittenhän on tuo 'välimuoto': rivari. Niissä on enemmän omaa rauhaa, kun alla ja päällä ei asu ketään. Askeläänet jne. Niissä äänieristysvaatimukset ovat aina olleet tiukemma.

• niin metsä vastaa

käyttäytyy fiksusti,varmasti on hyvä asua kerrostalossa.

• ainoa järjellinen
        niin metsä vastaa kirjoitti:

käyttäytyy fiksusti,varmasti on hyvä asua kerrostalossa.

kommentti tässä ketjussa. Asu niin kuin haluisit naapurisikin asuvan.
        Ok-asujilla ei ole niiin isooot tontit, ettei voisi kusta naapurin puolelle. Ja niillä niitä rähinöitä riittää, lapioit mun tontille luntas, pystytit liiiian korkeen aidan jne.
        Kyllä kerrostalo on asuttava paikka, itse asunut 25 vuotta rauhallisessa talossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia?

Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?
      Arvot ja etiikka
      11
      12436
    2. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      5
      11193
    3. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      177
      5122
    4. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      32
      3734
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      196
      3564
    6. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      50
      3159
    7. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      109
      2884
    8. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      13
      2468
    9. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      53
      2185
    10. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      1975
    Aihe