Maalaisjärkeä

eijfiw

Lueskelin huvittuneena kirjoituksianne. Onko hevosen omistaminen tosiaan kuoleman vakava asia?

Jos joku tietämätön omasta hevosesta unelmoija sattuu jotain kysäisemään, niin kaikki ovat samantien hyppimässä seinille!

Tietty perusasiat hevosista tulee tietää, ennenkuin sellaista menee hankkimaan. Mutta kyllä pelkällä maalaisjärjellä jo pääsee pitkälle!

6

374

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei nimimerkkiä

Totta. Monet on heti huutamassa että "ei kannata ottaa hoitohevosta/hevosta jos tuollasta mietit". Just.

• semmu

Sama se on, ostat minkä tahansa eläimen ja menet kysymään niiltä jotka luettelevat itsensä hevosihmisiksi, koiraihmisiksi, kissaihmisiksi sun muiksi. Kannattaa miettiä todella pitkään ennenkuin suustaan päästää yhtään mitään tai saa ison, pitkän, toisinaan myös halveksuvan ryöpyn ja saarnan mitä juuri tämän eläimen omistaminen vaatii.

Se on kyllä huomattu tässä jo monta kertaa.

• näin meillä

On se kyllä tosi että heti ollaan sanomassa että ei sun kannata ostaa yms.. Joskus ihan ymmärrettävää ku joku 12-v kysyy että voisko takapihalle ottaa hepan, ite joutuis maksaa sen, eikä vanhemilla ole mitää tietoa hevosista. Täytyy myöntää että itse olen pienempänä ajatellut kyseistä tilannetta, onnekseni vanhemmat eivät suostuneet, ei sellaisesta mitään olisi tullut. En olisi pärjännyt.. mutta itse asiaan.. En ole koskaan käyny tunneilla, omistanu hoitohevosta/ käyny säännöllisesti tallilla hoitamassa ja silti mulla on oma hevonen (ikää nyt kuukautta vaille 19) ja hyvin on pärjätty vaikka tämä meidä poika ei se paras mahdollinen valinta ekaksi hepaksi ollutkaan (mm. orimaisia piirteitä tammojen seurassa, kova viemään..) ja nimenomaan pärjätty sillä maalaisjärjellä. Paljon on pojalle opetettu vaikkei huippuratsastajia olla. Ja ammattilaisten apu on aina ollut lähellä, veikkei sitä vielä olla tarvittu.. Että halusin vain kertoa että vaikka ei monia vuosia olisi hoitanut ja ratsastanut, voi hevosen ostaa. Kunhan sen pidolle on realistiset mahdollisuudet. Ja omat taidot on arvioitu oikein sekä valittu sopiva hevonen.. Onnea kaikille hevosta hankkiville ja mukavia päiviä omistajille ja hoitajille hevosten parissa :)

• semmu
        näin meillä kirjoitti:

On se kyllä tosi että heti ollaan sanomassa että ei sun kannata ostaa yms.. Joskus ihan ymmärrettävää ku joku 12-v kysyy että voisko takapihalle ottaa hepan, ite joutuis maksaa sen, eikä vanhemilla ole mitää tietoa hevosista. Täytyy myöntää että itse olen pienempänä ajatellut kyseistä tilannetta, onnekseni vanhemmat eivät suostuneet, ei sellaisesta mitään olisi tullut. En olisi pärjännyt.. mutta itse asiaan.. En ole koskaan käyny tunneilla, omistanu hoitohevosta/ käyny säännöllisesti tallilla hoitamassa ja silti mulla on oma hevonen (ikää nyt kuukautta vaille 19) ja hyvin on pärjätty vaikka tämä meidä poika ei se paras mahdollinen valinta ekaksi hepaksi ollutkaan (mm. orimaisia piirteitä tammojen seurassa, kova viemään..) ja nimenomaan pärjätty sillä maalaisjärjellä. Paljon on pojalle opetettu vaikkei huippuratsastajia olla. Ja ammattilaisten apu on aina ollut lähellä, veikkei sitä vielä olla tarvittu.. Että halusin vain kertoa että vaikka ei monia vuosia olisi hoitanut ja ratsastanut, voi hevosen ostaa. Kunhan sen pidolle on realistiset mahdollisuudet. Ja omat taidot on arvioitu oikein sekä valittu sopiva hevonen.. Onnea kaikille hevosta hankkiville ja mukavia päiviä omistajille ja hoitajille hevosten parissa :)

Kyllähän näitä tällaisia löytyy. Ja miten kuvitellaan että ennen pärjättiin hevosten kanssa ilman loistavia neuvoja tällaisilta keskustelupalstoilta tai juuri muualtakaan? Onhan noita heppoja ollut reilusti muulloinkin.

• samaa mieltä
        semmu kirjoitti:

Kyllähän näitä tällaisia löytyy. Ja miten kuvitellaan että ennen pärjättiin hevosten kanssa ilman loistavia neuvoja tällaisilta keskustelupalstoilta tai juuri muualtakaan? Onhan noita heppoja ollut reilusti muulloinkin.

Jokseenkin tuntuvat kaikki haluavan hirveästi neuvoa -epäystävällisesti. Ei kai kyselijä ole saarnaa halunnut kuulla. Mitenkäs muuten oppii kuin kyselemällä. Jokatapauksessa jokaisessa vastauksessa toistuvat samat jutut(oletko varma että osaat? entäpä jos... entäpä jos...)

Oon miettiny samaa juttua, ennen vanhaan sitä aina pärjättiin. Ukkini omisti 50 vuotta sitten hevosia, ja hän on ollut innoissaan minun hevosharrastuksen kanssa. Mutta silti hänkään, pitkän linjan hevosmies, tiedä hevosista niin valtaisia määriä. Tottakai hevosenomistamisessa on oltava se suuri perustietousmäärä hanskassa hyvin, mutta muuten oon miettiny, ollaanko nykyaikana tästä jutusta tehty liian vaikea? Toisaalta huolellisuus ja tarkkuus on hyve, mutta toisaalta maalaisjärki on hirveen tärkee juttu...

• glowy

... kaikilla ei ole maalaisjärkeä... niin että hyvinhän se hevonen sinne kerrostalon parvekkeellle sopii...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3662
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      27
      3209
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2855
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      82
      2677
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      80
      1680
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      15
      1485
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1458
    Aihe