Mies olisi nyt hoitoon lähdössä.
Kumpi noista nyt olisi sitten parempi, Minnesota-hoito Lapualla vai Myllyhoito Nurmijärvellä?
Olin ymmärtävinäni että aika samasta asiasta on kyse, mutta ilmeisesti ei se sitten ihan niin ollutkaan..?
Kertokaa kokemuksia? Kai noissa paikoissa nyt joku on ollut??
Myllyhoito vai Minnesota??
37
28748
Vastaukset
Itse en ole ollut kummassakaan mutta tunnen kavereita jotka ovat käyneet myllyhoidon, kukaan heistä ei muistaakseni ole puhunut negatiiviseen sävyyn tuosta hoidosta/ hoitopaikasta.
- Joo
Ihan sama kumpaan menee, tai mihkä menee. OMASTA tahdosta se kaikki on kiinni. Eli jos on TOSISSAAN, niin ihan sama mikä "hoito" on kysymyksessä. Jokainen tekee päätöksensä.
Näytäis että kukaan ei ole innokas vastaan kysymykseesi,joilla on kokemusta näistä kyseisistä laitoksita.
Itse sain tutustua Nurmijärven "hoitolaitokseen" yhdeksänkytluvun alussa,olin ollut silloin, pari, kolmevuotta raittiina.Nurmijärven myllyhoidosta itse sain oikein hyvän käsityksen, henkilökunnasta, ("hoitomuodosta") siis myllyhoito.Tuolloin sain tutustua myös kahteen muuhun hoitolaitokseen,ja kyllä mielestäni tää Nurmijärven myllyhoito oli minun näkemykseni mukaan paras mahdollinen,näin kun alkoholistina ajatelee asiaa .Tämä vain minun mielipiteeni.Yhteistietoni ovat myös siellä,ja aina joskus jokin soittelee ja kyselee AA-ryhmistä,sillä siellähän kehoitetaan jatkamaan "hoitoa" AA-ssa.Täältä Pojanmaaltakin moni on löytänyt pysyvän raittuden alun sieltä.!- Suhoi
http://www.kalliola.fi/fi/
Suosittelen tätä, koska sillä on pitkäaikaisin kokemus. - "lainaus"
Hyvä Lisbeth, kyselit noista kahdesta eri laitoksesta, Nurmijärvi / Kalliola - Lapua / Minnesota. Ratkaisu on sinun tai jos saat maksajaksi kotikuntasi päihdeviranomaiset, niin ratkaisu on heillä. Ehkä miehesikin mielipidettä voidaan kysyä.
Kalliolan kuntoutusklinikalla on pitkät perinteet Suomessa. Toiminnan aloitti rovasti Sigfrid Sirenius, saatuaan kokemuksia Englannista, merimiespappina. Toiminta alkoi kristillinen työkeskus nimellä, alkuun kansanopistona. Sirenius halusi auttaa vähävaraisia ihmisiä paremman elämän pariin. Toiminta alkoi 1920 luvulla ja sitä jatkoi hänen vävynsä rovasti Topi Tarkka.
Alkoholismi oli mukana jo aivan alusta, kun rovasti S.Sireniuksen isä oli vaikeuksissa alkoholin kanssa elämänsä aikana. Tästä sai alkunsa Suomen Setlementtiliitto, jonka toimintaan Kalliolan Nurnijärven klinikka kuuluu.
Nurmijärven Vantalassa, jonka Sireniukset testamenttasi klinikaksi, on tomintaa ollut alkoholismi-sairauden voittamiseksi 24 vuotta, yleiskristillisessä hengessä, ilman voitontavoittelua.
Henkilökunta on alusta saakka ollut ammattiin koulutettua ja monilla on omakohtainen kokemus alkoholismista.
Alkon tutkija Toivo Pöysä ja muutamat Kalliolan setlementin ihmiset kävivät tutustumassa USA:ssa ja Kanadassa siellä käytössä oleviin hoitolaitoksiin ja toivat idean tänne Suomeen. Sitä on kutsuttu Myllyhoidoksi. Toiset käyttävät muita nimiä.
Toiminta on osoittautunut alkoholismin hoidon kannalta erinomaiseksi ja monet ovat saaneet pysyvän raittiuden aikaan. Heti alusta saakka on Kalliolan setlementti tehnyt yhteistyötä Suomen AA-ryhmien kanssa. Klinikan tiloissa on AA-laisilla mahdollisuus esitellä toimintaansa.
Kalliolan toimintaan ei ole koskaan kuulunut "mainostaa" työnsä tuloksia vaan se on jätetty niiden tehtäväksi, jotka sitä itse haluavat.Kalliolassa on mukana läheisille tarkoitettu hoitoviikko, joka on monille aivan perusasia, kun alkoholismia yritetään hoitaa.
Lapuan Minnesota-hoitolasta on kokemuksia vajaat 15 vuoden ajalta. Se toimii erään perheen perustamana ja yksityisenä yrityksenä. Henkilökunnan koulutuksesta ei ole tietoa, toisilla on kuitenkin oma päihdehistoriansa.
Lapuan Minnesota-hoitokoti, sen henkilöstö on jakanut päihdealan väkeä, samoin AA-laisia, vähän erilaisten mielipiteiden taakse. Toiset ovat olleet laitoksen informaatiotilaisuuksissa ja tulleet siihen tulokseen, ettei laitoksen kanssa voida tehdä yhteistyötä. Ehkä tuntemukset ovat samat, kun he ovat perustaneet omia hoitoryhmiä Suomeen?
Yleisesti voidaan sanoa, että lopulta todellinen ja ratkaiseva tekijä on alkoholismista kärsivän oma halukkuus, tehdä ratkaisu, jolla voi muuttaa elämänsä kulun.
Molemmista laitoksista voi asiakas lähteä, vaikka heti pois, jos tuntuu, ettei hoito sovi. Ikävä kyllä, hoitomaksu peritään etukäteen ja se jää laitokseen.
Hyvä Lisbeth ja perheesi; minä olen itse ollut juomarin vaimo ja mieheni on ollut Kalliolan klinikan alkuajan potilaana. Sieltä sai alkunsa hänen raittius, jota on kestänyt tähän päivään saakka. Olemme siitä ikikiitollisia, Kaitselmukselle johdatuksesta Kalliolaan.- hanskisavolainen
Hei!
Tässä kirjoituksessa on niin paljon virheitä, että tekijän pitäsi olla yhteydessä asioita ja historiaa paremmin tunteviin/tuntevaan.
Hannu Savolainen, teol. maist. terapeutti - 1Koulutus
hanskisavolainen kirjoitti:
Hei!
Tässä kirjoituksessa on niin paljon virheitä, että tekijän pitäsi olla yhteydessä asioita ja historiaa paremmin tunteviin/tuntevaan.
Hannu Savolainen, teol. maist. terapeuttiOletko saanut löylykauhaterapeutin koulutuksen?
- Anonyymi
Onko raittius jatkunut vielä tähänkin päivään asti?
- benzomaani
Kävin Lapualla Minnesota-hoidon kuusi vuotta sitten. Minulta sinne jäivät rauhoittavat lääkkeet ja alkoholi.
Lääkkeitä lääkäri oli määrännyt minulle paniikkihäiriön hoitoon, mutta itse tiesin hakeneeni niitä krapulan hoitoon. Putkijuoppo kun olin.
Hoitohenkilökunta koostuu raitistuneista alkoholisteista ja näiden läheisistä, eli kaikki talossa tuntevat sairauden, myös perheenjäsenten ja muiden läheisten sairastumisen.
Siellä ainoana tavoitteena on täysraittius, eli näitä pamejakaan ei hyväksytä. Ne ovat päihteitä siinä missä huumeet tai alkoholi ja alkoholistilla ne johtavat aina takaisin peruspäihteeseen, ennemmin tai myöhemmin.
Läheisten perheenjäsenten mukaan tulo hoito-ohjelmaan pelasti ainakin minun avioliittoni. Niinikään sain suhteet kuntoon myös lapsiini.
Tärkeintä on sairaan ihmisen, eli alkoholistin oma tahto raitistua. Se onnistuu vain täysraittiudella. Alkoholisti ja kohtuu-juoja ovat aina kaksi eri henkilöä.- Lapuan
v. 2000 ja raittutta nyt 5,5 vuotta. Hoito oli intenssiivistä ja edellä mainitun kaltaista. Suurimmat erot Kalliolaan ovat: Ohjattua terapiaa Lapualla 8h päivässä, Kalliolassa n. 1,5h. Läheisviikonloppu Lapualla, jonka potilaat yllättävää kyllä, kokevat käänteentekeväksi toipumiselle. Lapualla läheiset otetaan kiinteästi potilaan rinnalle toipumaan. Jatkohoito Lapuan hoidossa; Potilaat käyvät läheisten ja saman hoidon käyneiden kanssa vertaisryhmässä hoidossa kerran viikossa, kun Kalliolasta ohjataan jatkohoitoon AA:han. Jokainenhan voi itse kysyä itseltään minne haluaisi itselleen tärkeän ihmisen ohjattavan. Sinne missä tulokset ovat n. 20% vai sinne missä hoitoon menijöistä yli puolet raitistuu. Minun mielestäni vain tuloksella on merkitystä ja ammattilaisuuden ratkaisee tulos. Koulutuksellisuus ei ole mielestäni (varsinkaan suomessa) aina sama asia kuin ammattilaisuus, jos homma ei toimi todistuksista huolimatta. Lopuksi, kummatkin hoitopaikat ovat mielestäni hyviä, kun verrataan niitä esim. lääkkeellisiin hoitoihin, joita suomessa on pilvin pimein ja rahaa laitetaan ihmisten kustannuksella haaskuuseen "ammattilaisten" toimesta. Itsekin näitä hoitoja kävin ja koin ne hyväksi vain juomisen jatkamiselle.
- samaa mieltä
Lapuan kirjoitti:
v. 2000 ja raittutta nyt 5,5 vuotta. Hoito oli intenssiivistä ja edellä mainitun kaltaista. Suurimmat erot Kalliolaan ovat: Ohjattua terapiaa Lapualla 8h päivässä, Kalliolassa n. 1,5h. Läheisviikonloppu Lapualla, jonka potilaat yllättävää kyllä, kokevat käänteentekeväksi toipumiselle. Lapualla läheiset otetaan kiinteästi potilaan rinnalle toipumaan. Jatkohoito Lapuan hoidossa; Potilaat käyvät läheisten ja saman hoidon käyneiden kanssa vertaisryhmässä hoidossa kerran viikossa, kun Kalliolasta ohjataan jatkohoitoon AA:han. Jokainenhan voi itse kysyä itseltään minne haluaisi itselleen tärkeän ihmisen ohjattavan. Sinne missä tulokset ovat n. 20% vai sinne missä hoitoon menijöistä yli puolet raitistuu. Minun mielestäni vain tuloksella on merkitystä ja ammattilaisuuden ratkaisee tulos. Koulutuksellisuus ei ole mielestäni (varsinkaan suomessa) aina sama asia kuin ammattilaisuus, jos homma ei toimi todistuksista huolimatta. Lopuksi, kummatkin hoitopaikat ovat mielestäni hyviä, kun verrataan niitä esim. lääkkeellisiin hoitoihin, joita suomessa on pilvin pimein ja rahaa laitetaan ihmisten kustannuksella haaskuuseen "ammattilaisten" toimesta. Itsekin näitä hoitoja kävin ja koin ne hyväksi vain juomisen jatkamiselle.
Olen itse raitistunut Kalliolassa myllyhoidossa toistakymmentävuotta sitten. Upea paikka.
Kuitenkin, olen myös tutustunut melko läheisesti Simon Klinikkaan Lapualla, Minnesotahoitoon ja todennut, että edellisen puhujan tekstissä olevat eroavaisuudet todella pitävät paikkansa.
Alkoholismi on koko perheen sairaus ja Lapualla otetaan tämä Kalliolaa paremmin huomioon.
Molemmat laitokset ovat yhdessä ylivoimaisesti Suomen parhaita (on toki upea laitos myös Hoitokoti Tuhkimo ja muitakin on), mutta tosiaan, aivan kuin Tuulilasin testeissä sanotaan "veti pidemmän korren", tällä kertaa se kyllä minustakin on Minnesotahoito Lapua.
Sydämeni sykkii Kalliolaan, koska olen itse saanut sieltä uuden alun elämälleni, mutta ei se tarkoita, että paikka olisi täydellinen, korjattavaa on, ja tietysti myös Lapualla.
Mutta suurin korjauksen kohde löytyy maamme tavasta tehdä päidetyötä, eli rahoitusta pitäisi ohjata sinne, missä tulee tulosta.
- Cato
Kerro meillekkin kumman hoitolaitoksen valitsitte.
Valitettavasti joukossamme ei ole ketään, joka
olisi käynyt läpi kummatkin hoitolaitokset.
Kokemuspohjaiseen vertailuun emme siksi pysty.
Onnea- Lisbeth
..on paikka varattuna. Sitähän ei sitten tiedä lähteekö mies sitten kun hetki koittaa kun joutuu odottamaan aika kauan. Se on sitten hänen valintansa. Pettyi maanantaina kun ei heti päässyt. Tosin pitää olla viikko päihteettömänä ennen sinne menoa joten eipä se olisi sillä tavallakaan onnistunut.
Ratkaisuun vaikutti aika paljon se että Nurmijärven onnistumisprosentit olivat jotenkin normaalimman oloisia. Voihan se tietty olla niin että Lapua on aivan erikoista mutta tämä nyt menee näin. Lisäksi minulle on tärkeää että siellä on lääkärit ja terapautit paikalla ja että AA on keskeisellä sijalla sillä itse uskon tuohon ohjelmaan.
Päivä kerrallaan ja aika näyttää. - Cato
Lisbeth kirjoitti:
..on paikka varattuna. Sitähän ei sitten tiedä lähteekö mies sitten kun hetki koittaa kun joutuu odottamaan aika kauan. Se on sitten hänen valintansa. Pettyi maanantaina kun ei heti päässyt. Tosin pitää olla viikko päihteettömänä ennen sinne menoa joten eipä se olisi sillä tavallakaan onnistunut.
Ratkaisuun vaikutti aika paljon se että Nurmijärven onnistumisprosentit olivat jotenkin normaalimman oloisia. Voihan se tietty olla niin että Lapua on aivan erikoista mutta tämä nyt menee näin. Lisäksi minulle on tärkeää että siellä on lääkärit ja terapautit paikalla ja että AA on keskeisellä sijalla sillä itse uskon tuohon ohjelmaan.
Päivä kerrallaan ja aika näyttää.Viisas päätös.
Onnea - "lainaus"
Lisbeth kirjoitti:
Päivä kerrallaan ja aika näyttää.Tervehdys Lisbeth!
Voin sanoa omasta ja monien muiden kokemuksesta, että päädyitte oikeaan hoitopaikkaan. Kalliolassa on todella ammattihenkilöstö paikalla ja apua on saatavilla 24 t./vrk. Laitoksesta ei ole tarvinnut esittää mitään yliampuvia todisteluja tilastoineen, vaan tosiasiat puhuu itse puolestaan.
Kalliolassa on myös pidetty matalaa profiilia ns. "julkisuuden henkilöiden" hoitotapahtumista ja näin pidetty kaikki potilaat tasavertaisina alkoholismin hoidossa.
Hyvää kannattaa vähän odottaakin ja jos alkoholinhimo käy ylipääsemättömäksi voitte turvautua paikalliseen terveyskeskukseen. Minun mieheni oli vastaavassa tilanteessa paikallisessa sairaalassa lääkevieroituksessa n. 7 vrk. ennen Kalliolaan pääsyä.
Toivotan sinulle ja miehellesi kaikkea hyvää; "Päivä kerrallaan". - helkavirsi
"lainaus" kirjoitti:
Tervehdys Lisbeth!
Voin sanoa omasta ja monien muiden kokemuksesta, että päädyitte oikeaan hoitopaikkaan. Kalliolassa on todella ammattihenkilöstö paikalla ja apua on saatavilla 24 t./vrk. Laitoksesta ei ole tarvinnut esittää mitään yliampuvia todisteluja tilastoineen, vaan tosiasiat puhuu itse puolestaan.
Kalliolassa on myös pidetty matalaa profiilia ns. "julkisuuden henkilöiden" hoitotapahtumista ja näin pidetty kaikki potilaat tasavertaisina alkoholismin hoidossa.
Hyvää kannattaa vähän odottaakin ja jos alkoholinhimo käy ylipääsemättömäksi voitte turvautua paikalliseen terveyskeskukseen. Minun mieheni oli vastaavassa tilanteessa paikallisessa sairaalassa lääkevieroituksessa n. 7 vrk. ennen Kalliolaan pääsyä.
Toivotan sinulle ja miehellesi kaikkea hyvää; "Päivä kerrallaan".En ole itse ollut Kalliolan tai Lapuan laitoksissa. Tunnen toki kummankin hoidon läpikäyneitä, jotka ovat raittiina. Kalliolan käyneet puhuvat, kuten "lainaus" kirjoittaa, Lapuan käyneet painottavat sitä "läheisten shokkihoitoa", siis minun tuntemani ihmiset. Mutta raittiushan on alkoholistille, jos siis on tosijuoppo, vasta lähtökohta, josta voi toipumisen aloittaa. Kun "minä itte" juoppo raitistuu, niin hän voi olla raittiina vielä v-mäisempi kanssaihmisilleen, kun omaan elämään ei ole tyytyväinen, eikä aidosti koe onnea ja tyyneyttä, eikä kiitollisuutta siitä, millaisen muutoksen on elämäänsä saanut. Onneksi AA sisaryhteisöineen sekä muut hengelliset toiminnot ovat Suomessakin tukena toipumista haluaville. Korostan sanaa "haluaville". En toki kiellä sitä, etteikö joku voisi toipua muutenkin, vaikka en henkilökohtaisesti sellaisia tunnekaan, mutta enpähän tunne edes kaikkia tämän uuden asuinkerrostaloni asukkaitakaan.
- pipukka
Minulla on 39 vuotias poika joka on jo juonut jalkansa, siis rollaattorin kanssa kävelee, lääkäri sanoi että kuolee kahden vuoden sisällä jos ei lopeta juomista, ollut montakertaa Hangonkadulla mutta siellä vain jaettiin pameja ja muita mömmöjä, nyt halukas lopettamaan juomisen koska kuolema tullee, tajuaa sen vihdoinkin, mutta tärkein asia Saako näihin eliitti paikkoihin Sossun maksusitoomuksen vai mistä se haetaan, ja saako edes niitä, riittääkö lääkärinlausunto, vai mitä teen Auttakaa on kysymys mun lapsestani.Juonut 14 vuotiaasta lähtien, isänsä kuoli viinaan 49 vuotiaana.Vastatkaa joku joka tietää mistä aloitan, ennen kuin on liian myöhäistä.
- samaa mieltä
Hyvä pipukka. Kysyt "mistä aloitan?"
Poikaasi et voi raitistaa, mutta teidän molempien ei kannata sairastaa hänen sairauttaan. Siksi sinun kannattaa aloittaa OMASTA hyvinvoinnistasi.
Päihderiippuvaisen läheisen tulee hoitaa omaa riippuvuuttaan juovasta, ettei itse heilahda aina kun juopppo heilahtaa.
Tulee opetella hellittämään hylkäämättä.
Ja tätä kallisarvoista taitoa oppii esimerkiksi Al-anonissa, suosittelen: http://www.al-anon.fi/
Ja toivotan sinulle voimia hellittää :) - pipukka
samaa mieltä kirjoitti:
Hyvä pipukka. Kysyt "mistä aloitan?"
Poikaasi et voi raitistaa, mutta teidän molempien ei kannata sairastaa hänen sairauttaan. Siksi sinun kannattaa aloittaa OMASTA hyvinvoinnistasi.
Päihderiippuvaisen läheisen tulee hoitaa omaa riippuvuuttaan juovasta, ettei itse heilahda aina kun juopppo heilahtaa.
Tulee opetella hellittämään hylkäämättä.
Ja tätä kallisarvoista taitoa oppii esimerkiksi Al-anonissa, suosittelen: http://www.al-anon.fi/
Ja toivotan sinulle voimia hellittää :)Olen niin kiitollinen viestistäsi, olen ollut masentunut, en koneella ole jaksanut käydä.Mikä minut sai tänään avaamaan, kuka tietää, mutta noin kauniisti kukaan ei ole mulle sanonut, itken niin että kyyneleet valuvat pitkin nenänvarttani, mutta miten vapauttavat kyyneleet ne ovatkaan,jospa tietäisin kuka voi olla noin empaattinen ihminen, noin lempeä sydämmestään, noin kauniisti myötätuntoinen, olit kuka liet, mutta nöyrästi otan viestisi vastaan, ja otan myös yhteyttä osoitteesi jonka annoit.Hyvää joulua sinulle rakas ystävä, saanko sanoa niin.
- dooris
Oletko saanut asiasi kuntoon, mikäli et autan mielelläni.
- timo j
Maanantaina 23.7. myllyhoitoon Nukariin , avoimin mielin ! Tosi hyvää palautetta annettu sen käyneiltä ( paras mahdollinen )mutta itse oltava täysillä mukana !
- Urhejaksi
Veljeni kävi 5 v. sitten minnehoidon ja on edelleen raittiina, elää päivän kerrallaan. Meidät läheiset hoidettiin kanssa, mikä on helkkarin hyvä juttu.Kävimme myös vuoden kestävän jatkohoidon, eli viikolla kokoonnuimme kertomaan "painajaista" pois. Ja se on lähtenyt, on niin kevyt mieli. Ryhmässä oli muitakin omaisia jossa tuimme toisiamme, uusi ja vanhoja omaisia. Omasta tahdosta sinne mennään ja mielestäni tässä on parasta, että hoitoon pääsi heti kun oli valmis! Ei odotteluja!!!!!!!!!!!!
- Kuupana
Ilman muuta Lapualle!
Lauantaina tuli täyteen 7kk siitä kun vein avomieheni Minnesotahoitoon.
Lapualla hoitoon kuuluu läheisviikonloppu joka on erittäin tärkeä hoidon onnistumisen kannalta.
Se ei ole helppoa mutta niin puhdistavaa.Ja mitäpä sitä ei rakkaansa ja yhteisen elämän vuoksi olisi valmis tekemään??? Hoitoon kuuluu 11kk jatkohoidot,paikkoja on ympäri Suomen.
Jatkohoitoon voi osallistua myös läheiset.Minulle se on paikka jossa tapaa muita samassa tilanteessa olevia.
Suosittelen lämpimästi=) - Alkoholistin läheheinen ´
Olen itse alkoholistinläheinen. Kävimme 5 vuotta sitten Lapuan Minnesota-hoidon.
Se mitä pidän itseni kohdalla tärkeänä on läheisten osallistuminen hoitotapahtumaan.
Olin sisällä hoidossa perushoitojakson aikana kolme ikimuistoista vuorokautta.
Tämän jälkeen osallistuimme viikottain jatkohoitotapaamisiin 11 kuukauden ajan.
Nämä kaikki sisältyivät hoidon hintaan!
Henkilökunta oli hyvin ammattimaista.
Terapeutit ovat käyneet läpi terapeuttikoulutuksen juuri Minnesota-malliin.
Asioista puhuttiin suoraan ja selkeästi. Tunsin todella saavani jotakin.
Sain toipua läheisriippuvuuteni kiroista, samaan aikaan kuin rakkaimpani toipui alkoholismistaan.
Asiat on puhuttu läpi ja käsitelty perinpohjin, meillä on perheessämme uusi elämä, raitis elämäntapa.
Iloa ja onnea on riittänyt hoidon jälkeen.
Läheisten hoidon vuoksi voin suositella sydamestäni, - RP
Hei!
Myllyhoidosta en tiedä kuin kuulopuheiden perusteella, mutta varmasti ihan OK-paikka.
Minnesota-hoitoon menin 24.11.2009 täysin toivottomana alkoholistina. Olin juonut ajokorttini, työpaikkani, perheeni, ystäväni. Siis kaiken sen olin menettänyt, mikä on meille kaikille hyvänolon ja elämän perusta.
Minnessä hoito perustuu todellisuus- ja psygoterapiaan ja siksi hoito tehoaa niin hyvin. Mutta kaiken perustana on se, että hoidettava on REHELLINEN. Jos olet rehellinen itsellesi, olet sitä myös muille!!!
Kun itse pistin itseni "likoon" kertomalla rehellisesti koko elämän "stoorini" sekä saamani tieto, mikä sairaus on alkoholismi, parantumiseni lähti vauhdilla etenemään.
Ei alkoholi tuo sairautta, vaan sairaus nimeltä alkoholismi, joka meillä alkoholisteilla on, aiheuttaa riippuvuuden.
Me alkoholistit emme ole vastuussa juomisestamme, mutta ehdottomasti olemme vastuussa parantumisestamme.
Tämä on kirkkaana mielessäni. Tiedän, että jos otan nyt sen ensimmäisen ryypyn, olen heti samassa pisteessä kuin olin hoitoon mennessä ja joisin itseni hengiltä hyvin nopeasti. Siksi olen nyt itse vastuussa kaikesta tekemisestäni, mutta minun on helppo olla raittiina koska minulla on tieto siitä, miten toimin.
Raittiina oleminen on helppoa, ei tee mieli viinaa. Viinanhimo alkaa vasta silloin, jos ottaisin sen ensimmäisen ryypyn. Tämä on se kuningasajatus raittille alkoholistille, vasta ryyppy synnyttää juomisen himon, ei raittiina oleminen!!!
Nyt elän elämäni parasta aikaa, asiat ovat KAIKKI taas kunnossa. Ja mikä tärkeintä, saan olla raittiina.
En anna minkään asian johtaa siihen, että raittiuteni vaarantuisi. En myöskään häpeä kertoa elämäni vaiheita muille, päinvastoin saan olla nöyrästi ylpeä selviytymistarinastani, johon vaikutti suuresti rakkaitten läheisteni tuki, kun he huomasivat, että viimeinkin teen TÄYTTÄ TOTTA. - Selevä
Nyt rapiat 20 vuotta raittiina. Suiosittelen lämpimästi, sinne vaan myllytettäväksi!
- kävijä
lähes neljä vuotta on aikaa aloituksen teosta, (2006).
jos aloittaja sattuu olemaan läsnä, niin mikä on tilanne ja mitä on tässä välillä tapahtunut ? - Myös näin
Mielestäni on hieman harhaanjohtavaa ajatella niin, että raitistuminen on kiinni siitä, kumman noista valitsee tai kumpaan pääsee. Ratkaiseva tekijä on hoidettava itse, hänen oma vakaa halunsa. Molemmista saa varmasti työkaluja raitistumiseen. Itse vuosi sitten en saanut maksusitoumusta Myllyhoitoon. Olin hyvin pettynyt tuolloin. En tiennyt mitä tehdä. Päädyin ajan myötä ihan toisaalle. Kenties onneksi näin jälkikäteen ajateltuna. Kolmen päihdehoitojakson käyneenä ko. laitoksessa voin sanoa, että Suomessa on muitakin kuntoutuslaitoksia alkoholisteille kuin vain Kalliola ja Nurmijärvi. Ja - todella hyviä!
- Pipariminttu
Itse kävin myllyhoidossa Kalliolassa tammikuussa 2008 ja olen siitä asti ollut raittiina. Minulla ei ole muuta kuin positiivista sanottavaa siitä paikasta. Itselläni ei läheisiä ollut, joten en osaa ottaa kantaa siihen olisko parempi, jos heidät otettaisiin hoitoon mukaan. Töitä tuolla joutui tekemään, mutta se oli pelkästään hyvä.
Hoidon tuloksista olen vähän eri mieltä. Joku puhui 20%:sta. Kuulin joskus, että sen verran olisi raittiina puolen vuoden päästä hoidosta. Nyt parin vuoden päästä en itse tiedä raittiita kuin muutaman prosentin. Tosin kaikista ei ole tietoa.
Siitä olen kyllä aivan samaa mieltä, että omasta halusta kaikki on kiinni.- aatosta jaloa
Oma halu on todella ratkaiseva, mutta hoito auttaa hyvään alkuun. Ei alkoholisti oikein meinaa muuten ruveta ajattelemaan. Pyörittelee vaan jotain aina samoja juttuja mielessään.
- Minneläinen
Kannatan minnesota-hoitoa, sydämestäni !!!!
- nimetön.............
Olenkohan ainut joka sanoo jotain negatiivista?
Eli itse olen käynyt mukamas "avomyllyn", vaikka asuin ko. klinikan kämpässä.
No enivei,itse olin klinikalla hoidossa 3kk, sitä ennen olin laitoksessa 2kk, eli hoitoa kertyi yhteensä 5kk ja ennen kuin menin laitokseen olin ollut päihteettä 1kk, vierottauduin omatoimisesti
Pääsääntöisesti päihdetaustani on opioidit,kannabis,amfetamiini,bentsot ja alkoholi.
Käytin päihteitä kahdeksan vuotta, aloitin (niinkuin yleensä menee) alkoholilla ja sitten tuli nuo muut päihteet.
Vuosina 2009-2010 olin kolmesti katkolla, kuntoutuksessa laitoksessa sekä asuin päihdeongelmaisille suunnatussa asumismuodossa ja kävin silloin eräänlaista hoitoryhmää.
Minulla ei aikaisemmin ollut omaa tahtoa irrottautua päihteistä,vaikka oli jo paljon tapahtunut järkyttäviä asioita,mm parisuhteessa väkivaltaa,psyykkisiä ongelmia,suhteidet päättymistä,menetin lapseni, eli en tietenkään saanut tavata koska en voinut olla käyttämättä.
Kuitenkin viime vuoden loppumetreillä päätin, että nyt se on loppu, se on pakko loppua, muuten kuolen, elämäni oli muutenkin erittäin raskasta tulloin, elin väkivaltaisessa suhteessa, johon liittyi muita hyvin sairaita piirteitä, silloinen kumppani oli aktiivi päihteiden käyttäjä, vakavasti persoonallisuushäiriöinen ja ENTINEN MYLLYLÄI NEN! joka retkahti alta 3kk kun päätti sovitusti hoidon myllyssä.
Itse sitten kuitenkin menin jostain ihmeen syystä myllyyn, koska minulle puhuttiin siitä paljon positiivista ja et ainahan niitä mätämunia on.
Menin infoon, ja sain siitä silloin hyvä kuvan.
Aloitin hoidon samana päivänä,, kun pääsin laitoksesta ja muutin siis klinikan asuntoon.
Ensimmäisinä viikkoina olin todella poikki, olin kipeänä, paha keuhkoputkentulehdus jne, jouduin osallistuun hoitoon siitä huolimatta.
Jo aiemmin huono itsetunto, laitettiin viimestään pohjalukemiin ensimmäisen kuukauden aikoihin.
Tehtävät olivat henkisesti rankkoja, syyttäviä ja todella ahdistavia, ihan kun nisteissä ja alkkiksissa ei ois muuta kun pahaa. mutta kuitenkin tuolloin ajattelin hoidon olevan hyvä ja tehokas.
ryhmäkäynnit tuntuivat alussa hyviltä ja samoin muutkin klinikan sisällä tapahtuvat asiat.
ensimmäinen hämmentävä tilanne oli kun poikani sairastui, ja olisin mahdollisuuden saanut hoitaa häntä, minulle ei myönnetty lomaa,en myöskään saanut tavata poikaani kun hän joutui sairaalahoitoon, koska kuulemma tämä kaikki oli pois toipumisestani.
Tein tehtävät, palautin ne ajallaan ja osallistuin kaikkeen mihin piti,lukusia kertoja nielin pettymystäni eikä tullut enää voimakkaita tunnekuohuja, minulle kerrottiin että olen sairas ja kuolen huumeisiin jos vaikka lähtisin hoidosta, koska sanoin keskeyttäväni hoidon kun minulta evättiin pojan tapaaminen.
En keskeyttänyt hoitoa,minulla oli juuri hoidon aikana alkanut kehittymään hyvä parisuhde,joka tuntui tärkeältä, voimaannuttavalta tekijältä elämässäni.
vaikka eksän haamu kummitteli ja hänen kanssaan tapahtuneet asiat painoivat,pelottivat ahdistivat. en saanut asiaan mitään tukea ja myös nykyistä miestäni kaikinkeinoin yritettiin eliminoida elämästäni.
Viimeisest päivät myllyssä oli yksi maanpäällinen helvetti,minua alistettiin ja nöyryyytettiin ryhmätilanteissa, työntekijän osalta, myös vaitiolovelvollisuutta rikottiin kohdallani ja koko ryhmän kuullen.
juuri edellisenä päivänä minulla oli todettu sairaudellinen tila, joka vaati ehdotonta vuodelepoa ja sairaslomaa, mutta minulta niin ikään kielettiin tämäkin,ja minut pakotettiin osallistumaan klinikan toimintaa ja myös aiemmin myönetty päiväloma evättiin, perusteetta.
Voinette arvata että kaikki tämä oli piste iin päälle ja keskeytin hoidon, kun olin ollut siellä tasan 3kk.
Sain yhteenvedon hoidosta ja se sisälsi runsaasti sellaisia asioita mitkä oli täysin vääristetty, niin että henkilökunta on hyvässä valossa ja minä pelkästään huonossa. oli saanut tehtävistä esim hyvää palautetta mutta yhteenvedossa että tehtävät pääsääntöisesti heikosti tehtyjä ja myöhässä.
mainittakoot että yhtä kertaa lukuunottamatta palautin tehtävät niinkuin kuului.
Olen kuulemma psykosomaattinen jne jne, minulle tehtiin diagnoosia ilman että ees psykiatri oli minua nähnyt. Ja myllyn tavoin minuun ei saa hoidossa olleet, jotka siis silloin olivat, pitää mitään yhteyttä, olen ilmeisesti vaarallinen kun keskeytin. minusta hoito, anteeksi nyt vaan, on todellista aivopesua ja manipulointia,jossa käytettään ihmisen heikkoa mielentilaa törkeällä tavalla hyväksi. itse jotenkin uumoilin hoidon aikana ettei tää nyt ihan tervettä ole. Itse olen ollut puhtaana ja raittiina jo yli 8kk, en siis retkahtanut kun keskeytin hoidon ja elämä alkaa muutenkin tuntumaan todella hyvältä. en voi siis lämpimästi suositella... - Anonyymi
Pyllyhoito on parasta. Muutaman fistin jälkeen raitistuu ja vauhdilla.
Asd - Anonyymi
Kumipuku on syytä varata mukaan samaten vaseliinia, sukeltajanlasit ja pään peittävä säämiskä.
Hygieniahaalarit kumipuvun alla suojaavat asustetta.
Molemmissa hoitomuodoissa on poikain välinen sontapaini ja kimppapaskat turinoiden alkoholin vaaroista eräs keskeisistä hoitomuodoista.
Tämän jälkeen on hyvä lähteä läheiseen räkälään parantamaan maailmaa ja aamulla jatkaa tarinointia pontikan voimin. Minnesonta hoito valmistaa hyvällä itsetunnolla ja huonolla omatunnolla varustettuja persmäen miehiä, jotka eivät naisista välitä pyllyvälin vertaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803